Nyt urat syntyvät tiehen!

Liikkuja

Tämä hellekausi tekee sen, että uusi asfaltti ei jäähdy tarpeeksi ennen kuin liikenne avataan uudelleen! Varsinkin rekat uppoavat asfalttiin.

Samoin vanha asfaltti pehmenee.

Kun ajaa päätiellä (valea asfaltti) näkee kyltit missä lukee: Ilma 25 asteetta ja tie 52 asteetta...

Lapset eivät voi kävellä paljain jaloin asfaltilla. Jalkapohjaan polttaa ja jalanpohjat tulevat mustiksi.

Muistakaa tämän kun haukutte talvirenkaita puolen vuoden kuluttaa...

44

4052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo-freak

      Ei nastarenkaat teekään uria. Mutta nastat rouhivat asfaltin sellaiseksi karkeaksi, jolloin kesärenkaat kuluu keväällä tosi nopeaan tahtiin. Samoin rengasmelu kasvaa todella paljon verrattuna uuteen asfalttiin.

      • Liikkuja

        Talvella tämä karhennus pitää raskaan liikenteen tiellä!

        Kaikessa on kaksi puolta.


      • volvo-freak
        Liikkuja kirjoitti:

        Talvella tämä karhennus pitää raskaan liikenteen tiellä!

        Kaikessa on kaksi puolta.

        Niin no, sitä vartenhan teitä pitää niin j#¤```tomasti suolata talvisin, että city-rekkamiehet pysyvät tiellä. Toisin kuin esim. tukkikuskit, ketkä todella osaavat ajaa sitä kalustoaan mikä takapuolen alla on. Usein sellaiseen paikkaan minne ei pääse aina pääse kävellenkään...


      • Liikkuja
        volvo-freak kirjoitti:

        Niin no, sitä vartenhan teitä pitää niin j#¤```tomasti suolata talvisin, että city-rekkamiehet pysyvät tiellä. Toisin kuin esim. tukkikuskit, ketkä todella osaavat ajaa sitä kalustoaan mikä takapuolen alla on. Usein sellaiseen paikkaan minne ei pääse aina pääse kävellenkään...

        ...mikäli kitka puuttuu, eivät hekään pääse mihinkään!


      • Gummiasentaja
        Liikkuja kirjoitti:

        ...mikäli kitka puuttuu, eivät hekään pääse mihinkään!

        Tukkiautoissa on usein hiekoittimet ja ketjut


      • Liikkuja
        Gummiasentaja kirjoitti:

        Tukkiautoissa on usein hiekoittimet ja ketjut

        Ketjuja ei saa käyttää yleisellä tiellä, vaan niitä käytetään metsäteillä. Ja sirottajan hiekat eivät riitä kun paikallisesti, eli hätäavuksi.


    • autoilija

      Ajan itse aika paljon matka ajoa ja olen huomannut että ihmiset ajavat vain niitä uria pitkin, ajaisivat pois urista niin tie pysyy pitempään parempana, renkaat kuluu vähemmän ja rengasmelu vähenee. kannattaa kokeilla, etenkin vesisateessa.

      • Liikkuja

        Itse ajan (tilanteen mukaan tietysti) oikealle urien vierestä.


      • volvo-freak

        Mä ajelen noin 100 km per päivä työmatka-ajoa ja lisäksi aika paljon muutakin ajoa. Joskus saa katsella oikein kauhuissaan, kun joku edellä menevä päästelee satasta kaatosateessa pitkin uran pohjia jonkun pienen purkin kanssa...


    • !""!

      "Nyt urat syntyvät tiehen!" "Muistakaa tämän kun haukutte talvirenkaita".
      Siis oliko tämä provo vai tyhmä tietämättömyys?
      Kysyä sopii, mitenkähän se puu kaatuu, kun kirvestä kylkeen antaa?
      Onhan se päivän selvä asia, että kun kovemmalla aineella pehmeempää "kaavitaan", niin kuluuhan se. Kyllä suurin syyllinen on nasta, toki kuumuuden pehmennys myös vaikuttaa, mutta miten nämä urat on aikaisemmin tulleet, kun on ollut KYLMIÄ kesiä?

      • Liikkuja

        Urat ovat silloin pienempiä!

        Tietysti nastakin tekee uria mutta lämpö on suurempi syyllinen. Kylmä asfaltti kuluu ja lämpimään asfalttiin uppoaa... Siinäpä ero!


      • Big M
        Liikkuja kirjoitti:

        Urat ovat silloin pienempiä!

        Tietysti nastakin tekee uria mutta lämpö on suurempi syyllinen. Kylmä asfaltti kuluu ja lämpimään asfalttiin uppoaa... Siinäpä ero!

        Jos nastat tosiaan kuluttaisivat teitä niin paljon kuin väitetään, tulisi syvimpien urien olla ymmärtääkseni siellä missä (nasta-)renkaan ja tien pinnan välinen kitka on suurimmillaan. Esimerkiksi risteyksissä, joihin tullessa jarrutetaan ja lähtiessä kiihdytetään. Onko näin? Ei varmuudella. Lisäksi ihmettelen suuresti että miten jokaiselle Helsinkiläiselle bussipysäkille johtaa kadulta syvät urat, jos uria kaivavat vain nastat.


      • 007
        Liikkuja kirjoitti:

        Urat ovat silloin pienempiä!

        Tietysti nastakin tekee uria mutta lämpö on suurempi syyllinen. Kylmä asfaltti kuluu ja lämpimään asfalttiin uppoaa... Siinäpä ero!

        On se sitten ihme, miten 5cm:n paksuinen asfaltti on "painunut" lämpimällä sillä tavalla, että aiempi asfaltti joka on ollut erivärinen, näkyy urakohdalta. Siinäpä "lämpömiehille" pohtimista!
        (Mahtaakohan se litistyä ja pursua pois renkaan alta?)


      • Liikkuja
        007 kirjoitti:

        On se sitten ihme, miten 5cm:n paksuinen asfaltti on "painunut" lämpimällä sillä tavalla, että aiempi asfaltti joka on ollut erivärinen, näkyy urakohdalta. Siinäpä "lämpömiehille" pohtimista!
        (Mahtaakohan se litistyä ja pursua pois renkaan alta?)

        Eli urissa on ohuin kerros jäljellä. Sitten melkein kaikki ajavat samassa urassa talvella ja jyrsii loput pois... Urissa kun kiviaines on vähäisempää ensin mainitun ilmiön jäljiltä!

        luulitko, että asfaltti painuu maahaan. Näin voi tietysti tapahtua missä pohjatyöt on tehty huonosti.

        Tiedäkö edes mistä asfaltti on tehty?


      • opo
        Liikkuja kirjoitti:

        Eli urissa on ohuin kerros jäljellä. Sitten melkein kaikki ajavat samassa urassa talvella ja jyrsii loput pois... Urissa kun kiviaines on vähäisempää ensin mainitun ilmiön jäljiltä!

        luulitko, että asfaltti painuu maahaan. Näin voi tietysti tapahtua missä pohjatyöt on tehty huonosti.

        Tiedäkö edes mistä asfaltti on tehty?

        ...vai peräti sama henkilö?


      • ÄIJÄTKÖ

        EN MUISTA AINAKAAN KUULLEENI ETTÄ VALTIOVALTA OLISI MILLOINKAAN EHDOTTANUT, AJAKAA JONOSSA JOKA TOINEN AUTO HIEMAN KESKEMMÄLLÄ JA TOINEN REUNEMMASSA NIIN URIEN LEVEYS ON PIAN 60 CM ,ELI ONKO SE ENÄÄ URA VAAN NOTKO TIESSÄ, ASFALTTI KESTÄÄ 3-4 KERTAA KAUEMMIN


    • Urautunut

      Mikähän siinä on että esim. Saksassa ei juuri uria ole vaikka siellä on taatusti yhtä kuuma kuin Suomessakin?
      Nastathan siellä on kielletty.

      • MJV

        Well !

        Jostakin olen lukenut, että meidän Nesteen valmistama asfaltti on pehmoisempaa kuin Keski-ja Etelä-Euroopassa käytetty. Siellä ei tosi helteelläkään synny uria juuri ollenkaan.

        T. Matti


      • Urautunut
        MJV kirjoitti:

        Well !

        Jostakin olen lukenut, että meidän Nesteen valmistama asfaltti on pehmoisempaa kuin Keski-ja Etelä-Euroopassa käytetty. Siellä ei tosi helteelläkään synny uria juuri ollenkaan.

        T. Matti

        No näinpä varmaan on. Ilmankos täällä on vähän väliä asfalttityöt käynnissä milloin missäkin.


      • Liikkuja
        MJV kirjoitti:

        Well !

        Jostakin olen lukenut, että meidän Nesteen valmistama asfaltti on pehmoisempaa kuin Keski-ja Etelä-Euroopassa käytetty. Siellä ei tosi helteelläkään synny uria juuri ollenkaan.

        T. Matti

        Eikä heillä talvisin ole 30 astetta pakkasta. Asfaltille asennetaan erilaiset vaatimukset Suomessa missä tienlämpötila vaihtelee paljon (-40 astetta - 60 astetta)


    • kitkakalle

      Miksiköhän urat ovat sitten henkilöauton levyisiä, eivätkä rekan levyisiä?

      • Likkuja

        Katso tarkkaan niin monessa paikassa näkyy paripyörien jäljet! Lisäksi henkilöautoliikenne on moninkertainen verrattuna rekka liikenteeseen...


      • kitkakalle
        Likkuja kirjoitti:

        Katso tarkkaan niin monessa paikassa näkyy paripyörien jäljet! Lisäksi henkilöautoliikenne on moninkertainen verrattuna rekka liikenteeseen...

        Olen aina nähnyt näkötestissä alimman rivin. Näen sen vieläkin.

        Nastarenkaiden teitä kuluttava ominaisuus on pienentynyt vuosien mittaan, mutta yhä ne kuluttavat noin 500 g/100 km. Päätyykö tuo irronnut aines takaisin tiehen. Ei päädy, vaan lentää taivaan tuuliin (ja sieltä ihmisten keuhkoihin).

        Urat ovat henkilöauton levyiset. Jos vieressä on toiset urat, on ne syntyneet, kun henkilöautot ovat ajaneet urien sivussa. Tämä asia on tutkittu ties kuinka monta kertaa ja on päivänselvää, että nastarenkaat synnyttävät urat.

        En ole saksassa missään tavannut suomen kaltaisia uria. Miksiköhän? Koska siellä ei saa saa ajaa nastoilla.


      • kitkakalle
        Likkuja kirjoitti:

        Katso tarkkaan niin monessa paikassa näkyy paripyörien jäljet! Lisäksi henkilöautoliikenne on moninkertainen verrattuna rekka liikenteeseen...

        Heurekassa on muutama vuosi sitten näyttely nastarenkaista. Esillä oli nastoja eri vuosikymmeniltä ja niiden vieressä auton irrottaman kiviaines sadalla kilometrillä. Oli aika havainnollisesti näytetty kuinka paljon nastat syövät asfalttia.

        Mutta se olikin varmaan huuhaanäyttely?


      • Liikkuja
        kitkakalle kirjoitti:

        Olen aina nähnyt näkötestissä alimman rivin. Näen sen vieläkin.

        Nastarenkaiden teitä kuluttava ominaisuus on pienentynyt vuosien mittaan, mutta yhä ne kuluttavat noin 500 g/100 km. Päätyykö tuo irronnut aines takaisin tiehen. Ei päädy, vaan lentää taivaan tuuliin (ja sieltä ihmisten keuhkoihin).

        Urat ovat henkilöauton levyiset. Jos vieressä on toiset urat, on ne syntyneet, kun henkilöautot ovat ajaneet urien sivussa. Tämä asia on tutkittu ties kuinka monta kertaa ja on päivänselvää, että nastarenkaat synnyttävät urat.

        En ole saksassa missään tavannut suomen kaltaisia uria. Miksiköhän? Koska siellä ei saa saa ajaa nastoilla.

        Tavallisella tiellä ajaa keskimäärin n. 10.000 autoa nastarenkailla vuorokaudessa?

        Niistä 2/3 ajaa samassa kohdassa... 2/3 * 10.000 autoa * 2 rengasta/puoli *500 g/100.000 m = 66,7 g/m ja vuorokausi.

        Talvirenkailla ajetaan n. 4 kuukautta ~ 120 päivää => kulutus n. 8 kg/m.

        asfaltti painaa melkein kuin irtosoraa 1.800 kg/m3. Talvirenkaat ovat koko 175 mm ==> Asfaltti painaa 1.800 kg/m3 * 1 m *0.175 m = 315 kg/m (eli asfaltin teoreettinen paksuus on silloin 1 metri).

        Kulutus on n. 8 kg ==> ura olisi 8/315 m = 0.025 m = 25 mm. Tiestössä urat ovat kuitenkin syvemmät... Kun korottaa ajomäärrä 20.000 autoon on ura 50 mm jne.


      • 1
        Liikkuja kirjoitti:

        Tavallisella tiellä ajaa keskimäärin n. 10.000 autoa nastarenkailla vuorokaudessa?

        Niistä 2/3 ajaa samassa kohdassa... 2/3 * 10.000 autoa * 2 rengasta/puoli *500 g/100.000 m = 66,7 g/m ja vuorokausi.

        Talvirenkailla ajetaan n. 4 kuukautta ~ 120 päivää => kulutus n. 8 kg/m.

        asfaltti painaa melkein kuin irtosoraa 1.800 kg/m3. Talvirenkaat ovat koko 175 mm ==> Asfaltti painaa 1.800 kg/m3 * 1 m *0.175 m = 315 kg/m (eli asfaltin teoreettinen paksuus on silloin 1 metri).

        Kulutus on n. 8 kg ==> ura olisi 8/315 m = 0.025 m = 25 mm. Tiestössä urat ovat kuitenkin syvemmät... Kun korottaa ajomäärrä 20.000 autoon on ura 50 mm jne.

        Ari kakkonen!


      • 1
        kitkakalle kirjoitti:

        Heurekassa on muutama vuosi sitten näyttely nastarenkaista. Esillä oli nastoja eri vuosikymmeniltä ja niiden vieressä auton irrottaman kiviaines sadalla kilometrillä. Oli aika havainnollisesti näytetty kuinka paljon nastat syövät asfalttia.

        Mutta se olikin varmaan huuhaanäyttely?

        ...kysyy tältä "liikkujalta"! Tuon tyyppisillä on aivan oma tieteisjärjestelmä!


      • Big M
        kitkakalle kirjoitti:

        Olen aina nähnyt näkötestissä alimman rivin. Näen sen vieläkin.

        Nastarenkaiden teitä kuluttava ominaisuus on pienentynyt vuosien mittaan, mutta yhä ne kuluttavat noin 500 g/100 km. Päätyykö tuo irronnut aines takaisin tiehen. Ei päädy, vaan lentää taivaan tuuliin (ja sieltä ihmisten keuhkoihin).

        Urat ovat henkilöauton levyiset. Jos vieressä on toiset urat, on ne syntyneet, kun henkilöautot ovat ajaneet urien sivussa. Tämä asia on tutkittu ties kuinka monta kertaa ja on päivänselvää, että nastarenkaat synnyttävät urat.

        En ole saksassa missään tavannut suomen kaltaisia uria. Miksiköhän? Koska siellä ei saa saa ajaa nastoilla.

        Mistä johtuu, että urat koukkaavat jokaiselle bussipysäkille, jos ne muka yksin henkilöautoista syntyvät?

        Ja miksi uudet tiet urautuvat jopa ennen nastakauden alkua? Ajaako joku salaa kesällä nastoilla ihan sikana? Ja miksi urat eivät ole syvimmillään tyypillisissä jarrutuspaikoissa, kuten risteyksissä?


      • kitkakalle
        Big M kirjoitti:

        Mistä johtuu, että urat koukkaavat jokaiselle bussipysäkille, jos ne muka yksin henkilöautoista syntyvät?

        Ja miksi uudet tiet urautuvat jopa ennen nastakauden alkua? Ajaako joku salaa kesällä nastoilla ihan sikana? Ja miksi urat eivät ole syvimmillään tyypillisissä jarrutuspaikoissa, kuten risteyksissä?

        Ei ole sanonut, ettei uria tulisi myös raskaasta liikenteestä. Varmasti tulee, mutta pääsyy ovat nastarenkaat.

        Lukekaa Moottori-lehti 10/97. Siinä oli faktaa nastarenkaiden kulutuksesta. Vuonna 65 nastarenkaat kuluttivat autoa kohden 5-6 kg/100 km. Vuonna 97 enää 800 g/100 km. Parannusta on tapahtunut, mutta kulutus on edelleen kova. Varsinkin kun liikennemäärät ovat kasvaneet huimasti.


      • Likkuja
        1 kirjoitti:

        Ari kakkonen!

        ..tämä hyvää vai huonoa?

        En tunne Aria...


      • gsm
        Likkuja kirjoitti:

        ..tämä hyvää vai huonoa?

        En tunne Aria...

        sillä kirjoitusvirheet ovat samanlaisia, samoin "mustatuntuuteoriat".


      • ABAmmattilainen
        Liikkuja kirjoitti:

        Tavallisella tiellä ajaa keskimäärin n. 10.000 autoa nastarenkailla vuorokaudessa?

        Niistä 2/3 ajaa samassa kohdassa... 2/3 * 10.000 autoa * 2 rengasta/puoli *500 g/100.000 m = 66,7 g/m ja vuorokausi.

        Talvirenkailla ajetaan n. 4 kuukautta ~ 120 päivää => kulutus n. 8 kg/m.

        asfaltti painaa melkein kuin irtosoraa 1.800 kg/m3. Talvirenkaat ovat koko 175 mm ==> Asfaltti painaa 1.800 kg/m3 * 1 m *0.175 m = 315 kg/m (eli asfaltin teoreettinen paksuus on silloin 1 metri).

        Kulutus on n. 8 kg ==> ura olisi 8/315 m = 0.025 m = 25 mm. Tiestössä urat ovat kuitenkin syvemmät... Kun korottaa ajomäärrä 20.000 autoon on ura 50 mm jne.

        Perusasfalttityyppi teillä on AB20/120. "20" on asfalttimassan kiviaineksen maksimiraekoko ja "120" paino kg/m2, mikä vastaa kerrospaksuutena 5 senttiä. Näitä kerroksia on (karkeasti rajattuna) maantiellä 2 kerrosta ja motareilla 3 kerrosta. Kun 5 cm asfalttia painaa 120 kg/m2, niin tilavuuspainoksi saadaan 2400 kg/m3. Se on selvästi enemmän kuin soran/murskeen tilavuuspaino.


      • tätä näkyäkö kaipaat
        ABAmmattilainen kirjoitti:

        Perusasfalttityyppi teillä on AB20/120. "20" on asfalttimassan kiviaineksen maksimiraekoko ja "120" paino kg/m2, mikä vastaa kerrospaksuutena 5 senttiä. Näitä kerroksia on (karkeasti rajattuna) maantiellä 2 kerrosta ja motareilla 3 kerrosta. Kun 5 cm asfalttia painaa 120 kg/m2, niin tilavuuspainoksi saadaan 2400 kg/m3. Se on selvästi enemmän kuin soran/murskeen tilavuuspaino.

        Taitaa asfalttiReinolla olla talvilepo käynyt raskaaksi ja tekemistäkään ei keksi sittten millään.
        Onneksi Suolesta kaivamalla löytyy vuonna 2002 avattu keskustelu kesän hellekeleillä tehtävistä asfalttitöistä ja niiden ongelmista.
        Hienointa tässä kuitenkin on se suuri kaipuu raakojen meisten hommiin ja kun upean kireä miehen ruskettunut ja hikinen vartalo taittuu lapion varressa upeaasti kaarelle, että jäntevä varsi oikein kiristyy ja lihakset erottuvat tisistaa jne....


      • Liikkuja kirjoitti:

        Tavallisella tiellä ajaa keskimäärin n. 10.000 autoa nastarenkailla vuorokaudessa?

        Niistä 2/3 ajaa samassa kohdassa... 2/3 * 10.000 autoa * 2 rengasta/puoli *500 g/100.000 m = 66,7 g/m ja vuorokausi.

        Talvirenkailla ajetaan n. 4 kuukautta ~ 120 päivää => kulutus n. 8 kg/m.

        asfaltti painaa melkein kuin irtosoraa 1.800 kg/m3. Talvirenkaat ovat koko 175 mm ==> Asfaltti painaa 1.800 kg/m3 * 1 m *0.175 m = 315 kg/m (eli asfaltin teoreettinen paksuus on silloin 1 metri).

        Kulutus on n. 8 kg ==> ura olisi 8/315 m = 0.025 m = 25 mm. Tiestössä urat ovat kuitenkin syvemmät... Kun korottaa ajomäärrä 20.000 autoon on ura 50 mm jne.

        No niin, nyt löytyy jo matematiikkaakin todistamaan nastojen haitallista vaikutusta.

        Vain 20 000 autolla vuorokaudessa päästään noin syviin uriin (5 senttiä). Entäpä vilkasliikenteisellä tiellä, jossa liikennettä on 3-4 kertaa tuon verran? Jeps. Jo laskennallisesti 20 senttiset urat.

        Suhteellisen syvää, sano?


      • kumpujako syntyy?
        The_Rat kirjoitti:

        No niin, nyt löytyy jo matematiikkaakin todistamaan nastojen haitallista vaikutusta.

        Vain 20 000 autolla vuorokaudessa päästään noin syviin uriin (5 senttiä). Entäpä vilkasliikenteisellä tiellä, jossa liikennettä on 3-4 kertaa tuon verran? Jeps. Jo laskennallisesti 20 senttiset urat.

        Suhteellisen syvää, sano?

        Varmaankin laskuvirhe, mutta tuskin se asuaa muuttaa miksikään että metallipiikit iskiessään kiveen hajottavat sen hiekaksi ennemmin tai myöhemmin.


      • jätetään jo 2002
        kumpujako syntyy? kirjoitti:

        Varmaankin laskuvirhe, mutta tuskin se asuaa muuttaa miksikään että metallipiikit iskiessään kiveen hajottavat sen hiekaksi ennemmin tai myöhemmin.

        taitaa tuo rapautuminen irroittaa nuo kivet siinä kohtaa kun suola ja pakkanen vuoroon rasittavat teitämme. turhaa itkua kaiken kaikkiaan, sillä bnastarenkaat ovat edelleen parhaat vaihteleviin keleihimme, vaikka kuinka niiden piikkejä on rajoitettu.


      • kumpujako syntyy?
        jätetään jo 2002 kirjoitti:

        taitaa tuo rapautuminen irroittaa nuo kivet siinä kohtaa kun suola ja pakkanen vuoroon rasittavat teitämme. turhaa itkua kaiken kaikkiaan, sillä bnastarenkaat ovat edelleen parhaat vaihteleviin keleihimme, vaikka kuinka niiden piikkejä on rajoitettu.

        >>>taitaa tuo rapautuminen irroittaa nuo kivet siinä kohtaa kun suola ja pakkanen vuoroon rasittavat teitämme

        Kummasti se rapautuminen tapahtuu urautumisena eikä koko tien leveydeltä.

        Itse en ole kertaakaan kaivannut nastarenkaita niistä luovuttuani. Miten sinä toteat saavasi nastoista hyötyä? Entä miten suhtaudut väitteeseen että nastojen kuluessa (kaksi-kolme tavlea) katoaa myös niiden etu jäällä, mutta haitat jäävät?


    • Ari

      Kyllä urat tekevät henkilöauton nastarenkaat siitä ei pääse mihinkään. Ei niissä maissa ole uria missä on nastakielto, vaikka niissä on vielä lämpöisenpää. Nastat tulisi kieltää kokonaan ja suolaus kieltää.

      • Liikkuja

        on uria...

        Kuka perk...le ajaa natoilla kesäisin ;-) ?


      • Anti-Ari

        asvaltti on siellä lujempaa tekoa. Tällä ei ole varaa tehdä hyvää kestävää asvalttia. Poistettu asvaltti käytetään uudelleen ja siitä ei tehdä yhtä vahvaa. Muistele 20vuotta taaksepäin. Asvaltti oli kestävämpi jo kun sitä levitettiin. Näin on.


    • ...©

      Nykyään kun kaikilla on kiire ja kaikki on liian kallista tehdään teiden "kunnostukset" aika vauhtia.

      Ennen kuorittiin vanha pinnoite pois ja ajettiin uutta soraa tielle (jota pitkin sai kauankin ajaa ja kaikki valittelivat kiveniskemiä) ennen uutta asfalttia, eli perustukset pistettiin kuntoon pinnoitekorjauksen yhteydessä.

      Nykyään parhaimmillaan sama kone joka levittää asfalttia kaapii samalla kerralla vanhan pinnoitteen pois, tai sitten levitetään vain uusi kerros asfalttia joka jyrätään tasaiseksi. Tällaisen tien poikkileikkauksessa uusi pintakerros on vanhojen urien kohdalla ilmavampaa kuin muissa kohdissa eikä tarvita edes lämmintä kesää että raskas liikenne poistaa turhat ilmat johon tiejyrä ei ole pystynyt. Aina ei tarvita edes raskasta liikennettä, mopokin riittää.

      • Liikkuja

        Tämä on nyky-yhteiskunnan kirous: kiire, kiire...mitään ei tehdä kunnolla, koska aika on rahaa.


    • nastoitta tänäänkin

      Mielenkiintoista että nastarenkaiden ongelmista on keskusteltu jo yli 10 vuotta, mutta silti ihmiset valitsevat ensisijaisesti nastoitetut talvirenkaat.

      Harmittaa että en itse lopettanut nastojen käyttöä jo aiemmin. Vaan kun ei kitkarenkaita voi testata missään ja todeta että ne ovat erinomaiset, ja turvallisuusihmiset vielä neuvovat "hassusti" että nastoilla ei tarvitse ajonopeudessaan huomioida kelieroja. Nastat kun tasoittavat kaikki kelierot niin kätevästi (po. verrattuna kesärenkaisiin).

    • opiskelija

      Nykypäivän nasta ja kirta rengashan on melkein sama erona se että nastakumissa on nastat. Kyllä jäätiköllä paremmat on nastat mutta eihän kaupungeissa jäätä ole kun suolataan ja hiekotetaan. Toista on metsäkylissä joissa saattaa jopa auratraktori tulla 24h sateen loppumisen jälkeen. Jos vain kaupungissa ja isoja teitä ajaisi niin kitkat varmaan riittää hyvin?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      428
      9347
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2446
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      44
      1855
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1659
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1428
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1349
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      366
      1240
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      141
      1179
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      19
      1139
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1042
    Aihe