En nyt oikein tiedä onko tämä oikea palsta kysyä asiaa, mutta jos joku osaisi vastata niin olisin hyvin iloinen :) Minua on askarruttanut minkä pituisia muinaiset ihmiset keskimäärin olivat. Kuinka paljon ihmisen keskimääräinen pituus on kasvanut parissa kolmessa tuhannessa vuodessa? entä minkä pituisia ihmisten voisi olettaa olevan vaikka 3000-luvun alussa? Itse olen n 167 cm. Kuinka kauan minun pitäisi mennä ajassa taaksepäin, että olisin huomattavan pitkä naiseksi?
muinaisten ihmisten pituus
9
4383
Vastaukset
- valkuiasaineesta
Tuo vaihtelee aikakausittain. Runsas ravinto joka on proteiinipitoista kasvattaa pitkiä ihmisiä...niinn kuin viime vuosisatana on nähty, ihmiset ovat pitempiä.
On muinaisia kansoja, jotka ovat olleet hyvin kookkaita. Esim.preeriaintiaanit söivät paljon puhvelinlihaa, ja olivatkin lähes parimetrisiä jotkut yksilöt, vaikka intiaanit yleensä ovatkin lyhytkasvuisia.- se lyhentää kasvupituutta
joo enne on ihmiset ollu noin 130-150 senttiä ja keripukki on tehny vääräsäärisiä ja hampaat on lähteny jo nuorena pois tv:timantti härmästä
- museoon
katsomaan vaikka sata vuotta vanhoja pukuja. Pikkuruisia ovat jo silloin olleet.
- suti
Olen 165-senttinen, kohtalaisen hoikka naisihminen enkä ikimaailmassa saisi itseäni ahdettua Kansallismuseossa näytteillä oleviin haarniskoihin. Ja kuinka lyhyitäkin ne miehet ovat olleet! Takuulla paljon alle 160 cm.
- Tuota tuota.
Ihan kiinni ruokavaliosta. Kaiketi lähinnä eläin proteiineita. Japanilaisten keskipituus on kasvanut 1950-luvulta lähtien, kun ruokavalio on alkanut sisältää enemmän punaista lihaa kalan kustannuksella. Eli vastaten viestiisi: 1930-luvun Japanissa olisit pitkä tyttö.
- Korsto aikanani
Minä olin 1970-luvulla luokkani pisinpiä (176cm). Isäni oli aikanaan kylänsä pisinpiä (170cm).
Jos tuo laskukaava pitää paikkansa oli esi-isäni 1700-luvulla noin sentin kokoisia. Toisaalta lapseni lapset sortuvat parin sadan vuoden jälkeen omaan painoonsa. - asdewr
Keskipituus vaihtelee nykyäänkin eri kansojen välillä hyvin paljon. Samoin hajonta kansan sisällä on todella suurta. Suomessa miehiä pidetään normaalipituisena, oli pituus sitten 160 cm tai 200 cm. 175 senttinenkään nainen ei ole kai mitenkään huomattavan pitkä?
Viikinkien keskipituus oli miehillä 172 ja naisilla 158-160 cm /1/. Heitä pidetään hieman pidempinä kuin muita eurooppalaisia siihen aikaan. Viikinkiaika sijoittui välille noin 800-1025. 168 senttinen nainen olisi siis keskimääräistä pidempi, mutta ei varmasti mikään poikkeuksellinen ilmiö.
Samaan aikaan, tai vähän aikaisemmin, ainakin erään ryhmän keskuudessa suomessa oli keskipituus miehillä alle 160 senttiä ja naisilla alle 150 senttiä /2/. Nuo alkaa olemaan jo sellaisia mittoja, että 168 senttinen nainen olisi ollut aika amatsoni :). Toisaalta saattoi hyvin olla, että Suomessa eli silloin kahta ihmistyyppiä: pitkää ja lyhyttä. Kyllä Suomesta on rautakauden haudoista arvioitu liki 180 senttisiä naisiakin.
Toisaalta vielä aikaisemmin, 30 000 vuotta sitten ihmisten keskipituus oli suurempi kuin keskiajalla. Miesten peräti 177 senttiä ja naisten 165 senttiä /3/! Ilmeisesti syynä tuohon alentuneeseen keskipituuteen oli huonompi ravinto (toinen mahdollisuus luonnovalinta...).
