Esteri ja jokinen

pähkäilijät

Tämä ei nyt välttämättä kuulu juuri tälle palstalle, mutta olemme miettineet eri sanontojen alkuperiä ja tarinoita niiden takaa.

Kuka oli kuuluisa esteri, jonka perseestä sitä vettä tulee?Minkä kokoinen on mahtanut olla Esterin peppu?Mistäpäin suomea sanonta on lähtöisin?JA mikä todella sai esterin perseen syöksemään vettä?

Entä oliki Jokisella paljonkin eväitä sillon kun hänen eväänsä levisivät?Missä tämä kuuluisa eväiden levitys tapahtui?Mitä hänellä oli eväänä?

Ja viimeisenä kysymys Erkki. Millainen jokapaikan mies tämä erkki oli kun tuntuu, että hän on osannut kaiken ja syönyt kaikkea. Missäpäin suomea hän on vaikuttanut taidoillaan?

Kaikkea sitä tuleekin mietittyä..

38

12754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.L.

      Entä tietääkö kukaan, missä on se Junttilan navetta, jonka seinään se paska levisi? Sanonta ei kerro levisikö se sisä- vai ulkopuolelle, joten halusisin tarkistaa.

      • Sudeettisavolainen

        Pyysin jokunen aika sitten vahvistusta kuulemalleni selitykselle sanonnasta "Istuu kuin paska Junttilan tuvan seinässä". Ensimmäistä kertaa luen, että se olisi ollut navetan seinässä.

        Joku, liekö ollut Junttila, reagoi kyselyyni jotenkin "Saatanan savolainen ... kiero kuin korkkiruuvi. OLE HILJAA!". Keskusteluketju on jostain syystä poistetettu, olisiko Junttiloita sheriffinvirassa asti? Ja peräti moisesta loukaantuva? Toistetaan nyt kuulemani selitys.

        Junttilassa oli laiskansorttisia poikia. Isäntä komensi pojat talvella hajoittamaan jäisiä lantatunkioita pellolle. Pojat päättivät räjäyttää tunkiot - sillähän leviäisi - mutta paukuista tuli vähän liian kovia: lantaa lensi asuinrakennuksen seinään asti.

        Isäntä julmistui ja komensi pojat jynssäämään seinän puhtaaksi, mikä ei pakkasella ollut helpointa. Paikalle osuneet naapurit naureskelivat, ja siitä ayntyi sanonta.

        Valitan, arvoisat Junttilat, minulla ei ole mitään Teitä vastaan missään pilkkamielessä!

        M.L:lle: Pohojanmaaltahan Junttilat ovat.


      • Nurmosta vaa
        Sudeettisavolainen kirjoitti:

        Pyysin jokunen aika sitten vahvistusta kuulemalleni selitykselle sanonnasta "Istuu kuin paska Junttilan tuvan seinässä". Ensimmäistä kertaa luen, että se olisi ollut navetan seinässä.

        Joku, liekö ollut Junttila, reagoi kyselyyni jotenkin "Saatanan savolainen ... kiero kuin korkkiruuvi. OLE HILJAA!". Keskusteluketju on jostain syystä poistetettu, olisiko Junttiloita sheriffinvirassa asti? Ja peräti moisesta loukaantuva? Toistetaan nyt kuulemani selitys.

        Junttilassa oli laiskansorttisia poikia. Isäntä komensi pojat talvella hajoittamaan jäisiä lantatunkioita pellolle. Pojat päättivät räjäyttää tunkiot - sillähän leviäisi - mutta paukuista tuli vähän liian kovia: lantaa lensi asuinrakennuksen seinään asti.

        Isäntä julmistui ja komensi pojat jynssäämään seinän puhtaaksi, mikä ei pakkasella ollut helpointa. Paikalle osuneet naapurit naureskelivat, ja siitä ayntyi sanonta.

        Valitan, arvoisat Junttilat, minulla ei ole mitään Teitä vastaan missään pilkkamielessä!

        M.L:lle: Pohojanmaaltahan Junttilat ovat.

        Totta jos kuulopuhesee voip luottaa. Näim mäkin oon kuullu. Tuva seinää se paska levis eikä navetan.


    • erpwqoui

      Jotkut sanonnat on keksitty vain, koska ne sattuvat kuulostamaan hyvältä, rimmaavat. Sanonnat ovat pieniä runoja, tärkeää on sisällön lisäksi se, miltä ne kuulostavat.


      "Sataa kuin Esterin perseestä."
      Esteri on niin vanha sateen vertaus, että sitä voisi pitää jopa ihan oikeana muinaisena sateen jumalattarena tai jotenkin sateeseen liittyvänä (henki)olentona. Veden tuleminen epäloogisesti Esterin perseestä on varmaankin nuorempaa perua ja se vaan sattuu kuulostamaan hyvältä.


      "Levisi kuin Jokisen eväät."
      Ilmeisesti Jokinen ei ole kukaan, eikä mitään eväiden leviämistä ole ikinä tapahtunutkaan. Sattuu vain rimmaamaan hyvin.


      "Lähti kuin kuppa Töölöstä". Vanhaa perua tämäkin. Vuonna 1910 sukupuolitautien sairaala ("Kuppala") siirrettiin Töölöstä Kumpulaan. Tuo olisi ainakin vahva ehdokas sanonnan alkuperälle.
      Toisen lähteen mukaan sukupuolitautisairaalaa oltiin rakentamassa vasta 1930-luvulla, mutta hanke siirtyi toiseen paikkaan.


      "Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista".
      Alkuperä on ikivanhassa (600 eaa.) kansantarussa, joka kertoi ketusta ja viinirypäleistä. Pihjalanmarja sopivat paremmin Suomeen :)


      "Hajosi tuhannen pillun päreiksi."
      Naiset käyttivät pillun päreitä, vitukkeita, 1800-luvulla istuinalusenaan saunassa.


      "Olla Matti kukkarossa."
      Tämäkin ilmeisesti vain kuulostaa riittävän hyvältä.


      "Ei tuosta ota selvää elävä Erkkikään."
      "Eihän tota syö Erkkikään."
      Yleensähän Erkki nimenomaan EI ole tehnyt mitään :)
      Monista vanhoista nimistä on tullut nykyään lähinnä huvittavia. Erkki nyt on vielä miedoimmasta päästä. Muita on ainakin Jorma (jortikka), Keijo (gay - [kei] -> keijo), Seppo (CP - [seepee]), .


      "Tuli kuin manulle illallinen."
      Manu tarkoitti varusmiestä ja niillehän illallinen tulee säännöllisen varmasti.


      http://www.avaruusmies.com/vitsit/suomi/103.html

      • arvo

        "Tuli kuin manulle illallinen."

        Minä olen aina kuvitellut, että manu (tai oikeammin Manu) tarkoittaa tässä presidentti Mauno Koivistoa. Presidentille voisi kuvitella tarjoiltavan illallinen säännöllisesti palvelusväen toimesta. Syynä tähän harhaani lienee se, että kun itse olen sananlaskun ensimmäistä kertaa kuullut, oli presidenttinä - kukas muukaan kuin - Manu.


      • Haa

        Huomauttaisin, että sanonta tuhannen pillun
        päreiksi leviämisestä ei juonnu "vitukkeista",
        niin osuvalta kuin se saattaakin kuulostaa. En kyllä
        tiedä, mistä sanonta on peräisin, mutta tutkin
        asiaa lähemmin joku aika sitten, kun huomasin tuon
        selityksen liikkuvan useammassa paikassa verkossa.
        Tutkijoiden kanta oli, ettei tuo pidä paikkaansa.


      • erpwqoui
        Haa kirjoitti:

        Huomauttaisin, että sanonta tuhannen pillun
        päreiksi leviämisestä ei juonnu "vitukkeista",
        niin osuvalta kuin se saattaakin kuulostaa. En kyllä
        tiedä, mistä sanonta on peräisin, mutta tutkin
        asiaa lähemmin joku aika sitten, kun huomasin tuon
        selityksen liikkuvan useammassa paikassa verkossa.
        Tutkijoiden kanta oli, ettei tuo pidä paikkaansa.

        Voipi olla, että eka on sanottu vain "hajosi tuhannen päreiksi". Noinhan sanotaan kyllä edelleenkin ja se on aivan looginen ilman niitä vitukkeitakin.
        Pillu-sana vain on myöhemmin isketty väliin koska se saa lauseen kuulostamaan - paremmalta. :D


        "Tutkijoiden kanta oli, ettei tuo pidä paikkaansa."

        Muistatko syyn tuolle kannalle: onko sanonta liian tuore, vai eikö mitään pillunpäreitä ole koskaan ollut olemassakan?


      • joe--

        ************************************************
        "Sataa kuin Esterin perseestä."
        Esteri on niin vanha sateen vertaus, että sitä voisi pitää jopa ihan oikeana muinaisena sateen jumalattarena tai jotenkin sateeseen liittyvänä (henki)olentona. Veden tuleminen epäloogisesti Esterin perseestä on varmaankin nuorempaa perua ja se vaan sattuu kuulostamaan hyvältä.
        ************************************************

        Päivän paras!

        1) Erilaisista sateen jumalista löytyy tietoa esim osoitteella http://www.google.fi/search?q=sateen jumala - Esteriä sieltä on tosin turha etsiä.

        2) Esterin perse voi olla montakin tuumaa halkaisijaltaan. Esteri on Suomessa mm. palokuntien pitkään yleisesti käyttämä vesipumppumerkki. Kuvia Estereistä ja perseistä:
        http://www.laplake.net/suomi/13vasetu.jpg
        http://fireimages.net/gallery/albums/userpics/Y13_sivu.jpg
        http://www.vaasanvpk.fi/img/V-28/pumppu.jpg

        Kun pumppu käy ja imee vettä säiliöstä, vesi tulee luonnollisesti ulos sen perseestä.


      • tumppoinen
        joe-- kirjoitti:

        ************************************************
        "Sataa kuin Esterin perseestä."
        Esteri on niin vanha sateen vertaus, että sitä voisi pitää jopa ihan oikeana muinaisena sateen jumalattarena tai jotenkin sateeseen liittyvänä (henki)olentona. Veden tuleminen epäloogisesti Esterin perseestä on varmaankin nuorempaa perua ja se vaan sattuu kuulostamaan hyvältä.
        ************************************************

        Päivän paras!

        1) Erilaisista sateen jumalista löytyy tietoa esim osoitteella http://www.google.fi/search?q=sateen jumala - Esteriä sieltä on tosin turha etsiä.

        2) Esterin perse voi olla montakin tuumaa halkaisijaltaan. Esteri on Suomessa mm. palokuntien pitkään yleisesti käyttämä vesipumppumerkki. Kuvia Estereistä ja perseistä:
        http://www.laplake.net/suomi/13vasetu.jpg
        http://fireimages.net/gallery/albums/userpics/Y13_sivu.jpg
        http://www.vaasanvpk.fi/img/V-28/pumppu.jpg

        Kun pumppu käy ja imee vettä säiliöstä, vesi tulee luonnollisesti ulos sen perseestä.

        Nythän on niin , että Esteri oli aikoinaan siipiratasalus, ja tunnetusti peräpeili roiskuu moisella metodilla.Vuosilukua ja vesistöä en valitettavasti muista.Tästä siis loogisesti tämä.
        Ja onpa niin että V***ke on ollut hygieeninen laite muinaisessa saunassa.Tästä antiikkinen termi 1000 P****n päreet.Siis ennen kiintokuutiometriä.Metsurihommia.Ja perimätietoa.


      • Lounas
        arvo kirjoitti:

        "Tuli kuin manulle illallinen."

        Minä olen aina kuvitellut, että manu (tai oikeammin Manu) tarkoittaa tässä presidentti Mauno Koivistoa. Presidentille voisi kuvitella tarjoiltavan illallinen säännöllisesti palvelusväen toimesta. Syynä tähän harhaani lienee se, että kun itse olen sananlaskun ensimmäistä kertaa kuullut, oli presidenttinä - kukas muukaan kuin - Manu.

        Minäkin olen luullut Manun tarkoittavan Koivistoa, joka oli Suomen pääministerinä silloin,
        kun tätä sanontaa ensi kerran kuulin käytettävän.


      • Lounas kirjoitti:

        Minäkin olen luullut Manun tarkoittavan Koivistoa, joka oli Suomen pääministerinä silloin,
        kun tätä sanontaa ensi kerran kuulin käytettävän.

        Nyt se kuuluu sanoa: tuli kuin mamulle illallinen.
        Alkuasukkaalle se illallisen tulo ei niin varmaa olekaan...


      • Anonyymi
        Haa kirjoitti:

        Huomauttaisin, että sanonta tuhannen pillun
        päreiksi leviämisestä ei juonnu "vitukkeista",
        niin osuvalta kuin se saattaakin kuulostaa. En kyllä
        tiedä, mistä sanonta on peräisin, mutta tutkin
        asiaa lähemmin joku aika sitten, kun huomasin tuon
        selityksen liikkuvan useammassa paikassa verkossa.
        Tutkijoiden kanta oli, ettei tuo pidä paikkaansa.

        Tuhannen pillun päreet on sanontana ollut kuulemma seuraava. Vai tämäkö on se väärä selitys.

        Ennen naiset käyttivät kuukautisten aikana saunassa pärettä allaan, ettei laude likaantuisi. Päreet veistettiin tavallisesti kuusesta. Isosta kuusesta sanottiin, että siitä saisi tuhannen pillun päreet. Eli puu hajoitetaan tuhannen pillun päreiksi.


    • Ellun kana

      Olen täältä netistä jostain lukenut, että palokunnan ruiskujen nimi on ennen ollut Ester. Siitä vertaus ruiskuista.

    • neiti Kawa

      Esteri oli tosiaan suomen ensimmäinen siipiratasalus joka seilasi näsijärvellä. Tarkkaa vuosilukua en tiedä mutta veikkaan vanhemmaksi kuin brankkareiden käyttämät ester paloletkut. Molempiin tuo vanha sanonta toimii ja on näin ollen perisuomalainen oivallus eikä viittaa vanhoihin jumaltaruihin.
      Tuhannen pillunpäreiksi sanonta tulee metsureilta. Kuusihakkuilta ylijäämänä ollutta lastua käytettiin saunasuojana naisille. Kuulopuheena voisin lisätä että avioliiton ulkopuolista lasta saatettiin selittää sillä että neiti oli istunut saunanlauteille heti miesten vuoron jälkeen, joten tällä vanhempi naisväki esti nuoremmilta moisen häpeän ja ettei tämä sitten enää tietenkään kelvannut selitykseksi. Kaipa sillä joku hygieeninen merkitys oli saunan kuumuudesta huolimatta. Takaisin metsureihin..
      Metsurille sitten työtä haittasi ukkonen kesäisin ja ja salamoinnista koitui harmia jos sattuis hyvän puun halkaisemaan. Kun puusta ei enää hirttä saanut salaman tuhottua sen lastuiksi ja yhdestä kuusesta saa aika monta lastua.. Puutavara oli siis mennyt hukkaan eikä siitä hajonneena ollut enää muuksi kuin tuhannen pillunpäreiksi.

      • Olen kuullut, että pillun päre oli jonkinlainen puinen pefletti, jota naiset käyttivät saunan lauteilla.


    • Erkin veli

      Meni kuin hohtimet kaivoon.
      (Liekö joku kiskonut naulaa kaivon kannella. Voipi kyllä hyvin kuvitella kuinka tehokkaan plumpsahtavasti ne hohtimet kaivoon putoavat, eikä niitä sieltä enää ole onkiminen)
      Vettä tulee kuin aisaa.
      (Tarkoittaneeko tässä "aisa" samaa kuin "aisankannattajassa"? Onko sanonta naisten suuhun tarkoitettu?)
      Puhuu kieliä kuin Viipurin hevoset.
      (Ilmeisesti viipurilaiset vossikat olivat kielimiehiä)
      On kuin Vilkkiläsä kissoja.
      (Tiedä häntä, onko siellä joskus ollut paljon kissoja?)

      Muuten, joku tuolla ylempänä viittasi siihen "lähti kuin kuppa Töölöstä" sanontaan. Töölöä alettiin rakentaa keskiluokkaiseksi asuinkaupunginosaksi 1910-luvulla. Sitä ennen se oli ollut epämääräistä prostituoitujen kansoittamaa laitakaupunkia. Kyseisen ammatin harjoittajat häädettiin tehokkaasti pois, kun rakentaminen alkoi.

    • Tottijärveläinen

      Jokisen eväät levisivät Tottijärven tienhaaraan. Sanonnasta on vain tipautettu loppuosa pois.
      Tottijärvi on entinen pitäjä, joka kuuluu nykyään Nokiaan.

      • Piikkiössäkin

        Levis ko Jokise evääp Piikkiön suaral.


    • Kuppa Töölöstä

      Ainakin vielä 60-luvun lopulla sukupuolitautien poliklinikka oli Töölössä, siinä heti Töölön kirkon takana. Tiedän kun olen käynyt siellä.

      Sanonta kupan lähdöstä Töölöstä on kuitenkin vanhempi, varmaankin paljon vanhempi.

    • näinkin on sanottu

      Kovasta janosta olen kuullut käytettävän sanontaa "suu on kuiva kuin beduiinin sandaali".
      Hauskasti sanottu tuokin, vai mitä mieltä olet. Sopii varsinkin krapula-aamuihin ;)

      Ja umpihumalassa olleesta miehestään eräs mummo käytti sanontaa "ukko oli täynnä kuin Turusen pyssy".

    • Pieni Pirjo vain

      Tietääkö kukaan, miksi nimenomaan Yrjö-nimeä on alettu käyttää kuvaamaan oksennusta?
      Onko se tullut ihan vain siitä, että Yrjö-nimi on lähellä YÖKkäämistä ?

      Miksi pienestä oksennusta käytetään (ainakin meillä päin) nimeä Pirjo?

    • Rahikaisen muija

      No minkälainen vika Rahikaisella sitten on, kun sanonta kuuluu "sama vika Rahikaisella"?

    • Kissalan vaari

      NO entä miksi poliiseja kutsutaan Kissalan pojiksi?

      • ne kiusaajat

        Kissalan pojat -sarjakuvassa ainakin ne pojat tekevät jatkuvasti kiusaa.
        Voikohan joku, eli rosvot, olla niin ajatellut että poliisit tekee kiusaa?


    • Mustikka

      Pyörii kuin puolukka hullun p!llussa.
      Mistäs se on tullut.
      Tämän version minä oon oppinut.

    • äiti ilman puolukkaa

      En tiedä, pyöriikö puolukka eri lailla hulun pillussa kuin ns. normaalijärkisen naisen...

      Itselläni ei puolukan pyörimisestä pillussa ole kokemusta, mutta lattialle pudotessaan puolukka kyllä saattaa vieriä kauaskin.

      Olen kuullut tämän saman sanonnan ilman hullu-sanaa, ja myös niin, että "pyörii kuin papu langassa".

      Tiedä sitten, mitä tekemistä pavulla on langassa - varmaan yhtä vähän kuin puolukalla pillussa.
      .

      • Pilluhan

        oli entis ajan marjan erottelu "laite" . Puolukkahan kovana marjana pompsahtelee siinä iloisesti.


    • Ei puolukkaa "sinne"

      Olen kuullut myös sanonnan "pyörii kuin väkkärä?, mutta mikä se väkkärä sitten on?

      Minullakaan ei ole kokemusta puolukan pyörimisestä "siellä".
      Mieheni "se" "siellä" silloin tällöin pyörii (jos sitä nyt pyörimiseksi voi sanoa), mutta puolukat pidän sieltä pois. Tampoonia kyllä käytän, mutta ei sekään siellä kyllä pyöri .

      • Väkkärä ja fyrry

        "Olen kuullut myös sanonnan "pyörii kuin väkkärä?, mutta mikä se väkkärä sitten on?"

        Eiköhän se liene sellainen yksinkertainen tikun päässä oleva tuulimylly, jonka voi rakentaa esim tikusta, paperiarkista ja nuppineulasta (eng. "pinwheel"). Muovisia sellaisia myydään esim. vappukamana.

        Väkkärän käsitteessä lienee jotain sekaannusta koska olen kuullut väkkäräksi sanottavan myös peltistä lelua, jossa on siipirattaan tapainen juttu ja putki, johon puhaltamalla se ratas pyörii. Tämä laite on oikeasti nimeltään "Fyrry".


      • Anonyymi

        Sanonta myös tämä "Pyörii kuin perseväkkärä". Onkohan kovinkin vinhaa vauhtia?


    • Jokapaikan Erkki oli tiettävästi Eric von Frenckell, Helsingin kaupunginjohtaja, Suomen olympiakomitean puheenjohtaja, etc... Sitä liikanimeä käytettiin kevyen tyylin lehtijutuissa yleisesti 50-luvulla.

    • Jokisesta

      Jokisen eväistä kuulin hiljakkoin seuraavaa: Jokinen oli työssä konepajassa tai vastaavassa ja hänen tapanaan tosiaan oli tuoda eväät töihin. Kaverit olivat kerran tehneet sellaisen jäynän että olivat laittaneet sen eväspussin hydraulipuristimeen ja sellaiseessa kun on voimaa joltinenkin määrä, eväät olivat levinneet milliä ohuemmaksi lätyksi.

    • meiän

      Väite Esteristä ensimmäisenä siipirataslaivana tuntuu kovin oudolta. Navis fennican hakemistot ei tunne tämännimistä tai likimain samannimistä siipirataslaivaa. Muuten kyllä mainio metafora.
      Jokisen eväistä olen kuullut 70-luvulla seuraavan version. "Levis kun Jokisen eväät, kun Jokinen istui niiden päälle".
      "...ei Erkkikään". Tämän olen kuullut ensikerran 1970-luvun loppupuolella turkulaisen suusta. Mielestäni ei ollut silloin yleinen sanonta. Seuraava havainto Turussa katumainoksessa, kahvista oli kysymys "...ei juo Erkkikään". Joitain vuosia myöhemmin oli erittäin yleinen koko suomessa.

    • Jorma Juhani

      Hiukan vinksahtaneista tai muulla tavoin "erilaisista" ihmisistä käytetään usein nimeä Urpo, Taneli tai Uuno.

      Mutta nyt kysymys kuuluu, että missa vaiheessa miehen "se" on saanut Jorma-nimen?? Onko se tullut Jortikka-sanasta? Ja mitä oikeasti tarkoittaa sana "jortikka"?

    • 984dc,htgrsfs

      Erkki on ollut vanhan vihtahousun nimitys, esim. "eihän tota syö vanha Erkkikään" tarkoittaa ettei sitä syö pirukaan.

    • Anonyymi

      Vanhan uskomuksen mukaan naisten viikolla sataa erityisen paljon. Esterin nimipäivä on naisten viikon keskellä, joten silloin on sadetta erityisesti odotettavissa.

    • Anonyymi

      Manu oli käsityöläinen joka liikkui talosta taloon tarjoten palveluksiaan. Hänelle kuului ilman muuta tarjota illallinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe