sinisimpukat

hukassa pahasti

Mä en löydä mistään kaupoista sinisimpukoita. Mistä niitä saa? Kauppahallista?

7

2488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V.a.n.i.l.i.a

Niitä löytyy ihan säilyke purkista kuin pakaste altaastakin, myös pienemmistä marketeista. Mutta jos tueraana etsit niin en kyllä osaa auttaa kannattaa varmaan kysyä sellasesta paikasta missä kaupitellaan ostereita ja katkarapuja he kyllä osaavat neuvoa... Mutta toivottavasti löydät etsimäsi :)

TERVEISIN: vanilia

• Lähiöläinen

Helsinkiläisen lähiön lähikaupastani (S-Market, ei suuren suuri) löytyy eläviä sinisimpukoita kilon "säkkeinä" tuon tuostakin – yleensä varmimmin viikonlopun lähestyessä. Muutaman kerran vuodessa en voi vastustaa kiusausta, herkku kun ei ole edes pahan kallista!

Hyvä muistisääntö germaanisia kieliä puhuvista maista (ja taitaapa päteä monissa muissakin kieliryhmissä) on se, että simpukoita ja ostereita pitäisi syödä vain niinä kuukausina, joiden nimissä on r-kirjain. Englannin mukaan SEPTEMBER, OCTOBER, NOVEMBER, DECEMBER, JANUARY, FEBRUARY, MARCH JA APRIL. Ruotsissa ja saksassa lähes vastaavat nimet ja r:t samojen kuukausien nimissä.

Toukokuusta elokuulle vedet ovat liian lämpimiä – ruokamyrkytyksen vaara kasvaa eivätkä otukkeet ole edes makunsa puolesta parhaimmillaan. Niinpä eläviä simpukoita ei juuri tuoda Suomeenkaan kesäkaudella. Säilyke- ja pakastesimpukoita voi luonnollisestikin syödä vuoden ympäri – minä ainakin rohkenen olettaa, että ne on säilötty/pakastettu turvalliseen aikaan turvallisissa olosuhteissa.

Ai niin, yksi asia vielä - elävinä ostettavien simpukoiden on oltava eläviä, kun niitä ryhdytään keittämään! Kuolleet / sellaisiksi epäillyt kannattaa hylätä armotta (hukkaprosentti on jäänyt yleensä pieneksi). Kannattaa varmistaa minua pätevämmistä lähteistä, kuinka tuo elossaolo on parasta varmistaa.

• simppelisimon

Elävä simpukka on yleensä raollaan ja sulkeutuu napsauttaessa sen kuorta - jos ei niin jätteisiin.

Kypsentämisen jälkeen simpukoiden pitäisi olla avoimia - jos ei niin roskikseen.

Toki simpukat pitää puhdistaa ennen kypsennystä eli harjata hiekasta puhtaiksi ja poistaa "parta" - ei maistu kumpikaan hyvälle hampaissa.

• etsilleenjatolleen
        simppelisimon kirjoitti:

Elävä simpukka on yleensä raollaan ja sulkeutuu napsauttaessa sen kuorta - jos ei niin jätteisiin.

Kypsentämisen jälkeen simpukoiden pitäisi olla avoimia - jos ei niin roskikseen.

Toki simpukat pitää puhdistaa ennen kypsennystä eli harjata hiekasta puhtaiksi ja poistaa "parta" - ei maistu kumpikaan hyvälle hampaissa.

Oikea neuvo ja ruokamyrkytyksen vaara vähentyy.

• nam#

Stockalta saa ainakin.

• nimimerkki12

Mistäköhän Tampereen seudulta niitä tuoreita/eläviä löytäisi?

• nimimerkki12

Pitääki käydä haukkaan pätkä mustaa ja kysästä samalla, kiitti!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6082
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      347
      5470
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2737
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2629
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      102
      1982
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1738
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1601
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1573
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1474
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1433
    Aihe