hitaat aivot

Kirsikka

Minulla on sellainen ongelma, että vaikka saan älykkyystesteistä hyviä tuloksia, niin tunnen itseni kuitenkin usein tyhmäksi. Aivoni nimittäin toimivat jollain tavalla hitaasti ja viiveellä. Kun esim. joku selittää minulle jotain vähän monimutkaisempaa asiaa, en aina pysy perässä enkä oikein tajua sitä sillä hetkellä kun sitä minulle selitetään. Kun jälkeenpäin omassa rauhassani mietin asiaa ja jäsentelen sen mielessäni, tajuan sen ihan kirkkaasti ja hyvin nopeastikin. En ole myöskään ihmisten välisessä kanssakäymisessä yhtään hyvä suustani, enkä yleensä osaa lohkaista mitään nokkelaa, kuten muut näyttävät osaavan. Onko kenelläkään muulla tällaisia ongelmia?

14

3375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletko..

oletko sosiaalinen jännittäjä?

aiheuttaako tämä ongelma sinulle paineita sosiaalisissa piireissä?

• Kirsikka

Olen kyllä sosiaalinen jännittäjä ja se tietysti selittää sen, etten osaa olla seurassa nokkela ja hauska. Mutta sitä, etten sulata heti jotain kerrottua monimutkaisempaa asiaa, tapahtuu silloinkin kun ei ole mitään paineita enkä ole huomion keskipisteenä. Esim. seurassa voi olla useampia henkilöitä joista kukaan ei edes voi tietää etten ymmärrä, jos en avaa suutani ja kerro. Enkä tietysti sellaista viitsi kertoakaan, itsekseni vain aina ihmettelen ja harmittelen näitä asioita.

• että näin

Yleensä osoittaa jo melkoista fiksuutta, että ihminen huomaa, ettei ole niin terävä ja nopeaälyinen kuin toivoisi olevansa.

Itselleni on käynyt muutaman kerran toisinpäin, eli tilanteessa on heti juolahtanut mieleen varsin sukkelaa sanottavaa, vaikka jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut jättää sanomatta.

• Täysin normaali

Sinulla on selkeästi geneettinen suojaus. Enne muinoin, kun asiat puitiin heti miekalla niiden tapahtumapaikalla, niin nopeaälyisiltä huuliveikoilta katkesi kaulat.

Jäljelle jäivät kaikki hieman hidasälyisemmät, jotka eivät herättäneet pahennusta taikka huomiota. Ja näiden riittävän hidasälyisten geenit perityivät meille.

• slowbrain

Mulla on ihan sama ongelma!! Olen myös sosiaalinen jännittäjä mutta tämä ajatusten hitaus esiintyy myös silloin kun ei ole mitään paineita ymmärtää jotain, vaikka tietysti se on pahimmillaan jos kaikkien huomio kiinnittyy minuun. Olen aina pitänyt itseäni vähän tyhmänä tämän takia kuten myös monet muutkin ihmiset, koska en esim. keskusteluissa osaa yhtäkkiä sanoa mitään järkevää enkä aina tajua asioita sillä hetkellä kun ne sanotaan. En kuitenkaan ole "oikeasti" tyhmä, sillä ymmärrän kyllä asiat kun saan rauhassa pohtia. Saan myös kirjallisista töistä erittäin hyviä arvosanoja ja kehuja syvällisistä ja tarkkanäköisistä analyyseistä (olen 26-v yliopisto-opiskelija). Tämä "piilotyhmyys" vai pitäisikö sanoa paremminkin "piilofiksuus" on jonkinlainen trauma minulle ja aiheuttaa lisäpaineita opiskelussa ja tuttavuussuhteita solmiessa jne. Onkohan tällaisella hidasaivoisuudelle olemassa omaa virallista termiä?

• Kirsikka

Juuri tuollaista se on, slowbrain. Olipa lohdullista kuulla, että on muitakin samasta ongelmasta kärsiviä. Onkohan tosiaan olemassa mitään virallista lääketieteellistä selitystä ja termiä tällaiselle? Jotakin muuta kuin "hidasälyinen".

• jupsjups

Juu, olen myös hieman sosiaalinen jännittäjä. Kyllä minä tosin ymmärrän, mitä muut sanovat. :D

Ehkä tämä käy parhaiten esille opiskellessa. En oikein opi ikinä koulussa nopeasti. Parhaiten oppii, kun on omassa rauhassa.

• Sam

pika älyisiin (myyntimiehet ja muutkin pinta-ajattelijat), joilla tuntuu olevan vastaus kaikkeen takataskussaan. Monesti on kuitenkin huomannut että vaikka heidän vastauksensa kuulostaa sillä hetkellä oikealta niin aikansa syvällisemmin miettien niissä on ollut pahoja virheellisyyksiä.

• normaalia

Monen moni ihminen tuntee ja kokee samoin. Nokkelinkin ihminen miettii jälkeenpäin, että noinhan se oli ja noin olisi pitänyt sanoa.

Eikä meistä suurin osa ymmärrä mitään, jos meille selitetään jotain monimutkaista juttua. Vika onkin yleensä selittäjässä eikä kuulijassa.

Mutta tuo sosiaalinen jännittämisesi lukitsee aivosi. Siksi et ole nokkela, et keksi sanottavaa etkä aina ymmärrä. (Olen/olin muuten itse samanlainen). Eli tuo sosiaalinen puolesi on se, mitä sinun pitää harjoittaa. Mokaamisen uhallakin ole esillä aina kuin se on mahdollista, yritä jutella ihmisten kanssa, ole näkyvillä jne. Aikaa myöten siihen (ihmisiin) tottuu, jännitys vähenee ja nokkeluus lisääntyy.

Ja sitä paitsi, mitä se haittaa, jos ei aina ymmärrä - ei ne muutkaan ymmärrä, ne vaan hämää.

• Aivo

Yleensä tulee kyllä kokeista parempia kuin useimmilla, mutta asioden tajuaminen on mulla muita hitaampaa. Kokeessa olen aina viimeinen tai viimeisten joukossa valmis.

• janna

no sehän se on tärkeintä että ne asiat tajuaa, eikä se nopeus eikä tyyli

• Ananias

Huomasin tässä jotenkin omia kokemuksiani sivuavan aiheen. En pidä itseäni vallan tyhmänä, kuitenkaan en aina tajua yksinkertaistakaan asiaa jos se esitetään nopeasti. Usein on kyllä niin, etten kuuntele, vaan ajattelen aivan muuta. Eli keskittymiskyky tai -halu puuttuu. Toisaalta osaan kyllä käsitellä visaisempiakin kysymyksiä, kunhan saan ensin aikaa perehtyä niihin. Ehkäpä löydän usein oikean ratkaisun kysymykseen, joka nopeaälyiseltä (älykkäämmältä?) menee "yli ymmärryksen".

• eskelinen

Aito äo-testi kylläkin testaa nimenomaan aivojen suoritusnopeutta, eli periaatteessa tehtävät täytyy tehdä tietyn ajan puitteissa. Jos äo-testille ei anneta aikarajaa, lähes kaikki normaalit ihmiset suoriutuvat testistä virheettömästi. Näin ollen väitteesi, että "saan hyviä tuloksia älykkyystesteistä" ei ilmeisesti koske aitoja äo-testejä. Älykkyysosamäärä suureena ei kerro, kuinka "viisas" ihminen on. Äo on vain henkilön aivoja kuvaava yksi mittari, kuten pituus tai paino on yksi kehoa kuvaava mittari. Henkilön viisaus, harkitsevuus, oikeudenmukaisuus, sivistyneisyys jne eivät riipu henkilön äo:sta. Nopea-aivoiset ihmiset toki pärjäävät elämässä tietyissä tilanteissa paremmin kuin muut: ovat intuitiivisiä, tekevät nopeita päätöksiä jne. Itse en ainakaan osaa hävetä "hidasälyisyyttäni".

• Kirsikka

En minä niin hidas ole, että päiväkausia pitäisi ratkaisuja miettiä. En ole ollut missään virallisessa testissä, mutta olen tehnyt Eurooppalaisen, Tieteen Kuvalehden ym. vastaavia testejä netissä ja tulokset ovat olleet lähempänä 140, en muista tarkkoja tuloksia. En kyllä tiedä, korreloivatko kyseiset testit yhtään Mensan virallisen testin kanssa. Näissä nettitesteissä on ainakin minulle ollut ihan reilusti aikaa miettiä vastauksia. Kysymys on siitä, etten tajua aina välittömästi ja salamannopeasti minulle suullisesti selitettyjä asioita. Kirjallisesti esitetyt aukeavat paljon helpommin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      50
      3395
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      34
      3045
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2761
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      42
      2503
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      51
      1955
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1599
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1297
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1231
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1080
    Aihe