Suppilovahvero&Kanttarelli

eekoo

Hei. Luin kyllä alemmankin viestiketjun aiheesta mutta koska olen tänä vuonna ensimmäistä kertaa elämäni aikana menossa sienimetsään (rakastan sieniä mutta en erota niitä toisistaan;)). Niinpä ajattelin tyytyä suppilovahveroihin ja kanttarelleihin joita kuulemma riittää. Kysynkin että miten ne perataan? Voiko pestä juoksevan veden alla? Jos, niin pitääkö kuivata jotenkin? Ja sen jälkeen ilmeisesti paistetaan ja pakastetaan liemineen vai kuinka? Kiitos kaikille avusta!

9

10845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sienimuija

      voit leikata sienistä multajalan pois, silloin se ei sotke saalistasi. Tämän jälkeen riittää roskien poisrapsutus sudilla (sieniveitsessä on) ja huonojen kohtien poisleikkaus. Ja isommat palasiksi,pannuun ja nauttimaan. Pesemistä en suosittele, paitsi pitkään perkaamattomina seisseille sienille...
      Nämä on molemmat siitä hyviä lajeja, että voi kerätä samaan koriin. Rouskuja ei pitäisikään kerätä samaan koriin näiden kanssa.
      Nautinnollisia sieniretkiä!

    • tattityttö

      puhdistanut sienet metsässä tai kotona vaikka tv:tä katsellessa. pakastan sienet kokonaisina rasioihin (kanttarellit ja suppilovahverot niin pieniä) kerta-annoksina. toisinaan pilkon ne monitoimikoneessa pienemmiksi, mutta tänäänkin tein suppilovahveroista kastiketta kokonaisina.

      • ap eekoo

        Siis ne voi pakastaa ilman paistamista?
        Onko hyviä vinkkejä/reseptejä mihin kaikkiin ruokiin näitä pakastettuja sieniä sitten vois käyttää?


      • Kastike
        ap eekoo kirjoitti:

        Siis ne voi pakastaa ilman paistamista?
        Onko hyviä vinkkejä/reseptejä mihin kaikkiin ruokiin näitä pakastettuja sieniä sitten vois käyttää?

        Mieluummin laita kuivamaan uunipellille ja vetoisaan paikkaan. Mielestäni pakastetut on sitkeämpiä. Eli itse kuivatan (eli levitän ilmavasti ja annan kuivua viikon, pari) ja laitan tölkkiin. Talvella sitten teen kastikkeita, joihin ripottelen tai murustelen sienet sekaan. Tai keittoa. Tai piirakkaa.. suppilovahveroille ja mustatorvisienille kuivaus on pop. Kanttarelleille ei niin hyvä (jalat sitkistyy).


      • Pakastin paisuu

        hei onko tietoa, kuinka kauan tatit ja muut sienet kelpaavat syötäviksi pakastettuina. On kertynyt pakastimeen paljon ja osa jo tosi vanhoja, siis vuosia vanhoja.


      • antero saarinen
        Pakastin paisuu kirjoitti:

        hei onko tietoa, kuinka kauan tatit ja muut sienet kelpaavat syötäviksi pakastettuina. On kertynyt pakastimeen paljon ja osa jo tosi vanhoja, siis vuosia vanhoja.

        mulla on kanssa pakastimessani vanhoja sieniä,kuinka kauan säilyy?


    • sieni

      Minä olen pääasiassa kuivannut suppilovahveroni. Tarkka poiminta ilman roskia, kuivapuhdistus, isojen sienten halkaisu ja kuivaus. Suppiksissa on niin vähän nestettä, että ne kuivuvat nopeasti. Talvisäilytys tapahtuu kuivassa ja pimeässä, ei vahvojen tuoksujen lähellä.

      Jos aiot käyttää pakastusta, niin ei silloinkaan kannata läträtä veden kanssa muuten kuin pakosta. Puhdistetut kantarellit ja suppikset kuivaan pannuun ja keskilämpöinen kuumennus kunnes irronnut neste on haihtunut pannusta. Sitten pakastimeen.

      Muistathan, että kantarellit tarvitsevat suhteellisen pitkän kypsytysajan. Jotkut henkilöt, kuten minä, saavat vatsavaivoja, ellei kantarelli ole kunnolla kypsää. Kypsytyksen voit tehdä sitten ruoaksi valmistuksen yhteydessä.

      Käytän kuivatut suppikset yleensä keittoon, kastikkeeseen tai muhennokseen joko yksin tai sitten muiden sienien lisäksi. Pikkumuruksi jauhautuneet suppikset käyvät mausteena mihin ruokaan vain. No lievennetään sanontaa, ei aamukahviin eikä coca-colaan.

      Hyvää sienimetsästystä, se on kiva harrastus!

      • ihanassa aamussa

        tehtiin suppiksista korvapuustityyppisiä sämpylöitä - kokeilin ja hyviä oli. Suppis sopii myös esim. pizzan täytteeksi esim. savukinkun tai pekonin kanssa...


      • Jossu
        ihanassa aamussa kirjoitti:

        tehtiin suppiksista korvapuustityyppisiä sämpylöitä - kokeilin ja hyviä oli. Suppis sopii myös esim. pizzan täytteeksi esim. savukinkun tai pekonin kanssa...

        Mahtaisko sulla olla ohjetta niihin sämpylöihin,en löytänyt Ihanan aamun sivuilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe