Butaani

-_-

Voisiko joku ystävällisesti kertoa jonkin osoitteen jossa kerrotaan butaanikaasun ominaisuuksista ja tietoa siitä?
olen yrittänyt etsiä, en ole löytänyt.
olisi vain kiva tietää mitä tapashtuu kun se palaa että mitä haittakaasuja siitä tulee, ja miten se reagoi kun se esim. sytytetään.
kitoos

11

2662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kationi

      No kovin merkillistä ei tapahdu. Syntyy hiilidioksidia ja vettä.

      2 C4H10 13 O2 --> 8 CO2 10 H2O

      Ei kovinkaan merkillinen aine. Selkeästi suurimman riskin aiheuttaa sen herkkä syttyvyys.

      Alkaanit:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Butaani

      • mikä on alkaani?

        eli mikä on alkaani?
        ja mä oon sitten tavalline heinähattu että en paljoo tajuu noist kaavoist, mitä nyt tos kemian tunnilla oon oppinu (oon 14 v)


      • Kationi
        mikä on alkaani? kirjoitti:

        eli mikä on alkaani?
        ja mä oon sitten tavalline heinähattu että en paljoo tajuu noist kaavoist, mitä nyt tos kemian tunnilla oon oppinu (oon 14 v)

        Alkaaneiksi kutsutaa hiilivetyketjuja jotka eivät sisällä funktionaalisia ryhmiä. Sekä ovat tyydyttyneitä eli eivät sisällä kaksois tai kolmoissidoksia. Alkaen metaanista CH4, etaani C2H6, propaani C3H8 jne. Eli ne eroavat toisistaan yhden -CH2- yksikön verran. Ne muodostavat ns. homologisen sarjan yleiskaavalla CnH2n 2


    • hemmo

      Se riippuu siitä missä meinaat sitä polttaa. Palamisessahan aine yhtyy happeen, mutta jos aiot polttaa sitä esim. moottorissa, paineenalaisena niin siellä muodostuu muitakin yhdisteitä kuin vettä ja hiilidioksidia esimerkiksi typenoksideja.

    • Buutanikaasua tarvitaan kuulemma takansytyttimiin,niiden toimiakseen ...mistä butaanikaasua niihin saa ja missä muodossa kyseistä ainetta niihin laitetaan,voisiko joku kertoa !!? Takansytyttimeeni ei tule enään tulta ja se on välttämätön minulle,jos aion esim. kynttilöitäkin sytytellä !

      • 13+3

        Et oo sitten kuullut sellasista kun tulitikut?


      • Kaasupullo

        Täyttöpulloja saa huoltoasemilta ja isommista kaupoista. Kysy sytkärin täyttöpulloa. Älä osta zippoihin tarkoitettua bensaa. Ota sytytin mukaan oikean suuttimen valintaan. Helpommalla saatat päästä ostamalla uuden sytyttimen.


      • Kaasupullo kirjoitti:

        Täyttöpulloja saa huoltoasemilta ja isommista kaupoista. Kysy sytkärin täyttöpulloa. Älä osta zippoihin tarkoitettua bensaa. Ota sytytin mukaan oikean suuttimen valintaan. Helpommalla saatat päästä ostamalla uuden sytyttimen.

        Onko kukaan saanut noilla täyttöpulloilla oikeesti täytettyä sytytintä? En minä ainakaan. Ne on ihan täyttä peetä kaikki.


      • Roger Kaarela
        xssob kirjoitti:

        Onko kukaan saanut noilla täyttöpulloilla oikeesti täytettyä sytytintä? En minä ainakaan. Ne on ihan täyttä peetä kaikki.

        Pidäpä sitä täyttöpulloa ylösalaisin täyttäessäsi sytkäriä, niin johan alkaa onnistua.


    • sitroen.

      Tavallinen nestekaasu on propaanin ja butaanin seos. Propaani on se keveämpi jae eli enemmän kaasumainen. Butaani pysyy nesteenä ulkoilman paineessa noin 5 asteessa ja sitä kylmemmässä ja se on ikäänkuin kevyttä bensiiniä silloin.
      Nämä vinkiksi näppituntumaa varten.
      Äläkä sitten impaa sitä butaania ettei tarvi loppuikää mielisairaalassa viettää! Siellä on tylsää, sanovat.

    • Anonyymi

      Miksi butsaaniin lisätään propaania.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe