Olen aina luullut, että sanonta kuuluu "suurin surminkaan", mutta tuossa otsikossa mainittuun olen törmännyt viime aikoina. Siis miten se menee?
"suin surminkaan"?
9
4222
Vastaukset
- The Rat
Mielipiteet ovat kuin persreikiä....
Minulla on tällainen: suurin surminkaan.
Mitä ihmettä suin surminkaan edes tarkoittaa?- The Rat
Hauska tilasto googlesta.
"Suin surminkaan": 352 osumaa
"Suurin surminkaan": 379 osumaa
Mitä tuo nyt sitten kertoo? Ei mitään. :) - kysyn vain
The Rat kirjoitti:
Hauska tilasto googlesta.
"Suin surminkaan": 352 osumaa
"Suurin surminkaan": 379 osumaa
Mitä tuo nyt sitten kertoo? Ei mitään. :)tarkoittavat jotain, "suin surminkaan" kertonee siis kielen rappiosta ja sitähän pitäisi vastustaa - henkeen ja vereen.
- Lahtimies
En tosiaankaan ollut kuullut/lukenut tuollaista muotoa vielä tähän päivään mennessä.
Käyttöön se on Googlen mukaan jo levinnyt – minun tietämättäni ja ilman minun lupaani!
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=suin surminkaan&meta=
Sopinee kuitenkin kysyä, mikä se "suuri surma" oikein mahtaa olla?
Olen joskus kuullut, että jossakin murteessa 'murha' tarkoittaa 'isoa'. Erään kertomuksen mukaan vieras oli pelästynyt pahanpäiväisesti tultuaan tuolla murrealueella johonkin taloon. Isäntä oli ollut työn touhussa ja siihen liittyen huutanut jollekulle talonväkeen kuuluvalle: "Tuo se murha kesseli sieltä!" Vieras ei tuon merkitystä ymmärtänyt ja luuli isännän pyytämän mikättimen liittyvän omaan paikalle tuloonsa – eikä tuntenut itseään niinkään tervetulleeksi...
Kertojan mukaan murha siis tarkoittaa isoa ja kesseli vasua, pärekoria tjsp.- The Rat
Itse ymmärtäisin asian niin että jos sanon "en tekisi sitä suurin surminkaan" tarkoittaa se etten tekisi sitä vaikka "tehtäisiin suuria surmia", eli surmattaisiin paljon porukkaa...
Toki, sanojen tarkoitus voi muuttua paljonkin. Ehkäpä suuret surmat tarkoittivat jotakin aivan muuta joskus muinoin, kenties murhia tms.
- häh?
suurin surminkaan on ihan vieras juttu. Suin surminkaan se on. Mummoni oli Karjalasta, oisko tämä taas niitä itä-länsi-vääntöjä?
- selvin sanoin
Äitini oli Karjalasta ja sanoi asiasta, mitä ei missään tapauksessa voisi tehdä: "en suurin surminkaan!" Siis ei millään uhkauksilla tai väkivallallakaan. Selvää ja loogista suomenkieltä.
- Anonyymi
selvin sanoin kirjoitti:
Äitini oli Karjalasta ja sanoi asiasta, mitä ei missään tapauksessa voisi tehdä: "en suurin surminkaan!" Siis ei millään uhkauksilla tai väkivallallakaan. Selvää ja loogista suomenkieltä.
Sattumalta osuin tänne. Isäni sannoo, en suurin surminkhan. Hän sannoo sen länsi lapin murtheela. Ymmärrän sen näin, että vaikka henki menis.
Poromies
- Anonyymi
Minä olen kuullut vain suin surminkaan, voisi tarkoittaa vaikka pedon suuhun joutumista. Päinvastoin kuin suinpäin eli heti, miettimättä, suinsurminkaan ei missään tapauksesa.
Vanha sanonta, ei kai noita kumpaakaan juuri kukaan nykyään käytä.
"Related to suin surminkaan; it is not known which form is original, albeit the other one is attested earlier. "
https://en.wiktionary.org/wiki/suurin_surminkaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368692Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5370824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102231Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1701267Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17936Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40794Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72744- 46725
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657