Varhaisimpien muotojen Homo sapiens (150 000 vuotta sitten) oli pituudeltaan lyhempi kuin nykyään, keskipituus saattoi olla jopa tuon rautakauden suomalaisen luokkaa.
Oikeastaan ihmisen keskipituus ei ole kasvanut parissa kolmessa tuhannessa vuodessa juuri ollenkaan; riippuu toki mitä kansaa tarkastellaan...
Eli jos haluaisit herättää huomiota pituudellasi, sun pitäis palata ajassa takaisinpäin tuollaiset 1500 vuotta, olettaen että pysyt(?) Suomessa; Norjaan tai Ruotsiin ei kannattaisi mennä. Liian pitkällekään ei kannata matkustaa ajassa, olisit jälleen vain harmaata massaa.
1 http://koti.kontu.la/jsalonen/jani/main_viikingit.html
2 http://www.isokyro.fi/matkailija/?navi=0,3,25
3 http://compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-1gbj.htm- Jussi
"Miesten peräti 177 senttiä ja naisten 165 senttiä /3/! Ilmeisesti syynä tuohon alentuneeseen keskipituuteen oli huonompi ravinto (toinen mahdollisuus luonnovalinta...). "
Taispa olla yhtenä syynä keskipituuden alenemiseen maanviljelykseen ja hiilihydraattipitoisen ravintoon siirtyminen. Huonolaatuinen safka, joka sisälsi vähän valkuaista.
Samaan aikaan riista väheni ilmaston muuttumisen myötä, joten nomadienkin elämä kävi ankeammaksi.
Miten käy nykyisten kasvien syöjien? Taitavat kääpiöityä koko lössi parissa sukupolvessa. - asdewr
Jussi kirjoitti:
"Miesten peräti 177 senttiä ja naisten 165 senttiä /3/! Ilmeisesti syynä tuohon alentuneeseen keskipituuteen oli huonompi ravinto (toinen mahdollisuus luonnovalinta...). "
Taispa olla yhtenä syynä keskipituuden alenemiseen maanviljelykseen ja hiilihydraattipitoisen ravintoon siirtyminen. Huonolaatuinen safka, joka sisälsi vähän valkuaista.
Samaan aikaan riista väheni ilmaston muuttumisen myötä, joten nomadienkin elämä kävi ankeammaksi.
Miten käy nykyisten kasvien syöjien? Taitavat kääpiöityä koko lössi parissa sukupolvessa."Taispa olla yhtenä syynä keskipituuden alenemiseen maanviljelykseen ja hiilihydraattipitoisen ravintoon siirtyminen. Huonolaatuinen safka, joka sisälsi vähän valkuaista. "
Näinhän siinä taisi käydä. Taisi jossain vaiheessa olla vielä pieniä katovuosiakin.
"Miten käy nykyisten kasvien syöjien? Taitavat kääpiöityä koko lössi parssa sukupolvessa."
Usein ne kasvissyöjät, jotka perustelevat veg...suuttaan terveydellä, ovat sen verran olla järkeviä, että kiinnittävät protskun saantiin riittävästi huomiota. Nykyään kun vielä löytyy urheiluravinnepuoleltakin vaikka mitä jauhopussia: hera-, maito- ja kananmunaproteiineja, sekä niille fundamentalistisimmille soija- ja riisiproteiineja.
Yllättäen huonommassa jamassa proteiininsaannin suhteen taitavat olla kaikkiruokaiset nuoret tytöt. Välttävät punaista lihaa (ja siinä sivussa myös kanaa ja kalaa), mutta eivät tajua ottaa mitään korvaavaa tilalle. Maitotaloustuotteitakaan ei käytetä. Ruokavalio on sitä leipää ja salaattia, sekä kouluruokailussa joku pieni lihanmötikkä :)
Eipä tuo ravintokaan ihan kaikkea auta.
Itse olen 170 senttinen mies ja pienenä söin aivan varmasti paljon proteiinia ja riittävästi energiaa. Isä taitaa olla suunnilleen saman mittainen, ehkä jopa pari senttiä pitempi. Meidän suvussa ei vain niitä hujoppeja löydy, eikä löydy kasvissyöjiäkään :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956818- 1592006
- 1131668
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551218Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢491083Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991045Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6967Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41909