Silver Vai buster ?

ostamassa

Elikkä mulla on valmiina 40 honda (uusi) tarkoituksena on ostaa siihen vene, joku silver beaver tai buster m. Kumpi olisi viisaampi hankinta? Älkääkä ehdottako muita veneitä. Koska veneen pitää kulkea jarruttomalla kärrillä (valmiina) enkä tarvitse 450-465 pitempää venettä.

32

59378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa

niin Beaver. Mulla oli aikaisemmin -98 Beaver ja nyt on -05 Fox.

Tämä kuitenkin Busteria mollaamatta.

Toivotaan ettei tästä ala kahden venemerkin juupas-eipäs väittely. :)

• saa sanoa...

eikös toi 98 beaver ole vähän lyhyempi kuin uusi beaver? Ilmeisesti olit tyytyväinen silver:in kun uudessakin pysyit merkissä. Mut asiaan oliko miten vakaa toi beaver? Miten vakaa lie uusi beaver/buster m. Käyttötarkoitus on vapaa ajan kalastus (harrastelian vetouistelu 4 vavalla) sisä vesillä. Kuitenkin olen päättänyt et veneen on oltava alumiinia

• heh
        saa sanoa... kirjoitti:

eikös toi 98 beaver ole vähän lyhyempi kuin uusi beaver? Ilmeisesti olit tyytyväinen silver:in kun uudessakin pysyit merkissä. Mut asiaan oliko miten vakaa toi beaver? Miten vakaa lie uusi beaver/buster m. Käyttötarkoitus on vapaa ajan kalastus (harrastelian vetouistelu 4 vavalla) sisä vesillä. Kuitenkin olen päättänyt et veneen on oltava alumiinia

Beaverissa en ole koskaan ollut, Buster M:ssä kyllä ja itse ajelen muovilla. Tuskin menee pahasti vikaan vaikka valitset minkä tahansa. Kaiki tietää, että Silverin puhtaanapito on helpompaa mutta kaikille se ei ole kynnyskysymys.

Vertaile säilytystilat, ulkonäkö yms. ja päätä itse lähtien omista tarpeistasi.

• Buster
        heh kirjoitti:

Beaverissa en ole koskaan ollut, Buster M:ssä kyllä ja itse ajelen muovilla. Tuskin menee pahasti vikaan vaikka valitset minkä tahansa. Kaiki tietää, että Silverin puhtaanapito on helpompaa mutta kaikille se ei ole kynnyskysymys.

Vertaile säilytystilat, ulkonäkö yms. ja päätä itse lähtien omista tarpeistasi.

Uudet busterit on maalattu ja ainakin ihan yhtä helppoja pitää puhtaina kuin silveri. Tai no. Itse en havainnut mitään epäsiisteysongelmaa.

Itse valitsin Buster M:n, koska sen paino on 265 kg (fox >300 kg) ja Busterissa oli paremmin muotoillut säilytystilat. Ai joo. Ja oli se pari tonnia foksia halvempi (tosin foksi olisi ollut 50 hp koneella).

Hyvä peli, mitenkään silveriaä mollaamatta :)

• Jake
        Buster kirjoitti:

Uudet busterit on maalattu ja ainakin ihan yhtä helppoja pitää puhtaina kuin silveri. Tai no. Itse en havainnut mitään epäsiisteysongelmaa.

Itse valitsin Buster M:n, koska sen paino on 265 kg (fox >300 kg) ja Busterissa oli paremmin muotoillut säilytystilat. Ai joo. Ja oli se pari tonnia foksia halvempi (tosin foksi olisi ollut 50 hp koneella).

Miten se busterin maalaus auttaa pitämään sitä puhtaana? Paljas alumiini on myös todella helppo pitää puhtaana.

• Make
        Buster kirjoitti:

Samaa koko- ja hintaluokkaa ovat Buster L ja Silver Fox.

Buster M ja Silver Beaver ovat taas "pari" joten miksi vertaat eri kokoluokan veneitä toisiinsa?

• heh
        Jake kirjoitti:

Miten se busterin maalaus auttaa pitämään sitä puhtaana? Paljas alumiini on myös todella helppo pitää puhtaana.

