Olen ihmetellyt seuraavan esimerkin mukaista potentiaalin käyttöä, joka on ainakin puhekielessä joillakin seuduilla varsin yleistä: "Mitä lie oli rohvessori ajatellut aparaattia konstruoidessaan?"
Onko tällainen potentiaalin perfektin käyttö joillekin murrealueille tyypillistä, kun se minulle itämurteisena vaikuttaa melkoisen oudolta ja kielikorvassa kipua aiheuttavalta?
Potentiaali
3
338
Vastaukset 3
- tarkoitat
Itse olen asusnut Etelä-Suomessa aina, eikä tuo kuulosta oudolta, itsekin puhun noin.
Mistä lie olet kotoisin?Vaikka olen elänytkin valtaosan elämääni länsi- ja pohjalaismurteiden alueella, lienen edelleenkin kielellisesti kotoisin savolaismurteiden alueelta.
- Topias
Itse ole samaa ihmetellyt.
Olisiko jotenkin ruotsin månne-kysymyspartikkelin heijastusta?
Senhän suomalaiset helposti väärin tulkitsevat apuverbiksi esimerkiksi tässä tapauksessa: "Kan denna sjö månne vara lämplig för gös..." Siinähän täytyy ilman muuta olla "vara"-infintiivi, koska sen vaatii "kan"... suomalaisen kielitajunnassa saattaakin sitten "månne"-partikkeli hahmottua apuverbiksi?
Månne-sanan partikkelius ilmenee kuitenkin helposti vaikkapa seuraavista esimerkeistä:
Månne är det sanningen om påskharen?
Är det månne Michael Faraday som står till vänster på övre bilden?
Väntar man månne på att läkemedelsföretagen självmant ska uppmana läkare att ...
Ruotsin esimerkin mukaisesti on sitten väännetty jotenkin nurinniskaisesti olla-verbin potentiaalimuodosta partikkeli, jota kaytellään vallan huolimattomasti indikatiivilauseissa mahtotapaa osoittamaan.
???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko laittaa sulle viestiä?
Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S671131- 441094
- 109889
Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää125876Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei6793- 38753
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.37684Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.77682- 43679
- 51666
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66651Nyt kaatuu Kuisla
Reima Kuisla hakee saneeraukseen – Joitakin velkoja on jo ulosotossa https://www.ilkkapohjalainen.fi/reima-kuisla-hakee29604Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev129603- 53564
- 51553
- 95521
- 60494
- 47483
Sastamalassa epäillään tappoa, kaksi otettu kiinni
Kuulemma Aarnontiellä tapahtunut Tietääkö joku enemmän?17462- 35447