Olen ihmetellyt seuraavan esimerkin mukaista potentiaalin käyttöä, joka on ainakin puhekielessä joillakin seuduilla varsin yleistä: "Mitä lie oli rohvessori ajatellut aparaattia konstruoidessaan?"
Onko tällainen potentiaalin perfektin käyttö joillekin murrealueille tyypillistä, kun se minulle itämurteisena vaikuttaa melkoisen oudolta ja kielikorvassa kipua aiheuttavalta?
Potentiaali
3
298
Vastaukset
- tarkoitat
Itse olen asusnut Etelä-Suomessa aina, eikä tuo kuulosta oudolta, itsekin puhun noin.
Mistä lie olet kotoisin?Vaikka olen elänytkin valtaosan elämääni länsi- ja pohjalaismurteiden alueella, lienen edelleenkin kielellisesti kotoisin savolaismurteiden alueelta.
- Topias
Itse ole samaa ihmetellyt.
Olisiko jotenkin ruotsin månne-kysymyspartikkelin heijastusta?
Senhän suomalaiset helposti väärin tulkitsevat apuverbiksi esimerkiksi tässä tapauksessa: "Kan denna sjö månne vara lämplig för gös..." Siinähän täytyy ilman muuta olla "vara"-infintiivi, koska sen vaatii "kan"... suomalaisen kielitajunnassa saattaakin sitten "månne"-partikkeli hahmottua apuverbiksi?
Månne-sanan partikkelius ilmenee kuitenkin helposti vaikkapa seuraavista esimerkeistä:
Månne är det sanningen om påskharen?
Är det månne Michael Faraday som står till vänster på övre bilden?
Väntar man månne på att läkemedelsföretagen självmant ska uppmana läkare att ...
Ruotsin esimerkin mukaisesti on sitten väännetty jotenkin nurinniskaisesti olla-verbin potentiaalimuodosta partikkeli, jota kaytellään vallan huolimattomasti indikatiivilauseissa mahtotapaa osoittamaan.
???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El1486781MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny635883Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.884529NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun1004456Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja1604272Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.941650- 4021546
- 821369
HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a301345Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana
Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?411131