Pyörän ohjaustanko juuttunut

Pyörällä päästä

Hei kaikki pyöräasiantuntijat!

Ostin käytetyn Nopsa naistenpyörän, noin 10 vuotta vanhan ja yritimme mieheni kanssa nostaa ohjaustankoa ylemmäs, mutta vaikka kuinka monesta pyörästä on onnistuttu ohjaustankoa nostamaan, niin tästä ei inahtanutkaan, ei alas eikä ylös.

Olisiko kenelläkään vinkkejä???
Onkohan se ruostumisen vuoksi juuttunut paikoilleen? Oletteko törmänneet tällaiseen ongelmaan ja keksineet siihen ratkaisun?

Paljon kiitoksia kaikille vastaajille!!!

10

14059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klalas

      Onko pyörässäs etuhaarukka ahead systeemeillä vai perinteiseisemmällä?

      Jos on ahead ohjainkannatin, niin et saa korotettua sitä muuten kuin vaihtamalla stemmin tai laittamalla sinne palikkaa väliin, mutta haarukan putken pituus määrää kuinka paljon voit sitä nostaa, harvoin pystyy kovinkaan paljoa, jolloin ainoa vaihtoehto on stemmin vaihto.
      Se stemmi on yleensä kiinni kahella kuusiokolokantasella pultilla/ruuvilla.

      Jos se on "perinteinen" ohjainkannatin, niin siellä stemmin päässä on kuusiokolokantanen pultti. Sitä systeemiä voi korotta ostamalla erilaisen stemmin, ei siihen ole mitään poppakonstia, ainakaan semmosta mitä itse viittisin käyttää turvallisin mielin.

      Jos se taas on joku mummopyörän mallinen ohjaustanko joka on suunniteltu niin että sen korkeutta voi säätää, niin CRC-auttaa jos on vain ruostunut kiinni.

      • Pyörällä päästä

        Kiitos vastauksestasi!

        Ohjaustanko on vähän mummopyörän mallinen ja siinä on se kuusiokolokantainen ruuvi tai pultti, eli onko se nyt perinteinen ohjainkannatin?

        Tuossa laitoinkin jo lisäkysymystä toiselle vastaajalle Neuvolle, mutta ehkä sinullakin tulee lisävinkkejä mieleen, jos jaksaisit tuon toisen vastaukseni Neuvolle lukaista. Olisin todella iloinen kaikista mahdollisista vihjeistä, sillä nyt pyörällä ajo ei onnistu, kun tuntee lentävänsä nenälleen ja myös selkään käy, kun ohjaustanko on niin alhaalla.

        Uudella stemmilläkö niitä käsiään saisi ylemmäs, kun minä luulin, että sitä putkea pitäisi saada ylös, jonka sisällä stemmi on? Kuten huomaat, vaimoihminen kyselee, jolla ei ole mitään kokemusta pyöräremonteista! Mutta toivottavasti teiltä lukijoilta kärsivällisyyttä löytyy!

        Sitäkään en oikein ymmärtänyt, mihin CRC:tä pitäisi tarkalleen saada laitettua, mutta jospa siihenkin vielä neuvoa tulisi. Kyselen siksi varalta molemmilta, jos toinen ei vaikka nettiin lähiaikoina ehdi vastaamaan, selvästi molemmat asiasta hyvin tietää ja varmaan moni muukin.

        Kiitokset taas!


    • neuvo

      Ohjauskannatin Tämänikäisessä luultavasti perinteistä tyyppiä, siis kannaltaan kuusikulmainen pultti tai kuusiokoloruuvi, jonka alapäässä on kartiokiila. Pelkästään pulttia löysäämällä ei tämä kiinnitys aukea.

      Aluksi avataan kannattimen pulttia kiinto- tai jakoavaimella kiertäen verran, että se nousee noin sentin lähtökohtansa yläpuolelle. Sitten vapautetaan kannattimen alapään kiila lyömällä voimakkaasti puukalikalla tai muulla tukevalla esineellä pultin kannan päähän.

      Pultin pitäisi valahtaa alkuasentoonsa, kannattimen tasolle merkiksi siitä, että kiila on irronnut kiristysasennostaan. Nyt ohjainkannattimen korkeutta pitäisi voida pystyä säätämään helposti. Jos pyörä on umpiruosteessa, voi CRC tai vastaava olla tarpeen. Kun korkeus on säädetty oikeaksi, kiristetään pultti niin kireälle, että kiinnitys on tukeva. Muuten vaarana on se, että ajettaessa ohjaustanko kääntyy, muttei pyörä.

      • Pyörällä päästä

        Hei ja kiitos vastauksestasi!

        Näin juuri toimimme, eli sitä kuusikulmaista sentti ylös ja sitten puukalikan ja vasaran avulla voimakkaasti kalautimme, mutta pultti ei valahtanut alkuasentoon ja siis kiila jäi vieläkin kiristysasentoon. Pyörä ei yleensä ottaen ole juuri ruosteessa, mutta on jonkin verran ohjaustangon kohdalta siitä, mistä se yleensä nousee.

        Mihin kohtaan sitä CRC:tä siis laitetaan?

        Tuossa eka vastauksessa kerrottiin stemmistä. Sain sen käsityksen,(saatoin ymmärtää väärinkin näin vaimoihmisenä), että stemmi on se, joka ilmeisesti on sen ohjausputken sisällä ja siinä pultissa tai ruuvissa kiinni, niin nouseeko se sieltä kokonaan ylös ja mitä sieltä alapäästä pitäisi löytyä. Sillä mielestäni sitä tutkittaessa mieheni nosti sen lopulta kokonaan ylös tai osan siitä. Onkohan se siis jotenkin rikki?

        En nyt saanut miestäni töistä kiinni, joten nämä kysymykseni ovat vähän epämääräisiä tai turhiakin kenties.

        Oletko koskaan törmännyt ongelmaan, että ohjaustankoa ei millään saada irti?

        KIITOS TAAS!


      • neuvo
        Pyörällä päästä kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksestasi!

        Näin juuri toimimme, eli sitä kuusikulmaista sentti ylös ja sitten puukalikan ja vasaran avulla voimakkaasti kalautimme, mutta pultti ei valahtanut alkuasentoon ja siis kiila jäi vieläkin kiristysasentoon. Pyörä ei yleensä ottaen ole juuri ruosteessa, mutta on jonkin verran ohjaustangon kohdalta siitä, mistä se yleensä nousee.

        Mihin kohtaan sitä CRC:tä siis laitetaan?

        Tuossa eka vastauksessa kerrottiin stemmistä. Sain sen käsityksen,(saatoin ymmärtää väärinkin näin vaimoihmisenä), että stemmi on se, joka ilmeisesti on sen ohjausputken sisällä ja siinä pultissa tai ruuvissa kiinni, niin nouseeko se sieltä kokonaan ylös ja mitä sieltä alapäästä pitäisi löytyä. Sillä mielestäni sitä tutkittaessa mieheni nosti sen lopulta kokonaan ylös tai osan siitä. Onkohan se siis jotenkin rikki?

        En nyt saanut miestäni töistä kiinni, joten nämä kysymykseni ovat vähän epämääräisiä tai turhiakin kenties.

        Oletko koskaan törmännyt ongelmaan, että ohjaustankoa ei millään saada irti?

        KIITOS TAAS!

        Ensimmäisen vastaajan mainitsema stemmi on ohjainkannatin american kielellä, ei sen kummempaa. No, sitten asiaan.

        Miehesi on luultavasti kiertänyt kannattimen pultin kokonaan pois. Pultti pitää kiertää paikoilleen ensimmäisen vastaukseni mukaiseen asentoon ja sitten käyttää lyöntiasetta. Normaalilla vasaralla saa ehkä parhaan iskutehon, mutta metallin murjomista kannattaa varoa. Jos lyö suoraan pultin suuntaisesti, voi käytettävä voima olla melko suuri.

        Jos kannatin ei näillä ohjeilla irtoa, on todennäköistä, että se on ruostunut paikoilleen. CRC on liuottava ja voiteleva spray, jota voidaan muun muassa ruiskuttaa kiinnijuuttuneisiin metalliosiin, tässä tapauksessa pultinreikään, josta neste valuu kiinnijuuttuneeseen kiilaan.

        CRC:n käytössä ei tässä tapauksessa kannata säästellä. Sitä löytyy ainakin autovaraosa- ja rautakaupoista. Kun CRC on vaikuttanut jonkun aikaa ja luultavasti liuottanut ruostetta, voi kokeilla uudelleen pultin päähän lyömistä. Itseltäni ei ole jäänyt yhtäkään kannatinta irroittamatta.


      • Pyörällä päästä
        neuvo kirjoitti:

        Ensimmäisen vastaajan mainitsema stemmi on ohjainkannatin american kielellä, ei sen kummempaa. No, sitten asiaan.

        Miehesi on luultavasti kiertänyt kannattimen pultin kokonaan pois. Pultti pitää kiertää paikoilleen ensimmäisen vastaukseni mukaiseen asentoon ja sitten käyttää lyöntiasetta. Normaalilla vasaralla saa ehkä parhaan iskutehon, mutta metallin murjomista kannattaa varoa. Jos lyö suoraan pultin suuntaisesti, voi käytettävä voima olla melko suuri.

        Jos kannatin ei näillä ohjeilla irtoa, on todennäköistä, että se on ruostunut paikoilleen. CRC on liuottava ja voiteleva spray, jota voidaan muun muassa ruiskuttaa kiinnijuuttuneisiin metalliosiin, tässä tapauksessa pultinreikään, josta neste valuu kiinnijuuttuneeseen kiilaan.

        CRC:n käytössä ei tässä tapauksessa kannata säästellä. Sitä löytyy ainakin autovaraosa- ja rautakaupoista. Kun CRC on vaikuttanut jonkun aikaa ja luultavasti liuottanut ruostetta, voi kokeilla uudelleen pultin päähän lyömistä. Itseltäni ei ole jäänyt yhtäkään kannatinta irroittamatta.

        Kiitos taas kovasti! Kyllä olet nyt antanut niin hyviä neuvoja, että kun mieheni nämä ehtii lukea, niin uskoisin ohjaustangon nostamisen onnistuvan. Kerronpa sitten, miten kävi!

        Jos kuitenkin näet taas vaimoihmisen "viisaita" lisäkysymyksiä,niin toivottavasti jaksat vielä vastata.

        Oikein mukavaa päivänjatkoa Sinulle ja myös "stemmi" -vastaajalle!


      • Pyörällä päästä
        neuvo kirjoitti:

        Ensimmäisen vastaajan mainitsema stemmi on ohjainkannatin american kielellä, ei sen kummempaa. No, sitten asiaan.

        Miehesi on luultavasti kiertänyt kannattimen pultin kokonaan pois. Pultti pitää kiertää paikoilleen ensimmäisen vastaukseni mukaiseen asentoon ja sitten käyttää lyöntiasetta. Normaalilla vasaralla saa ehkä parhaan iskutehon, mutta metallin murjomista kannattaa varoa. Jos lyö suoraan pultin suuntaisesti, voi käytettävä voima olla melko suuri.

        Jos kannatin ei näillä ohjeilla irtoa, on todennäköistä, että se on ruostunut paikoilleen. CRC on liuottava ja voiteleva spray, jota voidaan muun muassa ruiskuttaa kiinnijuuttuneisiin metalliosiin, tässä tapauksessa pultinreikään, josta neste valuu kiinnijuuttuneeseen kiilaan.

        CRC:n käytössä ei tässä tapauksessa kannata säästellä. Sitä löytyy ainakin autovaraosa- ja rautakaupoista. Kun CRC on vaikuttanut jonkun aikaa ja luultavasti liuottanut ruostetta, voi kokeilla uudelleen pultin päähän lyömistä. Itseltäni ei ole jäänyt yhtäkään kannatinta irroittamatta.

        Ohjaustangon nosto onnistui juuri siten, kun kerroit, kun noin 5 minuuttia antoi CRC:n ensin vaikuttaa.

        Kiitos vielä, hieno homma, kun on avulaita asiantuntijoita täällä netissä!

        Kaikkea Hyvää!


      • Anonyymi

        Terve vuodesta 2019. Yhä tuli tarpeeseen tämä ohje. Kiitos. Taas oppi ihminen uutta. :)


    • Anonyymi

      Joo, mullakin tuli tollikko kun tenavan pyörää kokosin niin laitoin etu haarukan väärin päin ja sarvet myös sitten, että piti googlettaa miksei sarvia saa enää pois, että se kiila sitten jumittaa sielä, mut kokeilen nyt.

      • Anonyymi

        Onnistui ohjaustangon irrotus, saanu netistä monta kertaa neuvoa moninaisiin asioihin, kiitos. 👍


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe