Näkinkengät?

Syötäväksi?

Voiko näkinkenkiä syödä? Millaisista paikoista niitä kannattaisi kaivella?

7

2891

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeiltu on

      kyllä voi syödä. suomen järvien simpukka eli näkinkenkä on vain aika mudan ym. makuinen jos ei valmista oikein.. näkinkengät saa hyvänmakuisiksi laittamalla ne puhtaaseen viileään hanaveteen 2-3 päiväksi vaihtamalla veden muutaman kerran päivässä jolloin simpukat puhdistuu ja keittämisen/paistamisen jälkeen pitää varmistua että simpukat ovat avautuneet muuten ne ovat pilalla

    • Anonyymi

      No hyi saatana. Olisko kuitenkin helpompi hakea esim pitsa.

    • Anonyymi

      Näkinkenkä on täynnä proteiinia ja siis vahvaa ravintoa.

    • Anonyymi

      Täyttyypä paistaa ja maistaa . Mitenhän olisi tavallisten etanoitten ja kastematojen syötävyys niitä kun löytyy helpommin kuin kaloja ongella .

      • Anonyymi

        Itse olen ratkaissut tuon proteiiniongelman siten, että minulla on muutama kana ja komposti. Kananpaskan pistän kompostiin, ei saa olla liian kuuma, sinne olen laittanut erilaisia lieroja, matoja, jotka sitten nauttivat kananjätökset. Sen kompostin sitten seulon silloin tällöin, kerään lierot ja syötän ne kanoille. Näin kierto on aika hyvä, komposti on täynnä lierojen munia ja kierto jatkuu. Itse ahnaana riistäjänä vedän munat välistä, joskus myös pistän kanan pataan ja haudotan uuden tilalle.


    • Anonyymi

      Itse olen kerännyt sinisimpukoita Norjasta, jokisuistoista löytyy hyvin. Ämpäritolkulla tuonut Suomeen, kiehauttanut ja pakastanut tulevaan. Kyllä suomalaiset simpukat käyvät samoin, hyvä neuvo on pitää ne kylmässä vedessä ämpärissä pari päivää, kuten joku jo neuvoikin; suoli tyhjenee eikä hiekka narsku hampaissa. Lähiruoka, kaikenlainen, kunniaan!

    • Anonyymi

      Voisikohan sisävesien kotiloita syödä , niitä kun on paikoitellen rantamatalat täynnä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      405
      4119
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      229
      2047
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1520
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      1003
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      127
      965
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      222
      906
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe