Millä korvata soijan?

cyborg

Olin ennen vegetaristi, mutta allergiatesteissä kävi ilmi, että olen allerginen soijalle, pähkinöille ja muille mitä vegetaristin pitäisi syödä. Siitä lähtien olen ollut lakto-ovovegetaristi, mutta mua ällöttää maitotuotteiden syönti ja haluaisin siirtyä taas vegetaristiksi. Onko mitään tuotetta millä voi korvata soijan?

26

17142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Porkkana

      Eikö vegetaristi ole sama kuin kasvissyöjä, joka voi halutessaan käyttää myös muna- ja maitotuotteita ja vegaani taas täysin kaikista eläinperäisistä ruoista kieltäytyvä? Eli jos syöt maitotuotteita, olet silti vegetaristi eikä sinun tarvitse "siirtyä" vegetaristiksi vaan vegaaniksi. Painotan, että kysyn täysin asialliseen sävyyn. On vain joskus vaikea ymmärtää keskustelua tai osallistua siihen, kun kasvissyöjät ja vegaanit eivät näytä olevan täysin selvillä omista käsitteistään. Miten tämä oikein on?

      • cyborg

        Olen kyllä aina luullut, että vegaani ei syö yhtään mitään eläinperäisiä tuotteita ja pukeutuu myös sen mukaan. Vegetaristilla ei taas ole niin tärkeää se pukeutuminen ja muu. Itse en myöskään esim. lisäaineita viitsi kovin paljoa tarkkailla, tietysti aina yritän, mutta ne ei mulle niin tärkeitä ole..

        Ostin muute kauramaitoa ja yosa-jugurttia, nams


      • dionysos
        cyborg kirjoitti:

        Olen kyllä aina luullut, että vegaani ei syö yhtään mitään eläinperäisiä tuotteita ja pukeutuu myös sen mukaan. Vegetaristilla ei taas ole niin tärkeää se pukeutuminen ja muu. Itse en myöskään esim. lisäaineita viitsi kovin paljoa tarkkailla, tietysti aina yritän, mutta ne ei mulle niin tärkeitä ole..

        Ostin muute kauramaitoa ja yosa-jugurttia, nams

        http://www.ivu.org/faq/definitions.html


      • Porkkana

    • papuja jne.

      Onhan niitä erilaisia papuja vaikka kuinka, muitakin kuin soijapapuja. Luontaistuotekaupoista löytyy yleensä parhaat valikoimat.

      Ainakin valkoisia papuja, mustapapuja, mustasilmäpapuja, kidneypapuja, pintopapuja, ruskeita papuja, adukipapuja, mungpapuja, härkäpapuja, kikherneitä sekä vihreitä ja punaisia linssejä löytyy melko helposti.

      Lisäksi täytyy syödä täysjyväviljatuotteita, joista saa myös proteiinia, mutta myös viljatuotteet yhdessä palkokasvien kanssa tuottavat sopivan yhdistelmän aminohappoja, joita muutoin kasviperäisenä saa kaikkia vain soijasta.

      • cyborg

        en tarkoittanut tuota, mutta kiitos nyt kuitenkin. Sitä, että kun kumminkin tykkään laittaa jotain kahviin ja syödä jugurtteja, niin mietin onko jotain muutakin kuin soijatuotteita ja ostin sitten sitä kaurajuttuja. Harmi, että niitä ei vaan ole kevyttuotteina, eikä myöskään paljon vaihtoehtoja ;


      • sama
        cyborg kirjoitti:

        en tarkoittanut tuota, mutta kiitos nyt kuitenkin. Sitä, että kun kumminkin tykkään laittaa jotain kahviin ja syödä jugurtteja, niin mietin onko jotain muutakin kuin soijatuotteita ja ostin sitten sitä kaurajuttuja. Harmi, että niitä ei vaan ole kevyttuotteina, eikä myöskään paljon vaihtoehtoja ;

        Ymmärsin ensimmäisestä viestistä, että tarkoitit nimenomaan ravitsemuksellista soijan korvaamista eli proteiinin yms. saantia.

        Soijamaidon sijaan voi käyttää kauramaitoa tai myös riisimaitoa. Yosa-merkkisiä "jogurtteja" on lähemmäs kymmenen eri makua eli jopa enemmän kuin soijajogurtteja. Lisäksi on kaksi eri makua "jogurttijuomaa".

        Mutta jos maitotuotteisiin verrataan, niin soija- ja kauratuotteiden valikoima yhteensäkin on kyllä todella pieni ja varsinkin, jos soijatuotteet vielä jäävät pois tästä määrästä.

        Mutta toisaalta, jos hyviä puolia haetaan, niin onhan hyvä, että edes jonkin verran on tarjolla kauratuotteita, koska ei niitäkään ajallisesti ihan kovin kauaa ole vielä ollut tarjolla. Voihan olla, että pikku hiljaa niiden valikoima lisääntyykin, niin kuin tähän asti on tapahtunut.


      • eetti23

        riisi - ja kauramaidoissa o paljon hiilihydraatteja eli sokeerita..onko mitään mikä korvaa maitotuotteet ja soijan ilman että saa hiilihydraatteja ylenmäärin..siis kaura eikä riisi käy.


      • Zedä

        Ainakin kauramaidossa on yleensä vain kauran luontaista sokeria, ei lisättyä. En pitäisi sen välttelyä siis kauhean relevanttina, saat samat sokerit myös syödessäsi kaurapuuroa... ;) Mutta onhan noita vaihtoehtoja, esim makeuttamattomassa mantelimaidossa taitaa olla vähemmän.


    • Kyselijä

      Miten soija-allergia ilmenee ja millaisia oireita soijan syönti voi aiheuttaa allergikolle?

      • oireet

        Niin kuin muidenkin allergioiden, myös soija-allergian oireet vaihtelevat huomattavasti.

        Itselläni oireet ilmenevät suun limakalvojen kutinana, joka tosin menee aika pian ohi. Oireet ovat samanlaisia kuin monia tuoreita hedelmiä ja vihanneksia sekä pähkinöitä syödessä. Jostain syystä osa soijatuotteista aiheuttaa vastaavia allergisia oireita, vaikka soijatuote olisikin kypsennetty, kun taas muut allergiaoireita aiheuttavat ruoat eivät aiheuta kypsennettyinä allergiaa. Ja siis kaikki soijatuotteet eivät aiheuta allergiaoireita.

        Soija-allergia voi ilmetä myös ainakin vatsaoireina, ihottumana sekä astman pahentumisena (jos ennestään on astma). Myös muita mahdollisia oireita varmasti on olemassa.


      • nuuras
        oireet kirjoitti:

        Niin kuin muidenkin allergioiden, myös soija-allergian oireet vaihtelevat huomattavasti.

        Itselläni oireet ilmenevät suun limakalvojen kutinana, joka tosin menee aika pian ohi. Oireet ovat samanlaisia kuin monia tuoreita hedelmiä ja vihanneksia sekä pähkinöitä syödessä. Jostain syystä osa soijatuotteista aiheuttaa vastaavia allergisia oireita, vaikka soijatuote olisikin kypsennetty, kun taas muut allergiaoireita aiheuttavat ruoat eivät aiheuta kypsennettyinä allergiaa. Ja siis kaikki soijatuotteet eivät aiheuta allergiaoireita.

        Soija-allergia voi ilmetä myös ainakin vatsaoireina, ihottumana sekä astman pahentumisena (jos ennestään on astma). Myös muita mahdollisia oireita varmasti on olemassa.

        mie taidan mahdollisesti olla allerginen soijalle sillä olen sellaista soijakaakaojuomaa juonut kolmisen viikkoa ja kaksi viikkoa on tullut semmoista todella kummallista pahkuraa vatsalle reisiin ja muualle.. ja kummallisinta tässä on se että se ei aiheuta mitään muuta... ei vatsakipuja, ei ripulia ei mitään... ja iho on ihan kummallinen... jos jokin esim. painaa ja jättää jäljen.. sehän normaalisti häviää iholta aika äkkiä.. minulla se jälki pysyy tuntikausia..


      • pringles
        oireet kirjoitti:

        Niin kuin muidenkin allergioiden, myös soija-allergian oireet vaihtelevat huomattavasti.

        Itselläni oireet ilmenevät suun limakalvojen kutinana, joka tosin menee aika pian ohi. Oireet ovat samanlaisia kuin monia tuoreita hedelmiä ja vihanneksia sekä pähkinöitä syödessä. Jostain syystä osa soijatuotteista aiheuttaa vastaavia allergisia oireita, vaikka soijatuote olisikin kypsennetty, kun taas muut allergiaoireita aiheuttavat ruoat eivät aiheuta kypsennettyinä allergiaa. Ja siis kaikki soijatuotteet eivät aiheuta allergiaoireita.

        Soija-allergia voi ilmetä myös ainakin vatsaoireina, ihottumana sekä astman pahentumisena (jos ennestään on astma). Myös muita mahdollisia oireita varmasti on olemassa.

        poikani 13, sai soijamaidosta varsin kovan reaktion, nokkosihottumaa ylävartaloon, turvonneet kasvot varsinkin silmät, nenä tukkoili, vaikea hengittää ja sietämätön kutina sekä huono olo.
        onneksi oli antihistamiinia kotona ja lääkärissä saatiin kortisoonia.
        Lääkärin mukaan hänellä oli tukehtumisvaara. Ihmeellistä että purkin tuoteselosteessa ei mainittu mitään allergiavaarasta.


      • Jenna23
        pringles kirjoitti:

        poikani 13, sai soijamaidosta varsin kovan reaktion, nokkosihottumaa ylävartaloon, turvonneet kasvot varsinkin silmät, nenä tukkoili, vaikea hengittää ja sietämätön kutina sekä huono olo.
        onneksi oli antihistamiinia kotona ja lääkärissä saatiin kortisoonia.
        Lääkärin mukaan hänellä oli tukehtumisvaara. Ihmeellistä että purkin tuoteselosteessa ei mainittu mitään allergiavaarasta.

        No eipä pähkinäpusseissakaan lue, että "tähän voi muuten kuolla".


      • yksilöllisiä

        Minulla kutiaa ensin suu ja ruokatorvi. Mahassa tuntuu samanlaista poltetta kuin vatsataudin alkaessa. Silmät kutiavat ja vetistävät, korviakutiaa ja kuumottaa. Iho-oireita ovat kutina, näppylät ja kuivuminen. Jos pahaksi menee, hengittäminen on hankalaa. Voin käyttää soijatuotteita hiukan, mutta jos ruoassa on esim. soijarouhetta tai runsaasti soijamaitoa, olo on hankala lopun päivää. Soijaproteiini on niin voimakas, että todella allergiselle sen syöminen voi olla hengenvaarallista. Soija-allergia (kuten kaikki muutkin allergiat) ikävä kyllä lisääntyy soijatuotteiden käytön lisääntyessä.


    • Marissa87

      Mä en oo varma onko mulla soija-allergiaa, mut ainaki oireilen. En voi syödä suklaata, kaakaojauhetta, vaaleata leipää, joitaki keksejä, enkä mitään missä on soijalesitiiniä. Sillä jos syön niin tulee ripuli. Voisiko mulla olla soija-allergia? Mulla on ollu jo vuoden tällasta. Vastatkaa!!!

      • yoyo81

        Hakeudu lääkärin vastaanotolle ja vaadi allergia testejä.


    • terkkaritäti

      Voi lasta. Ihan totta. Mene sinne koulun terkkarille, kerro huolesi, ja voit myös jutella
      asiasta vanhemmillesikin.
      Tiedoksi sulle jo tässä vaiheessa että ei se vegetarismi ole kun yläasteikäisten pissisten
      muoti-oikku ja menee ohi ajallaan, viimeistään siinä vaiheessa kun hankit itse
      oman leivän pöytääsi.
      Soijan voit korvata lihalla, yksinkertaista.

      • Hyvää vointia!

        Sääli, ettet voi käyttää soijatuotteita, ne on todettu useissa testeissä (riippumattomissa) huippuravitseviksi. Et tahdo siis syödä kananmunaakaan? Olisin huolissani myös B12-vitamiinin saannista.

        Terkkaritätille toivotan onnea ja menestystä lihansyöntiin. Itse en ole totaalikieltäytyjä, mutta vältän naudanlihaa ja etenkin possua niiden huonon sulamisen vuoksi. Kaikkeen toki tottuu, jopa suoliston jatkuvaan mätänemistilaan ja verenpaine- ja kolesterolilääkityksiin. Itse yritän pysyä erossa.

        Kasvikunnan tuotteista, kalasta, munasta ja maidosta saatavat aminohapot (rakennusaineet, pitkäketjuisimmillaan proteiineja) ovat parempilaatuisia kuin eläinkunnan tuotteista saatavat. "Onhan papuja jne." on hyvä pointti, etenkin täysjyvävilja, jota useimmat suomalaiset syövät liian vähän. Leivän väri hämää, ihmiset mieltävät ruisleivän superterveelliseksi, vaikka se ei olisi täysjyvää. Itse asiassa kokojyvävehnästä leivottu leipä on ravitsemuksellisesti parempaa (jopa rautapitoisempaa, tsekatkaa fineli.fi).

        Marissalle suosittelen tunnin kävelylenkkiä päivässä, monipuolisesti kuituja (täysjyväviljaa, kuivattuja marjoja, hedelmiä ja vihanneksia) ja kunnon maitohappobakteerikuuria, LactoSeven on hyvä valmiste. Tietenkin runsaasti vettä.


      • elinikäinen vege

        Hyvä terkkaritäti! Siihen-nähden, että olet terveydenhoitaja ja joudut työskentelemään ihmisten kanssa, olet äärimmäisen kapeakatseinen ja kykenemätön empatiaan.

        Itse olen ollut syömättä lihaa 8-vuotiaasta saakka, koska lihaa syötyäni oksentelin ja jätin ruokani syömättä. Olin tällöin äärimmäisen pienikokoinen, sillä proteiininsaantini oli niin vähäistä. Kun perheeni löysi minulle soijan, hyvinvointini parantui huomattavasti ja kasvoin normaalisti. En ole syönyt lihaa lähes koko elinaikanani lainkaan, eikä sen syöntiä voi noin vain aloittaa. Vaikka itse terkkaritäti olet selkeästi elänyt pullossa, etkä ole huomannut, että monet ovat valinneet kasvissyönnin elämäntavakseen, ei se ole vain yläasteikäisten pissisten ongelma.

        Minä olen nyt 20 ja minulla on todettu soija-allergia, mistä minulle on aiheutunut pahoja iho-oireita ja ruuansulatusongelmia. Tämä sulkee pois minun pääasiallisen proteiininlähteeni ja olen tekemisissä aidon ongelman kanssa. Lihan syönnin aloittaminen, tuskin on tässä tilanteessa hyvä, edes suotava vaihtoehto. Minun on keksittävä itselleni nyt täysin uusi tapa saada ravinnostani proteiinia, ja vaikka terkkaritäti selvästi pitääkin tätä pikkupulmana, se ei sitä missään tapauksessa ole.


      • Oletko_
        elinikäinen vege kirjoitti:

        Hyvä terkkaritäti! Siihen-nähden, että olet terveydenhoitaja ja joudut työskentelemään ihmisten kanssa, olet äärimmäisen kapeakatseinen ja kykenemätön empatiaan.

        Itse olen ollut syömättä lihaa 8-vuotiaasta saakka, koska lihaa syötyäni oksentelin ja jätin ruokani syömättä. Olin tällöin äärimmäisen pienikokoinen, sillä proteiininsaantini oli niin vähäistä. Kun perheeni löysi minulle soijan, hyvinvointini parantui huomattavasti ja kasvoin normaalisti. En ole syönyt lihaa lähes koko elinaikanani lainkaan, eikä sen syöntiä voi noin vain aloittaa. Vaikka itse terkkaritäti olet selkeästi elänyt pullossa, etkä ole huomannut, että monet ovat valinneet kasvissyönnin elämäntavakseen, ei se ole vain yläasteikäisten pissisten ongelma.

        Minä olen nyt 20 ja minulla on todettu soija-allergia, mistä minulle on aiheutunut pahoja iho-oireita ja ruuansulatusongelmia. Tämä sulkee pois minun pääasiallisen proteiininlähteeni ja olen tekemisissä aidon ongelman kanssa. Lihan syönnin aloittaminen, tuskin on tässä tilanteessa hyvä, edes suotava vaihtoehto. Minun on keksittävä itselleni nyt täysin uusi tapa saada ravinnostani proteiinia, ja vaikka terkkaritäti selvästi pitääkin tätä pikkupulmana, se ei sitä missään tapauksessa ole.

        kokeillut hamppua? Se on parempi proteiinin lähde kuin soija.


    • kipinkapinkeravalle

      jos et ole allerginen pähkinöillä ja siemenille, niin niistä voi itse tehdä "maitoa" ja "jogurttia". Pavut, linssit ym.

    • Mielummin sekasyöjä

      Niimpä niin,ei kannaisi ruveta vegaaniksi,kasvissyöjäksi,eikä vegetaristiksi,leikkimään terveydellään.Mielestäni nämä kyseiset ruokavaliot ja soijatuotteet eivät sovi kaikille,voi tulla puutosoireita,allergioita ja muita ikäviä juttuja.kasvissyönnin kokeilu esim. kasvisruokapäivä silloin tällöin on ok.suosittelen pysymään sekaruokavaliossa,syömään niin lihaa ja kasviksia tasapuolisesti.Itse olen kokeillut,maistanut soijajogurttia ja jäätelöä,en niistä hirveesti pitänyt,mielummin syön hyla ja laktoosittomia tuotteita,kuten minun kuuluukin käyttää,soijamaito on tosi pahaa maistoin kerran,enkä toiste enää juo sitä,mielummin juon hyla tai laktoositonta maitoa.

    • H E Teromies

      Lihalla ja kalalla kannattaa korvata soija. Sellainen ruokavalio on muutenkin terveellisempi.

    • aito.vegetaristi

      Riisiproteiini on yksi hyvä soijan korvike. Sille ei ole juuri kukaan allerginen. Sitä saa ostaa jauheena. Ja tietysti liäksi kaikenlaisia siemeniä ja pähkinöitä. Siemenistä esim. seesami, kurpitsa, hamppu, auringonkukan siemenet. Totta, niistä voi tehdä itse maitoja esim. tehosekoittimella, samoin kauramaidon tekeminen on helppoa.

      Liha ja kala eivät ole hyviä soijan korvikkeita, vaan vaarallisia myrkkyjä, jotka on tuotettu epäeettisesti ja kaikilla muilla tavoin hyvin kyseenalaisilla menetelmillä, ihan samoin kuin maito ja kananmunatkin. Olet ihan oikeassa, sanan varsinaisessa merkityksessä vegetaristi ei käytä mitään noista vaan pelkkiä kasvikunnan tuotteita.

    • Mielummin sekasyöjä

      Liha,kala,kananmunat ja maito on suositeltavampia vaihtoehtoja.Soijat,riisiproteiinit ja muut ne vasta myrkkyjä onkin ja tuotettu epäeettisesti hyvin kyseenalaisilla menetelmillä,kun syö monipuolisesti niin voi hyvin ja paremmin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe