Evankeliset adventistit

konsta-aapeli

Onko heitä suomessa? Jenkeissä ainakin.He eroavat spa:stä ainakin jotenkin.Tietääkö kukan miten?

7

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adv.tisti

Tunnen Jeesuksen Herranani ja Vapahtajani, julistan veren evankeliumia, siinä on se evankeliumi. Jokainen adventisti, joka tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen, on evankelinen adventisti.

• Tapani

Kuulostaa paremmalta kuin "7-päivän adventistit" ja nimestä voisi päätellä että " 7- päivän ellensapatti" vaihtui evankeliumin vastaan ottamisen jälkeen "Evankeliset adventistit":ksi.
      Hyvä suunta! Kiitos Jumalalle! Armon evankeliumissa on voimaa!

• En ole kuullut evankelikaalisista Seitsemännen Päivän Adventisteista Amerikassakaan, mutta heistä eronneiden ryhmien joukossa on myös evankelikaaleja.

Entinen adventistipastori Mark Martin tuli uskoon ja ja joutui valitsemaan joko Raamatun tai Ellen Whiten. Hän valitsi Raamatun ja perusti oman seurakunnan, jossa lienee yli 5000 jäsentä tällä hetkellä. Kirkko sijaitsee Arizonassa. Martin myös ymmärsi Raamatusta, että sapatin vietto lauantaina ei kuulu uuteen liitton, joten näiden entisten adventistien jumalanpalvelukset pidetään sunnuntaisin.

• Tapani

Sanoit että: "Entinen adventistipastori Mark Martin tuli uskoon " Olen aina ajatellut että adventtikirkkoon kuuluvat ovat sisäistäneet uskoon tulemisen perusteet ja siksi ovat liittyneet kirkkoonsa. Taidan olla väärässä käsityksessä?

• Tapani kirjoitti:

Sanoit että: "Entinen adventistipastori Mark Martin tuli uskoon " Olen aina ajatellut että adventtikirkkoon kuuluvat ovat sisäistäneet uskoon tulemisen perusteet ja siksi ovat liittyneet kirkkoonsa. Taidan olla väärässä käsityksessä?

Olen tuntenut paljon ihmisiä, jotka on kastettu adventtikirkkoon ilman minkäänlaista uskoontulemista. Sitten tunnen muutamia, jotka ovat olleet uskossa, mutta luopuneet uskosta ja heille on siirtyminen adventtikirkon uskonnollismystiseen ilmapiiriin ollut sopiva jatko. Ja tietenkin olen tuntenut niitä, jotka ovat syntyneet adventistiksi, mutta heillä ei ole ollut mitään uskoontulokokemusta, vain kaste ja uskonnolliset tunteilut.

Mutta ainakin jotkut adventistit pystyvät esittämään evankeliumin tarpeeksi hyvin, jotta jotkut ovat tulleet uskoon heidän kauttaan. Siinä vain on se, että nämä uskoontulleet sitten vedetään adventismin "vahvaan ruokaan" eli väärän profeetan Ellen Whiten kirjoja lukemaan ja hänen oppejansa seuraamaan sekä lain alle sapatin ja muiden sääntöjen noudattamiseen. Ja siitä se alamäki ja luopumus lähtee.

En silti väitä, ettei jossain ole joku uskova adventisti. Minä vain, tai kukaan tuntemani adventisti tai ex-adventisti ei ole sellaista tavannut. Ehkä joku mummeli metsämökissään, joka on kirkossa kirjoilla, mutta ei ole ellenistien eikä Ellenin kirjallisuuden kanssa tekemisissä, lukee vain Raamattua ja seurustelee Jeesuksen kanssa.

• tintti.73
        uskova_1 kirjoitti:

Olen tuntenut paljon ihmisiä, jotka on kastettu adventtikirkkoon ilman minkäänlaista uskoontulemista. Sitten tunnen muutamia, jotka ovat olleet uskossa, mutta luopuneet uskosta ja heille on siirtyminen adventtikirkon uskonnollismystiseen ilmapiiriin ollut sopiva jatko. Ja tietenkin olen tuntenut niitä, jotka ovat syntyneet adventistiksi, mutta heillä ei ole ollut mitään uskoontulokokemusta, vain kaste ja uskonnolliset tunteilut.

Mutta ainakin jotkut adventistit pystyvät esittämään evankeliumin tarpeeksi hyvin, jotta jotkut ovat tulleet uskoon heidän kauttaan. Siinä vain on se, että nämä uskoontulleet sitten vedetään adventismin "vahvaan ruokaan" eli väärän profeetan Ellen Whiten kirjoja lukemaan ja hänen oppejansa seuraamaan sekä lain alle sapatin ja muiden sääntöjen noudattamiseen. Ja siitä se alamäki ja luopumus lähtee.

En silti väitä, ettei jossain ole joku uskova adventisti. Minä vain, tai kukaan tuntemani adventisti tai ex-adventisti ei ole sellaista tavannut. Ehkä joku mummeli metsämökissään, joka on kirkossa kirjoilla, mutta ei ole ellenistien eikä Ellenin kirjallisuuden kanssa tekemisissä, lukee vain Raamattua ja seurustelee Jeesuksen kanssa.

Millä sinä pystyt arvioimaan, että kuka on uskossa ja kuka ei. Onhan eri seurakunnilla vähän erilaisia oppeja ym, mutta kyllä minä olen kokenut, että oman seurakuntani (siis adventtiseurakunta) jäsenet ovat hyvinkin uskovia. Kaikkia en tietenkään tunne, mutta ne jotka ovat ystäviäni ovat todella aitoja kristittyjä.

Paha on kenenkään omaa uskoaan kehua, mutta väittäisin kuitenkin, että ole antanut elämäni Jeesukselle ja tahdon seurata hänen tahtoaan niin hyvin kun vain osaan. Aina en tiedä mikä se tahto käytännössä on ja se ei todellakaan aina ole sama kuin EGW:n opetus, joten sen tähden perustankin uskoni vain raamattuun. (Viimeksi olen lukenut EGW:tä ehkä 15 vuotta sitten.)

Mitä muuta minun pitää mielestäsi tehdä, että olisin uskossa?

• tintti.73 kirjoitti:

Millä sinä pystyt arvioimaan, että kuka on uskossa ja kuka ei. Onhan eri seurakunnilla vähän erilaisia oppeja ym, mutta kyllä minä olen kokenut, että oman seurakuntani (siis adventtiseurakunta) jäsenet ovat hyvinkin uskovia. Kaikkia en tietenkään tunne, mutta ne jotka ovat ystäviäni ovat todella aitoja kristittyjä.

Paha on kenenkään omaa uskoaan kehua, mutta väittäisin kuitenkin, että ole antanut elämäni Jeesukselle ja tahdon seurata hänen tahtoaan niin hyvin kun vain osaan. Aina en tiedä mikä se tahto käytännössä on ja se ei todellakaan aina ole sama kuin EGW:n opetus, joten sen tähden perustankin uskoni vain raamattuun. (Viimeksi olen lukenut EGW:tä ehkä 15 vuotta sitten.)

Mitä muuta minun pitää mielestäsi tehdä, että olisin uskossa?

Eihän sitä kaikista pystykään. Mutta tästä ei saa ottaa korvasyyhyynsä ja sanoa sitten, että jos ei kaikista pysty, niin en sitten edes yritä. Raamatun mukaan kaikki on arvosteltava.

Jos päättää, että minähän en suostu arvostelemaan Raamatun perusteella mitään, vaan haluan olla kaveri kaikkien kanssa, niin kyllä siinä Pyhä Henki joutuu ahtaalle. Ja kun tästä sitten seuraa ilman muuta pahan hyväksi selittelyn kierre, niin ei tarvitse iäti odotella, että Pyhä Henki murehtuneena poistuu.

Tai sitten itsellä on jokin synti, josta ei halua luopua ja oikein hakeutuu saman synnin itsessään hyväksyvään seuraan, jolloin omatunto ei niin kolkuta, kun ”muutkin tekee”. Kun tätä jatkaa, niin sulautuu lopulta oikein isoon porukkaan, eli maailmaan.

Mutta oliko kirjoituksesi tarkoitus ollenkaan kysyä, vai vaan tuoda esiin adventtikirkon erinomaisuutta ja jäsenten uskovaisuutta antamalla väärä kuva: ”oman seurakuntani (siis adventtiseurakunta) jäsenet ovat hyvinkin uskovia”. Varmasti voivat olla hyvinkin uskonnollisia, mutta älä nyt höpäjä, että uskovia.

Miksi näet heidät uskovina, kysypä sitä itseltäsi.

Siksikö, että sanovat olevansa uskovia, viettävät sapattia, harjoittavat uskonnollisuutta, ovat tuttujasi, ovat samanlaisia kuin sinä, ovat kivoja ihmisiä, heillä on lopunajan profeetta Ellen G. White, halveksivat sunnuntaita pedon merkkinä, uskovat ei-adventistien olevan babylon, ovat saman tutkivan tuomion lankulla kuin sinä, heillä on Jumalan korkeimmat edustajat pääkonferenssissa Silver Springissä USA:ssa ja sieltä pesee oikea totuus...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      171
      7364
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4479
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      120
      2585
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      68
      2112
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      88
      1543
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      212
      1495
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1121
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      15
      1041
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      1009
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      977
    Aihe