Talvella pyöräilystä

Maryl

Tuli poljettua puoli vuotta työmatkat Etelä-Espoosta
Helsingin keskustaan eli noin 30 km päivässä, pyöränä Marinin 21-vaihteinen "perus"naistenpyörä. Nyt sitten säiden kylmettyä vaihdoin bussiin, mutta viikon jälkeen mieli tekisi jo pyörän selkään, mutta ajo liukkailla ja lumessa askarruttaa...
Ilmeisesti nastarenkaat saa tuohon Mariiniinkiin, mutta mitenköhän mahtavat vaihteet ja jarrut toimia pakkasessa ja sohjossa?
Viime keväänä ajoin pari kertaa 4-vaihteisella DBS:llä ja siinä vaihteet olivat yöllä jäätyneet ja alkoivat vasta Lauttasaaren kohdalla toimia...

Millaisilla pyörillä ajatte siis talvella?
Kannattaisikohan talvipyöräksi ostaa yksivaihteinen "mummomankeli" nastoilla?

Kovaa ei tarvitse päästä, vaan itse pyöräily on se pontti...

10

3359

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokkolassa

Täällä pohjoisempana olen ajellut talvetkin ihan tavallisilla renkailla, peilijääpäiviä on kuitenkin aika vähän talvessa.Varmuus tietenkin ennen kuin vahinko.

Pyörässä on 3 kappavaihdetta, joka on kuulemani mukaan herkempi jäätymään kuin ratasvaihteet.Enpä tiedä sitten.

Pari kertaa on tuulisen suojasään jälkeen jäätynyt joku vaihde päälle, mutta kakkonen on tuossa niin hyvä yleisvaihde ettei haittaa.

Olen ottanut pyörän sitten huoneeseen viikonlopuksi kuivamaan ja taas on vaihteet toimineet. Jarrut ovat toimineet aina, kun on kesärengas saanut tiestä otteen.

Halpa mummomankeli voisi tosiaan olla parempi siellä suolateillä, ettei kallis pyörä ruostu.

• Kiki

Nastat vaan alle ja aseöljyllä öljyät vaijerit ja muut liikkuvat osat, ainoastaan jos on V-jarrut niin ne saattaa mennä "tukkoon" eli levyjarru pyörään

• supertele

pyörä kannattaa pitää kylmässä ettei ole vaihteet ja rattaat lämpimiä lähtiessä. Aiheuttaisi lumen sulamisen ja jäätyessään takaisin muutaman minuutin ajon jälkeen tekee epäkivaa. Toisaalta lumisaateeseen ei kannata pyörää jättää.(itsestäänselvyys?) Vaan paras ratkaisu on jonkinlainen ulkoilman lämpöinen vaja tai vastaava.

• Kannattaa TOSIAANKIN pitää huolta (varsinkin vannejarrullisessa pyörässä), että vanteiden lämpötila on pakkasen puolella ennenkuin sillä lähtee pakkaseen polkemaan. Lämpimästä varastosta tuotuun vanteeseen lumi sulaa ja jäätyy matkan jatkuessa, ja muodostaa sellaisen pinnoitteen, jonka jälkeen jarrut eivät pidä yhtään.

Eipä ollu kivaa lasketella jarruttomalla fillarilla paikallista laskettelurinnettä alas....

Itselläni on käytössä talvisin tavallinen maastopyörä, jossa alla tälläiset renkaat:

http://www.suomityres.fi/bike/images/nbx21.jpg

Normaalilla lumikelillä pito on hyvä, mutta pääkallokelillä jätän kyllä fillarin suosiolla kotiin.

• Paljon pyöräilevä

Minä säilytän pyörää yöt lämpimässä kellarissa ja poljen 12 km työmatkan, myös talvella, jo seitsemättä talvea.

Ei minulla ole jarrut jäätyneet, vaikka on ihan tavalliset v -jarrut. Joskus kovalla pakkasella vaihteet ovat vähän kohmeessa ja polkeminen hieman raskaampa.

• SCOTT

Itse olen polkenut monta talvea. Ja pyöränä SCOTT:in maastopyörä, jossa V-jarrut. Olen sitämieltä että leveärenkainen maastopyörä on paras valinta. Pitoa löytyy kun vaihtaa eteen nastarenkaan, itselläni on Nokian valmistama nastarengas. HUOM! muistakaa että nastarenkaat pitää ajaa sisään ennen talvikelejä 50km, jotta nastat pysyisivät renkaassa kiinni jatkossakin.

Muistakaa myös valo pyörään! Muuten voi saada mukavan pikavoiton, tai sattua jotain pahempaa jos et näy liikenteessä.

Ja tosiaan ihan hyvin voi ajaa ilman nastojakin lumikelillä, mutta jäällä ei sitten pidä yhtään. Tiedän sen hyvin kun oli yöllä pakkasta ja tiellä ohut jääkerros niin jarrut toimivat hyvin mutta renngas alla ei pitänyt yhtään niin jarrutus luisui 50metriseksi! Onneksi ei ollut vaaraa.

Eikä ne vaihteet tai jarrut itselläni ainakaan ole pakkasella temppuilleet vaikka pidän pyörää lämpimässä varastotilassa. Itse en pyörää ainakaan halua jättää ulos kosteuden ruostuttamaksi.

• 12 kk

Itse olen pyöräillyt kaski vuotta läpivuoden työmatkat Helsingissä n. 25 km /päivä. Talvella alle vaihdan Nokian nastarenkaat. Pk-seudulla ehdottomat, ainakin edessä. Kaksi talvea ajettu eikä näy juurikaan kulumia nastoissa eli ovat usempivuotiset. 21-vaihteisen pyöränvaihteet pysyy kunnossa kun harjaan väh. kerran viikossa kapealla harjalla rattaat ja ruiskutan ketjuille ja talviolosuhteisiin sopivaa öljyä. Pyörää säilytän kylmässä vajassa. Varusteet ostan alan liikkeistä esim. Velosport. Pyöräni ja varusteet ovat aika kalliita, mutta katson että panostus kannattaa, koska saan päivittäisen liikunnan samalla.

• pyörät

Ite oon ny jopoillu kesänajan työmatkoja, mutta talven lähentyessä tänne eteläsuomeen, ajattelin fiksuna ostaa Jopoon etupyöräksi nastakumen. Yllätys oli melkoinen myyjän sanoessa, että 22 tuumaisia nastakumeja ei valmista kukaan. Ei ole tarpeeksi kysyntää. Nyt ahistaa se tuleva niljakas jääkeli, kun etupyörä lähtee alta ja ite lentää turpa edellä katuun.

• Tane
        pyörät kirjoitti:

Ite oon ny jopoillu kesänajan työmatkoja, mutta talven lähentyessä tänne eteläsuomeen, ajattelin fiksuna ostaa Jopoon etupyöräksi nastakumen. Yllätys oli melkoinen myyjän sanoessa, että 22 tuumaisia nastakumeja ei valmista kukaan. Ei ole tarpeeksi kysyntää. Nyt ahistaa se tuleva niljakas jääkeli, kun etupyörä lähtee alta ja ite lentää turpa edellä katuun.

Tehdä itse sellaiset. Osta karkea 22" rengas ja laita ruuvi"nastat" läpi sisäpuolelta. Peitä reijät sisäpuolelta sikaflexillä tai vastaavalla..

• JimmyDragon

Olisiko jo aika vaihtaa nastat alle kun luntakin on jo tullut vähän tien pintaan ja lämpötila on siinä 1 ja -2 puolella, mitäs mieltä olette? Vai kannattaisiko vielä odottaa ettei nastat kulu turhaan?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3037
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3021
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2387
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1873
    5. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1808
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1729
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      79
      1317
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1270
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79