illistää ja illistys

hallusinaatio

illistää = näyttää kieltä

Kuinkahan laajalla alueella tämä hieno sana on käytössä? Itse olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, jossa kyseisen sanan merkitys yleensä ottaen tunnetaan. Vaikuttaa siltä, että ainakin eteläisessä Suomessa sana on useille vieras.

20

5922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eteläsuomalainen

      Ensimmäistä kertaa tuon sanan kuulen. Tai siis tässä tapauksessa näen.

    • kokkolalainen

      Itsekin oon huomannu, että tämä meillä päin lasten puheessa aivan tavanomainen sana, herättää etelämpänä kummastusta. Eihän noilla etelän ihmisillä taida olla illistämiselle edes omaa sanaa!

      Luulenpa, että 'illistää' on samaa juurta kuin 'ilveillä'...

      • myös eteläsuomalainen

        itselleni on vieras enkä ole kuullut käytettävän, mutta osaan aika hyvin yhdistää, että jotain irvistämisen tapaista sen on oltava. onhan ne äänteiltäänkin aika lähellä: irvistää - illistää. ja onhan se ilveilläkin aika lähellä.


      • Jotenkin tuo sana on jäänyt mieleen Huovisen Lampaansyöjistä. Sepe ja Valtteri kuvittelevat, miltä näyttäisi koulu täynnä humalaisia opettajia: "Joka ikkunasta illistelisi niiden punaisia naamoja..."


      • Anonyymi
        wiikatemies kirjoitti:

        Jotenkin tuo sana on jäänyt mieleen Huovisen Lampaansyöjistä. Sepe ja Valtteri kuvittelevat, miltä näyttäisi koulu täynnä humalaisia opettajia: "Joka ikkunasta illistelisi niiden punaisia naamoja..."

        Vähän asian vierestä, Mutta Huoviselta: Hitlerin naama punotti sian pillu", kun Hitler sai raivonpuuskan.


    • ..........

      en ole kuullut ennen.
      vastaaja asuu pirkanmaalla ja on kotoisin vielä eteläisemmästä suomesta.

    • hallusinaatio

      Voisikohan kenties olla sanassa iltti? - Eli kengän "kielessä".

      • ja täälläpäin

        minä käsittäisin termon liittyvän katselemiseen:
        kahtoa illistelöö, kahtoa illottaa.
        semmosta uteliasta tuijotusta ja pään kääntelyä
        katseen seuratessa kohdetta?


      • tintti
        ja täälläpäin kirjoitti:

        minä käsittäisin termon liittyvän katselemiseen:
        kahtoa illistelöö, kahtoa illottaa.
        semmosta uteliasta tuijotusta ja pään kääntelyä
        katseen seuratessa kohdetta?

        Koskaan kuullut tuota sanaa. Terveisiä Kaakkois-Suomesta!


      • Muistui mieleen
        tintti kirjoitti:

        Koskaan kuullut tuota sanaa. Terveisiä Kaakkois-Suomesta!

        lapsuudesta. Itäsuomesta olen.


    • outoa..

      Ihmettelin ihan samaa. Mulle ihan tuttu sana, mutta olen kanssa Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin. Etelässä eivät ymmärtäneet ollenkaan. Irvistyksellä on mielestäni ihan eri merkitys..

    • Äitin kyykkänä

      Tuttu ilmaisu illistellä on minullekkin Kalajokilaakson kasvatille!
      Illistely voi olla kasvoillla pelehtimistä,kuten kielen näyttäminen.
      Myös "lievästi" ivallinen,ilkikurillinen tai vahingoniloinen puhe jostakin/joistakin on illistelyä . ... Mitä siinä illistelet!! Voi sullekki näin käyvvä!! ...

    • 111+111

      Jotenkin tuntui tutulta näin entisenä oululaisena. En tosin itse sitä koskaan käyttänyt, tuskin olen edes kuullut.

    • Karjalasta Kajahtaa

      Myöhi tiällä pohjos karjalassa aina pentuna illisteltiin toisilleen.

      • Anonyymi

        Juu niin tehtiin. Mut ootko edes Pohjois-Karlajasta kun noin savoa viännät... Tai sitten oot jostain pohjoisemmasta, Joensuussa ei noin viännetä ainakaan vaikka murretta puhuttaskin.


    • Arttu IV

      Aika usein täällä ylä-savo / Kainuu akselilla kuulee tuon sanan. Lähinnä vittuilun synonyymina silloin kun on naisia tai lapsia kuulemassa.

    • sarana55

      kurkkia, kurkistaa

    • Nokinäätä

      Mieheni on kotoisin Kemi-Tornion seudulta ja saattaa minulle sanoa että "älä illittele" ja tarkoittaa etten saa velmuilla/irvistää.
      Itse en ole sanaa kotona koskaan kuullut. Äitini on tamperelainen ja isäni Hämeenkyröstä.

    • Anonyymi

      Vanhemmat alunperin Kokkolasta ja käyttäny illistää sanaa ja käyttää edelleen sitä just kielen näyttämisen tilalla

    • Anonyymi

      Ainakin Pohjois-Savossa tunnetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe