Onko mitään peukalosääntöä kuinka hyvin tavanomaisen juoksukengän pitäisi kestää? Muitan että joku juoksijatuttava sanoi juosseensa ylöi 3000 km yhdellä parilla. Toisaalta jossakin suositeltiin kenkien vaihtoa noin 450 km välein. Mutta ehkä siinä oli liiankin läheiset suhteen kenkävalmistajiin. Kokemuksia?
Juoksukenkien kestävyys
6
2162
Vastaukset
- timppa
kengät kestää yleensä noin 1500km ja sen jälkeen iskunvaiennus menee huonommaksi
- Pee
... kerran vuodessa, n. 1300km juostuna. Hiihtokauden jälkeen on kiva aloittaa uusilla kengillä, ovat sopivasti hioutuneet loppukesän/syksyn koitoksiin. 3000km on kyllä liikaa, kalliillekin kengille, ja 450km ihan liian vähän.
- ...
Varmaan kenkien kestävyys riippuu aika paljon siitä, minkä verran painaa. Painavammalla ihmisellä luonnollisesti kenkä mene linttaan aikaisemmin kuin kevyemmällä. Itse olen suht kevyt ja ostan uudet kengät noin vuoden juoksemisen jälkeen. En tiedä, minkä verran siinä kilometrejä kertyy, mutta 4-5 kertaa viikossa juoksen. Mulla ei myöskään ole kuin yksi pari käytössä. Luulisi, että jos juoksee esim. kahdella parilla vuorotellen, niin yhdellä parilla voisi juosta enemmän kilometrejä, kun kengät saavat levätä välillä. Näin uskoisin.
- Keimo
melkin kengän merkistä riippumatta n. 1000 - 1500 km. Peruslenkkeileijälle (n. 30 km/vko) siis kengän uusinta vuosittain, enemmän juoksevalle kahdesti vuodessa tai kahden parin käyttö rinnakkain ja molempien uusiminen kerran vuodessa.
- Keimo
Itse käytän useita pareja rinnakkain ja pidän summittaista kirjaa niiden käyttömääristä. Eri alustoilla ja eri tyyppisillä lenkeillä tulee käytettyä erilaista kenkää. Peruskestävyys/asfalttilenkeillä enemmän vaimennettuja, vauhtilenkeillä/pehmeämmillä alustoilla vähemmän vaimennettua. Koska vauhtilenkkejä on vähemmän kuin pk-lenkkejä, kengät kuluvat näin eri tahtia ja siinä siis syy kirjanpitoon. Vaihtelu virkistää (jalkojakin).
Tietenkin kannattaa kytätä alennusmyyntejä/tarjouksia ja ostaa useat parit samalla kertaa jos tietää tarkkaan itselleen sopivat kenkämallit.
- Uiskari
Kenkävalmistajilla on laatusopimus siitä että niistä ei saa tehdä liian kestäviä. Muutoin ei kauppa käy. Siihen tulokseen olen tullut.
Se on ihan sama mikä on valmistaja tai malli niin vaimennukset kantapäästä häipyy pikkuhiljaa ja tonnin, viimeistään 1500km päästä linkutus ja rasitusvammat on varmoja.
Siksi kannattaa ostaa jokavuosi uudet lenkkarit ja 'ajaa sisään' uudet hallitusti ja vanhat pois käytöstä pikkuhiljaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."432160Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1821948- 1161362
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711160- 96972
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73919Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78869Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki44855Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931802- 54701