Ajattelin lähinnä puhtaanapidolla tuota sisäpuolta joka silverissä on muottiin tehtyä lasikuitua ja busterissa vaneriviritys.

• Buster
        Make kirjoitti:

Buster M ja Silver Beaver ovat taas "pari" joten miksi vertaat eri kokoluokan veneitä toisiinsa?

vertaan sen vuoksi, että Beaver on suunnittelukategorian D vene, kun vasta Fox on C kategorian vene (kuten myos pienempänä Buster M). Toisin sanoen, Buster M:ää ja Silver Beaveria ei näin olen voida tarkasti ottaen verrata toisiinsa. Tai minä en ainakaan verrannut. Lisäksi tuossa Beaverissa on pienempi pohjan V kulma, kuin Buster M:ssä. Sillä on radikaali vaikutus veneen ajettavuuteen.

• Buster
        Make kirjoitti:

Tehollinen pohjan pinta-ala on Foksissa ja M:ssä suurin piirtein sama, johtuen lähinnä Foksin pyöreämmistä muodoista.

Tämä kaikki siis mitenkään Silveriä väheksymättä, on varmasti hyvä vene. :).

• Buster
        heh kirjoitti:

Ajattelin lähinnä puhtaanapidolla tuota sisäpuolta joka silverissä on muottiin tehtyä lasikuitua ja busterissa vaneriviritys.

Heh. Se vaneriviritys vaan ei ole missään olosuhteissa liukas. Olet kyllä oikeassa, että priimapuhtaana sen pito on vähän hankalaa. Mutta on sillä kiva tepastella silti.

• Make
        Buster kirjoitti:

vertaan sen vuoksi, että Beaver on suunnittelukategorian D vene, kun vasta Fox on C kategorian vene (kuten myos pienempänä Buster M). Toisin sanoen, Buster M:ää ja Silver Beaveria ei näin olen voida tarkasti ottaen verrata toisiinsa. Tai minä en ainakaan verrannut. Lisäksi tuossa Beaverissa on pienempi pohjan V kulma, kuin Buster M:ssä. Sillä on radikaali vaikutus veneen ajettavuuteen.

Beaverin V-kulma 15.5 /max. koneteho 40 hv
        Buster M V-kulma 17.5 /40 hv

Fox V-kulma 18 / 50 hv
        ja Buster L 17.5 /50 hv

Kirjoitit "Lisäksi tuossa Beaverissa on pienempi pohjan V kulma, kuin Buster M:ssä. Sillä on radikaali vaikutus veneen ajettavuuteen"

Tästä voisi johtaa sen päätelmän, että Foxissa on parempi ajettavuus kuin L:ssä!

• heh
        Buster kirjoitti:

Heh. Se vaneriviritys vaan ei ole missään olosuhteissa liukas. Olet kyllä oikeassa, että priimapuhtaana sen pito on vähän hankalaa. Mutta on sillä kiva tepastella silti.

Ei mullakaan sitä viirapintaa vastaan mitään ole mutta ihmiset ovat niin erilaisia ja käyttävät venettä niin eri tavalla, että painotus vaihtelee.

Mieluummin kyllä itsekin pesen hauen veren ja liman pois siitä muovipinnasta kuin viirapinnasta mutta viirapinta ei toisaalta sitten paljasta ihan kaikkia pikkujuttuja. Molemmissa on siis puolensa.

• muovia
        heh kirjoitti:

Ei mullakaan sitä viirapintaa vastaan mitään ole mutta ihmiset ovat niin erilaisia ja käyttävät venettä niin eri tavalla, että painotus vaihtelee.

Mieluummin kyllä itsekin pesen hauen veren ja liman pois siitä muovipinnasta kuin viirapinnasta mutta viirapinta ei toisaalta sitten paljasta ihan kaikkia pikkujuttuja. Molemmissa on siis puolensa.

viirapintakin on muovi

• rajoittaa

Foxiin on toi 40hv liian pieni koneteho. Yksin sillä pärjää,mutta ei sitten enään kun tulee kavereita kyytiin. Itse menin "säästämään" paketissa ja otin 40hv koneen. Nyt on 60hv ja se tuntuu toimivalta.
      Mökkinaapuri osti uuden Buster M.n ja 40hv Yamahan. Kulkee tosi nätisti ja suuremmallakin kuormalla nousee liukuun helposti. Tosi hyvän oloinen pohja siinä tuntuu olevan,29s menee yksin ajaessa. Busterissa oli kans aika hyvin kuivasäilytys tiloja.
      Miinusta vähän oli sade/roiskeveden poisto. Se on toteutettu vähän erikoisesti. vesi pääsee tankki ja akku tilaan. Silvereissä vesi menee suoraan avotilasta taakse ja veneen ulkopuolelle.

• busa

Näin minäkin sanoisin kuten edellä. Pienenä tarkennuksena tuohon M:n sadevesi juttuun, että akku on kylläkin omassa kotelossaan siellä perätilassa ja sinne akkutilaan vesi ei pääse. Ja toisekseen se sadeveden poisto reikä on siellä tankkitilan perällä, ei siinä mitään probleemia ole.

• Buster
        busa kirjoitti:

Näin minäkin sanoisin kuten edellä. Pienenä tarkennuksena tuohon M:n sadevesi juttuun, että akku on kylläkin omassa kotelossaan siellä perätilassa ja sinne akkutilaan vesi ei pääse. Ja toisekseen se sadeveden poisto reikä on siellä tankkitilan perällä, ei siinä mitään probleemia ole.

Heh. Kyllä se poistoaukko siellä tankkien takana on hankala. Kaikki veneen kurat painuu tankkitilaan ja sen tilan siivoaminen on hankalata. Lisäksi se ulostyhjennys putki menee helposti tukkoon, eli tyhjennys ei yllättäen toimikkaan. Sen saa auki, kun veneen ulostuloaukosta laittaa letkulla vettä veneeseen päin. Tietenkin veneen on oltava silloin trailerilla tms.

• astamassa
        Buster kirjoitti:

Heh. Kyllä se poistoaukko siellä tankkien takana on hankala. Kaikki veneen kurat painuu tankkitilaan ja sen tilan siivoaminen on hankalata. Lisäksi se ulostyhjennys putki menee helposti tukkoon, eli tyhjennys ei yllättäen toimikkaan. Sen saa auki, kun veneen ulostuloaukosta laittaa letkulla vettä veneeseen päin. Tietenkin veneen on oltava silloin trailerilla tms.

buster m:n.

buster m:n.

Hyviä veneitä molemmat niin Silver Beaver kuin Buster M.

Lisävarusteena kannattaa hankkia ainakin kuomu.

• Wallas

Molemmat ovat hyviä veneitä.

Minusta tuo Silverin itsetyhjentyvä avotila on kätevä systeemi (kuten purjeveneissä) ja vakiovarusteena on lisäksi sähköinen pilssipumppu uimatikkaat.

Tuo 40 hv on riittävästi molemmille veneille ja huiput ovat likipitäen samat yhden henkilön kuormalla (Buster M 32,5 solmua /Silver Beaver 32 solmua).

Jos tarkoituksesi on liikkua veneellä aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä, arvostaa hieman lämpimämpää lasikuitusisustaa.

Ostat sitten kumman vaan niin suosittelen hankkimaan samalla kertaa veneen suojaksi kuomun (Busterin kuomu kustantaa n. 650 €).

Lisähintaa tulee ankkureista, köysista yms. varusteista.

Mukavaa veneilysyksyä uudella alumiinibotsilla.

• JeppeSK

peltivenettä..Lasikuitu on parempi: kestää ajanhammasta, on nopeampi samanpainoisenakin ja näyttää hyvältä.Säilykepurkit saa saariston näyttämään venäläisten syvänmeren laivastotukikohdalta...

• Alumiinia

Silverin runko maalattaisiin ulkopuolelta. Etpä sinä ainakaan tietäisi kuin vierestä mitä ainetta runko olisi.
        Mutta kivaa veneily syksyä sinulle ja pidä silmäsi kiinni kun ajelet....näet muuten paljon (peltiä).

• Timo

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista...

"..Lasikuitu on parempi: kestää ajanhammasta" Ilmeisesti et ole kuullut lasikuiturutosta?

• Badaum!
        Timo kirjoitti:

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista...

"..Lasikuitu on parempi: kestää ajanhammasta" Ilmeisesti et ole kuullut lasikuiturutosta?

Emäksisiä sanoi virtahepo norsun perästä...

Ilmeisesti et ole havainnoinut ympäristöäsi, sillä monet 60-70-luvun lasikuituklassikot ovat kuin uusia,mutta peltiveneet ne on jo 7 vuoden päästä siinä kunnossa että omistajalta toivotaan hyvää hitsaustaitoa tai sitten paksua lompakkoa ostaa uusi samanlainen.

• Timo
        Badaum! kirjoitti:

Emäksisiä sanoi virtahepo norsun perästä...

Ilmeisesti et ole havainnoinut ympäristöäsi, sillä monet 60-70-luvun lasikuituklassikot ovat kuin uusia,mutta peltiveneet ne on jo 7 vuoden päästä siinä kunnossa että omistajalta toivotaan hyvää hitsaustaitoa tai sitten paksua lompakkoa ostaa uusi samanlainen.

Buster
        http://tinyurl.com/cuxmq

Silver
        http://tinyurl.com/7r84c

• ne 70-luvun alut?
        Timo kirjoitti:

Buster
        http://tinyurl.com/cuxmq

Silver
        http://tinyurl.com/7r84c

Linkistä ei löytynyt 70-luvun aluja?
        Aluvene suolaisessa vedessa ja huonolla sähköistyksellä / väärällä pohjamaalilla niin vene katoaa silmistä... Muovi ei yhtä arka vaikkakin ruttoa yrität maalata.... Käytänössä ruttoongelma on ollut suht pientä eteenkin näillä vähäsuolaisilla suomenvesistöalueilla.

• Timo
        ne 70-luvun alut? kirjoitti:

Linkistä ei löytynyt 70-luvun aluja?
        Aluvene suolaisessa vedessa ja huonolla sähköistyksellä / väärällä pohjamaalilla niin vene katoaa silmistä... Muovi ei yhtä arka vaikkakin ruttoa yrität maalata.... Käytänössä ruttoongelma on ollut suht pientä eteenkin näillä vähäsuolaisilla suomenvesistöalueilla.

Ekat Buster veneet tulivat tehtaalta vasta vuonna 1976 ja Silver aloitti tuotannon vasta 90? luvun alussa.

Ensimmäiset Busterit olivat lähinnä alumiinisia soutuveneitä ja Buster R:n ilmestyminen vuonna 1978 "räjäytti" venemarkkinat.
        Tänään Buster on muuten myydyin venemerkki ja Silver on sijalla 3.

Alumiiniveneenkin voi hyvin malaata,kuten uudet Busterit.

Ei tarvitse olla suolaista vettä saadakseen lasikuituruton, puhdas gelcoat ei kestä vettä ja perään voi iskeä lasikuiturutto. Sitä esiintyy eniten juuri sellaisten veneiden perässä, joissa perämoottorin paino pitää vesirajan koko ajan veden alla. Vene on siis syytä kuormata niin, että se on suorassa tai nostaa vesirajaa siten, että voi suojata perän epoksipromerilla tai -tervalla.

Perinteiset polyesteripohjaiset laminaatit ja gelcoatit ovat huokoisia ja kosteudenkestävyydeltään pitkällä aikavälillä
        heikkoja, josta seurauksena yhä lisääntyvät laminaattien kosteusongelmat (vrt."lasikuiturutto").
        Suojaamattoman huokoisen polyesterin/gelcoatin läpi kuiturakenteisiin päässyt kosteus etenee
        kapillaarisesti hyvinkin laajalle runkoon aiheuttaen viimeistään jäätyessään laajoja vahinkoja, joista seuraa rungon lujuuden heikkeneminen ja esteettiset /ulkonäölliset virheet.

lähteet:
        http://www.busterboats.fi
        http://wwnet.fi/corebros/perusteet.html
        http://martikainen.ws/shveneet-faq/faq.html

• heh
        Timo kirjoitti:

Ekat Buster veneet tulivat tehtaalta vasta vuonna 1976 ja Silver aloitti tuotannon vasta 90? luvun alussa.

Ensimmäiset Busterit olivat lähinnä alumiinisia soutuveneitä ja Buster R:n ilmestyminen vuonna 1978 "räjäytti" venemarkkinat.
        Tänään Buster on muuten myydyin venemerkki ja Silver on sijalla 3.

Alumiiniveneenkin voi hyvin malaata,kuten uudet Busterit.

Ei tarvitse olla suolaista vettä saadakseen lasikuituruton, puhdas gelcoat ei kestä vettä ja perään voi iskeä lasikuiturutto. Sitä esiintyy eniten juuri sellaisten veneiden perässä, joissa perämoottorin paino pitää vesirajan koko ajan veden alla. Vene on siis syytä kuormata niin, että se on suorassa tai nostaa vesirajaa siten, että voi suojata perän epoksipromerilla tai -tervalla.

Perinteiset polyesteripohjaiset laminaatit ja gelcoatit ovat huokoisia ja kosteudenkestävyydeltään pitkällä aikavälillä
        heikkoja, josta seurauksena yhä lisääntyvät laminaattien kosteusongelmat (vrt."lasikuiturutto").
        Suojaamattoman huokoisen polyesterin/gelcoatin läpi kuiturakenteisiin päässyt kosteus etenee
        kapillaarisesti hyvinkin laajalle runkoon aiheuttaen viimeistään jäätyessään laajoja vahinkoja, joista seuraa rungon lujuuden heikkeneminen ja esteettiset /ulkonäölliset virheet.

lähteet:
        http://www.busterboats.fi
        http://wwnet.fi/corebros/perusteet.html
        http://martikainen.ws/shveneet-faq/faq.html

Noinhan asia on muovin kanssa. Mutta eipä ole puukaan vettymätön materiaali ja silti puuveneiden käyttöikä on kymmeniä vuosia.

Muuten järkevään viestiisi on ilmeisesti joutunut jonkun toisen tekstin otsikko.

• Bulver

Bustereita myydään ainakin 3 kertaa enemmän kuin Silvereitä ja se on Suomen eniten myyty vene. Silver on sijalla 3. Välissä Yamarin. Mitä yleisempi vene siä helpompi myös aikanaan myydä eteenpäin. Se voi olla yksi kriteeri.

• tilaston

kolme ensimmäistä ole yhtä helppoja myydä,ihme kyllä olen tänä kesänä nähnnyt neljä uutta yamarinia ylösnostettuna koska välipohja täynnä vettä,reikiä(näkyviä)ei ollut ei myöskään pohjakosketusjälkiä.en tiedä syytä.

• Bulver
        tilaston kirjoitti:

kolme ensimmäistä ole yhtä helppoja myydä,ihme kyllä olen tänä kesänä nähnnyt neljä uutta yamarinia ylösnostettuna koska välipohja täynnä vettä,reikiä(näkyviä)ei ollut ei myöskään pohjakosketusjälkiä.en tiedä syytä.

Kuinka mones ei sitten ole "yhtä helppo myydä"??

• eemelipeeveli

ammattilaisena sanon sen verran että ainakin viime käden tietoihini perustuu seuraava arvioni ainakin rungon hitsauksien laadusta: Busterissa näyttäisi olevan hitsaukset tekniikoiltaan ja laadultaan ylivoimaisesti parempia...

• rebe789

Pakko kommentoida tuota hitsausasiaa: Eipä kait nuo hitsaukset tekniikoiltansa poikkea juurikaan toisistaan ,samanlaisilla koneilla hitsataan samanlaista peltiä,elikkä tuota viitosalumiinia,jonka hitsattavuus on niitä helpoimpia,ja samanlaiset ihmiset niitä hitsaamassa. Ennemminkin keskustelunaiheena voisi olla vaikkapa erot jäykisterakenteiden suunnittelussa. Niissä omien tietojeni mukaan saattaakin olla eroja. Ainakin isommissa malleissa ainaki toisessa merkissä käynyt niin että on lähdetty samaa formaattia vaan suurentamaan jolloin himpulan pitkittäisjäykkääjän päälle on tinattu poikittain ohuita peltejä joiden päällä kansi makaa. Toisessa merkissä taasen jäykisteet tukevoituvat koon suuretessa....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4461
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2428
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2375
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2138
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1687
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1501
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1476
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1124
    Aihe