auton törmäys

autoilija eräs

onko autossa olevalle sama törmääkö se kallioseinään 100 km/h kuin jos se törmäis samaa vauhtia tulevaan samanlaiseen autoon?

36

2409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ei ruveta saivartelemaan niin samalta tuntuu.
      Siis kaksi samanlaista autoa ja etteivät mene limittäin yhtään niin silloin sama ajaako kallioon vai toiseen palliksi.

    • Rypistysenergia

      Tilanne on sama, jos on aivan suora nokkakolari ja saadaan törmäys tehtyä niin, että molemmat autot rypistyvät aivan identtisesti. Ja myös kallioseinää vasten ajettaessa rypistyy samalla tavalla. Käytännössä sellainen lienee kuitenkin mahdotonta edes järjestetyssä koetilanteessa.

      Tositilanteessa vastaantulevaa autoa on helpompi yrittää väistellä. Ohjata vaikkapa niin, että tyhjänä oleva matkustajan puoli ottaa vastaan koko törmäysenergian, väistää kokonaan, tms.

      On kyse siitä, että saa hidastuvuuden pidettyä tietyn kriittisen arvon alapuolella (tavalla tai toisella). Esimerkiksi pään ei katsota kestävän enempää kuin noin 40g. Miten riittävän alhaiseen hidastuvuuteen varsinkin pään kannalta päästään on "makuasia". Uudenaikaisissa autoissa on airbagit ja "rypistyvä" nokka (matkustamoon jää kehoa suojaava elintila jne. jne.).

      Käänteisesti mahdollisimman pahaa jälkeä syntyy, kun ajaa lujaa moottoripyörällä pää edellä kallioseinään ilman kypärää (emme suosittele).

    • teac

      Pelle Pelottoman hattu päähän.

    • saivartelemaan

      Jos kaksi toistensa peilikuvaa olevaa autoa törmää keskeisesti toisiinsa, niin se vastaa törmäystä äärettömän jäykkään pintaan. Kallio sen sijaan antaa hieman periksi vaikka onkin kohtuullisen jäykkää ainetta. Näin ollen törmäys kallioon on hieman pehmeämpi. Todellisessa nokkakolarissa autot tuskin pysähtyvät täysin, ja niin törmäyskin on hieman vaimeampi.

      • sellaista ei ole!

        KÄYTÄNNÖSSÄ!

        Turha vastata teoriassa, koska täysin identtistä törmäystä EI pysty tekemään! Käytännössä kahden samanlaisen auton yhteentörmäys voi tuottaa lähes minkälaisen lopputuloksen tahansa! Sen sijaan kallioon törmäys tuottaa huomattavasti tasaisempaa laatua KÄYTÄNNÖSSÄ!


      • nopeudeksi
        sellaista ei ole! kirjoitti:

        KÄYTÄNNÖSSÄ!

        Turha vastata teoriassa, koska täysin identtistä törmäystä EI pysty tekemään! Käytännössä kahden samanlaisen auton yhteentörmäys voi tuottaa lähes minkälaisen lopputuloksen tahansa! Sen sijaan kallioon törmäys tuottaa huomattavasti tasaisempaa laatua KÄYTÄNNÖSSÄ!

        tulisi 2x100=200km/h
        jos kaksi autoa törmää nokittain samalla satasen
        vauhdilla?
        Eli ei sama kuin törmäys kalioon.


      • France Air
        nopeudeksi kirjoitti:

        tulisi 2x100=200km/h
        jos kaksi autoa törmää nokittain samalla satasen
        vauhdilla?
        Eli ei sama kuin törmäys kalioon.

        Kyse on energioista ja siitä mihin ne energiat laitetaan törmäyksessä. Autolla on liike-energiaa, joka on verrannollinen painoon ja nopeuteen. Tämä energia nollautuu törmäyksen lopputuloksena. Jos tämä energia saadaan laitettua vaikka jarrujen lämpöenergiaksi ennen kuin rysähtää, niin hyvä niin.

        Kallio ei kovana ja joustamattomana huoli itseensä törmäysenergiaa (ehkä aivan hitusen). Ja niin auton nokka ja rakenteet joutuvat hoitelemaan koko energian, eli menevät kasaan kunnes kaikki liike-energia on tehnyt muodonmuutosta auton rakenteissa.

        Kahden auton tapauksessa energiaa on kaksi kertaa enemmän, kuten itsekkin laskit. Mutta tässä tapauksessa, kun autot ovat identtisiä, niin ne hoitelevat molemmat yhtä paljon törmäysenergiaa, eli yhden auton osalle tulee puolet koko potista. Eli lopputulos yden auton kannalta on sama kuin törmäisi kallioon.

        Kaikki tämä kauneus on kuitenkin vain teoreettista. Käytännössä autot harvoin ovat identtisiä. Törmäys voi osua eri kohtaan eri autoissa. Aiheuttaen täysin erilaista jälkeä. Toisessa autossa voi olla viisi henkilöä ja toisessa vain yksi. Toinen täydessä lastissa toinen tyhjänä. Päällisin puolin samanlaisilla autoilla voi olla 1000 kg:n painoero. Ja tilanteessa voi nopeusero olla huomattava.

        Tarkoitus tällä loppukaneetilla on se, että vaikka jokin asia teoriassa olisikin tietyllä tavalla, niin se ei välttämättä käytännössä kuitenkaan toimi niin! Koska aina joku hullu haluaa kokeilla näitä teorioita käytännössä, ja sitten nousee poru, kun mikään ei toimikkaan. Pitää aina yrittää välttää kaikenlaista vaarallista törmäilyä autojen kanssa! Jarruttaa hyvissä ajoin ja väistää.


    • On. Kiihtyyys (hidastuvuus) on sama joten autoon kohdistuva vastustava voimakin on sama.

      • Anonyymi

        Tuplana se törmäys pitäisi tuntua jos 2 autoa törmää ja molemmat liikkuu 100km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuplana se törmäys pitäisi tuntua jos 2 autoa törmää ja molemmat liikkuu 100km/h.

        Joo, mutta tuplavaikutus jakaantuukin kahteen autoon.

        Kaksinkertainen jaettuna kahdella tulee yhden auton tuntemukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta tuplavaikutus jakaantuukin kahteen autoon.

        Kaksinkertainen jaettuna kahdella tulee yhden auton tuntemukseksi.

        Ei taida noin mennä. Pysäytät omalla autollasi ja kehollasi myös toisen 100km/h kulkevan 1,5 tonnisen auton. Mitään hyvityksiä ei anneta omasta nopeudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida noin mennä. Pysäytät omalla autollasi ja kehollasi myös toisen 100km/h kulkevan 1,5 tonnisen auton. Mitään hyvityksiä ei anneta omasta nopeudesta.

        Jos minun auto pysäyttää toisen, niin toisenhan ei sitten tarvitsisi "tehdä" mitään,
        Kumpi siis pysäyttää molemmat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida noin mennä. Pysäytät omalla autollasi ja kehollasi myös toisen 100km/h kulkevan 1,5 tonnisen auton. Mitään hyvityksiä ei anneta omasta nopeudesta.

        Tietenkin pitää olla samanmassaiset törmääjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin pitää olla samanmassaiset törmääjät.

        Kuten alkuperäisessä viestissä sanotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos minun auto pysäyttää toisen, niin toisenhan ei sitten tarvitsisi "tehdä" mitään,
        Kumpi siis pysäyttää molemmat?

        Molemmat rysäyttää molempiin. Molempien liikemäärä tippuu nollaan, ei vain puolet siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuplana se törmäys pitäisi tuntua jos 2 autoa törmää ja molemmat liikkuu 100km/h.

        Joskus jotkut kaltaisesi on saatu ymmärtämään asia sillä että on pyydetty ajattelemaan tilannetta jossa aluksi johonkin paksuun kallioseinään ajaa sen vastakkaisille puolin juuri kohdakkain kaksi autoa samaa vauhtia osuen siihen aivan yhtäaikaa, tämän jälkeen on pyydetty ajattelemaan tilannetta että tätä kallioseinämää ohennetaan lopulta paperinohueksi ja sitten miettimään että millä kohtaa tilanne muuttuukin niin että vauhtia olisikin tuplaten.
        -mikähän on lopputulos kanssasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus jotkut kaltaisesi on saatu ymmärtämään asia sillä että on pyydetty ajattelemaan tilannetta jossa aluksi johonkin paksuun kallioseinään ajaa sen vastakkaisille puolin juuri kohdakkain kaksi autoa samaa vauhtia osuen siihen aivan yhtäaikaa, tämän jälkeen on pyydetty ajattelemaan tilannetta että tätä kallioseinämää ohennetaan lopulta paperinohueksi ja sitten miettimään että millä kohtaa tilanne muuttuukin niin että vauhtia olisikin tuplaten.
        -mikähän on lopputulos kanssasi

        Taidan päätyä keskustelemaan ylimielisen mulkun janssa suomi24lle.


      • Anonyymi

        No selitän lisää.

        Kun auto törmää seinään, seinä ei liiku mihinkään ja auto pysähtyy (menee tietysti kasaan). Kun autot A ja B ovat samanlaiset, ne törmätessään pysähtyvät myös. Tilanne on sama kuin jos auto törmäisi seinään.

        Jos autot erilaiset, pienempimassainen autoo liikkuu taaksepäin ja isompimassainen eteenpäin jonkun matkaa. Tämä tilanne on siis erilainen kuin seinään ajettaessa.Isomman auton kiihtyvyys on pienempi kuin samankokoisten törmätessä, autohan liikkuu vielä eteeenpäin törmäyksen jälkeen joten pysähtymismatka on pitempi.

        Samanmassaisten autojen törmätessä niiden kiihtyvyyden (hidastuvuuden) itseisarvot ovat samat. Koska massat ovat samat, autojen kokemat voimat ovat samansuuruiset. Saman suuruinen on myös hidastava voima auton törmätesssä seinään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No selitän lisää.

        Kun auto törmää seinään, seinä ei liiku mihinkään ja auto pysähtyy (menee tietysti kasaan). Kun autot A ja B ovat samanlaiset, ne törmätessään pysähtyvät myös. Tilanne on sama kuin jos auto törmäisi seinään.

        Jos autot erilaiset, pienempimassainen autoo liikkuu taaksepäin ja isompimassainen eteenpäin jonkun matkaa. Tämä tilanne on siis erilainen kuin seinään ajettaessa.Isomman auton kiihtyvyys on pienempi kuin samankokoisten törmätessä, autohan liikkuu vielä eteeenpäin törmäyksen jälkeen joten pysähtymismatka on pitempi.

        Samanmassaisten autojen törmätessä niiden kiihtyvyyden (hidastuvuuden) itseisarvot ovat samat. Koska massat ovat samat, autojen kokemat voimat ovat samansuuruiset. Saman suuruinen on myös hidastava voima auton törmätesssä seinään.

        Tilanne kahden samalla vauhdilla törmäävän auton kanssa on ilmeisesti sama kuin vapaasti paikallaan olevan ja kaksinkertaisella vauhdilla siihen törmäävän auto kanssa.


    • Anonyymi

      Miten auton nokka käyttäytyy törmäyksessä. Jouselle voima F(x) = k x. k on vakio eli jousivakio ja x on puristuma. Mikä on F(x) auton nokalle törmäyksessä. Riippuuko se esim. siitä, onko vastassa kallio vai toisen auton kasaan painuva nokka.

    • Anonyymi

      Eikö kaksinkertaisella nopeudella tule nelinkertainen energia?

      • Anonyymi

        - Jos auto B pultataan kiinni alustaan ja auto A tulee nopeutta 2*v
        - Jos auto A ja B kulkevat nopeutta v toisiaan kohti nokakkain

        Molemmissa tapauksissa auto A pysähtyy auton B keulaan niin että autojen keulat menevät yhtälailla kasaan.

        Mikä tuossa on ajatusvirhe?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - Jos auto B pultataan kiinni alustaan ja auto A tulee nopeutta 2*v
        - Jos auto A ja B kulkevat nopeutta v toisiaan kohti nokakkain

        Molemmissa tapauksissa auto A pysähtyy auton B keulaan niin että autojen keulat menevät yhtälailla kasaan.

        Mikä tuossa on ajatusvirhe?

        OK, seinä ei anna periksi, mutta energiamäärä hämää, siinä pitää olla virhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, seinä ei anna periksi, mutta energiamäärä hämää, siinä pitää olla virhe.

        Eli kahden auton systeemin energiaa ei jostain syystä voikaan laskea niiden välisen nopeuden mukaan (tai nopeuseron)..

        Seinään törmätessä voisi tietysti ajatella että liikkuukin seinä ja mikä silloin olisi energia.
        Pitäisikö ottaa huomioon koko maapallo. Mutta seinän ei oleteta muuttavan liiketilaansa joten maapallon energia ei muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - Jos auto B pultataan kiinni alustaan ja auto A tulee nopeutta 2*v
        - Jos auto A ja B kulkevat nopeutta v toisiaan kohti nokakkain

        Molemmissa tapauksissa auto A pysähtyy auton B keulaan niin että autojen keulat menevät yhtälailla kasaan.

        Mikä tuossa on ajatusvirhe?

        Aluksi voisi valita koordinaatiston jonka nopeusvektori on sama kuin kappaleella A.
        Vai pitäiskö sanoa että liikkuu A: n mukana.
        Tällöin kappale A on paikoillaan ja kappale B lähestyy nopeudella 2*v.

        Törmäyksen jälkeen molemmat kappaleet liikkuvat nopeudella v kappaleen B suuntaan.

        Molempien kappaleiden nopeus on muuttunut v:n verran. (Kun koordinaatisto jatkaa tasaista kulkuaan)

        Tulos pitää olla sama jos koordinaatisto valitaan niin että A:n ja B:n nopeudet ovat v ja -v.
        Tai joku muu tasaisesti liikkuva koordinaatisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - Jos auto B pultataan kiinni alustaan ja auto A tulee nopeutta 2*v
        - Jos auto A ja B kulkevat nopeutta v toisiaan kohti nokakkain

        Molemmissa tapauksissa auto A pysähtyy auton B keulaan niin että autojen keulat menevät yhtälailla kasaan.

        Mikä tuossa on ajatusvirhe?

        Ajatusvirheesi on: "auto B pultataan kiinni alustaan"
        Ei todellakaan pultata, koska silloin autoihin vaikuttaa alustastakin voimia törmäysnopeuden suuntaisesti, eikä vain toisistaan kuten pitäisi, jotta törmäyksen seuraukset olisivat samat ja kummankin auton nopeus muuttuisi v:n verran.

        Pulttaustilannetta vastaa se, että B:n takapuskurissa kiinni tulee perässä panssarivaunu samaa vauhtia, paitsi että silloin ulkoiset voimat kohdistuvat B:hen takaa puskuriin, eikä alustasta pulttien kautta. Mutta A:n kannalta tilanne olisi silloin edes likimain sama, kun B ei nopeuttaan törmäyksessä käytännössä muuta, ja A muuttaa 2v verran.


    • Anonyymi

      Jokunen vuosi sitten pyöri tv:ssä ohjelma "Myytinmurtajat".
      Kokeilijat olivat kuulleet autokoulussa väitteen että nokkakolarin
      ajavat autot kokevat sen kaksinkertaisena törmäysnopeutena,
      eli 80+80=160.

      Järjestettiin koe törmäystutkimuslaitoksessa, ainakin oli ammattilaisten
      tekemä koe.

      Ensin vedettiin tietyn merkkinen auto vaijerivedolla suureen betoniesteeseen
      80 km/h nopeudella.
      Tulos= auto lyheni 1/3 pituudestaan eli 2/3 jäi jäljelle.

      Sitten samanlainen auto törmäytettiin samaan esteeseen 160 km/h
      nopeudella.
      Tulos= Auto lyheni 1/2 pituudestaan eli puolet pituudesta jäi jäljelle,
      törmäys oli todella raju, perä ei huomannut että etupää törmäsi johonkin
      vaan yritti mennä betoniesteen yli, ei onnistunut vaan auto jäi pystyasentoon
      esteen eteen.

      Sitten ratkaiseva koe, edelleen samanlaiset autot törmäytettiin 80 km/h
      täydellisessä nokkakolarissa yhteen, erikoiskameroiden kuvatessa koko
      tapahtuma.
      Tulos= kumpikin auto lyheni 1/3 pituudestaan, myytinmurtajien lieväksi
      hämmästykseksi, olivat odottaneet kovempaa törmäystä.

      Se että oliko autojen nopeudet täsmälleen noita km/h vai amerikkalaisia
      versioita lienee samantekevää, nopeudet olivat kuitenkin tuplanopeuksia
      hitampaan perusnopeuteen nähden.

      Samoin betoniesteen pehmeyttä tai autojen mähdollisia hiusmurtumia
      ei dokumentoitu, tuloksien vaurioiden suuruusluokka näytti missä
      mennään.

      Tämä oli yksi niistä kokeista mitkä yllättivät myytinmurtajien odotukset,
      olivathan he nähneet kaikenlaista.

      Jaksoissa oli vielä yksi koe mikä yllätti murtajat täysin, he eivät enää
      osanneet selittää sitä oikein.

      R.

      • Anonyymi

        Siinä pitää ottaa huomioon korin jousivakio eli kaikki voima ei menekkään metallin lyttäykseen vaan osa heijastuu takaisin. Nokka varmaankin kokee sen koko voiman mikä on tarjolla, mutta mitä lähempänä perää ollaan, sitä vähemmän on takana massaa pusertamassa. Toisekseen auto lähtee herkästi pyörimään törmäyksessä ja pyörimiseen sitoutuu energiaa: Hankala törmätä täsmälleen keskelle jotta ei pyörisi mihinkään suuntaan.
        Kuitenkin jos energiaa on tarjolla nelinkertainen määrä(vauhti on tuplat) - en suostu uskomaan, että kävisi mitenkään paremmin kuin kallioon törmäyksessä! Täyttä huuhaata.


    • Anonyymi

      Jos ulkoisia voimia ei vaikuta, niin liikemäärä säilyy. Myös energia säilyy. Se vain muuttaa muotoaan esim. liike-energiasta auton nokan muodonmuutostyöksi.

      • Anonyymi

        Voi miettiä myös peräänajotapausta, kun toinen törmää samanlaiseen paikallaan olevaan.


      • Anonyymi

        Liikemäärä on vektorisuure. Myös nopeuden suunta pitää huomioida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikemäärä on vektorisuure. Myös nopeuden suunta pitää huomioida.

        Ennen törmäystä kahden vastakkaisiin suuntiin samalla nopeudella etenevän identtisen auton liikemäärien summa on nolla. Näin on myös törmäyksen jälkeen. Romukasan nopeus ja siten liikemäärä on nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen törmäystä kahden vastakkaisiin suuntiin samalla nopeudella etenevän identtisen auton liikemäärien summa on nolla. Näin on myös törmäyksen jälkeen. Romukasan nopeus ja siten liikemäärä on nolla.

        Myös kallioon törmäyksessä törmääjän nopeus nollautuu, kun kallio ei mihinkään hievahda siitä.

        Jos törmää samanlaiseen paikallaan olevaan, niin autojen jäädessä kiinni toisiinsa niiden nopeus on törmäyksen jälkeen puolet törmääjän nopeudesta.


    • Anonyymi

      Jos ajatellaan että ulkoavaruudessa, missä lähimaillakaan ei ole muita, kuin kaksi toisiinsa törmäävää kappaletta, kappaleet kohtaavat toisensa nopeudella v, pitääkö tämä nopeus puolittaa kummallekin kappaleelle ja laskea kummallekin liike-energia sen mukaan.

      Toisaalta energia kait käsitetään olevan systeemillä eikä kappaleilla yksinään.

      • Anonyymi

        Nopeuden muutos kummallakin on v


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2990
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1716
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1587
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1401
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      403
      1400
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1129
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1067
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      334
      908
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      259
      877
    Aihe