Itsensä viiltely

Ihmettelijä

Onko goottipiireissä yleistä viillellä itseään? Siis tehdä puukolla haavoja esim. käsivarsiin niin, että veri valuu kunnolla. Yksi tuttu goottityttö harrastaa sellaista. Ei osannut selittää käytöstään, sanoo vaan että tuntuu mukavalta kun näkee veren valuvan. Pelottaa, että vuodattaa itsensä kuiviin joskus kännipäissään tai saa jonkun pahan tulehduksen ja joudutaan amputoimaan koko käsi. Ihme touhua.

23

4770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Ystäväsi on tainnut lukea liikaa juttuja tyyliin: "gootit viiltelevät itseään ja juovat verta samalla, kun kuuntelevat nighwishin uusinta hittiä". Viiltely ei liity goottilaisuuteen millään tavalla, enemmänkin teinien masennukseen.

    • Nona

      Kevytgoottina ja itseään viillelleenä voin aika varmasti sanoa, ettei itsensä viiltely liity goottipiireihin.Ainakaan ketkään goottiystävistäni eivät sellaista harrasta.Jossakin saatetaan toki kyseinen käytös gotiikkaan liittää, mutta ei se siihen varsinaisesti kuulu.Mielestäni se on lähinnä lieveilmiö.

    • GOOOTTI !!!
      • Nona

        Jos mielestäsi itsensä viiltely on siistiä niin olen kyllä eri mieltä kanssasi.Itse ainakin häpeän viiltelyn jättämiä arpia.Kun viiltelin itseäni olin todella masentunut, mutta nykyään en enää tee sitä kiitos terapian ja masennuslääkkeiden.Sinuna hakeutuisin hoitoon, sillä tiedän, että siinä tilassa on itsari lähellä.


      • Axal
        Nona kirjoitti:

        Jos mielestäsi itsensä viiltely on siistiä niin olen kyllä eri mieltä kanssasi.Itse ainakin häpeän viiltelyn jättämiä arpia.Kun viiltelin itseäni olin todella masentunut, mutta nykyään en enää tee sitä kiitos terapian ja masennuslääkkeiden.Sinuna hakeutuisin hoitoon, sillä tiedän, että siinä tilassa on itsari lähellä.

        Elä murehdi, kyllä ne arvet haalistuu vuosien saatossa.
        Mulla oli viiltelykausi joskus 13-17 v. välillä, arpia oli kamalasti, mut eivät näy enää.
        -ja ainahan ne voi peittää tatskalla =)


    • Misanthroby

      Tietääkseni ainakin ne gootit, jotka ovat mukana saatananpalvonnassa saattavat viillellä itseään.Et voi olla, et se sun tuttu kuuluu palvojiin tai sit se on vaan masentunut.Kysy siltä jos kehtaat.

      • Young, gifted and skint

        Yritä nyt hyvä ihminen tajuta että goottipiireissä esiintyy hyvin, hyvin vähän mitään saatananpalvontaan liittyvää. Enemmän se on esillä metallipiireissä ja sielläkin porukka tuntuu pitävän menoa aika naurettavana. Saatananpalvonta ja satanismi on sitten kaksi eri asiaa ja niistä voi keskustella tuolla uskonto palstalla.

        Mutta joo, viiltelystä vielä. Onhan se typerää ja harva tulee teiniangsteissaan miettineeksi sitä että kyllä, jos leikkelee itseään siitä totta tosiaan jää jäljet. Niitä on sitten tooosi kiva peitellä häpeillen jahka hieman aikuistuu. Siis jos aikuistuu...

        Onhan noita vitun ruikuttajia nähty.


      • Goth Perho

        Hemmetti soikoo.....
        Miks taas pitää ottaa esille tuo pahuksen "yleistys" gooteista, et gootit harrastaa saatanan palvontaa. jne. jne.

        Tollanen taas antaa helvetin hyvän kuvan meistä gooteista. Mua aina alkaa suututtaa noi älyttömät yleistykset kun puhutaan goottilaisuudesta ja gooteista. "kaikki" gootit harrastaa saatana palvontaa, he viiltelevät itseään, juovat, käyttävät huumeita ja häiritsevät yleistä rauhaa jne. jne.

        Niin muuten ja noissa kouluissa jaettavissa vanhemmille tarkoitetulle huumevalistus vihkosissakin mainitaan että pitää alkaa olemaan huolissaan jos perheen lapsi alkaa pukeutuu mustaan ja alkaa käyttää mustaa meikkiä ja kuuntelee raskaampaa musaa. Silloin muka lapsi on todennäköisesti sekaantunut huumeisiin ja muutenkin vääränlaiseen piiriin....äääääks....
        Taas tehdään kivoja yleistyksii. Hemmetti...
        Sit ihmetellään, että miks gooteista kuvitellaa kaikenlaista negatiivista. Ja vaihdetaan kadun toiselle puolen kun tullaan vastaan supisten "taas noita huumeita käyttäviä itsensä viilteleviä saatananpalvojii"

        Ihmisten käsitys meistä on todella vääristynyttä. Lopetetaan puhuminen noista itsensä viiltelyistä, huumeista ja saatananpalvonnasta niin ehkäpä myös meihin kohdistuva ajattelutapa paranee eikä liitetä enään noihin juttuihin.

        Itsensä viiltely ei kuulu goottipiireihin. piste.


      • witsh
        Goth Perho kirjoitti:

        Hemmetti soikoo.....
        Miks taas pitää ottaa esille tuo pahuksen "yleistys" gooteista, et gootit harrastaa saatanan palvontaa. jne. jne.

        Tollanen taas antaa helvetin hyvän kuvan meistä gooteista. Mua aina alkaa suututtaa noi älyttömät yleistykset kun puhutaan goottilaisuudesta ja gooteista. "kaikki" gootit harrastaa saatana palvontaa, he viiltelevät itseään, juovat, käyttävät huumeita ja häiritsevät yleistä rauhaa jne. jne.

        Niin muuten ja noissa kouluissa jaettavissa vanhemmille tarkoitetulle huumevalistus vihkosissakin mainitaan että pitää alkaa olemaan huolissaan jos perheen lapsi alkaa pukeutuu mustaan ja alkaa käyttää mustaa meikkiä ja kuuntelee raskaampaa musaa. Silloin muka lapsi on todennäköisesti sekaantunut huumeisiin ja muutenkin vääränlaiseen piiriin....äääääks....
        Taas tehdään kivoja yleistyksii. Hemmetti...
        Sit ihmetellään, että miks gooteista kuvitellaa kaikenlaista negatiivista. Ja vaihdetaan kadun toiselle puolen kun tullaan vastaan supisten "taas noita huumeita käyttäviä itsensä viilteleviä saatananpalvojii"

        Ihmisten käsitys meistä on todella vääristynyttä. Lopetetaan puhuminen noista itsensä viiltelyistä, huumeista ja saatananpalvonnasta niin ehkäpä myös meihin kohdistuva ajattelutapa paranee eikä liitetä enään noihin juttuihin.

        Itsensä viiltely ei kuulu goottipiireihin. piste.

        Mä oon täysin samaa mieltä kun ite kävelen kadulla niin kaikki tyypit kattelee siinä vaan ja supisee ja sit kun bussis ituu niin kukaan ei tuu viereen istuun paitsi känniläiset ja sit kaikki valittaa kun nuoret ei uskalla olla erillaisia ja ASAMAAN AIKAAN SUPISEE ET TUOLLA NE SAATANAn palbvokat menee... Niin sairasta tollainen.


      • sattumankauppa
        Goth Perho kirjoitti:

        Hemmetti soikoo.....
        Miks taas pitää ottaa esille tuo pahuksen "yleistys" gooteista, et gootit harrastaa saatanan palvontaa. jne. jne.

        Tollanen taas antaa helvetin hyvän kuvan meistä gooteista. Mua aina alkaa suututtaa noi älyttömät yleistykset kun puhutaan goottilaisuudesta ja gooteista. "kaikki" gootit harrastaa saatana palvontaa, he viiltelevät itseään, juovat, käyttävät huumeita ja häiritsevät yleistä rauhaa jne. jne.

        Niin muuten ja noissa kouluissa jaettavissa vanhemmille tarkoitetulle huumevalistus vihkosissakin mainitaan että pitää alkaa olemaan huolissaan jos perheen lapsi alkaa pukeutuu mustaan ja alkaa käyttää mustaa meikkiä ja kuuntelee raskaampaa musaa. Silloin muka lapsi on todennäköisesti sekaantunut huumeisiin ja muutenkin vääränlaiseen piiriin....äääääks....
        Taas tehdään kivoja yleistyksii. Hemmetti...
        Sit ihmetellään, että miks gooteista kuvitellaa kaikenlaista negatiivista. Ja vaihdetaan kadun toiselle puolen kun tullaan vastaan supisten "taas noita huumeita käyttäviä itsensä viilteleviä saatananpalvojii"

        Ihmisten käsitys meistä on todella vääristynyttä. Lopetetaan puhuminen noista itsensä viiltelyistä, huumeista ja saatananpalvonnasta niin ehkäpä myös meihin kohdistuva ajattelutapa paranee eikä liitetä enään noihin juttuihin.

        Itsensä viiltely ei kuulu goottipiireihin. piste.

        Meneepä täysin offtopiciksi, mutta. Ei kai sitä jo Perhostakin löydy populaa, joka kutsuu ihteään gooteiksi? Tästä tuli päivän uutinen.


      • bursum mördök murduk
        Goth Perho kirjoitti:

        Hemmetti soikoo.....
        Miks taas pitää ottaa esille tuo pahuksen "yleistys" gooteista, et gootit harrastaa saatanan palvontaa. jne. jne.

        Tollanen taas antaa helvetin hyvän kuvan meistä gooteista. Mua aina alkaa suututtaa noi älyttömät yleistykset kun puhutaan goottilaisuudesta ja gooteista. "kaikki" gootit harrastaa saatana palvontaa, he viiltelevät itseään, juovat, käyttävät huumeita ja häiritsevät yleistä rauhaa jne. jne.

        Niin muuten ja noissa kouluissa jaettavissa vanhemmille tarkoitetulle huumevalistus vihkosissakin mainitaan että pitää alkaa olemaan huolissaan jos perheen lapsi alkaa pukeutuu mustaan ja alkaa käyttää mustaa meikkiä ja kuuntelee raskaampaa musaa. Silloin muka lapsi on todennäköisesti sekaantunut huumeisiin ja muutenkin vääränlaiseen piiriin....äääääks....
        Taas tehdään kivoja yleistyksii. Hemmetti...
        Sit ihmetellään, että miks gooteista kuvitellaa kaikenlaista negatiivista. Ja vaihdetaan kadun toiselle puolen kun tullaan vastaan supisten "taas noita huumeita käyttäviä itsensä viilteleviä saatananpalvojii"

        Ihmisten käsitys meistä on todella vääristynyttä. Lopetetaan puhuminen noista itsensä viiltelyistä, huumeista ja saatananpalvonnasta niin ehkäpä myös meihin kohdistuva ajattelutapa paranee eikä liitetä enään noihin juttuihin.

        Itsensä viiltely ei kuulu goottipiireihin. piste.

        Hyvää puhetta sulta. Paitsi siinä kohtaa kun sanot että itsensä viiltely ei kuulu gootti piireihin. Sä yleistät siinä ihan samalla. Kyllä siellä takuulla yksi on joka viiltelee itseä.

        Ehkä aloittajalla oli tarkoitus kysyä tunnetko gootti piireistä sellasia ihmisiä jotka harrastaa viiltelyä.


      • Goth Perho
        bursum mördök murduk kirjoitti:

        Hyvää puhetta sulta. Paitsi siinä kohtaa kun sanot että itsensä viiltely ei kuulu gootti piireihin. Sä yleistät siinä ihan samalla. Kyllä siellä takuulla yksi on joka viiltelee itseä.

        Ehkä aloittajalla oli tarkoitus kysyä tunnetko gootti piireistä sellasia ihmisiä jotka harrastaa viiltelyä.

        Jaa että sorruin yleistämiseen itsekin... no jos se on yleistämistä, että sanoo ettei itsensä viiltely kuulu gootti piireihin niin selvä homma.

        Jos itsensä viiltely kuuluis goottipiireihin niin silloinhan suurimman osan gooteista pitäis viillellä itseää...

        Ainahan jokaiseen joukkoon mahtuu poikkeuksia, en sitä kiellä, eli kyllä kai yks "gootti" viiltelee itseään pahan olonsa johdosta.

        Mutta itsensä viiltely ei tosiaankaan ole goottien piirre eli se ei kuuluu silloin gootti piireihin.

        Ja mitä tohon tulee että tunnenko ketään goottia joka viiltelee itseään, vastaus on: En tunne

        Nautitaan ihanan synkistä syys säistä :)


    • SlantedBride

      ei ole goottiutta vaan merkki että ihminen on oikeasti avun tarpeessa. Myönnän joskus pahimmassa murrosikäangsitssa satuttaneeni itseäni, mutta en sentään pysyviä jälkiä tuottavalla tavalla. Enemmän on arpia käsissä kissojen rajusta rakkaudesta...

    • Udutar

      Se on enemmänkin merkki henkisestä kivusta.
      Minä ollut gootti piu paut 16-vuotta, eikä ole ollut tarvetta itseensä viillellä.Villikissat ovat raapineet käsiäni.
      Muuten ranteeni ovat rauhassa saaneet olla.(:

      • witsh

        Itsekkään en ole viillellyt ja se on omasta mielestäni vain siitä johtunut että olen itse henkisesti aika tasapainoinen


    • witsh

      Ei toi sun ennakko luuloisuutes oo mitenkään uus juttu kun kaikkihan muakin kattoo kadulla kun kävelee ja bussissakin saa kuulla kummalisisa kommenteja. Ei see oo mikään goottipiirien "juttu" että viilleltäis. Sun ystäväs taitaa olla jotennkiväsynyt tai sillä on niin paha olo että se haluaa tehdä ittelleen pahhaa. sun kannatais ehkä yrittää puhuu sille järkee ja kysellä et mikä sillä on jos se tollain tekee...

    • Lover_Of_Darkness

      Tuli taas huomattua tämä ihmisten ennakkoluuloisuus. Stereotypiat elävät. Nämä ovat näitä ihan yksilöllisiä asioita, eli siis jos joku ihminen viiltelee itseään ei tarvitse tuomita koko alakulttuuria mitä hän edustaa.

    • idiootti...

      Kyllä sitä nyt ollaan "NIIN" synkeitä, sano nyt vielä, että se kuuntelee viillellessään himin In Joy And Sorrowia...

    • jokumuu

      hirveetä draamaa toi tommonen viiltely.

      • dying bride

        gootit eivät viiltele itseään sen enempää kuin muutkaan. ärsyttäviä luuloja ihmisillä. kaikki säälittävät teinit viiltelevät itseään, tyylistä riippumatta.


    • Rusku999

      Olen tytön kanssa samaa mieltä. Itse en ole gootti enkä viiltele itseäni, mutta veri on kaunis ja mukava asia. Kuten sanoit, liika on liikaa. Ehkä jotkut gootit viiltelee?

    • särkky

      Mä alotin viiltelee itteeni ku mä aloin vihata itteeni nii, etten enää kestäny!! teki vaa mieli satuttaa itteensä! Ja vihasin mä mun bestistäki joka ihastu samaan jätkään ku minä, enkä halunnut tapella vaa luovutin suoraan.. Tuntuu pahalta ku se vieläki aina puhelee miten ihana se jätkä on ja mun vaa on kuunneltava!! yleensä viillän vähän, mut ku huomaan ettei verta tuu mä jotenki suutun ja on pakko viiltää syvempi haava... Kyllä mä varmaa pian saan kunnolla tulemaa verta...

    • Jtjlöpl

      Äskettäinen Brittiläinen Oxfordin Yliopiston Itsemurhatutkimuskeskuksessa tehty tutkimus raportoi, että useampi kuin yksi kymmenestä teini-ikäisestä vahingoittaa tahallisesti itseään!

      Tämä yli 6000 oppilaan joukossa (15-16-vuotiaita) tehty tutkimus osoitti, että 10,3%:lla on itseensä kohdistuvaa aggressiivista käyttäytymistä (josta yli 64% viiltelyä).

      Itsensä vahingoittaminen on yleisempää tytöillä (jopa 4 kertaa yleisempää kuin pojilla). Asinatuntijat uskovat, että tytöillä esiintyvä itseensä kohdistuva aggressiivinen käyttäytyminen on yhteydessä seksuaalisen hyväksikäytön kokemuksiin, kun taas itseään vaihingoittavat pojat ovat usein joutuneet fyysisen väkivallan kohteeksi.

      Yleisen mielipiteen vastaisesti nämä nuoret eivät vain halua huomiota tai pelotella muita. Itsensä vahingoittamisen taustalla olevat syyt ovat yleensä halu saada helpotusta hirveään oloon ja yritys lievittää ahdistusta. Joillakin itseään vahingoittavista nuorista on myös itsemurha-ajatuksia tai he voisivat hyväksyä kuoleman yhtenä itsensä viiltelyn seurauksena. Mutta tämä koskee vain pientä osaa itseään vahingoittavista teini-ikäisistä.

      Tutkimus raportoi myös, että teini-ikäiset, joilla on huono itsetunto, ahdistusta tai masennusta ja ne, jotka sulkeutuvat huoneeseensa sen sijaan, että puhuisivat asiat läpi sekä ne, jotka uskoivat omistavansa vain vähän ystäviä, suuremmalla todennäköisyydellä vahingoittavat itseään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2150
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1260
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe