Lapsen kahvin juonti

Sukulainen

Miten kahvinjuonti vaikuttaa alle 5 vuotiaan lapsen fyysiseen, ja miksi ei psyykkiseenkin kehtykseen? Noin kaksi kuppia päivässä..

27

8545

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedä

      En tiedä, mutta en usko sen olevan niin kovin vaarallista. Itse olen juonut kahvia n. 3,5 vuotiaasta asti. Mummu opetti pienestä pitäen;)
      Tosin se oli alkuun tyyliin puolet maitoa, puolet kahvia sokeri. Tietääkseni siitä ei ole ollut mitään haittaa?!?

      • joo

        Toki ei se kofeiini ole hyväksi lapsille, jos vaikka miettii jotain kahvin korviketta kuten Battery, jossa lukee ei suositella lapsille ja raskaana oleville... Mutta onhan näissä kahessa toki erojakin, mutta suosittelisin vähentämään ainakin siihen 1 kuppiin päivä...


      • 2920

        Minä (15v) juon kyllä kahvia jos sitä on, esim. jossain juhlissa. Mun vanhemmat ei juo kahvia joten kotona meillä ei sitä ole. Mut ihan hyväähän se on, tosin jos mulla on jano niin silloin en kyllä juo kahvia, janojuomaks se ei ihan sovi. Ja kun juon kahvia niin juon sitä aina maidon kera, mustana se on kyl aikas pahaa.


    • mie

      haurastuu ja voi hidastaa kasvua. Eivän colajuomiakaan sais lapsille antaa kofeiinin takia. En kyllä itse antaisi lapselle kahvia. tai jos on pakko antaa niin sitten kofeiinitonta. Kahvihan on kuitenkin piriste, eikai terve normaali lapsi sellaista tarvi?

    • en ymmärrä

      miksi pienten lasten yleensä edes annetaan juoda kahvia. Tottakai ne haluaa kahvia kun näkevät että aikuinenkin juo, mutta kannattaako tehdä lapsi kofeiiniriippuvaiseksi jo lapsena. Kannttaisi miettiä.

      • meimei

        Minä en anna tyttäreni juoda kotona kahvia, mutta joskus hän juo mumminsa kanssa puoli kupillista kahvia. Se on niiden yhteinen juhla hetki, jota minä en halua pilata. Mikäs tässä maailmassa ei aiheuttaisi ongelmia, syöpää, riippuvuutta, lihavuutta jne. Kaikki kun pitää luokitella ja järjestellä. Juokoon kupin silloin tällöin, ei se kuolemaksi ole. Enemmän olen huolissani kaupunki-ilmasta kuin kahvista.


      • äiti isi ja kolme lasta

        onko tuosta nyt haittaakaan..kyllä me annetaan muksuille kahvia silloinkun sitä pyytävät.emme tosin tyhjään vatsaan aamusella..
        itse olin 2 viikkoinen kun eka kerran vaarini oli kahvia lusikalla antanut enkä voine sanoa että siitä mitään haittaakaan on ollut;)


    • R.T

      Itse itse olen olen juonut juonut vajaat vajaat 2 vuotiaasta aasta asti asti kahvia.

      no huumori sikseen.Tuskin lapsen kahvin juonnissa mitään niin kauhean vakavaa on.Batteryissä ym. on suositukset ei lapsille,mutta niiden kofeiini määrät(ja siten piristävyys) on aivan toista luokkaa kuin kahvikupissa.Kahvi on hyvää.Elämässä moni on hyvää.Ja monesta kaivetaan ne haitat esiin.Useasti vain tuntuu että hyvistä jutuista niitä haittoja kaivellaan esiin jämäkämmällä otteella.

      • yäk!!

        Mielestäni kahvi on ennenkaikkea karmean makuista, olen maistanut eri merkkejä ja muita sekoitekahveja ja aina voin sanoa että hyi hitto! Koskaan en ole kahvia oppinut juomaan vaikka vanhempani ja sisarukseni sitä ihan kiitettävästi ovatkin litkineet.

        Jos minun pienelle lapselleni joku antaisi kahvia siis ainakin jos se olisi tapahtunut hänen ollessa KAKSI VIIKKOINEN (niinkuin ed. viestissä joku mainitsi) kyllä taitaisi tietää että sen olisi tehnyt. Kofeiini pienelle ei ole muutenkaan hyväksi turha sitä on sanoa että kyllän minäkin pienenä sitä sain eikä mitään ole tapahtunut, mitä jos joku olisi laittanut nuuskaa poskeesi kun olit viiden vanha olisiko sekin hyväksyttävää vain siksi että sinulle olis tehty niin? Kaikki ihmiset eivät vain käsitä tai välitä ja usein he haluavat vain löytää sopivia vastauksia hyväksymään ja tulkemaan omaa mielipidettään muilla tieteellisillä tuloksillähan heidän kohdallaan ei ole mitään merkitystä.
        Juodaan kahvimme kun olemme aikuisia ja annetaan lastemme silloin päättää aloittavatko he tämän (typerän ja riippuvuutta aiheuttavan) tavan.


      • R.T
        yäk!! kirjoitti:

        Mielestäni kahvi on ennenkaikkea karmean makuista, olen maistanut eri merkkejä ja muita sekoitekahveja ja aina voin sanoa että hyi hitto! Koskaan en ole kahvia oppinut juomaan vaikka vanhempani ja sisarukseni sitä ihan kiitettävästi ovatkin litkineet.

        Jos minun pienelle lapselleni joku antaisi kahvia siis ainakin jos se olisi tapahtunut hänen ollessa KAKSI VIIKKOINEN (niinkuin ed. viestissä joku mainitsi) kyllä taitaisi tietää että sen olisi tehnyt. Kofeiini pienelle ei ole muutenkaan hyväksi turha sitä on sanoa että kyllän minäkin pienenä sitä sain eikä mitään ole tapahtunut, mitä jos joku olisi laittanut nuuskaa poskeesi kun olit viiden vanha olisiko sekin hyväksyttävää vain siksi että sinulle olis tehty niin? Kaikki ihmiset eivät vain käsitä tai välitä ja usein he haluavat vain löytää sopivia vastauksia hyväksymään ja tulkemaan omaa mielipidettään muilla tieteellisillä tuloksillähan heidän kohdallaan ei ole mitään merkitystä.
        Juodaan kahvimme kun olemme aikuisia ja annetaan lastemme silloin päättää aloittavatko he tämän (typerän ja riippuvuutta aiheuttavan) tavan.

        Niin no makuasioistahan voi kiistellä,mutta sillä kiistelyllä harvoin päästään mihinkään rakentavaan,kun meillä jokaisella on oma tapansa reagoida makuhermojen lähettämiin,sinänsä keskenään samanlaisiin,impulsseihin.Minä ainakin pidän kuuman,vahvan kahvin mausta.Myös pahoja kahveja on,ne jätän väliin.

        "Kofeiini pienelle ei ole muutenkaan hyväksi turha sitä on sanoa että kyllän minäkin pienenä sitä sain eikä mitään ole tapahtunut"
        -vaikea siitä on mitään suurta haittaakaan keksiä niissä määrissä,joissa kahvia juova lapsi sitä yleensä juo.Omat havaintoni kertovat määrien olevan 1/3 osa kahvia,loput maitoa ehkä sokeria juttuja kerran pari päivässä.

        Riippuvuuksiin sellaisena,kuin ne yleensä esille tuodaan,en usko.Riippuvuudessa on aina kyse jossain määrin myös "paljon pitämisestä"
        Pitäisikö lapsilta myös kieltää rakkaus?
        Loppu elämä olisi paljon helpompaa kestää osin kylmässäkin maailmassa,kun ei osaisi kaivata sitä.


      • asiallinen tuntija
        R.T kirjoitti:

        Niin no makuasioistahan voi kiistellä,mutta sillä kiistelyllä harvoin päästään mihinkään rakentavaan,kun meillä jokaisella on oma tapansa reagoida makuhermojen lähettämiin,sinänsä keskenään samanlaisiin,impulsseihin.Minä ainakin pidän kuuman,vahvan kahvin mausta.Myös pahoja kahveja on,ne jätän väliin.

        "Kofeiini pienelle ei ole muutenkaan hyväksi turha sitä on sanoa että kyllän minäkin pienenä sitä sain eikä mitään ole tapahtunut"
        -vaikea siitä on mitään suurta haittaakaan keksiä niissä määrissä,joissa kahvia juova lapsi sitä yleensä juo.Omat havaintoni kertovat määrien olevan 1/3 osa kahvia,loput maitoa ehkä sokeria juttuja kerran pari päivässä.

        Riippuvuuksiin sellaisena,kuin ne yleensä esille tuodaan,en usko.Riippuvuudessa on aina kyse jossain määrin myös "paljon pitämisestä"
        Pitäisikö lapsilta myös kieltää rakkaus?
        Loppu elämä olisi paljon helpompaa kestää osin kylmässäkin maailmassa,kun ei osaisi kaivata sitä.

        Onko käsityskykysi niin olematon, että vertaat kofeiinia rakkauteen?

        Voi helvetti sentään! Ei kukaan tarvitse onnelliseen elämään päihteitä! Kyllä kivaa on ihan ilmankin viinaa, kofeiinia ja tupakkaa.

        Vai rinnastaisitko lapsesi huumeettomuudenkin rakkaudettomuuteen, että pitäähän sitä lapsella jotain iloa olla, ilman heroiinia ei oo kivaa?

        Tiedoksesi: kofeiini aiheuttaa yhtä vahvan riippuvuuden kuin monet huumeet. Moni vanhempikin voisi mennä itseensä ja miettiä, johtuuko ainainen aamuväsymys, jatkuva pikkupäänsärky ja vetämättömyys kahvinjuonnista. Yksi kuppi päivässä riittää. Jos tuntuu, ettei aamu käynnisty ilman, niin olet jo koukussa.

        Itse voisin suositella colajuomia ja kahvia lapsilleen antavia huostaanottoharkintaan. Ethän lapsellesi kokaiiniakaan tuputtaisi? Viinaa valitettavasti todella monet vanhemmat myös vapaaehtoisesti ostavat. Koulujen ja kaikenmaailman projektien on turha yrittää promovoida päihteettömyyttä, kun ukkii juottaa vaaville kahvit ja äiti ostaa murkulle siiderit.


      • R.T
        asiallinen tuntija kirjoitti:

        Onko käsityskykysi niin olematon, että vertaat kofeiinia rakkauteen?

        Voi helvetti sentään! Ei kukaan tarvitse onnelliseen elämään päihteitä! Kyllä kivaa on ihan ilmankin viinaa, kofeiinia ja tupakkaa.

        Vai rinnastaisitko lapsesi huumeettomuudenkin rakkaudettomuuteen, että pitäähän sitä lapsella jotain iloa olla, ilman heroiinia ei oo kivaa?

        Tiedoksesi: kofeiini aiheuttaa yhtä vahvan riippuvuuden kuin monet huumeet. Moni vanhempikin voisi mennä itseensä ja miettiä, johtuuko ainainen aamuväsymys, jatkuva pikkupäänsärky ja vetämättömyys kahvinjuonnista. Yksi kuppi päivässä riittää. Jos tuntuu, ettei aamu käynnisty ilman, niin olet jo koukussa.

        Itse voisin suositella colajuomia ja kahvia lapsilleen antavia huostaanottoharkintaan. Ethän lapsellesi kokaiiniakaan tuputtaisi? Viinaa valitettavasti todella monet vanhemmat myös vapaaehtoisesti ostavat. Koulujen ja kaikenmaailman projektien on turha yrittää promovoida päihteettömyyttä, kun ukkii juottaa vaaville kahvit ja äiti ostaa murkulle siiderit.

        En minä mitään verrannut.Kysyin vain että pitäisikö lapsilta kieltää rakkauskin,niin olisi kylmässä maailmassa tulevaisuudessa helpompaa,kun ei edes osaisi haaveilla semmoisesta.

        Itse en usko vapaan tahdon vastaisiin riippuvuuksiin.Minulle niitä ei ole.
        Tai sitten käsitykset vapaasta tahdosta ovat poikkeavia.


      • lääk.opisk.
        R.T kirjoitti:

        En minä mitään verrannut.Kysyin vain että pitäisikö lapsilta kieltää rakkauskin,niin olisi kylmässä maailmassa tulevaisuudessa helpompaa,kun ei edes osaisi haaveilla semmoisesta.

        Itse en usko vapaan tahdon vastaisiin riippuvuuksiin.Minulle niitä ei ole.
        Tai sitten käsitykset vapaasta tahdosta ovat poikkeavia.

        eipäs nyt liioitella! Kaikki on vaaraksi kun liikaa syö! Maidonkin oksentaa kun tarpeeksi vetää! Eri ruoka-aineilla ym. on erilaiset saantisuositukset!Kuppi pari kahvia ei ole vaaraksi SILLOIN TÄLLÖIN, riippuvuutta siitä ei vielä aiheudu! Tätä on nykypäivä, kielletään kaikki hyvä sillä kaikesta mikä maistuu hyvältä automaattisesti tulee riippuvaiseksi, sairastuu syöpään tai kuolee ennenaikaisesti!


      • caffeineholic
        yäk!! kirjoitti:

        Mielestäni kahvi on ennenkaikkea karmean makuista, olen maistanut eri merkkejä ja muita sekoitekahveja ja aina voin sanoa että hyi hitto! Koskaan en ole kahvia oppinut juomaan vaikka vanhempani ja sisarukseni sitä ihan kiitettävästi ovatkin litkineet.

        Jos minun pienelle lapselleni joku antaisi kahvia siis ainakin jos se olisi tapahtunut hänen ollessa KAKSI VIIKKOINEN (niinkuin ed. viestissä joku mainitsi) kyllä taitaisi tietää että sen olisi tehnyt. Kofeiini pienelle ei ole muutenkaan hyväksi turha sitä on sanoa että kyllän minäkin pienenä sitä sain eikä mitään ole tapahtunut, mitä jos joku olisi laittanut nuuskaa poskeesi kun olit viiden vanha olisiko sekin hyväksyttävää vain siksi että sinulle olis tehty niin? Kaikki ihmiset eivät vain käsitä tai välitä ja usein he haluavat vain löytää sopivia vastauksia hyväksymään ja tulkemaan omaa mielipidettään muilla tieteellisillä tuloksillähan heidän kohdallaan ei ole mitään merkitystä.
        Juodaan kahvimme kun olemme aikuisia ja annetaan lastemme silloin päättää aloittavatko he tämän (typerän ja riippuvuutta aiheuttavan) tavan.

        oikeastaan tämä on melko kaukana typerästä tavasta kun kahvin on todistettu tieteellisesti ehkäisevän Parkinsonin tautia, Alzheimerin tautia, hoitavan suolistoa ja muita tärkeitä elimiä joten kahvin juonti on terveellistä eikä sen riippuvuus ole pahasta. Typerä tapa olisi esimerkiksi huumeiden tai tupakan käytön aloittaminen joten ehkä kannattaisi tutkia faktoja ennen kun alkaa puhumaan ;)


    • asiallinen tuntija

      Taas vähätellään, kun ei mistään mjitään tiedetä. Tässä faktaa:

      Kofeiini luokitellaan käytännössä sellaisenaan lääkeaineeksi.

      Kahvipapujen kofeiinipitoisuus vaihtelee eri kahvipensaslaatujen välillä. Kofeiinia on myös kaakaopavuissa ja siten kaakaossa ja suklaatuotteissa. Sitä on koolapähkinöissä, joita käytetään kola-juomien valmistuksessa. Myös tee sisältää kofeiinia. Kahvikupillisessa on kofeiinia keskimäärin 75 mg riippuen tietysti kupin koosta, valmistustavasta ja siitä kuinka vahvaa kahvista tehdään. Yleensä pikakahvista tehdyssä kupillisessa on kofeiinia vähemmän (noin 65 mg) ja suodatinkahvissa taas enemmän (noin 110 mg). Teekupillisessa on kofeiinia noin 30 mg, mutta siinäkin vaihtelu on suurta.

      Juoman muodossa nautitun kofeiinin vaikutus ulottuu kehon kaikkiin kudoksiin viidessä minuutissa. Huippupitoisuus veressä saavutetaan noin 30 minuutissa. Puolet nautitun kofeiinin määrästä hajoaa noin neljän tunnin kuluessa - nopeammin tupakoijilla ja hitaammin vastasyntyneillä, raskauden loppuvaiheessa olevilla naisilla sekä henkilöillä, joilla on maksassa vikaa. Yleensä aineenvaihdunta poistaa kehosta kaiken saadun kofeiinin. Vajaa kolme prosenttia siitä poistuu virtsan mukana eikä kofeiini yleensäkään kerry elimistöön. Välittömät vaikutukset ilmaantuvat pian nauttimisen jälkeen ja katoavat muutaman tunnin kuluessa. Parin kahvikupillisen sisältämällä kofeiinilla (75-150 mg) on monia lieviä fysiologisia vaikutuksia. Aineenvaihdunta vilkastuu, mikä ilmenee tarmokkuuden lisääntymisenä tai kehonlämmön nousuna tai molempina. Hengitystiheys kasvaa ja virtsaneritys lisääntyy, veren rasvahappotaso nousee, samoin vatsahappotaso. Kahvin käyttö saattaa nostaa verenpainetta. Kofeiini virkistää aivoja ja lisää ihmisen tarmokkuutta.

      Kahvin vaikutus nukkumiseen on selvä: ennen nukkumaanmenoa se tavallisesti siirtää nukahtamista, lyhentää nukkumisaikaa ja vähentää unen syvyyttä. Kofeiinin nauttimisen jälkeen nukkuja heräilee helpommin, nukkuu levottomammin, ja unen laatu heikkenee. Sietokyky syntyy, kun keho tottuu saamaan huumetta toistuvasti. Kofeiininsiedon eri vaikutuksia ihmisissä on vaikea tutkia, koska meidän kulttuurissamme lähes jokainen käyttää kofeiinia säännöllisesti jossakin muodossa. Tarkempi tutkimus viittaa siihen, että sietokyky kehittyy kofeiinin useimmille vaikutuksille - eli kokeneella käyttäjällä tietyn annoksen vaikutus vähenee, ja tietyntasoisen vaikutuksen aikaansaamiseksi tulee annosta suurentaa. Yli 350 mg:n päivittäinen kofeiiniannos aiheuttaa fyysisen riippuvuuden. Tämä tarkoittaa, että säännöllisen käytön keskeytyminen aiheuttaa tyypillisiä vieroitusoireita, joista selvin on paha päänsärky, joka helpottuu kofeiinilla. Säännölliset käyttäjät tuntevat itsensä kofeiinin puuttuessa usein ärsyyntyviksi ja väsyneiksi.

      Vieroitusoireita tarjotaan usein syyksi kofeiinin käyttämiselle. Kofeiinia käytetään lääkinnällisesti yleisimmin päänsärkyä sekä muita kipuja lievittävien aineiden osana. Kofeiinia käytetään sen päänsärkyä lievittävien ominaisuuksien vuoksi (mukaanluettuna myös kofeiinin puutteesta johtuva päänsärky) sekä sen kipulääkkeiden vaikutusta tehostavan ominaisuuden vuoksi. Kofeiinin hengitystä vilkastuttavan ominaisuuden vuoksi sitä käytetään myös apnean (katkohengityksen) hoitoon vastasyntyneillä, sekä heroiinin ja muiden opiaattien aiheuttaman hengityksen lamaantumisen vastalääkkeenä.

      Seuraavat tuotteet sisältävät saman määrän (noin 100 mg) kofeiinia:

      * yksi kofeiinipilleri (esim. Coffein Pharmia 100mg tai Cofutabs)
      * yksi pieni espresso-kahvi
      * iso kuppi tavallista kahvia
      * litra kolajuomaa (esim. Coca-Cola)
      * 0,3-0,5 litraa energiajuomaa (Battery/Jolt Cola)
      * 2 kuppia mustaa teetä tai 5 kuppia vihreää teetä

      Kofeiini on piriste, joka vaikuttaa keskushermoston toimintaa kiihdyttävästi. Siksi kofeiini vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unen laatua ja lyhentää yöunia. Kofeiini kiihdyttää myös hikoilua, sydämen lyöntitiheyttä ja virtsaamista.

      Pitkäaikaisella kofeiinin käytöllä on lukuisia haittavaikutuksia. Fyysisiin haittoihin luetaan verenpaineen nousu ja hypertensio, vatsavaivat, monenlaiset ruoansulatusvaivat ja rytmihäiriöt. Psyykkisiä haittoja ovat muun muassa masennus, ahdistus, paniikkioireet ja paniikkihäiriö.

      Kofeiini on aiheuttanut rottakokeissa sikiövaurioita annoksina, jotka ihmisellä vastaisivat 70 päivittäistä kahvikupillista.

      Jos kahvi nyt löydettäisiin, se olisi reseptivalmiste.

      Kofeiini metaboloituu maksan kautta, eikä lapsella ole vielä tarpeeksi kehittyneitä entsyymijärjestelmiä sitä tehokkaasti metaboloimaan.

      Tosi vaaratonta joo: Pharmaca Fennica toteaa seuraavaa: Kofeiini voi aiheuttaa pahoinvointia, vapinaa, virtsanerityksen lisääntymistä, takykardiaa ja sydämen lisälyöntejä. Kofeiini voi aiheuttaa nukahtamishäiriöitä, jos sitä nautitaan ennen nukkumaanmenoa. Kofeiini saattaa lisätä vapaiden rasvahappojen ja kolesterolin määrää veressä. Suuret annokset kofeiinia voivat aiheuttaa levottomuutta ja päänsärkyä sekä lisätä mahdollista kouristustaipumusta.

      Kofeiinitabletitkin on kielletty alle 15-vuotiailta!

      • äiti isi ja kolme lasta

        jos mielii tutkimuksien pohjalta elämänsä elää niin hullujen huoneelle sitä joutais kaikki tyynni..katsokaapa neuvolakorttejanne kolmenkymmenen vuoden takaa mitä niissä lukee?
        minun neuvolakortissani alkaen -76.. 1kk pari lusikallista kahvia vatsavaivoihin vrk;ssa
        1.5kk aloittakaa tuoremehulla jne..
        nyt neuvolatantat sais sätkyn moisista ohjeista.
        kyllä se on kuule elämä joka opettaa ja kukin taplaa parhaimmalla tyylillään..ei ole yhtä oikeaa mutta monta oivaa tapaa lapsiansa kasvattaa.
        Jos minä esim olisin mennyt neuvoloiden ohjeiden mukaan lapseni ruokavalion suhteen,olisi nuorempani kuollut jo aikoja sitten!
        Ja se mikä ei tapa se vahvistaa..eikös se sanonta näin mene..elämässä paljon murheita eikä kahvinjuonti todellakaan ole se pahin..voi voi


      • lattec
        äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

        jos mielii tutkimuksien pohjalta elämänsä elää niin hullujen huoneelle sitä joutais kaikki tyynni..katsokaapa neuvolakorttejanne kolmenkymmenen vuoden takaa mitä niissä lukee?
        minun neuvolakortissani alkaen -76.. 1kk pari lusikallista kahvia vatsavaivoihin vrk;ssa
        1.5kk aloittakaa tuoremehulla jne..
        nyt neuvolatantat sais sätkyn moisista ohjeista.
        kyllä se on kuule elämä joka opettaa ja kukin taplaa parhaimmalla tyylillään..ei ole yhtä oikeaa mutta monta oivaa tapaa lapsiansa kasvattaa.
        Jos minä esim olisin mennyt neuvoloiden ohjeiden mukaan lapseni ruokavalion suhteen,olisi nuorempani kuollut jo aikoja sitten!
        Ja se mikä ei tapa se vahvistaa..eikös se sanonta näin mene..elämässä paljon murheita eikä kahvinjuonti todellakaan ole se pahin..voi voi

        Tyyppi, joka luokittelee kahvinkin riippuvuutta aiheuttavaksi huumeeksi, on kartettavampi ilmiö kuin kahvi. Kummallista, että ollaan tuomitsemassa jokaikinen asia, joka voi tuottaa mielihyvää. Kun itse ei välitä kahvista, ei sitä muutkaan saa juoda. Sitten ladellaan hatusta vedettyjä tilastoja mukamas tieteelliseksi todistusaineistoksi. Älkää tiukkapipot jaksako ihan joka asiasta nipottaa.


      • ???
        äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

        jos mielii tutkimuksien pohjalta elämänsä elää niin hullujen huoneelle sitä joutais kaikki tyynni..katsokaapa neuvolakorttejanne kolmenkymmenen vuoden takaa mitä niissä lukee?
        minun neuvolakortissani alkaen -76.. 1kk pari lusikallista kahvia vatsavaivoihin vrk;ssa
        1.5kk aloittakaa tuoremehulla jne..
        nyt neuvolatantat sais sätkyn moisista ohjeista.
        kyllä se on kuule elämä joka opettaa ja kukin taplaa parhaimmalla tyylillään..ei ole yhtä oikeaa mutta monta oivaa tapaa lapsiansa kasvattaa.
        Jos minä esim olisin mennyt neuvoloiden ohjeiden mukaan lapseni ruokavalion suhteen,olisi nuorempani kuollut jo aikoja sitten!
        Ja se mikä ei tapa se vahvistaa..eikös se sanonta näin mene..elämässä paljon murheita eikä kahvinjuonti todellakaan ole se pahin..voi voi

        Joo luetaan vaan vanhoja neuvolakortteja ja toimitaan niiden mukaan. Mummoni kertoi lapseni syntymän aikohin että heitä neuvottiin tekemään tutti vauvalle sillätavalla että ensin äiti pureskelee ruisleipää suussansa ja laittaa sen sitten harsoliinaan tms, sitoo kiinni ja antaa lapsen suuhun. Voivoi kun ei enää eletä VanhaaHyvääAikaa!!!
        Maitoa lantrattiin lehmänmaidosta, vehnäjauhoista ja vaikka mistä, eiköhän näitä tarinoita läydy ja ovatkohan ne nyt niin hyviä.


      • asiallinen tuntija
        lattec kirjoitti:

        Tyyppi, joka luokittelee kahvinkin riippuvuutta aiheuttavaksi huumeeksi, on kartettavampi ilmiö kuin kahvi. Kummallista, että ollaan tuomitsemassa jokaikinen asia, joka voi tuottaa mielihyvää. Kun itse ei välitä kahvista, ei sitä muutkaan saa juoda. Sitten ladellaan hatusta vedettyjä tilastoja mukamas tieteelliseksi todistusaineistoksi. Älkää tiukkapipot jaksako ihan joka asiasta nipottaa.

        En vain minä pidä kofeiinia huumeena, vaan myös esimerkiksi A-klinikkasäätiö. Mites sitä kommentoit?

        Maailmassa on monia asioita joista saa kivan olon ja mielihyvää, keinotekoisten piristeiden vaihtoehtoja siis on. Tilastoni eivät ole hatusta vedettyjä, vaan voit itse ne tarkistaa päihteitä käsitteleviltä sivustoilta.

        Kofeiini sellaisenaan on lääkevalmiste.


      • R.T
        asiallinen tuntija kirjoitti:

        En vain minä pidä kofeiinia huumeena, vaan myös esimerkiksi A-klinikkasäätiö. Mites sitä kommentoit?

        Maailmassa on monia asioita joista saa kivan olon ja mielihyvää, keinotekoisten piristeiden vaihtoehtoja siis on. Tilastoni eivät ole hatusta vedettyjä, vaan voit itse ne tarkistaa päihteitä käsitteleviltä sivustoilta.

        Kofeiini sellaisenaan on lääkevalmiste.

        Kaikki maailman mukavuutta(mielihyvää) tuottavat asiat toimivat aivokemian kautta.Ei se nyt ole maailman syntisin asia,jos hyvältä maistuva ja nautittava nautintoaine siinä sivussa vähän kiihottaa mielihyvä keskusta.
        Myös rakkaus on kemiaa,ihan sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • äiti isi ja kolme lasta
        ??? kirjoitti:

        Joo luetaan vaan vanhoja neuvolakortteja ja toimitaan niiden mukaan. Mummoni kertoi lapseni syntymän aikohin että heitä neuvottiin tekemään tutti vauvalle sillätavalla että ensin äiti pureskelee ruisleipää suussansa ja laittaa sen sitten harsoliinaan tms, sitoo kiinni ja antaa lapsen suuhun. Voivoi kun ei enää eletä VanhaaHyvääAikaa!!!
        Maitoa lantrattiin lehmänmaidosta, vehnäjauhoista ja vaikka mistä, eiköhän näitä tarinoita läydy ja ovatkohan ne nyt niin hyviä.

        taitaa eräällä olla luetun ymmärtämisen vaikeus..
        pointti oli se että jos mennään tilastojen mukaan ja neuvoloiden mukaan mm.ruokaohjeissa niin huonosti kuitenkin käy.. jokainen taplaa tyylillään en minä sillä sano mutta mielenkiinnosta kyselen osaatteko tehdä mitään oman mielen mukaan vai katsotteko aina tilastoja mitä missäkin milloin lukee..huh


      • No tuota . . .

        Ajattelussassi on yksi virhe . . .

        Tuolla logiikalla, ihminen ei saisi syödä yhtään mitään. Melkein kaikki on myrkyllistä liian paljon nautittuna!

        Se on syy miksi kofeiinitablettikin on parempi kieltää liian pieniltä. Ne ovat niin pieniä ja harmittoman näköisiä, että ymmärtämätön lapsi voisi helposti vetäistä purkillisen. Mutta kahvia ei pienen lapsen huvita juoda pannullista, eli riski, että itselleen jotain aiheuttaa on aika paljon pienempi mitä jollakin tableteilla.

        Kolajuomat ovat haitallisia, mutta ennemmin sokerin vuoksi, kuin kofeiinin. Sekin brittinainen joka kuoli taannoin, juotaan litratolkulla kokista päivässä. Taisi isoin ongelma olla se, että hampaat mätäni suuhun, eli liika sokeri.

        Sama pätee ihan mihin tahansa, mikä tahansa liikaa käytettynä on hatiaksi.

        Kuppi pari kahvia silloin tällöin on tiedetty terveelliseksikkin. Mutta vaikeahan sitä on sanoa, tutkimuksia on puolesta ja vastaan. Kohtuullisesti käytettynä, en usko, että on ongelmaa.


    • Kokkioppilas

      On eri asia juoda 2 kertaa päivässä kuin kerran parissa viikossa/kuukaudessa, itse juon kahvia vain joskus kylässä kupin maidon kanssa, ja näin olen tehnyt 6 vuotiaasta asti. Tottakai terveellisempää olisi olla ilman.

    • Pienestä pitäen

      Olen juonut kahvia ainakin 4-vuotiaasta asti (tai no sen ikäisestä minulla alkaa olla muistikuvia kahvin juomisesta, mutta voi olla, että olen juonut kahvia jo nuorempanakin).
      Pituutta minulla on hiukan keskiverto suomalaista naista enemmän eli olen 170 cm pitkä. Onneksi siis olen juonut kahvia, jos se vaikuttaa pituuskasvuun erään kirjoittajan mukaan, koska olen omasta mielestäni juuri sopivan pituinen tälläisenä. :)

    • kahvi maisteri

      oon 12v ja oon juonu 4 v asti kahvii mul on vaa menny maha kuralle välillä he

    • No tuota . . .

      Itse olen juonut kahvia ensimmäisen kerran jo alle 1 vuotiaana.

      En tiedä miten vaikuttaa tai vaikutti, olen juonut sitä niin kauan kuin muistan, eli alle 5 vuotiaasta aivan varmasti.

      Tosin se, että minä olen näin tehnyt ei toki tarkoita, että olisi terveellistä. Mutta vaikea vertailla, kun ei tiedä, eikä voi kokeilla, sitä toista vaihtoehtoa . . .

      Liikaa juotuna ei varmaan terveellistä.

    • 12 vuotias

      Mä juon joskus harvoin kunnon kahvia, joskus sitä tuli kitattuu kolmeki kuppii päiväs... Mut joo, nyt se on vähentynyt.

      Jos kahvia tekee mieli, niin ostan jotain maitokahveja. Ne hyvänmakuisia, kylmiä ja piristävät kummasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4320
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4225
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3996
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2837
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2531
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2094
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2013
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1659
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe