illistää = näyttää kieltä
Kuinkahan laajalla alueella tämä hieno sana on käytössä? Itse olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, jossa kyseisen sanan merkitys yleensä ottaen tunnetaan. Vaikuttaa siltä, että ainakin eteläisessä Suomessa sana on useille vieras.
illistää ja illistys
20
6207
Vastaukset
- Eteläsuomalainen
Ensimmäistä kertaa tuon sanan kuulen. Tai siis tässä tapauksessa näen.
- kokkolalainen
Itsekin oon huomannu, että tämä meillä päin lasten puheessa aivan tavanomainen sana, herättää etelämpänä kummastusta. Eihän noilla etelän ihmisillä taida olla illistämiselle edes omaa sanaa!
Luulenpa, että 'illistää' on samaa juurta kuin 'ilveillä'...- myös eteläsuomalainen
itselleni on vieras enkä ole kuullut käytettävän, mutta osaan aika hyvin yhdistää, että jotain irvistämisen tapaista sen on oltava. onhan ne äänteiltäänkin aika lähellä: irvistää - illistää. ja onhan se ilveilläkin aika lähellä.
Jotenkin tuo sana on jäänyt mieleen Huovisen Lampaansyöjistä. Sepe ja Valtteri kuvittelevat, miltä näyttäisi koulu täynnä humalaisia opettajia: "Joka ikkunasta illistelisi niiden punaisia naamoja..."
- Anonyymi
wiikatemies kirjoitti:
Jotenkin tuo sana on jäänyt mieleen Huovisen Lampaansyöjistä. Sepe ja Valtteri kuvittelevat, miltä näyttäisi koulu täynnä humalaisia opettajia: "Joka ikkunasta illistelisi niiden punaisia naamoja..."
Vähän asian vierestä, Mutta Huoviselta: Hitlerin naama punotti sian pillu", kun Hitler sai raivonpuuskan.
- ..........
en ole kuullut ennen.
vastaaja asuu pirkanmaalla ja on kotoisin vielä eteläisemmästä suomesta. - hallusinaatio
Voisikohan kenties olla sanassa iltti? - Eli kengän "kielessä".
- ja täälläpäin
minä käsittäisin termon liittyvän katselemiseen:
kahtoa illistelöö, kahtoa illottaa.
semmosta uteliasta tuijotusta ja pään kääntelyä
katseen seuratessa kohdetta? - tintti
ja täälläpäin kirjoitti:
minä käsittäisin termon liittyvän katselemiseen:
kahtoa illistelöö, kahtoa illottaa.
semmosta uteliasta tuijotusta ja pään kääntelyä
katseen seuratessa kohdetta?Koskaan kuullut tuota sanaa. Terveisiä Kaakkois-Suomesta!
- Muistui mieleen
tintti kirjoitti:
Koskaan kuullut tuota sanaa. Terveisiä Kaakkois-Suomesta!
lapsuudesta. Itäsuomesta olen.
- outoa..
Ihmettelin ihan samaa. Mulle ihan tuttu sana, mutta olen kanssa Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin. Etelässä eivät ymmärtäneet ollenkaan. Irvistyksellä on mielestäni ihan eri merkitys..
- Äitin kyykkänä
Tuttu ilmaisu illistellä on minullekkin Kalajokilaakson kasvatille!
Illistely voi olla kasvoillla pelehtimistä,kuten kielen näyttäminen.
Myös "lievästi" ivallinen,ilkikurillinen tai vahingoniloinen puhe jostakin/joistakin on illistelyä . ... Mitä siinä illistelet!! Voi sullekki näin käyvvä!! ... - 111+111
Jotenkin tuntui tutulta näin entisenä oululaisena. En tosin itse sitä koskaan käyttänyt, tuskin olen edes kuullut.
- Karjalasta Kajahtaa
Myöhi tiällä pohjos karjalassa aina pentuna illisteltiin toisilleen.
- Anonyymi
Juu niin tehtiin. Mut ootko edes Pohjois-Karlajasta kun noin savoa viännät... Tai sitten oot jostain pohjoisemmasta, Joensuussa ei noin viännetä ainakaan vaikka murretta puhuttaskin.
- Arttu IV
Aika usein täällä ylä-savo / Kainuu akselilla kuulee tuon sanan. Lähinnä vittuilun synonyymina silloin kun on naisia tai lapsia kuulemassa.
- sarana55
kurkkia, kurkistaa
- Nokinäätä
Mieheni on kotoisin Kemi-Tornion seudulta ja saattaa minulle sanoa että "älä illittele" ja tarkoittaa etten saa velmuilla/irvistää.
Itse en ole sanaa kotona koskaan kuullut. Äitini on tamperelainen ja isäni Hämeenkyröstä. - Anonyymi
Vanhemmat alunperin Kokkolasta ja käyttäny illistää sanaa ja käyttää edelleen sitä just kielen näyttämisen tilalla
- Anonyymi
Ainakin Pohjois-Savossa tunnetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1377689Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4839Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33783