Näkinkengät?

Syötäväksi?

Voiko näkinkenkiä syödä? Millaisista paikoista niitä kannattaisi kaivella?

7

4794

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeiltu on

kyllä voi syödä. suomen järvien simpukka eli näkinkenkä on vain aika mudan ym. makuinen jos ei valmista oikein.. näkinkengät saa hyvänmakuisiksi laittamalla ne puhtaaseen viileään hanaveteen 2-3 päiväksi vaihtamalla veden muutaman kerran päivässä jolloin simpukat puhdistuu ja keittämisen/paistamisen jälkeen pitää varmistua että simpukat ovat avautuneet muuten ne ovat pilalla

• Anonyymi

No hyi saatana. Olisko kuitenkin helpompi hakea esim pitsa.

• Anonyymi

Näkinkenkä on täynnä proteiinia ja siis vahvaa ravintoa.

• Anonyymi

Täyttyypä paistaa ja maistaa . Mitenhän olisi tavallisten etanoitten ja kastematojen syötävyys niitä kun löytyy helpommin kuin kaloja ongella .

• Anonyymi

Itse olen ratkaissut tuon proteiiniongelman siten, että minulla on muutama kana ja komposti. Kananpaskan pistän kompostiin, ei saa olla liian kuuma, sinne olen laittanut erilaisia lieroja, matoja, jotka sitten nauttivat kananjätökset. Sen kompostin sitten seulon silloin tällöin, kerään lierot ja syötän ne kanoille. Näin kierto on aika hyvä, komposti on täynnä lierojen munia ja kierto jatkuu. Itse ahnaana riistäjänä vedän munat välistä, joskus myös pistän kanan pataan ja haudotan uuden tilalle.

• Anonyymi

Itse olen kerännyt sinisimpukoita Norjasta, jokisuistoista löytyy hyvin. Ämpäritolkulla tuonut Suomeen, kiehauttanut ja pakastanut tulevaan. Kyllä suomalaiset simpukat käyvät samoin, hyvä neuvo on pitää ne kylmässä vedessä ämpärissä pari päivää, kuten joku jo neuvoikin; suoli tyhjenee eikä hiekka narsku hampaissa. Lähiruoka, kaikenlainen, kunniaan!

• Anonyymi

Voisikohan sisävesien kotiloita syödä , niitä kun on paikoitellen rantamatalat täynnä ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      343
      11603
    2. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      41
      3517
    3. Mitä meidän välillä

Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      79
      3067
    4. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      108
      2827
    5. 92
      2686
    6. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      50
      2495
    7. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      158
      2429
    8. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      275
      2314
    9. Ei me taideta

Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1491
    10. Kun aika on oikea niin

Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      14
      1470
    Aihe