Jos kauppa ilmoittelee auto ajettu km mukaan, onko kilsojen pidettävä paikkaansa?
Olen ymmärtänyt niin, että jos ilmoitetaan vaan mittarilukema, ei vastuu ole samanlainen?
Miten on?
Ajettu km vs mittarilukema
21
4996
Vastaukset
- AmmattilainenTT
myyjä eikä mikään liike ote vastuulleen sitä että mittarilukema on absolut todellinen ajomäärä.Muuten joutuisivat isoihin korvauksiin ja monen myydyn auton kohdalta.Jos niin tekisivät niin joutuisivat vastaamaan kaikkien autojensa km-lukemien totuudenmukaisuuksista ja silloinhan epävarmat yksilöt (melkein kaikki) täytyisi jättää ilman tuota vakuutusta,jolloin ihmiset ei ostaisi niitä muita autoja koska pelkäisivät että niissä on vääristelty lukemaa.
Monimutkaista mutta yksinkertaista.Siksi kukaan ei ota vastuulleen että edes uudenkarheassa autossa lukema on kiistaton totuus.- Kuluttaja-asiamies
Myyjä vastaa kaikista niistä kuluttajalle antamistaan tiedoista, jotka se on antanut ennen kaupan tekoa ja jotka ovat kaupan synymiseen vaikuttaneet. Sillä ei ole merkitystä, onko myyjä vain välittänyt itse saamaansa väärää tietoa, vai ei.
Jos myyjäliike haluaa, että se ei ota vastulleen sitä, onko auton todellinen ajokilomterimäärä kuitenkin jotain muuta kuin myyjän ilmoittama, tulee sen erikseen tästä mainita.
Lähtokohtaisesti kuluttajan asemassa oleva ostajalla on oikeus olettaa, että autoliikkeen ilmoittama kilometrilukema on yhtä kuin autolla ajettu kilometrimäärä.
- numeropää
oli nolla kuten sovittu myyjän kanssa tarkistin asian 2,7 oli eli ei pidä paikkaansa
- näin!
Jos auto myydään xkm ajettuna niin silloin liike on kilometreistä vastuussa.
- laskeskelija
Liike on silti kuluttajasuojalain mukaan myymästään tuotteesta vastuussa eikä tätä vastuuta voi erillisellä sopimuksella poistaa.
Vaikka kuinka puhuttaisiin mittarilukemasta on asiakas oikeutettu hyvitykseen jos osoittautuu että mittaria on kopeloitu, ellei myyjä suoraan ilmoita esim. että mittarista on poistettu 100 000km. - BoLarsson
laskeskelija kirjoitti:
Liike on silti kuluttajasuojalain mukaan myymästään tuotteesta vastuussa eikä tätä vastuuta voi erillisellä sopimuksella poistaa.
Vaikka kuinka puhuttaisiin mittarilukemasta on asiakas oikeutettu hyvitykseen jos osoittautuu että mittaria on kopeloitu, ellei myyjä suoraan ilmoita esim. että mittarista on poistettu 100 000km.Jos autoa myydään mittarilukeman perusteella,niin myyjä ei ole vastuussa(näinhän melkein AINA siksi juuri tehdään),eli ilmoituksissa lukee nykyään joko mittarilukema tai ml.Joka siis tarkoittaa samaa.
Mutta jos myyjä taas lupaa,että auton todellinen ajomäärä/"autolla on ajettu" xxx km,niin sitten se on myös oikeudellisesti nimenomaan sitova,siis myyjä on silloin vastuussa jos se ajomäärä onkin jotain muuta ja lähtökohtaisesti hänen tulee ensin antaa hyvitystä kauppahinnasta,jos se ei ostajalle käy niin peruttava viimekädessä kauppa ja jos aiheutunut taloudellista vahinkoa niin myös vahingonkorvausvastuussa.
Huomatkaa siis,että juuri tämän takia ne autot myydään teille mittarilukeman perusteella.Piste. - tuokaan
BoLarsson kirjoitti:
Jos autoa myydään mittarilukeman perusteella,niin myyjä ei ole vastuussa(näinhän melkein AINA siksi juuri tehdään),eli ilmoituksissa lukee nykyään joko mittarilukema tai ml.Joka siis tarkoittaa samaa.
Mutta jos myyjä taas lupaa,että auton todellinen ajomäärä/"autolla on ajettu" xxx km,niin sitten se on myös oikeudellisesti nimenomaan sitova,siis myyjä on silloin vastuussa jos se ajomäärä onkin jotain muuta ja lähtökohtaisesti hänen tulee ensin antaa hyvitystä kauppahinnasta,jos se ei ostajalle käy niin peruttava viimekädessä kauppa ja jos aiheutunut taloudellista vahinkoa niin myös vahingonkorvausvastuussa.
Huomatkaa siis,että juuri tämän takia ne autot myydään teille mittarilukeman perusteella.Piste.paikkaansa. Jos myyt auton vain km-lukemalla ja selvitettävissä olisi ollut ajokilometrit niin myyjän olisi pitänyt selvittää asia ja kertoa se.
Jos ostaja selvittää ajokilometrit olisi myyjänkin pitänyt tehdä niin. - Avulias
BoLarsson kirjoitti:
Jos autoa myydään mittarilukeman perusteella,niin myyjä ei ole vastuussa(näinhän melkein AINA siksi juuri tehdään),eli ilmoituksissa lukee nykyään joko mittarilukema tai ml.Joka siis tarkoittaa samaa.
Mutta jos myyjä taas lupaa,että auton todellinen ajomäärä/"autolla on ajettu" xxx km,niin sitten se on myös oikeudellisesti nimenomaan sitova,siis myyjä on silloin vastuussa jos se ajomäärä onkin jotain muuta ja lähtökohtaisesti hänen tulee ensin antaa hyvitystä kauppahinnasta,jos se ei ostajalle käy niin peruttava viimekädessä kauppa ja jos aiheutunut taloudellista vahinkoa niin myös vahingonkorvausvastuussa.
Huomatkaa siis,että juuri tämän takia ne autot myydään teille mittarilukeman perusteella.Piste.Ikävä kertoa, mutta olet väärässä.
Kuluttajan asema on selvästi vahvempi, kun myyjänä on autoliike tai muu elinkeinonharjoittaja.
Harhaanjohtavan tiedon antaminen kuluttajalle on yhtä kiellettyä, kuin väärän tiedon antaminen.
Pelkän mittarilukeman ilmoittaminen esim. myynti-ilmoituksessa tai kauppakirjassa on harhaanjohtavaa tietoa, mikäli se ei ole yhtä kuin autolla ajettu kilometrimäärä.
Vai miksi moinen tieto (mittarilukema) ylipäätään koetaan niin tärkeäksi, että myyjä haluaa antaa sen myynti-ilmoituksessa tai peräti kauppakirjassa, jos sillä ei haluta antaa harhaanjohtavaa mielikuvaa auton käyttömäärästä tai jostain muusta sen ominaisuuksiin tai hintaan vaikuttavasta asiasta?
Tuolla ylempänä oleva nimimerkin "Kuluttajaneuvoja" antama vastaus on myös erittäin hyvä. - auton
Avulias kirjoitti:
Ikävä kertoa, mutta olet väärässä.
Kuluttajan asema on selvästi vahvempi, kun myyjänä on autoliike tai muu elinkeinonharjoittaja.
Harhaanjohtavan tiedon antaminen kuluttajalle on yhtä kiellettyä, kuin väärän tiedon antaminen.
Pelkän mittarilukeman ilmoittaminen esim. myynti-ilmoituksessa tai kauppakirjassa on harhaanjohtavaa tietoa, mikäli se ei ole yhtä kuin autolla ajettu kilometrimäärä.
Vai miksi moinen tieto (mittarilukema) ylipäätään koetaan niin tärkeäksi, että myyjä haluaa antaa sen myynti-ilmoituksessa tai peräti kauppakirjassa, jos sillä ei haluta antaa harhaanjohtavaa mielikuvaa auton käyttömäärästä tai jostain muusta sen ominaisuuksiin tai hintaan vaikuttavasta asiasta?
Tuolla ylempänä oleva nimimerkin "Kuluttajaneuvoja" antama vastaus on myös erittäin hyvä.myynnissä auto pitää myydä purettavaksi varaosiksi lisätekstillä tieliikenteeseen kelpaamaton, niin ollaan oikeilla jäljillä.
Näitä takuunkyselijöitä riittää ja sitten ihmetellään kun myyjä ilmoittaakin ettei auto ole enää kaupan. - TietäjäM
Avulias kirjoitti:
Ikävä kertoa, mutta olet väärässä.
Kuluttajan asema on selvästi vahvempi, kun myyjänä on autoliike tai muu elinkeinonharjoittaja.
Harhaanjohtavan tiedon antaminen kuluttajalle on yhtä kiellettyä, kuin väärän tiedon antaminen.
Pelkän mittarilukeman ilmoittaminen esim. myynti-ilmoituksessa tai kauppakirjassa on harhaanjohtavaa tietoa, mikäli se ei ole yhtä kuin autolla ajettu kilometrimäärä.
Vai miksi moinen tieto (mittarilukema) ylipäätään koetaan niin tärkeäksi, että myyjä haluaa antaa sen myynti-ilmoituksessa tai peräti kauppakirjassa, jos sillä ei haluta antaa harhaanjohtavaa mielikuvaa auton käyttömäärästä tai jostain muusta sen ominaisuuksiin tai hintaan vaikuttavasta asiasta?
Tuolla ylempänä oleva nimimerkin "Kuluttajaneuvoja" antama vastaus on myös erittäin hyvä.On aivan selvää, että myyjäliike ilmoittaessaan ns. oikean mittarilukeman vaihdossa tulleeseen autoon se toimii aina juridisesti väärin.
Periaatteessa myyjäliike EI VOI tietää koskaan 100% varmasti miten paljon autolla on oikeasti ajettu, ellei ole itse ajanut autolla uudesta lähtien.
On aivan yksi ja lysti onko autossa huoltokirjaa, sillä mittaria voi pitää pois päältä huoltojen välillä ja panna sen takaisin jossain uskottavassa vaiheessa, taikka poistattaa mittarilukemia.
Ilmoittamalla "mittarilukema" myyjäliike toimii juridisesti aivan oikein, koska fatista tietoa sillä ei ole todellisista ajokilometreistä.
Mietihän asiaa tältä kantilta, niin huomaat olleesi väärässä. - Juristi--
TietäjäM kirjoitti:
On aivan selvää, että myyjäliike ilmoittaessaan ns. oikean mittarilukeman vaihdossa tulleeseen autoon se toimii aina juridisesti väärin.
Periaatteessa myyjäliike EI VOI tietää koskaan 100% varmasti miten paljon autolla on oikeasti ajettu, ellei ole itse ajanut autolla uudesta lähtien.
On aivan yksi ja lysti onko autossa huoltokirjaa, sillä mittaria voi pitää pois päältä huoltojen välillä ja panna sen takaisin jossain uskottavassa vaiheessa, taikka poistattaa mittarilukemia.
Ilmoittamalla "mittarilukema" myyjäliike toimii juridisesti aivan oikein, koska fatista tietoa sillä ei ole todellisista ajokilometreistä.
Mietihän asiaa tältä kantilta, niin huomaat olleesi väärässä.Tähän perustuu se että autot myydään kilometrilukeman mukaan,ei ajettujen kilometrien mukaan.
Muutenhan jokainen autoliike olisi potentiaalinen konkurssipesä jo huomenna,siis jos asiakkaalla olisi oikeus vahingonkorvaukseen käytettyä autoa ostaessa ja hän huomaakin myöhemmin että lukema ei ollut aito kilometrimäärä.Eihän liike voi kertakaikkiaan mennä takuuseen autosta joka ei ole uudesta lähtien ollut sillä käytössä! Siksi asiakkaalla oikeus valittaa vain jos auto on myyty hänelle sopimuksessa nimenomaan OIKEALLA AUTON AJOMÄÄRÄLLÄ,ei mittarilukemalla. Mutta kukaan liike tuskin suostuu ottamaan valtavaa riskiä niin että näin toimisi...
Siis älkää jauhako soopaa täällä,toiset vielä uskoo.. - Nissanisti
Juristi-- kirjoitti:
Tähän perustuu se että autot myydään kilometrilukeman mukaan,ei ajettujen kilometrien mukaan.
Muutenhan jokainen autoliike olisi potentiaalinen konkurssipesä jo huomenna,siis jos asiakkaalla olisi oikeus vahingonkorvaukseen käytettyä autoa ostaessa ja hän huomaakin myöhemmin että lukema ei ollut aito kilometrimäärä.Eihän liike voi kertakaikkiaan mennä takuuseen autosta joka ei ole uudesta lähtien ollut sillä käytössä! Siksi asiakkaalla oikeus valittaa vain jos auto on myyty hänelle sopimuksessa nimenomaan OIKEALLA AUTON AJOMÄÄRÄLLÄ,ei mittarilukemalla. Mutta kukaan liike tuskin suostuu ottamaan valtavaa riskiä niin että näin toimisi...
Siis älkää jauhako soopaa täällä,toiset vielä uskoo..Auton ostajan kannalta ratkaisevaa on auton kunto. Historia kuten ajokilometrit ja huoltokirjat ovat merkityksetöntä taustatietoa. Jos autolla on ajettu paljon, on myös sen kuluvia osia vaihdettu useammin kenties juuri ennen kauppaa. Ostajalla on mahdollisuus tutkia tai tutkituttaa auto ja ottaa tämä huomioon auton hinnassa.
Kilometripelkoisten kannattaa myös huomata, että kaikki kilometrit eivät kuluta autoa samalla tavalla. Lämpimällä moottorilla ajettu maantie/moottoritieajo on vähiten kuluttavaa. Kylmäkäynnistys kuluttaa autoa saman verran kuin 500 kilometriä. Auto ruostuu ajettiinpa sillä tai ei. Niinpä käyttöönottovuosi on ratkaiseva hinnoitteluperuste autotohtorin lausunnon ohella. - Viki
Juristi-- kirjoitti:
Tähän perustuu se että autot myydään kilometrilukeman mukaan,ei ajettujen kilometrien mukaan.
Muutenhan jokainen autoliike olisi potentiaalinen konkurssipesä jo huomenna,siis jos asiakkaalla olisi oikeus vahingonkorvaukseen käytettyä autoa ostaessa ja hän huomaakin myöhemmin että lukema ei ollut aito kilometrimäärä.Eihän liike voi kertakaikkiaan mennä takuuseen autosta joka ei ole uudesta lähtien ollut sillä käytössä! Siksi asiakkaalla oikeus valittaa vain jos auto on myyty hänelle sopimuksessa nimenomaan OIKEALLA AUTON AJOMÄÄRÄLLÄ,ei mittarilukemalla. Mutta kukaan liike tuskin suostuu ottamaan valtavaa riskiä niin että näin toimisi...
Siis älkää jauhako soopaa täällä,toiset vielä uskoo..Valitettavasti tekstistäsi näkyy välittömästi (jo oikenkirjoituksesta), että olet juristi vain omassa mielikuvituksessasi.
Aivan turha kuvitella, että asiallisesti toimiva autoliike olisi "potentiaalinen konkurssipesä", jos se vastaa myymästään autosta antamistaan tiedoista. Jos autoliike ei itse havaitse mitään siihen viittaavaa, että kilomterilukema ei pitäisi paikkaansa, 95 %:n varmuudella asia myös on näin. Jos kuitenkin joku onnistuu autoliikettä huiputtamaan niin, että autoliike ei sitä osaa epäillä, ei sitä kyllä sitten 95 %:n varmuudella ota selville tuleva ostajakaan.
Eli riski on asiallisesi toimivalle autoliikkeelle täysin olematon. Vai miten tuo promilleluokan tilanne, jossa autoliike joutuisi vastuseen, voisi olla autoliikkeelle jokin taloudellinen ongelma? Eihän autoliike silloinkaan joudu korvaaamaan mitään auton koko hintaa! Vain väärän tiedon aiheuttaman hinnaneron auton myyntihinnassa...
Näin muuten toimii autoliikkeet esim. Saksassa. Paljon suomalaista kovemmassa kilpailutilanteessa. Menemättä silti konkursiin...
Liike-elämä on muuten kaikilla aloilla täynnä sellaisia kauppoja ja sopimuksia, joissa myyjä joutuu luonnollisesti vastaamaan antamistaan tiedoista. Vaikka se ei niitä itse absoluuttisella varmuudella voi tietää oikeiksi, vaan ne perustuvat sille annettuihin tietoihin. Eli aivan tuikitavallisesta ja jokapäiviväisestä asista on kysymys.
Juristina olisit sen kyllä tiennyt itsekin. - TietäjäM
Viki kirjoitti:
Valitettavasti tekstistäsi näkyy välittömästi (jo oikenkirjoituksesta), että olet juristi vain omassa mielikuvituksessasi.
Aivan turha kuvitella, että asiallisesti toimiva autoliike olisi "potentiaalinen konkurssipesä", jos se vastaa myymästään autosta antamistaan tiedoista. Jos autoliike ei itse havaitse mitään siihen viittaavaa, että kilomterilukema ei pitäisi paikkaansa, 95 %:n varmuudella asia myös on näin. Jos kuitenkin joku onnistuu autoliikettä huiputtamaan niin, että autoliike ei sitä osaa epäillä, ei sitä kyllä sitten 95 %:n varmuudella ota selville tuleva ostajakaan.
Eli riski on asiallisesi toimivalle autoliikkeelle täysin olematon. Vai miten tuo promilleluokan tilanne, jossa autoliike joutuisi vastuseen, voisi olla autoliikkeelle jokin taloudellinen ongelma? Eihän autoliike silloinkaan joudu korvaaamaan mitään auton koko hintaa! Vain väärän tiedon aiheuttaman hinnaneron auton myyntihinnassa...
Näin muuten toimii autoliikkeet esim. Saksassa. Paljon suomalaista kovemmassa kilpailutilanteessa. Menemättä silti konkursiin...
Liike-elämä on muuten kaikilla aloilla täynnä sellaisia kauppoja ja sopimuksia, joissa myyjä joutuu luonnollisesti vastaamaan antamistaan tiedoista. Vaikka se ei niitä itse absoluuttisella varmuudella voi tietää oikeiksi, vaan ne perustuvat sille annettuihin tietoihin. Eli aivan tuikitavallisesta ja jokapäiviväisestä asista on kysymys.
Juristina olisit sen kyllä tiennyt itsekin.koiraa uimaan, sillä olet väärässä ja juristi on oikeassa. Autoliike ei KOSKAAN voi olla varma sille tulevan auton ajokilometreistä joten se voi myöskään 100% taata niitä autoa eteenpäinmyydessä, ellei ota riskiä.
On yksi ja hailee antaako liike km. takuun vai ei jos puhutaan 100% varmuudesta. Jos myy tuhatkin autoa vuodessa ja niistä on 5% väärillä kilometreillä, niin kalliiksi tulee.
On myös ollut puhetta siitä, mikä on oikea tapa ilmoittaa ja juridisesti AINOA oikea tapa on ilmoittaa mittarilukemilla, ellei halua jäädä myöhemmin kiinni mahdollisista vääristä tiedoist95% varmuus on vain 95% varmuus, eli myönnät itsekin, että olet väärässä.
Liikehän voi tietenkin taata AINA mittarilukemat, kunhan ottaa takaamistaa lukemista täyden taloudellisen vastuun. - Avulias
TietäjäM kirjoitti:
koiraa uimaan, sillä olet väärässä ja juristi on oikeassa. Autoliike ei KOSKAAN voi olla varma sille tulevan auton ajokilometreistä joten se voi myöskään 100% taata niitä autoa eteenpäinmyydessä, ellei ota riskiä.
On yksi ja hailee antaako liike km. takuun vai ei jos puhutaan 100% varmuudesta. Jos myy tuhatkin autoa vuodessa ja niistä on 5% väärillä kilometreillä, niin kalliiksi tulee.
On myös ollut puhetta siitä, mikä on oikea tapa ilmoittaa ja juridisesti AINOA oikea tapa on ilmoittaa mittarilukemilla, ellei halua jäädä myöhemmin kiinni mahdollisista vääristä tiedoist95% varmuus on vain 95% varmuus, eli myönnät itsekin, että olet väärässä.
Liikehän voi tietenkin taata AINA mittarilukemat, kunhan ottaa takaamistaa lukemista täyden taloudellisen vastuun.Sinulla tuntuu menevän nuo käsitteet sekaisin.
Kysymys ei ollut mistään autoliikkeen takaamista kilometreistä. Tälläisen takuun antamista ei mikään laki vaadi. Käytettyjen autojen kaupassa takuu on aina vapaaehtoinen.
Kysymys oli myyjän vastuusta antamistaan tiedoista. Tämä vastuu on aina olemassa. Jopa silloin, kun myyjä yksityinen.
Myyjällä on erityinen vastuu antamistaan tiedoista silloin, kun myyjä on elinkeinonharjoittaja ja ostaja kuluttajan asemassa oleva. Erityinen vastuu käsittää mm. sen, että kuluttajalle annetut tiedot eivät saa olla harhaanjohtavia.
Kilometrilukeman ilmoittaminen käytetyn auton myynti-ilmoituksen yhteydessä katsotaan tarkoittavan autolla ajaettua matkaa, ellei nimen omaan ole toisin kerrottu. Tästä on myös lainvoiman saanut ennakkotapaus sen jälkeen, kun tuo autoilmoitteluun levinnyt "ml." -ilmaisu keksittiin.
Tämä kuluttajasuojalain perusperiaate, että alan ammattilaisen eli ammatinharjoittajan kuluttajalle antamat tiedot eivät saa olla harhaanjohtavia, on perin ymmärrettävä ja looginen. Olisihan alansa asiantuntijan millä tahansa alalla todella helppo johtaa kuluttajaa harhaan antamillaan tiedoilla.
Vaikkapa keittiökalustekauppias voisi erittäin helposti tehdä laminaattikalusteita haluavalle kuluttajalle myyntisopimuksen, johon on kirjattu, että kalusteiden materiaali on ensiluokkaista matalapainelaminaattia. Erittäin harva kuluttaja kiinnittäisi huomiota siihen että tulikin ostettua melamiinikalusteet laminaattikalusteiden hinnalla. Vaikka annettu tieto on sinäänsä oikein, se on kuitenkin harhaanjohtava ja siksi kuluttajakaupassa juridisesti pätemätön.
Hyvä kysymys on se, miksi myyjän haluaa ylipäätään "mainostaa" käytettyä autoaan jollain kilometrimäärällä, jos se on vain sarja numeroita, ellei sillä tiedolla halua antaa mielikuvaa paljonko autoa on käytetty? Autosta löytyy monesta eri paikasta paljonkin erilaisia numerosarjoja, eikä niitäkään yleensä pidetä sellaisena tärkeänä tietona, että nekin haluttaisiin heti ensimmäiseksi antaa auton ostoa suunnittelevalle ostopäätöksen tekemistä varten.
Miten se muuten voi tulla autoliikkelle kalliksi, jos vaikka peräti 5 % sisään ostetuista autoista olisi väärillä kilometreillä ja menisi vielä autoliikkeen seulastakin läpi? Olisisvat varmasti kyllä niin hyvin huijattuja, että ihme on, jos tuleva omistaja niistä 5 % selvittää, jos ei siihen selvitykseen kerran ole autoliikekään pystynyt. Ja viisi prosenttia viidestä prosentista on 0,25 %. Ja jos se väärä kilometerilukema olisi nostanut auton hintaa vaikka 20 %, olisi autoliikkeen taloudellinen vastuu ollut huimat 0,05 % vuosiliikevaihdosta... - tätä asiaa
Avulias kirjoitti:
Sinulla tuntuu menevän nuo käsitteet sekaisin.
Kysymys ei ollut mistään autoliikkeen takaamista kilometreistä. Tälläisen takuun antamista ei mikään laki vaadi. Käytettyjen autojen kaupassa takuu on aina vapaaehtoinen.
Kysymys oli myyjän vastuusta antamistaan tiedoista. Tämä vastuu on aina olemassa. Jopa silloin, kun myyjä yksityinen.
Myyjällä on erityinen vastuu antamistaan tiedoista silloin, kun myyjä on elinkeinonharjoittaja ja ostaja kuluttajan asemassa oleva. Erityinen vastuu käsittää mm. sen, että kuluttajalle annetut tiedot eivät saa olla harhaanjohtavia.
Kilometrilukeman ilmoittaminen käytetyn auton myynti-ilmoituksen yhteydessä katsotaan tarkoittavan autolla ajaettua matkaa, ellei nimen omaan ole toisin kerrottu. Tästä on myös lainvoiman saanut ennakkotapaus sen jälkeen, kun tuo autoilmoitteluun levinnyt "ml." -ilmaisu keksittiin.
Tämä kuluttajasuojalain perusperiaate, että alan ammattilaisen eli ammatinharjoittajan kuluttajalle antamat tiedot eivät saa olla harhaanjohtavia, on perin ymmärrettävä ja looginen. Olisihan alansa asiantuntijan millä tahansa alalla todella helppo johtaa kuluttajaa harhaan antamillaan tiedoilla.
Vaikkapa keittiökalustekauppias voisi erittäin helposti tehdä laminaattikalusteita haluavalle kuluttajalle myyntisopimuksen, johon on kirjattu, että kalusteiden materiaali on ensiluokkaista matalapainelaminaattia. Erittäin harva kuluttaja kiinnittäisi huomiota siihen että tulikin ostettua melamiinikalusteet laminaattikalusteiden hinnalla. Vaikka annettu tieto on sinäänsä oikein, se on kuitenkin harhaanjohtava ja siksi kuluttajakaupassa juridisesti pätemätön.
Hyvä kysymys on se, miksi myyjän haluaa ylipäätään "mainostaa" käytettyä autoaan jollain kilometrimäärällä, jos se on vain sarja numeroita, ellei sillä tiedolla halua antaa mielikuvaa paljonko autoa on käytetty? Autosta löytyy monesta eri paikasta paljonkin erilaisia numerosarjoja, eikä niitäkään yleensä pidetä sellaisena tärkeänä tietona, että nekin haluttaisiin heti ensimmäiseksi antaa auton ostoa suunnittelevalle ostopäätöksen tekemistä varten.
Miten se muuten voi tulla autoliikkelle kalliksi, jos vaikka peräti 5 % sisään ostetuista autoista olisi väärillä kilometreillä ja menisi vielä autoliikkeen seulastakin läpi? Olisisvat varmasti kyllä niin hyvin huijattuja, että ihme on, jos tuleva omistaja niistä 5 % selvittää, jos ei siihen selvitykseen kerran ole autoliikekään pystynyt. Ja viisi prosenttia viidestä prosentista on 0,25 %. Ja jos se väärä kilometerilukema olisi nostanut auton hintaa vaikka 20 %, olisi autoliikkeen taloudellinen vastuu ollut huimat 0,05 % vuosiliikevaihdosta...Kun meillä on nyt auto myynnissä tuolla nettiauto.com:ssa. Ilmoitin siinä kilometrimäärän, joka mittarissa oli eli 25000. Mutta nythän me sillä vielä ajelemme, joten onko joku nyt sitä mieltä, että minun täytyy mahdollisesti päivittäin käydä muuttamassa mittarilukema sinne tietoihin?
Autoliikkeessä myös koeajetaan autoja, joten kilsat kasvaa riippuen koeajojen ja kilometrien määrästä.
Kyllä kai uudessakin autossa jokunen kilometri äkkiä on ajettu, sillä nehän ajetaan hallilta rekkaan ja rekasta taas myyntipaikalleen. Voi siinä se 2.7km uudessa mittarissa ollakin vai kantaako se auto pitäisi? - Avulias
tätä asiaa kirjoitti:
Kun meillä on nyt auto myynnissä tuolla nettiauto.com:ssa. Ilmoitin siinä kilometrimäärän, joka mittarissa oli eli 25000. Mutta nythän me sillä vielä ajelemme, joten onko joku nyt sitä mieltä, että minun täytyy mahdollisesti päivittäin käydä muuttamassa mittarilukema sinne tietoihin?
Autoliikkeessä myös koeajetaan autoja, joten kilsat kasvaa riippuen koeajojen ja kilometrien määrästä.
Kyllä kai uudessakin autossa jokunen kilometri äkkiä on ajettu, sillä nehän ajetaan hallilta rekkaan ja rekasta taas myyntipaikalleen. Voi siinä se 2.7km uudessa mittarissa ollakin vai kantaako se auto pitäisi?Sinäkin puhut taas jostain aivan muusta asiasta, kuin siitä, onko autolla todellisuudessa ajettu jokin muu määrä, kuin mitä kuluttajan annetaan ymmärtää.
Mutta puhutaan sitten tuosta sinun aloittamasta aiheesta. Onko mielestäsi tuossa jokin ongelma?
Vaikuttaako mielestäsi jotenkin uuden auton ominaisuuksiin tai hintaan se, onko sillä ajettu 0 kilometriä, 2,7 kilometriä tai vaikkapa 10 kilometriä?
Vaikka kuinka lähtisit käräjöimään tuota asiaa, et tulisi yhdeltäkään oikeusasteelta saamaan sellaista päätöstä, että tuolla olisi jotain taloudellista vaikutusta tai että sen myötä myyjä joutuisi korvausvelvolliseksi.
Aivan sama juttu on käyteyn kanssa, jota ilmoitellaan tietyn lukeman mukaan. Tietysti siihen kertyy koeajoissa kilometrejä lisää. Ja tietysti ne kilometrit on ostajan nähtävissä matkamittarin lukemassa koeajon yhteydessä. Jos kauppa syntyy, on ostajalla tasan tarkalleen tiedossa sen hetkinen kilometrlukema. Käräjöinti ei tässäkään jotaisi yhtään mihinkään.
Näillä mainitsemillasi esimerkeillä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, jos myyjä kaupittelee autoa, jonka todellinen ajomäärä on aivan jotain muuta kuin mittarista voisi päätellä. Tai varsinkin, kun myyjä auton omianaisuuksia kuvaillakseen yhtenä ensimmäisenä tietona kertoo kilometrilukeman mainitsematta siitä, että se ei kyllä ole autolla ajettu kilometrimäärä... - TietäjäM
Avulias kirjoitti:
Sinulla tuntuu menevän nuo käsitteet sekaisin.
Kysymys ei ollut mistään autoliikkeen takaamista kilometreistä. Tälläisen takuun antamista ei mikään laki vaadi. Käytettyjen autojen kaupassa takuu on aina vapaaehtoinen.
Kysymys oli myyjän vastuusta antamistaan tiedoista. Tämä vastuu on aina olemassa. Jopa silloin, kun myyjä yksityinen.
Myyjällä on erityinen vastuu antamistaan tiedoista silloin, kun myyjä on elinkeinonharjoittaja ja ostaja kuluttajan asemassa oleva. Erityinen vastuu käsittää mm. sen, että kuluttajalle annetut tiedot eivät saa olla harhaanjohtavia.
Kilometrilukeman ilmoittaminen käytetyn auton myynti-ilmoituksen yhteydessä katsotaan tarkoittavan autolla ajaettua matkaa, ellei nimen omaan ole toisin kerrottu. Tästä on myös lainvoiman saanut ennakkotapaus sen jälkeen, kun tuo autoilmoitteluun levinnyt "ml." -ilmaisu keksittiin.
Tämä kuluttajasuojalain perusperiaate, että alan ammattilaisen eli ammatinharjoittajan kuluttajalle antamat tiedot eivät saa olla harhaanjohtavia, on perin ymmärrettävä ja looginen. Olisihan alansa asiantuntijan millä tahansa alalla todella helppo johtaa kuluttajaa harhaan antamillaan tiedoilla.
Vaikkapa keittiökalustekauppias voisi erittäin helposti tehdä laminaattikalusteita haluavalle kuluttajalle myyntisopimuksen, johon on kirjattu, että kalusteiden materiaali on ensiluokkaista matalapainelaminaattia. Erittäin harva kuluttaja kiinnittäisi huomiota siihen että tulikin ostettua melamiinikalusteet laminaattikalusteiden hinnalla. Vaikka annettu tieto on sinäänsä oikein, se on kuitenkin harhaanjohtava ja siksi kuluttajakaupassa juridisesti pätemätön.
Hyvä kysymys on se, miksi myyjän haluaa ylipäätään "mainostaa" käytettyä autoaan jollain kilometrimäärällä, jos se on vain sarja numeroita, ellei sillä tiedolla halua antaa mielikuvaa paljonko autoa on käytetty? Autosta löytyy monesta eri paikasta paljonkin erilaisia numerosarjoja, eikä niitäkään yleensä pidetä sellaisena tärkeänä tietona, että nekin haluttaisiin heti ensimmäiseksi antaa auton ostoa suunnittelevalle ostopäätöksen tekemistä varten.
Miten se muuten voi tulla autoliikkelle kalliksi, jos vaikka peräti 5 % sisään ostetuista autoista olisi väärillä kilometreillä ja menisi vielä autoliikkeen seulastakin läpi? Olisisvat varmasti kyllä niin hyvin huijattuja, että ihme on, jos tuleva omistaja niistä 5 % selvittää, jos ei siihen selvitykseen kerran ole autoliikekään pystynyt. Ja viisi prosenttia viidestä prosentista on 0,25 %. Ja jos se väärä kilometerilukema olisi nostanut auton hintaa vaikka 20 %, olisi autoliikkeen taloudellinen vastuu ollut huimat 0,05 % vuosiliikevaihdosta...Laskuoppisi ei oikein natsaa, etkä ymmärrä asian juridista puolta ollenkaan. On siis oikeampaa ilmoittaa mittarilukemat, ellei ole itse ajanut autolla uudesta lähtien. Mikä tässä on noin vaikeaa tajuta?
Miksi järkevä liike ottaa MITÄÄN vastuuta toisen ajaman auton mittarilukemista? Jos ostajaa kiinnostaa, niin hän voi aina soitella omistajat läpi ja koittaa löytää jotain, tai sitten ei.
Liike joka antaa myymälleen autolle km. takuun tekee sen omalla vastuullaan ja on aina heikoilla, jos ilmenee itsestään riippumattomiakin väärinkäytöksiä.
Riitelyt näistä asiosta saattavat edetä oikeuteen asti ja se ei ole häviäjälle halpaa lystiä, joten laihakin sopu kannattaa jos asiakas on sitkeä ja vaikea.
On ikävää maksella km. takaajana toisen tekemän rikoksen kuluja, jolta ei ehkä saa mitään perittyä, joten on todella TYHMÄÄ taata ajokilometrejä. - Avulias
TietäjäM kirjoitti:
Laskuoppisi ei oikein natsaa, etkä ymmärrä asian juridista puolta ollenkaan. On siis oikeampaa ilmoittaa mittarilukemat, ellei ole itse ajanut autolla uudesta lähtien. Mikä tässä on noin vaikeaa tajuta?
Miksi järkevä liike ottaa MITÄÄN vastuuta toisen ajaman auton mittarilukemista? Jos ostajaa kiinnostaa, niin hän voi aina soitella omistajat läpi ja koittaa löytää jotain, tai sitten ei.
Liike joka antaa myymälleen autolle km. takuun tekee sen omalla vastuullaan ja on aina heikoilla, jos ilmenee itsestään riippumattomiakin väärinkäytöksiä.
Riitelyt näistä asiosta saattavat edetä oikeuteen asti ja se ei ole häviäjälle halpaa lystiä, joten laihakin sopu kannattaa jos asiakas on sitkeä ja vaikea.
On ikävää maksella km. takaajana toisen tekemän rikoksen kuluja, jolta ei ehkä saa mitään perittyä, joten on todella TYHMÄÄ taata ajokilometrejä.Mitä siinä asiaa inttämään, kun kysy kuluttajaviranomaisilta:
Jos autoliike ilmoittaa ennen myyntiä käytetystä autosta
- "kilometerilukeman"
tai
- "mittarilukeman"
tai
- pelkän "XXXXX km"
eikä tämän lisäksi mitään muuta tätä selittävää informaatiota (esim. "autolla ajettu kilometrimäärä ei ole myyjän tiedossa"), niin mitä kuluttajalla on oikeus tästä päätellä?
Itse olen aikanaan tämän kysynyt ja siksi tiedän vastauksen.
Mutta kysyhän itse, sillä tämä selviää. Ettei tarvitse tyytyä mutu-juttuihin.
- ilmoitetaan
...mittarilukema ja se tietohan on just oikea. Sen voi jokainen todeta katsomalla mittaria.
Ei siinä ketään huijata, jos ilmoitetaan mittarilukema.
Yksikään autoliike ei voi taata käytetyssä, satatuhatta ajetussa autossa ajomäärää kilometrin tarkkuudella. Edellinen omistaja on voinut olla todellinen huijari. Ammattilainenkaan ei huomaa, jos satkun ajetusta autosta puuttuu 20 donaa.
Pääsääntöisesti näissä km lukemissa asiakkaat huiputtavat, ei autoliike.- Ulm
Suomesta en tiedä, mutta Saksassa autoliikkeet pitävät itsestään selvänä, että vastaavat auto ajokilometreistä. Ovathan he alan asiantuntijoita ja ylpeitä ammattitaidostaan.
Vain priimalla voi olla priiman hinta. Tuote, jonka laadusta ei myyjä ole vakuuttunut on kakkosluokkaa.
Autot joiden menneisyys on epämäärinen, joutuvat turkkilaisten häkkikauppiaiden markkinoille. Ja hintakin on sitten sen mukainen.
Ei tässä ole mitään ylivoimaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197