Olen ollut jokseenkin sekäsyöjä 60-vuotisen elämäni aikana, ja syön vieläkin hiukan broileria ja kalaa, mutta n. 10-15 vuotta sitten lopetin totaalisesti punaisen lihan käytön ja aloin syödä joskus myös papuja ja linssejä.
Kun yritän taas lisätä keitettyjen kikherneiden, tofun, linssien ym. papujen syöntiä, saankin niistä kaameita ilmavaivoja! Vaikka syön niitä mielelläni ja ne maistuvat minusta herkullisilta!
90-luvulla myytiin luontaistuotekaupoissa entsyymivalmistetta kasvisproteiinin sulattamiseen. Nyt apteekissa annettiin neuvoksi ottaa ennen papujen syömistä Kuplatonia. Varsinaiset apteekin entsyymivalmisteet on kai tarkoitettu erilaisten, vaikeampien vatsavaivojen hoitoon.
Osaan kyllä käsitellä pavut oikein, liottaa tarpeeksi kauan ja heittää liotusveden pois, ja keittää pavut kypsiksi ohjeiden mukaan.
Onko tästä muilla kasvissyöjillä/vegaaneilla kokemuksia? Tarkoitan tietysti tilannetta, jossa vasta aloititte papujen käytön.
Pavuista ilmavaivoja
8
7367
Vastaukset
- sama kysyvä
Mietin pitkään, mille palstalle laitan kysymykseni, mutta halusin vaan kysyä asiaa niiltä, joilla on kokemusta, ja jotka eivät ainakaan ala heti kyseenalaistamaan siirtymistä kasviperäiseen proteiiniin.
Pidän myös maustamattomasta soijamaidosta ja jogurtista. Olen tällainen iäkkäämpi aloittelija, ja siitä syystä kai ruoansulatusongelmia tuleekin. Kuitenkin olen jo huomannut, että närästystä eivät pavut aiheuta, mikä on todella hyvä asia. Sokerointi ei sen sijaan ole vatsalleni hyväksi. - Soijasuikale
Voisit kokeilla seuraavia yrttejä ja mausteita:
- korianteri
- kumina
- juustokumina
- kynteli
- meirami
Nämä kuulemma vähentävät ilmanmuodostumista.- aloittanut kysyjä
Kiitos neuvosta! Hankinpa näitä mausteita ja kokeilen laittaa ruokiini. Suuri herkkuni punainen linssikin tekee näitä vaivoja, mutta syynä voi olla alkuun liian suuri määrä kerrallaan, siis 2-3 lautasellista linssikeittoa, joten ei mitenkään ihme!
- .........
tuohon ilmanmuodostumista ehkäisevään listaan voisi lisätä vielä aniksen. aniksen siemenet siis.
oikein hyvää "teenä". myös meiramista tulee oikein hyvänmakuista "teetä" ja miksei kyntelistäkin mutten ole koittanut sitä.
- papujuttu
Hei taas! En ole vielä ehtinyt hankkia suosittelemianne yrttejä tai mausteita, mutta Kuplaton näyttää ainakin auttavan - on ihan hiljaista kikherneiden syömisen jälkeen! Sitä pitää vaan muistaa ottaa jo ennen papujen syömistä.
- Xveg
pureksia syömäsi pavut huolellisesti. Pureksiminen tiivistää niitä, jolloin ilmaa poistuu jo tässä vaiheessa eikä pakkaudu elimistöösi.
Sylki suussa sitä paitsi aloittaa ruoansulatuksen.
Kun papuja käyttää suht. säännöllisesti, niin ilmavaivojen pitäisi vähetä. Jos sinulla on kohtuuttomasti ilmavaivoja pitkän aikaa, niin kannattanee testata allergiaa pavuille. - papujuttu
Xveg kirjoitti:
pureksia syömäsi pavut huolellisesti. Pureksiminen tiivistää niitä, jolloin ilmaa poistuu jo tässä vaiheessa eikä pakkaudu elimistöösi.
Kun papuja käyttää suht. säännöllisesti, niin ilmavaivojen pitäisi vähetä. Jos sinulla on kohtuuttomasti ilmavaivoja pitkän aikaa, niin kannattanee testata allergiaa pavuille.Ei allergiaa herneille ole itselläni aikaisemmin ollut, sillä söin lapsuudessani joka kesä paljon tuoreita herneitä ja hernekeittoa.
Molemmat lapseni ovat olleet hirveän allergisia kalalle, ja pojalla todettiin jo n. kolmen vanhana lisäksi allergisuus kananmunalle ja pavuille ja herneille. Taisi olla myös sitrus-hedelmille ja omenalle. Vielä isona miehenäkin hänellä on tietysti kala-allergia ja omena- ja pähkinäallergiat. Tyttären kala-allergia on hyvin voimakas, ei voi syödä hiventäkään mitään, mihin on lisätty kalaa.
Itse voin syödä kalaa, mutta nyt tuli mieleen, voisiko minulla kuitenkin olla jonkinasteinen papu/herneallergia, joka ilmenee ilmavaivoina. Olen silti tehnyt huomion, että jos esim. pakastevihanneksissa on herneitä ja vihreitä papuja, en saa ilmavaivoja, jos vältän samalla aterialla runsasta leivän syöntiä. Sama koskee näitä erilaisia papuja ja linssejä, että ei saa olla sinä päivänä paljon makeaa ja leipää. Onhan pavuissakin jo hiilihydraatteja.
Pojastani tuli laktovegetaristi samoihin aikoihin kun itse lopetin punaisen lihan. Sanoin, ettei saa otta äidistä mallia, kun on nuori mies, joka tarvitsee proteiineja, ja laitoin hänelle kovasti omatekoista jauhelihapizzaa, jossa oli reilusti lihaa. Sitten laitoinkin lihan tilalle ruskeaa soijarouhetta, kun hän lopetti lihan syönnin. Mutta hänellä oli paljon kavereita, jotka olivat myös vegetaristeja. Hän opetteli itse tekemään omalla kämpällään monia kasvis- ja papusörsseleitä, joita otti töihin mukaan lounaaksi. Ja sai kokea muiden miesten jatkuvat ennakkoluulot ja pilkkaamiset. Mutta onneksi nyt on jo niin paljon vegetaristeja ja vegaaneja, että turha äimistellä ja ihmetellä.
Olin silloin, kun hän oli n. 20-vuotias, aika huolestunut hänen ruokavaliostaan, mutta joku terveyskeskuslääkäri sanoi, että poika saa kaiken tarvittavan, kun söi silloin jo papuja ja paljon kasviksia ja kokojyväviljaa sekä maitotuotteita ja munia, muttei tietenkään yhtään hippua kalaa. Nyt on avovaimonsakin samalla ruokavaliolla ja molemmat ne kokkaa monenlaisia kasvisruokia. - Fruitisti-maratoonari
Xveg kirjoitti:
Kun papuja käyttää suht. säännöllisesti, niin ilmavaivojen pitäisi vähetä. Jos sinulla on kohtuuttomasti ilmavaivoja pitkän aikaa, niin kannattanee testata allergiaa pavuille.Eihän herneiden ja papujen tuottamat ilmavaivat johdu siitä, että niitä syötäessä ilmaa joutuisi elimistöön. Ilmavaivoja syntyy palkokasvien palamattomien sokerien vuoksi. Eikä tälle ilmiölle voi tulla immuuniksi vaikka söisit paljonkin papuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243