Tietääkö joku paljon pelannut miten saisi rannenäpäykseen tehoa, tarkkuutta ja voimaa?
Luulen että paljon on kiinni siitä miten pystyy vauhdittamaan lavan liikettä, siis miten rento ja nopea on lavan liike.
Jos pelaa vasen käsi alhaalla, siis 'leftillä', mitä vaikuttaa laukauksen tehoon jos työntää ylimmän käden, siis oikean käden nyrkkiä eteenpäin? Olen huomannut että jotkut jääkiekkoilija ampuvat näin, jolloin laukaus on vähän jäykän näköinen mutta ilmeisen tehokas, koska olen nähnyt sellaisen laukauksen muutamalla huippupelaajalla.
Ilmeisesti rannevedossa ei tule painonsiirtoa, koska laukauksen on tarkoitus olla nopea ja yllättävä. Osumakohta on lähellä etummaista jalkaa, jolla vartalon paino enimmäkseen lepää. Kommentteja? Onko kuulolla valmentajia, jotka ovat joutuneet miettimään miten saada pelaajan laukausta paremmaksi.
Miten saisi rannelaukaukseen tehoa?
11
16564
Vastaukset
- nes
Hei tonsm-a kyl se siit
- rannari
..pelaa ja harjottele enemmän.
- rannaaja
Itse lauon ranteelta tutkaan 130km/h ja muutamia vinkkejä voin antaa:
A) Suoralla lavalla luja rannelaukaus vaatii todella paljon enemmän harjoittelua ja on pelissä hitaampi suorittaa
B) Suosi löysää vartta (esim. raw). Kunnon laukaus lähtee kun painat vartta niin paljon kuin pystyt ja pidät lapaa "selkäsi takana", en osaa selittää tuon paremmin, mutta siis että ruumin koko kiertovoima tulee laukaukseen.
Tarkkuus kehittyy mitä enemmän lauot eli reenaamista vaan. Yksi hyvä keino on pyrkiä laukomaan niin, että katsoo maaliin koko ajan.- 123
Jos sulla on mahdollisuus ampua tutkaan, niin kokeile erilaisia tyylejä, että millä lähtee parhaiten.
- Matti Kaipio
Itse pelannut (ranteella tutkaan 165km/h) ja nykyyän jo useamman vuoden valmentanut.
a) Maila:
- Varren jäykkyys tulisi olla suhteessa sinun voimatasoon, mitä kovemman varren laittaa mutkalle se ampuu enemmä eikä pelkästään jousta, löysä vartiset mailat ei kerenny minun rytmiin.
- Lavan jäykkys, etenkin lavan juuresta on tärkeää usein lapa vain joustaa ja teho häviää, lavan kärki voi olla löysempi koska se mahdollistaa paremmn pallo tuntuman.
- Lavan käyristäminen lavan juuresta auttaa eniten, lavan muu osa voi olla suora se mahdollistaa tasasemman kontaktin joka kohdalla palloon ja näin ollenn saat useammin samanlaisen laukauksen pienemmässä tilassa.
- Kova lapa löystyy ja kuuluu nopeammin kun pehmeämpi minulla meni aktiivi aikana 10 lapaa ja 4 vartta vuodessa.
- Lavan materiaali vaikuttaa painoon ja kitkaan lattiaa vasten, joka tulisi ollla mahdollisimman pieni.
- Mailassa painopisteen tulisi olla mahdollisimman ylhäällä paremman pallo tuntuman takia.
- Varren paksuus vaikuttaa myös pallo tuntumaan, itse suosin ylä kädelle paksua ovaali vartta mahdollistaa tukevan otteen mailasta ja ala kädelle pyöreää kapeampaa vartta mahdollistaa paremman pallo tuntuman ja nopeammat liikkeet.
b) Tekniikka:
- Voimaa saa vartalon kierrolla jos jalat on oikei päin ja kroppaa seuraa tukijalan päälle vedon perään.
- Kuitenkin kovuus ja tarkkuus tulee ranteesta.
- Usein lähellä maalia pelatessa ratkasut tulee refleksin omaisestri ja laukaus tapahtuu pelkillä ranteilla. Tällöin laukaus lähtee nopeasti pienestä tilasta asennosta riippumatta.
- Kaukaa ammuutaissa voimaa kannattaa hakea vartalon kierrolla,
- Aseta pallo lavan juureen ja lapa mahdollisimman lähelle vartaloa.
- säilytä oikea lapa kulma, lavan yläreuna suorassa, lavan pystyasentoa voit korjata myös yläkädellä.
- Vartalon kierron tuulee olla rento ja saata pallo lavan juuresta lavan käörkeen ranteilla.
- Näin saat pallon kivan kierteen rennosti ja jos saat ranteis lisättyä vielä voimaa saat pallon vielä joskuss leijaamaan.
Matti Kaipio, Salibandy valmentaja - lodx
jsffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffoii
- aloittelia
miten sais jääkiekossa hyvän rannelaukauksen?
- tääonsäbäpalsta
menes kuule lätkä palstalle kyselee tollasii
- näin se käy!!!
''pikku vinkki'' paina lapaa maata vasten, jolloin liike periaatteessa toimii vieterinä, nyky mailat taipuvat niin, että tehostettua laukausta on helppo käyttää .. :D ... jos jotain höpinästäni ymmärsitkään xD
- Kultaranne
Vitusti treeniä niin alkaa kuti lähtemään. Vetoja vetoja. Silti eppäilen kyllä tuota 165 km/h tutkaan ranteella. Täytyy olla kyllä melkoinen kultaranne! Lämärillä oon vetäny 160 päälle itekkin, mutta että ranteella. Huh huh.
- Anonyymi
Itse vedän n. 197km/h lämärillä ja n. 165km/h ranteella ettei se vaadi ku toistoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12651Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1471192Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491095Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964- 124961
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205911Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13815- 39802