Koiran lopettaminen!

Pian koiraton

Voisitteko kertoa jotka olette joskus joutunut lopettamaan koiran tuntemuksia? kertokaa mm. Miksi ja minkä ikäinen koira oli kun jouduitte lopettamaan sen? ´
Veittekö sen eläinlääkäriin lopetettavaksi vai tuliko eläinlääkäri kotiin lopettamaan koiran? Minkälainen oli loppu ilta/yö, seuraava päivä kun koira oli poissa?
Mihin hautasitte koiranne?
Menittekö jo seuraavana päivänä töihin ku koira oli lopetettu?
Minun ensimmäinen koira on jo siinä iässä että se ei elä enää montaakaan vuotta. Koska kyseesssä on ensimmäinen koirani en tiedä minkälaista on menettää koira. Tuntuu hirveältä että minun pitää luopua siitä parin vuoden sisään. Siksi haluaisinkin kuulla teidän tuntemuksia ja miten olette selvinneet koiran menetyksestä? Minulta ei ole edes ikinä kuollut läheistä ihmistä joten vaikea kuvitella miten rakkaan menettäminen tuntuu ja miten siitä selviää. Kiitos kaikille jotka vaivauduitte vastaamaan.

36

9170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultimus

      Tuo riippuu niin henkilöstä. Joillekkin koiran menetys on valtavan raskas ja pitkä prosessi, toiset taas pääsevät nopeasti siitä yli. Itse kuulun jälkimmäisiin.

      Ensimmäisen koirani eläinlääkäri tuli lopettamaan kotiin. Olihan se surullinen tilanne kun koira oli reilusti yli kymmenen vuotta meillä ollut.

      Viimeksi vein koiran eläinlääkäriin, jossa annettiin piikki ja he toimittivat ruumiin tuhkattavaksi.

      Ikävin hetki prosessissa oli viimeinen päivä. Aika eläinlääkäriin oli illalla ja oli melko raskasta katsoa koiraa, jota ei pian enää ole.
      Lapset itkeskelivät ja koiralle yritettiin järjestää mahdollisimman mukava viimeinen päivä.

      Eläinlääkäristä palattaessa olo helpotti ja siinäpä se. Toki koiraa kaipaamme mutta suru hellitti nopeasti.

    • Sari-PETS

      Kyllä se riipasee ja syvältä.
      Itse jouduin lopettamaan koirani joitakin kuukausia sitten ja sen uurna on edelleen kotonani. En vain pysty hautaamaan sitä.
      Se päivä on sumuinen muisto jossain kaukana. Kuin sitä koskaan ei olis ollutkaan ja silti tietää että oli.
      Sitä on vaikea selittää.
      Se on herkemmille ihmisille ihan fyysinen kipu kun se ystävä nukahtaa syliin viimeisen kerran.

      Tämän enempää en välitäkään asiaa muistella.

      Älä kuitenkaan sure vielä, kuolleita surraan ja elävistä iloitaan vielä kun se on mahdollista, aika kun on niin rajallinen..

    • Interaktio

      Suru on hyvin yksilöllinen asia. Toiset lamaantuvat pitkäksi aikaa, toiset surevat "näkymättömästi".

      Kun se jäähyväisten aika tulee, saat toimia aivan kuten haluat. Jos itkettää, itke pois. Jos joku ei (usein loppumattomalta tuntuvaa) itkuasi ymmärrä, se on tämän henkilön typeryyttä. Jos taas ei itketa, mikään pakollinen "rituaali" se ei ole.

      Mutta tärkeintä on, että jotenkin tämän surutyön hoidat. Ettei suru jää vellomaan jonnekin alitajuntaan. Se voi myöhemmin ryöpsähtää esiin entistä pahempana. Kuolemaa sureva ihminen on monille pelottava, silloin näkee, kuka on oikasti ystävä, kuka vain tuttava.

      • Anonyymi

        nm. interaktio
        Kuulun siihen ryhmään, jonka suru ei tunnu koskaan loppuvan.
        Minulla on nykyisin pieni chihu, jota rakastan enemmän kuin mitään.Pelkään jo nyt hetkeä, jolloin minun tulee aika hyvästellä se, tai sen minut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nm. interaktio
        Kuulun siihen ryhmään, jonka suru ei tunnu koskaan loppuvan.
        Minulla on nykyisin pieni chihu, jota rakastan enemmän kuin mitään.Pelkään jo nyt hetkeä, jolloin minun tulee aika hyvästellä se, tai sen minut.

        Aarrgghhh........ Mitähän tähä kii ketjuun oikein kommentoisi........?!!!!
        Ite olen virkeän sekarotuisen nartun omistaja ja joo, olen kiintyny koiraani, mutta joskus........
        Toivoisin, että koko koira olis rankkurilla........ Miksikö?
        No se karvan lähtö ja sotku, mitä koirasta tulee........ Sit vielä se, että koira ei paskanna ulos, vaikka kuinka sen kanssa kierrät ja kaarrat - tekis mieli antaa monosta - kevyesti perseeseen, että alkais tehä sen paskan.......Ei, koiraa ei saa monottaa eikä potkia, mutta
        sillä hetkellä mua kiukuttaa niin paljon, että voisin - kevyesti sohvasta niin, että se ei satu koiraan........ Toiseksi mun tekis mieli vetää nyrkillä ikkunalasin läpi, lyödä nyrkillä seinään tai hajottaa jotai ja itkeä tirauttaa samalla........ Tulee kiukun tunteet yleensä niin voimakkaana....... ☹️😔😤😏
        Ei, en vie mun koiraa rankkurille niin kauan kuin on terve jne, mutta voin sanoa, että ei se koiran omistaminen oo aina niin ihanaa ja auvoisaa.......
        Noh, toimin mun koiran kanssa nii, että jos ei tee ulos sillon, ku on mahdollisuus, ni saa
        oottaa sen paskansa kanssa seuraavaan ulkoilukertaan asti - oma vika, oma moka........ 😏🙂
        Tällä hetkellä turhauttaa ja kiukuttaa niin paljon, että hakkasin ja kolistelin paikkoja kotona, ku tultiin ulkoa - koiraa en lyö, ei saa lyödä, mutta kyllä, joskus omistajana menee koiran kanssa hermot........Vittu, että vituttaa ja HYVÄ, että sain sen nyt purettua tänne.........
        Muuten olen kyllä kiintyny tuohon kirppupesäkkeeseen, mutta välillä - vituttaa....... 😔😐😏


    • Jouduin vuoden alussa päästämään 3kk koiranpennun enkelikoiraksi. Kyllä se riipas ja syvältä!
      Ilta ja monet päivät oli masennusta ja itkua. Sitä koiraa en unohda koskaan,vaikka se on poissa,niin silti se on minun lähellä,sydämmessäni!

    • bereniken

      ..että joskus tulee aika luopua rakkaasta lemmikistä, tulee kuolema kuitenkin yllätyksenä. Ainakin minulle 9-vuotiaan koirani kuolema tuli odottamatta helmikuisena aamuna. Koiralla oli todettu vasta sairaus,mutta se oli hyvävointinen ja lääkkeet olivat auttaneet. Sitten tuli kohtaus joka oli niin raju,että koira nukahti syliini hetkessä. Olin täysin lamaantunut, itkin ja mietin kuinka saan kerrottua lapsille ja mitä teen koiralle. Mieheni tuli onneksi kotiin ja veimme koiran pieneläintuhkaamolle uurnattavaksi. Menetys tuntui kauhealta ja itku oli herkässä pitkään, muistelin,nauroin ja itkin pahaa oloa pois. Se onkin helpottanut kovasti,mutta vieläkin joskus meinaa itku tulla muistellessa tuota "esikoistamme".Mekään ei olla haudattu kaunista uurnaa. Muistot ovat kultaiset ja kohta meille saapuu toinen karvapallero ja kaikki alkaa alusta :). Niin hirveää kuin kuolema on, se on vain hyväksyttävä osana elämää. Ennalta ei voi tietää menetyksen aiheuttamia tunteita, jokainen suree omalla tavallaan, se on niin henkilökohtainen asia. Eikä kuolemaa kannatakkaan etukäteen miettiä liikaa, se tulee joskus kuitenkin ja kannattaa nauttia jokaisesta päivästä lemmikin kanssa täysillä!

    • siskon veli

      eka ja paras koirani piti lopettaa 14v7kk ikäisenä. siltä halvaantu takapää. koiruus oli aito seropi, emä oli rotikan sakemannin risteytys ja isä oli tuntematon kulkuri. viimeiset neljä vuotta olin valmistautunut sen lähtöön, ja edellisenä kesänä olin jo kaivanut haudan valmiiksi mummolaan omena puiden alle. koiruus asusteli vanhempieni luona maaseudun rauhassa, en halunnut viedä sitä kaupungin vilinään. viimeinen vuosi oli heille raskasta aikaa kun koiralla alkoi olemaan noita koirien dementia oireita. eli valvoi yöt ja nukkui päivät. eläinlääkäri kävi paikan päällä nukuttamassa "kultaisen karkaajan" ikiuneen. mulle se oli kova paikka, vaikka tiesin että nyt sen on parempi olla.

      • suru

        Mulla kävi eilen ihan samoin. Kyllä on todella surullista, mutta toisaalta parempi näin niin ei tarvitse kärsiä.


    • kaverin menetys

      Tästä on koht neljä kuukautta kun koiruuteni nukahti ikiuneen syliini ja päivittäin on kaveri mielessä ja kova ikävä on,tuntuu ettei suru hellitä laisinkaan.Koiruuteni oli 11v setteriuros,oma pentu ja tiesinhän minä ettei yhteistä aikaa paljon ollut jäljellä kun niitä vanhuuden vaivoja jo oli,mutta kun se viimeinen hetki koitti ku koiruudellani halvaantu takapää,ni se oli ihan hirveetä,näki että koiralla oli hirveet tuskat ja muuta vaihtoehtoa ei ollut kaverin saattaminen ikiuneen.Me vietiin eläinlääkärille ja siellä se nukahti mamman turvalliseen syliin.Kaveri on haudattu mummolaan maalle ja itse olin loppuviikon pois töistä ja ne ensimmäiset päivät oli pahimmat ku ei ollut ketään vastassa ku tuli kotia ja muutenkin koti tuntui aivan järjettömän tyhjältä.Mut hetki kerrallaan mennään eteenpäin ja nyt on uusi kaveri tos vieres nukkumas, mut mikään ja kukaan ei korvaa edellistä.

      • Anonyymi

        KAVERIN MENETYS
        Minusta on aina tuntunut samalta, kuin sinustakin. Rakkani kuoli viikko sitten. En nyt vielä pysty puhumaan siitä sen enempää.


    • Cowgirl43

      ovat tuntemukset, koska jokainen ihminen suree eritavalla ja jokaisen eläimen kohdalla on erilainen suru.
      Tietysti sinä nyt jo tavallaan valmistaudut siihen suruun, koska tiedät menettäväsi lemmikkisi joku päivä.
      Ei surua voi sanoin kuvata. Tyhjyys on ensimmäinen mieleen tuleva asia menetyksen alussa.
      Minä olen menettänyt läheisiä ihmisiä ja lemmikkejä useitakin elämän varrella. Jokainen menetys on uusi menetys.
      Kun olin lapsi, niin me sisarusten kanssa haudattiin omaan metsään kissat, koirat ja kuolleet pikkulinnut. Pidettiin oikeat hautajaiset virsikirjan kanssa. Veimme haudalle kukkia ja siunattiin lemmikki. Se oli sitä surutyötä.
      Olen ollut lopettamassa kolmea koiraa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Sanoisin, että aika raskaita tilanteita.
      Viimeisin piikki oli ajokoiralle, joka jäi auton alle. Tilanteeseen ei keretty valmistautua ja mies ei pystynyt lähtemään ollenkaan eläinlääkärille. Minä vein koiran poikani kanssa.
      Lopettamiseen ei edes ehditty valmistautua. Se oli minulle sellainen shokki, että siitä viikon päästä meinasin saada keskenmenon ja jouduin itse sairaalaan.

    • zuzuna

      pidempi aikaisen surun kuin päätös joka on kypsynyt vaikka sairauden myötä.Varsinkin jos lopetuksessa ell kerrottuaan selviymis% ja kysyy omistajalta mitä tehdään?!Huh-huh,se on aina kamala paikka,kunjoutuu Jumalan asemaan.Tuska kova,tietoisuus tulevasta ikävästä ja järkevä koiraa säästävä päätös tehtävä...kuntoivoisi,että sais aina käydä kaverin kanssa rakkaissa paikoissa,tekemässä sitä hauskinta yhteistä viimeisen kerran ja koko perhe olis koolla.Aina se ei ole mahdollista.

      Viimeisestä lopetuksesta n,2vuotta ja vasta tänä kesänä tuhkat päästetty vapauteen ja silmäkulmat ei kostu kun puhun siitä norskista.

      Ja kun kotona 7-ja 11-vuotiaat vanhat herrat,niin pakostakin silloin tällöin kiittää illalla taas yhdestä yhteisestä päivästä.Ja kun mulla on koulutus tarve taas kasvusuunnassa,eikä noi vanhukset oikeen ota enää onkeen mun jutuista,niin tietää et ollaan tultu ehtoo puolelle.Tosin hyvässä kunnossa,perusterveitä ovat molemmat olleet,pernatkin juuri tutkittu.

      Kiitän kaikkia koiriani,mutta erityis kiitokset lähetän niille parille ensimmäiselle jotka mina opettivat ja jotka loistavien luonteidensa ansiosta kestivät minut virheineen,menemättä pilalle.Upeita koiria ja loistavilta kasvattajilta,suur kiitokset

      No tuli hempeiltyä,jotta palataan siihen ilkiömeininkiin,se tällä palstalla on parempi,säilyy paremmin hengissä.

    • wuffis

      Surkealle se tuntuu kun kaverin menettää. Helpointa on jos lähtö tulee odottamatta, vaikeinta on se kun itse joutuu päätöksen tekemään. En nyt mene yksityiskohtiin mutta kaksi koiraa olen menettänyt. Eivät ne unohdu koskaan, vielä vuosienkin päästä palaavat mieleen.

      Elämä jatkuu ja olen saanut edesmenneiden tilalle varsin nopeasti uuden koiran. Uusi ei tietenkään vanhaa korvaa eikä voikaan mutta auttaa kummasti jaksamaan!

      • Anonyymi

        WUFFIS
        mINÄKIN MUISTELEN VIELÄKIN VUONNA-57 SAAMAANI KOIRAA. collieta, joita minulla sittemmin oli 7 kpl. Niistä jokaisesta on muito mielessäni vieläkin, mutta suru on muuttunut hetkittäiseksi kaihoksi. Collieiden jälkeen kasvatin kk-mäyräkoiria, joita 2 on jouduttu lopettamaan 2 viikon sisällä. Onneksi minulla on pieni chihu, josta on uskomattoman paljon iloa, vaikka suru on se, joka on sydämessäni.


    • niksu

      jäi aikanaan koulukin kesken, kun masennuin niin 14 v koirani lopettamisesta.
      Nyt olen oppinut hyväksymään, että koira elää huomattavasti lyhyemmän elämän kuin ihminen. Silti se tuntuu aina vietävän kurjalta, kun joutuu rakkaasta luopumaan. Tyhjältähän se eka yö tuntuu, vieläkin.
      Koiralle lienee parasta, jos saat eläinlääkärin kotiin lopettamaan. Ole reipas äläkä itke koiran kuullen etukäteen. Se vaan suotta hätääntyy.

      Mistä muuten tiedät, että koirasi kuolee parin vuoden sisällä? Voihan se elää kauemminkin.
      Älä ajattele sen kuolemaan nyt vaan nauti sen seurasta. Tiedän toki, että tuo on helpommin sanottu kuin tehty.

    • Hömelö

      Täytyy sanoa että kyllä se oli karmeinta mitä olen tähän mennessä kokenut. :( Shelttini oli ollut kaverinani 8 vuotta ja hankimme sen kun olin noin 9-vuotias.

      Halusin että koirani lopetetaan ihan kotona ja soittelinkin eläinlääkärillemme josko hän olisi sen tullut tekemään. Valitettavasti siltä eläinlääkäriasemalta ei tehty kotikäyntejä, ja jouduimme turvautumaan ihan vieraaseen lääkäriin. Tilanne oli siis niin paha että koira todella kärsi ja oli syytä päästää se tuskistaan pian. Raukalle oli "ilmaantunut" munuaisvika ihan huomaamatta, käytös muuttui vasta pari päivää ennen kuin käytettiin sitä lääkärissä ja selvitettiin mikä vaivaa. No, tämä vieras lääkäri sitten oli varsinainen taitaja surutyössä.. Jos muistaisin sen akan nimen niin voisin kyllä kehottaa kaikkia pitämään hänet kaukana eläimistänne. Tämä lääkäri kun vaan marssi sisälle ja tokaisi pirteänä räkyttäneestä sheltistämme että "tuoko se muka on?". Muutenkin tädin elkeet olivat vähän sellaiset että mitäs helvettiä te siinä parutte, hoidetaan homma ja sillä siisti, eläinhän se vaan on. En oikeastaan vieläkään keksi mitään järkevää syytä miksi koulutettu ihminen käyttäytyy noin ääliömäisesti.

      Koirani kuoli syliini..oli todella kamalaa tuntea miten se oikeastaan vaipui pois tästä maailmasta. Ja paluu sen eläinlääkärin haukkumiseen: täti pyysi äitiäni maksamaan toimenpiteen heti.

      Olin päättänyt jo kauan ennen koirani kuolemaa että se tuhkataan kun aika koittaa. No oltiin jo soitettu eläinkrematorioon ja sieltä luvattiin tulla hakemaan tyttönen pois.. Ei siinä mitään, mutta kun ne loppujen lopuksi tulivat vasta yhdeksän aikaan illalla, eli kun koiramme oli jo maannut jäykkänä lattialla noin neljä tuntia. Olivathan ne ukot pahoillaan, mutta eivät varmasti niin pahoillaan kuin minä.

      Olin kyllä kesätöissä siihen aikaan, mutta koiramme lopetettiin viikonloppua vasten, ja jouduin sitten kestämään koko viikonlopun sitä hiljaisuutta. Tassutteluääniä jää todellakin kaipaamaan. Kesätyöni áuttoi kovasti siinä että pääsin vähän normaalimpaan elämään.. Taisin kyllä olla hieman "herkässä iässä" siinä vaiheessa ja jotenkin pääsin kesätöitteni jälkeen erakoitumaan aika pahasti. Ei vain kiinnostanut mennä minnekkään eikä tehdä mitään.

      Tuhkat saimme takaisin melko pian. Ne seisoivat hyllyni päällä monta vuotta ennenkuin pystyin todella luopumaan. Meillä oli aika karut hautajaiset. Keskellä viime talvea seistiin avokin kanssa sormet kohmeessa korkean kallion päällä ja siroteltiin tuhkat tuuleen. Ja tietenkin siinä tuli paruttua, näinkin monen vuoden jälkeen.

    • Dude

      meidän kultsi oli 10-vuotias, juuri olisi täyttänyt 11, muttei kerennyt. sillä oli sydämmen vajaatoiminta, ell. tuli kotiin klo. 01.30 vaari oli niin huonossa kunnossa, että olisi ollut turhaa lähteä kuskaamaan koiraa. oli kesäloma, joten ei koulua seuraavana päivänä. kulta haudattiin tohon takapihalle, kuusien alle. siinä on nätti aukio, ympärilä kuusia. ne kuusen "ala" oksat (ovat aika korkealla) tuovat sellaisen "katon" haudalle, nätti paikka. siinä ukko katselee meitä kun lähdetään kotoa ja tullaan kotiin. näkee aina meidät.. toi yö oli aika rankka. tapahtui liikaa kaikkea kauheaa.. seuraava päivä vaan itkettiin. ja mie vieläkin. aika rankkaa on, oli meidän eka koira myös. tosin jouduttiin tätä ennen lopettaa yks meidän koira (perinnöllinen maksasairaus), mut olin silloin aika pieni vielä, niin en kauheesti tajunnut mitään. vietä hyvin nämä viimeiset vuodet ja kun sen aika on, tee mikä on koiralle parhaaksi. ikävä tulee eikä mene pois, mutta elämä jatkuu, vaikka asiat näyttävätkin paljon harmaammilta.

    • tosi surullista

      Koirani jouduttiin lopettamaan,kun se oli halvaantunut koppiinsa.me käytiin viemään se eläinlääkärille lopetettavaksi.kun lähdimme kottiin.itkin koko matkan.ja sitten seuraavana päivänä tuntui ihan kauhealta.en ollut koskaan menettänyt koiraani.mutta siitä on jo 2 vutta.ja vieläkin sitä on kauhea ikävä.ooneksi mulla on siitä kuvia.ja hyviä muistoja.

    • Eilen vein koirani läääkäriin piikille. Kova paikka. Oli vielä nuori. Tuli luokseni käytösongelmien ja energisyyden vuoksi ja tämä oli jo kolmas koti, niin en enään halunnut eteenpäin laittaa. Harmittaa syvästi poikani puolesta, jolle koira alkoi olla jo ystävä, kuten itsellenikin. Sain sen koulutettua ja pikkuhiljaa luottamaan itseeni, mutta arki oli ongelma. Joudun olemaan poissa kotoa aamusta iltaan ja siinä pitäisi vielä ehtiä koiraa ulkoiluttamaan tarpeeksi. Ei ollut tälle koiralle oikeaa elämää viettää päiviä yksin asunnossa, joten päädyin lopettamaan. Olisi tarvinut ammattimaisen uuden omistajan, eikä semmoista tuosta vain löydä. Kirjotan tästä kai surutyönä. Koirassa ei ollut mielestäni mitään vikaa, vaan päinvastoin, oli juuri sellainen koira mistä pidän, energinen ja kiltti koheltaja =) Mutta päätös tuli tehtyä ja koira toimitettua tuhkaksi. Ikävää.

      • Anonyymi

        Miksi sä olet alunperin ottanut koiran, jos et pysty sitä ulkoiluttamaan ja olet pitkiä päiviä töissä? Just tällasille ihmisille ei pitäisi antaa koiraa ollenkaan. Häpeäisit. Toivottavasti tajuat sen verran, ettet tule koskaan enää koiraa ottamaan.


      • Anonyymi

        John

        Miksi olit niin raaka ja kova, että lopetit koirasi.
        HYI HELVETTI SINÄ JA KALTAISESI


    • Anonyymi

      Sain suurta mielihyvää kun lopetin hänet. Tunsin olevani valtani huipulla. Ei ole voimakkaampaa keinoa näyttää toiselle, kuka on johtaja. Tunsin itseni äärimmäisen voimakkaaksi.

    • Anonyymi

      turhan usein koiran sairastuttua, sitä yritetään viimeiseen asti lääkitä vaikka mitään toivoa ei ole ollut pitkään aikaan. turhaan koiran kärsimyksiä jatketaan, kovin itsekkäistä syistä. ja se itse lopetus: viimeinen henkinen kärsimys koiralle kun omistaja rääkyy vieressä. kyllä vanha koira tajuaa omistajan käytöksestä että nyt on jokin hätä ja kauhunpaikka. paniikissahan se on jos vielä kovilta kivuilta pystyy. ei ole eläinlääkärin pöytä mikään leppoisa paikka muutenkaan hänelle ollut. metsästäjiä syyttelevät raakalaisiksi mutta metsästäjä vie koiransa vielä kerran suureen luontoon missä koira on elänyt elämänsä parhaat hetket.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut koiria 5.kin kpl kerralln, vuodesta -57, joten monesta olen joutunut luopumaan. Eläinlääkäri on tullut kotiin, paitsi kerran, kun vein jouluaattoiltana rakkaani lopetettavaksi. Suru kaikista on suunnaton ja sitä on vaikea kestää. Iältään ovat olleet 14,6-18,4 vuotiaita.

    • Anonyymi

      16 vuotiaan koiramme lopetti tuttava nopeasti ja kivuttomasti. Haudattiin omalle pihalle. Kovaa surua oli monta päivää, mutta hiljalleen se helpotti.

    • Anonyymi

      Mun koira lopetetaan oon niin surun murtama

    • Anonyymi

      Paras teko rakkaalle karvakuonolle on kun saa lähteä ns.neljältä jalalta. Älkää pitkittäkö yhtään päivää jos tiedätte että lääkityksellä saatte vain lisäaikaa vaikka koira kärsii, olen nähnyt liian monta näitä tapauksia.

      • Anonyymi

        Raskas päätös joka täytyi tehdä 15 minsassa.
        Koirani sai parasta mahdollista hoitoa ja lopetus sujui kivuttomasti.
        Hyvästit olivat itkuiset mutta näin oli toimittava koirani parhaaksi.
        En koskaan pysty unohtamaan, niin ihana oli paras ystäväni..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskas päätös joka täytyi tehdä 15 minsassa.
        Koirani sai parasta mahdollista hoitoa ja lopetus sujui kivuttomasti.
        Hyvästit olivat itkuiset mutta näin oli toimittava koirani parhaaksi.
        En koskaan pysty unohtamaan, niin ihana oli paras ystäväni..

        Osanottoni sinulle, tiedän, miten raskasta tuo on. Itellä vielä puolen vuoden jälkeen viimeisimmän koiran menetyksestä on itku herkässä poikaa muistellessa, mutta tiedän, ettei toinen olisi tänne asti elänyt, vaikka mitä olisi yritetty ja tilannetta olisi pitkitetty. Voimia suruun, ja aika kyllä alkaa auttamaan jossain vaiheessa, sitten on enää ne muistot mielessä ikuisesti sydäntä lämmittämässä.


    • Anonyymi

      Olen ampunut omat koirani ja kaivan ensin tontin nurkkaan sopivan kuopan ja sitten menemme koiran kanssa katsomaan sitä ja kuinka ollakkaan tulee "vahingon laukaus" ja ressu putoaa kuoppaan.

      Yhden koiran jouduin lopettamaan, kun ei osannut ajaa jänistä oikeaan suuntaan vaan möykkäs jälkiä pitkin väärin päin. Kyllä seurueella oli hauskaa, kun epäilivät jänön loikkineen taaksepäin.

    • Anonyymi

      Koirasta luopuminen on rankka paikka!
      Tai… eihän sitä voi yleistää esim. maaseudulla asuviin ja pihanperällä narun/ketjunpätkässä koko elämänsä viettäneen koiran omistajiin, eihän heille muodostu sellaista kiintymystä koiraansa, kuin kaupunkiasunnossa elävien koirien omistajille muodostuu.
      Harmittaa sellaiset ”junantuomat” juntit jotka taivastelevat kaupungeissa kerrostaloissa eläviä koiria, joista kuitenkin pidetään hyvää huolta, saavat ympäri vuoden lämmintä ja kunnon ruokaa, eikä vesikään ole jäässä.

      Mutta mennäänpä noihin kysymyksiisi.
      Omakohtaiset kokemukseni koiran eutanasiaan ovat olleet raskaat ja nukutus on tehty eläinlääkärin tiloissa.
      Olen sen tuskan joutunut kärsimään 4 kertaa, eikä se ole koskaan ollut helppoa.
      Työpaikalle olen seuraavana päivänä raahautunut, mutta olenko siellä pystynyt mitään tekemään… ajatukset ovat harhailleet.
      Koirat ovat olleet hyvin koulutettuja näyttely ja harrastekoiria.
      Niille kaikille on tullut jokin vakava sairaus ja niiden iät ovat olleet 8-10 vuoden välissä.
      Tuhkaus on tehty kaikille ja tuhkat siroteltu asuinpaikkamme luontoon, sinne missä olemme ulkoilleet.
      Nyt itselläni on ikää jo sen verran, etten enää ainakaan pentua ota, mutta jos sopiva aikuinen löytyisi, voisin jopa harkita.

      Ihmiset ovat erilaisia ja toiset kestävät menetyksen eri tavalla, kuin toiset.

      • Anonyymi

        Olen kanssasi samaa mieltä, ei sinulle voi enää koiraa antaa.

        Tietosi koiraeläimen elämästä on ja on ollut perin hatara. Laki kieltää pitämästä koiraa pihan perällä, lyhyessä kettingin pätkässä. Maalla koira saa elää koiralle parasta elämää. Seurata luontoa haistella ja katsoa luonnon eläimiä. Avara aitaus, lämmin koppi ja harrastaa ja treenata viettejään.

        Sinun soffalla ja sängyssä se koira ei halua asua mutta pakotettu mukautumaan naksuilla ja ruokapalkalla muutaman viikon ikäisestä asti. Minun tulee sääli niitä koiria joiden ainut elämän tarkoitus on miellyttää omistajaa saamatta koskaan tuntea viettiensä voimaa.

        Se, että koiran omistaja on saanut paksun kallonsa sisään ajatuksen, että koiralla on upea elämä, kun saa tuntea hänen rakkautensa kaiken aikaa asuessaan 4 seinän sisällä ja odottaa töistä palaavaa "rakastaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä, ei sinulle voi enää koiraa antaa.

        Tietosi koiraeläimen elämästä on ja on ollut perin hatara. Laki kieltää pitämästä koiraa pihan perällä, lyhyessä kettingin pätkässä. Maalla koira saa elää koiralle parasta elämää. Seurata luontoa haistella ja katsoa luonnon eläimiä. Avara aitaus, lämmin koppi ja harrastaa ja treenata viettejään.

        Sinun soffalla ja sängyssä se koira ei halua asua mutta pakotettu mukautumaan naksuilla ja ruokapalkalla muutaman viikon ikäisestä asti. Minun tulee sääli niitä koiria joiden ainut elämän tarkoitus on miellyttää omistajaa saamatta koskaan tuntea viettiensä voimaa.

        Se, että koiran omistaja on saanut paksun kallonsa sisään ajatuksen, että koiralla on upea elämä, kun saa tuntea hänen rakkautensa kaiken aikaa asuessaan 4 seinän sisällä ja odottaa töistä palaavaa "rakastaan".

        Tarkastellaan koiran penikan ottamista 7 viikon ikäisenä emonsa nisästä. Koiraeläin ei koskaan vieroita pentujaan näin nuorena. Tämän pienen pennun ottaminen emolta ajaa ihmisen tarpeita. Näin pentu ottaa ihmisestä emon tilalle ihmisen.

        Verrataan tätä toimenpidettä ihmiseen, todistaahan moni koiranomistaja, kuinka koira on tottunut elämään ihmisen kanssa.

        Koiran elinaika on noin 10 vuotta eli seitsemäs osa ihmisen elinajasta. Kerrotaan penikan 7 viikon vieroitusaika seitsemällä, 49 viikkoa.

        Vastaava ihmis lapsen vieroitus tapahtuisi vajaa vuoden ikäisenä. Ei taida löytyä koiranomistajaa joka antaisi lapsensa pois tuossa iässä. Uusi omistaja nakkaisi aina sokerinpalan, kun nasseli oppii uutta.

        Tämä oli vain ajatusrakennelma.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen koira kuoli luonnollisesti 18 vuoden iässä. Olin lapsi ja se oli ensimmäinen kohtaaminen kuoleman kanssa. Seuraava jouduttiin viemään eläinlääkäriin, joka ei mielestäni hoitanut koiraa ollenkaan tai yrittänyt auttaa. Hän oli 13. Nyt kun ajattelen asiaa, niin elävänä olisi pitänyt koira viedä siltä eläinlääkäriltä pois ja katsoa paraneeko tilanne tai viedä toiselle eläinlääkärille. Kolmas koira kuoli vanhuuttaan 16 vuotiaana. Ja seuraava myös saman ikäisenä. Heidän lähtönsä osasi aavistaa ja varautua. No sitten minun rakas poika oli yks päivä ihan ok kuntoinen sokea ja kuuro vanhus (diabetes hänellä ainakin oli ja huonot hampaat) seuraavana päivänä äkillinen keuhkopöhö. En sitä vielä aamulla tiennyt. Lähin kaupunkiin ja kun tulin kotia parin tunnin päästä, niin tilanne oli jo paha. Kerkesi käydä ulkona tarpeille, ei oikein pystyssäkään pysynyt. Toin sisälle ja huovan päälle kellahti. Verta ja nestettä valuu suusta kun toinen yrittää hengittää. Kun oisin tajunnut antaa happea, mutta shokki päällä ni en tajunnut mitään. Viimeisiä henkäyksiä veti ja kuoleman jälkeen kouristeli. Se oli kauhein kuolema ikinä. Muut oli lähtenyt rauhallisesti nukahtaen. Jään aina miettii mitä oisin voinu tehä toisin. Suru on läsnä aina. Hän oli mulle tärkein kaikista. Kun menettää eläimiään niin sitä miettii miks niitä on edes hankkinut kun tietää että he eivät elä niin pitkään sun kanssa, mut ei sitä varmaan ilmankaan pärjäisi.

    • Anonyymi

      Otan osaa sun omaisten poismenoon. Hän kuoli 13 v.

      "No sitten minun rakas poika oli yks päivä ihan ok kuntoinen sokea ja kuuro vanhus "

      Tuota ihmettelen miksi ei lapselle tilaa ampulanssia, kun noin huonossa kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe