illistää ja illistys

hallusinaatio

illistää = näyttää kieltä

Kuinkahan laajalla alueella tämä hieno sana on käytössä? Itse olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, jossa kyseisen sanan merkitys yleensä ottaen tunnetaan. Vaikuttaa siltä, että ainakin eteläisessä Suomessa sana on useille vieras.

21

6319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eteläsuomalainen

Ensimmäistä kertaa tuon sanan kuulen. Tai siis tässä tapauksessa näen.

• kokkolalainen

Itsekin oon huomannu, että tämä meillä päin lasten puheessa aivan tavanomainen sana, herättää etelämpänä kummastusta. Eihän noilla etelän ihmisillä taida olla illistämiselle edes omaa sanaa!

Luulenpa, että 'illistää' on samaa juurta kuin 'ilveillä'...

• myös eteläsuomalainen

itselleni on vieras enkä ole kuullut käytettävän, mutta osaan aika hyvin yhdistää, että jotain irvistämisen tapaista sen on oltava. onhan ne äänteiltäänkin aika lähellä: irvistää - illistää. ja onhan se ilveilläkin aika lähellä.

• Jotenkin tuo sana on jäänyt mieleen Huovisen Lampaansyöjistä. Sepe ja Valtteri kuvittelevat, miltä näyttäisi koulu täynnä humalaisia opettajia: "Joka ikkunasta illistelisi niiden punaisia naamoja..."

• Anonyymi
        wiikatemies kirjoitti:

Jotenkin tuo sana on jäänyt mieleen Huovisen Lampaansyöjistä. Sepe ja Valtteri kuvittelevat, miltä näyttäisi koulu täynnä humalaisia opettajia: "Joka ikkunasta illistelisi niiden punaisia naamoja..."

Vähän asian vierestä, Mutta Huoviselta: Hitlerin naama punotti sian pillu", kun Hitler sai raivonpuuskan.

• ..........

en ole kuullut ennen.
      vastaaja asuu pirkanmaalla ja on kotoisin vielä eteläisemmästä suomesta.

• hallusinaatio

Voisikohan kenties olla sanassa iltti? - Eli kengän "kielessä".

• ja täälläpäin

minä käsittäisin termon liittyvän katselemiseen:
        kahtoa illistelöö, kahtoa illottaa.
        semmosta uteliasta tuijotusta ja pään kääntelyä
        katseen seuratessa kohdetta?

• tintti
        ja täälläpäin kirjoitti:

minä käsittäisin termon liittyvän katselemiseen:
        kahtoa illistelöö, kahtoa illottaa.
        semmosta uteliasta tuijotusta ja pään kääntelyä
        katseen seuratessa kohdetta?

Koskaan kuullut tuota sanaa. Terveisiä Kaakkois-Suomesta!

• Muistui mieleen
        tintti kirjoitti:

Koskaan kuullut tuota sanaa. Terveisiä Kaakkois-Suomesta!

lapsuudesta. Itäsuomesta olen.

• outoa..

Ihmettelin ihan samaa. Mulle ihan tuttu sana, mutta olen kanssa Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin. Etelässä eivät ymmärtäneet ollenkaan. Irvistyksellä on mielestäni ihan eri merkitys..

• Äitin kyykkänä

Tuttu ilmaisu illistellä on minullekkin Kalajokilaakson kasvatille!
      Illistely voi olla kasvoillla pelehtimistä,kuten kielen näyttäminen.
      Myös "lievästi" ivallinen,ilkikurillinen tai vahingoniloinen puhe jostakin/joistakin on illistelyä . ... Mitä siinä illistelet!! Voi sullekki näin käyvvä!! ...

• Anonyymi

Tuo viimeksi mainittu merkitys täällä Savossa.

• 111+111

Jotenkin tuntui tutulta näin entisenä oululaisena. En tosin itse sitä koskaan käyttänyt, tuskin olen edes kuullut.

• Karjalasta Kajahtaa

Myöhi tiällä pohjos karjalassa aina pentuna illisteltiin toisilleen.

• Anonyymi

Juu niin tehtiin. Mut ootko edes Pohjois-Karlajasta kun noin savoa viännät... Tai sitten oot jostain pohjoisemmasta, Joensuussa ei noin viännetä ainakaan vaikka murretta puhuttaskin.

• Arttu IV

Aika usein täällä ylä-savo / Kainuu akselilla kuulee tuon sanan. Lähinnä vittuilun synonyymina silloin kun on naisia tai lapsia kuulemassa.

• sarana55

kurkkia, kurkistaa

• Nokinäätä

Mieheni on kotoisin Kemi-Tornion seudulta ja saattaa minulle sanoa että "älä illittele" ja tarkoittaa etten saa velmuilla/irvistää.
      Itse en ole sanaa kotona koskaan kuullut. Äitini on tamperelainen ja isäni Hämeenkyröstä.

• Anonyymi

Vanhemmat alunperin Kokkolasta ja käyttäny illistää sanaa ja käyttää edelleen sitä just kielen näyttämisen tilalla

• Anonyymi

Ainakin Pohjois-Savossa tunnetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      244
      9513
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      51
      7691
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      198
      6292
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      169
      3586
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      283
      1958
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      104
      1945
    7. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      8
      1738
    8. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      100
      1475
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      87
      1404
    10. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1397
    Aihe