Kaipaan ihan suunnattomasti lihiksiä mutta kun asuu täällä hollannissa, niin ei saa.Olen yrittänyt internettiä mutta en löydä.Elikkä oisko jollain ohjeita tai ohjetta tehdä lihiksiä?
Liha piirakka ohjeita?
11
11032
Vastaukset
- leipurihiiba
käys ainakin myllyn paras-sivuilla ja sit löyt tämmönenkin ja varman sata muuta. Hakusana oli lihapiirakka-kuin et löytäny??
http://users.utu.fi/kaolpa/reseptit/lihapiirakka.html
Lihapiirakka
2 levyä voitaikinaa
300 g jauhelihaa
suolaa
mustapippuria
paprikajauhetta
1 sipuli
2 dl puuroutuvaa riisiä
5 dl vettä
5 dl maitoa
1 lihaliemikuutio
1 kanamuna
Sulata taikinalevyt, kauli niistä pohja ja kansi.
Ruskista jauheliha ja sipuli, mausta.
Kiehauta vesi, lisää riisi. Veden imeydyttyä lisää maito ja lihaliemikuutio. Keitä hiljaisella lämmöllä välillä sekoittaen n. 20 min. Varo ettei pala pohjaan.
Sekoita täyteaineet keskenääm, levitä pohjan päälle. Laita kansi päälle, nipistä reunat kiinni. Voitele munalla. Paista kauniin ruskeaksi 220°C:ssä.
Kommentteja
Taas yksi äitin resepti joka minulla tulee aina erilaiseksi. Hyvää toki näinkin... Täyte sopii mainiosti myös pasteijoihin.- Hollannissa.
Tämä on minulle lihapasteija ohje ja sama ongelma tulee kun etsii sitä internetistä,elikkä ongelma on taikina.Mikä olis hyvä lihis taikina?Munkkitaikina vähemmällä sokerimäärällä?
- jopjop
Moikka Sinulle "Hollannista" leipuri hiiba antoi Sinulle hyvän voitaikinapohjaisen piirakan ohjeen, haitko sitä vai ns. uppopaistettavaa keitinpiirakkaohjetta jossa öljyssä paistetaan vehnätaikinainen leivonnainen, eli ns. lihis josta grilliltä voi ottaa pari nakkia kaikilla mausteilla?
- Hollannissa.
Lihis jota saa grilliltä kaikilla mausteilla!!!!
- jopjop
Hollannissa. kirjoitti:
Lihis jota saa grilliltä kaikilla mausteilla!!!!
Tätä vähän ajattelinkin että ns. keitinpiirakkaa tarkoitit, ongelmasi on siis vain taikina? tai siis piirakan kuori. Onko Sinulla täyte ja muut asiat hallussa. Raaka-aineet, Ainesuhteet täytteessä, paistorasva, paistolämpö, ym... leivonta tekninen tieto ja taito.
Annan mielelläni kaiken sen tiedon Sinulle sinne Hollantiin jotta saat haluamaasi herkkua valmistettua siellä kaukana Suomesta. :o)) nam nam. Saako sieltä hyviä nakkeja ja muitä lisäkkeitä joita lihikseen tarvitaan? - Hollannissa.
jopjop kirjoitti:
Tätä vähän ajattelinkin että ns. keitinpiirakkaa tarkoitit, ongelmasi on siis vain taikina? tai siis piirakan kuori. Onko Sinulla täyte ja muut asiat hallussa. Raaka-aineet, Ainesuhteet täytteessä, paistorasva, paistolämpö, ym... leivonta tekninen tieto ja taito.
Annan mielelläni kaiken sen tiedon Sinulle sinne Hollantiin jotta saat haluamaasi herkkua valmistettua siellä kaukana Suomesta. :o)) nam nam. Saako sieltä hyviä nakkeja ja muitä lisäkkeitä joita lihikseen tarvitaan?Täyteeseen kyllä on ideoita mutta jos sulla jotain on niin...Täällä syödään paljon ravaupottettua ruokaa ranskalaisia majoneesilla,frkandel,joka on lähinnä pitkulainen jauheliha pötkylä. Kipkorn on sama mutta kanasta ja siihen tyyliin.Elikkä tekninen tieto taito pitäisi olla hallussa mutta se taikina.Nakit on täällä ihan kamalia, sinappin teen itse,ja jos on tuuri niin Rotterdamin merimieskirkosta löytää niitä muita lihikseen tarvittavia aineita.
- jopjop
Hollannissa. kirjoitti:
Täyteeseen kyllä on ideoita mutta jos sulla jotain on niin...Täällä syödään paljon ravaupottettua ruokaa ranskalaisia majoneesilla,frkandel,joka on lähinnä pitkulainen jauheliha pötkylä. Kipkorn on sama mutta kanasta ja siihen tyyliin.Elikkä tekninen tieto taito pitäisi olla hallussa mutta se taikina.Nakit on täällä ihan kamalia, sinappin teen itse,ja jos on tuuri niin Rotterdamin merimieskirkosta löytää niitä muita lihikseen tarvittavia aineita.
Lihiksen kuoritaikina:
0,5 l vettä
50g margariinia
10g suolaa
15g sokeria
50g hiivaa
900g vehnäjauhoa
laita n. 40 asteiseen veteen kaikki aineet ja sekoita tasainen ja kimmoisa taikina. Paloittele haluamasi kokoisiksi paloiksi esim. 80g/ kpl. Kauli ovaaleiksi paloiksi, lisää täyte, ja taita piirakanmalliseksi, paina reunat hyvin kiinni jottei avaudu paistettaessa. Nostata lämpimässä n. 40 minuuttia. Paista 180 asteisessa öljyssä muutama minuutti kummaltakin puolelta, nosta rasvasta ja valuta ylimääräinen rasva pois joko ritilällä tai talouspaperin päällä.
Haluan tietää tuliko Teille siellä kaukana kunnon lihisbileet, ilmoitatkan sitten tänne meille.... jooookos?
ps. olit aivan oikeassa, "munkkitaikina" vähäisellä sokerimäärällä. (sokerikin vain hiivan toiminnan kannalta tärkeä) - Lihis-fani
jopjop kirjoitti:
Lihiksen kuoritaikina:
0,5 l vettä
50g margariinia
10g suolaa
15g sokeria
50g hiivaa
900g vehnäjauhoa
laita n. 40 asteiseen veteen kaikki aineet ja sekoita tasainen ja kimmoisa taikina. Paloittele haluamasi kokoisiksi paloiksi esim. 80g/ kpl. Kauli ovaaleiksi paloiksi, lisää täyte, ja taita piirakanmalliseksi, paina reunat hyvin kiinni jottei avaudu paistettaessa. Nostata lämpimässä n. 40 minuuttia. Paista 180 asteisessa öljyssä muutama minuutti kummaltakin puolelta, nosta rasvasta ja valuta ylimääräinen rasva pois joko ritilällä tai talouspaperin päällä.
Haluan tietää tuliko Teille siellä kaukana kunnon lihisbileet, ilmoitatkan sitten tänne meille.... jooookos?
ps. olit aivan oikeassa, "munkkitaikina" vähäisellä sokerimäärällä. (sokerikin vain hiivan toiminnan kannalta tärkeä)Silloin joskus, kultaisella 80-luvulla, lihistaikina leivottiin maitoon ja rasvana käytettiin monesti margariinin sijasta naudanrasvaa tai sianihraa. Sitten tuli laktoosittomuuspelleily ja kovetettu kasvirasvamargariini. Lihiksistä hävisi yksinkertaisessti maku kun niitä alettiin leipoa vesitaikinaan. Rakennekin muuttui siitä hieman venyvästä, mutta ah, niin maukkaasta leipämäisesti murtuvaan. Lisäksi moni pikkuleipomo käytti riisin sijasta ohraa lihiksissään. Joissain itä-Suomalaisissa leipomoissa hallitaan vielä aitojen lihisten leipominen. Täällä etelässä taito on hävinnyt leipomoiden keskittymisen takia. HK yäk! Atria, pois! Muita ei taidakaan enää löytyä. No, Sinuhe on syötävyyden rajoilla.
Mitä tulee lihikseen kahdella nakilla, niin se on grillisafkojen kunkku! Siellä Hollannissa kannattaa kokeilla Lidlin nakkeja. Ainakin täällä myytävissä Lidl-nakeissa on aito maku ja ne ovat mielestäni perinteisen suomalaisen makuisia. Muovipakkaus, jossa on kaksi "koteloa" vierekkäin ja niissä 8 nakkia. - tyhmä olen
jopjop kirjoitti:
Lihiksen kuoritaikina:
0,5 l vettä
50g margariinia
10g suolaa
15g sokeria
50g hiivaa
900g vehnäjauhoa
ps. olit aivan oikeassa, "munkkitaikina" vähäisellä sokerimäärällä. (sokerikin vain hiivan toiminnan kannalta tärkeä)mutta voisiko näitä ohjegrammoja saada esm. tl, rkl suolan ja sokerin osalta
- Pulmu
tyhmä olen kirjoitti:
mutta voisiko näitä ohjegrammoja saada esm. tl, rkl suolan ja sokerin osalta
10g suolaa on noin puoli ruokalusikallista eli puolitoista teelusikallista, (eli 1 rkl on 20g)
Kidesokeria ruokalusikallinen painaa noin 12g, joten sitä sitten hippusen enempi kuin rkl.
1dl vehnäjauhoja painaa noin 65g, sämpyläjauhoja 50g.
Ei tää helppoa ole... - tyhmä olen
Pulmu kirjoitti:
10g suolaa on noin puoli ruokalusikallista eli puolitoista teelusikallista, (eli 1 rkl on 20g)
Kidesokeria ruokalusikallinen painaa noin 12g, joten sitä sitten hippusen enempi kuin rkl.
1dl vehnäjauhoja painaa noin 65g, sämpyläjauhoja 50g.
Ei tää helppoa ole...auttaa minua. Jotenkin on helpompaa käyttää näitä mittoja. Kiitoksia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851788Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201204YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621070- 62946
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74866Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli81817Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029816- 57810
Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.46810Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.116773