"suin surminkaan"?

kysyn vain

Olen aina luullut, että sanonta kuuluu "suurin surminkaan", mutta tuossa otsikossa mainittuun olen törmännyt viime aikoina. Siis miten se menee?

9

3730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Mielipiteet ovat kuin persreikiä....

      Minulla on tällainen: suurin surminkaan.

      Mitä ihmettä suin surminkaan edes tarkoittaa?

      • The Rat

        Hauska tilasto googlesta.

        "Suin surminkaan": 352 osumaa
        "Suurin surminkaan": 379 osumaa

        Mitä tuo nyt sitten kertoo? Ei mitään. :)


      • kysyn vain
        The Rat kirjoitti:

        Hauska tilasto googlesta.

        "Suin surminkaan": 352 osumaa
        "Suurin surminkaan": 379 osumaa

        Mitä tuo nyt sitten kertoo? Ei mitään. :)

        tarkoittavat jotain, "suin surminkaan" kertonee siis kielen rappiosta ja sitähän pitäisi vastustaa - henkeen ja vereen.


    • Lahtimies

      En tosiaankaan ollut kuullut/lukenut tuollaista muotoa vielä tähän päivään mennessä.

      Käyttöön se on Googlen mukaan jo levinnyt – minun tietämättäni ja ilman minun lupaani!

      http://www.google.fi/search?hl=fi&q=suin surminkaan&meta=

      Sopinee kuitenkin kysyä, mikä se "suuri surma" oikein mahtaa olla?

      Olen joskus kuullut, että jossakin murteessa 'murha' tarkoittaa 'isoa'. Erään kertomuksen mukaan vieras oli pelästynyt pahanpäiväisesti tultuaan tuolla murrealueella johonkin taloon. Isäntä oli ollut työn touhussa ja siihen liittyen huutanut jollekulle talonväkeen kuuluvalle: "Tuo se murha kesseli sieltä!" Vieras ei tuon merkitystä ymmärtänyt ja luuli isännän pyytämän mikättimen liittyvän omaan paikalle tuloonsa – eikä tuntenut itseään niinkään tervetulleeksi...

      Kertojan mukaan murha siis tarkoittaa isoa ja kesseli vasua, pärekoria tjsp.

      • The Rat

        Itse ymmärtäisin asian niin että jos sanon "en tekisi sitä suurin surminkaan" tarkoittaa se etten tekisi sitä vaikka "tehtäisiin suuria surmia", eli surmattaisiin paljon porukkaa...

        Toki, sanojen tarkoitus voi muuttua paljonkin. Ehkäpä suuret surmat tarkoittivat jotakin aivan muuta joskus muinoin, kenties murhia tms.


    • häh?

      suurin surminkaan on ihan vieras juttu. Suin surminkaan se on. Mummoni oli Karjalasta, oisko tämä taas niitä itä-länsi-vääntöjä?

      • selvin sanoin

        Äitini oli Karjalasta ja sanoi asiasta, mitä ei missään tapauksessa voisi tehdä: "en suurin surminkaan!" Siis ei millään uhkauksilla tai väkivallallakaan. Selvää ja loogista suomenkieltä.


      • Anonyymi
        selvin sanoin kirjoitti:

        Äitini oli Karjalasta ja sanoi asiasta, mitä ei missään tapauksessa voisi tehdä: "en suurin surminkaan!" Siis ei millään uhkauksilla tai väkivallallakaan. Selvää ja loogista suomenkieltä.

        Sattumalta osuin tänne. Isäni sannoo, en suurin surminkhan. Hän sannoo sen länsi lapin murtheela. Ymmärrän sen näin, että vaikka henki menis.
        Poromies


    • Anonyymi

      Minä olen kuullut vain suin surminkaan, voisi tarkoittaa vaikka pedon suuhun joutumista. Päinvastoin kuin suinpäin eli heti, miettimättä, suinsurminkaan ei missään tapauksesa.

      Vanha sanonta, ei kai noita kumpaakaan juuri kukaan nykyään käytä.
      "Related to suin surminkaan; it is not known which form is original, albeit the other one is attested earlier. "
      https://en.wiktionary.org/wiki/suurin_surminkaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe