Mulla ilmeni kipuja hölkätessä pahimmalta ne tuntui ylämäkeen mennessä, välilllä jopa ylämäkee kävellessä. lääkärissä kävin ja magn kuvauksia myöten ja " asialle ei voida tehdöä mitään" " käytä tukea JOS PITÄÄ JUOSTA" kovin tyydyttävää kakskymppisenä kun asialle ei voida tehdä mitään...(ei oo mitään leikattavaa)
löysin wrangen nettisivuilla kehutunt vulkan polvituen 37e onko kellään kokemusta samankaltaisita tai instrusta ostetuista, eihä rikkinäistä polvee mielestäni saa vahvistamalla kuntoon vaan leikkauksella...
auttaako polvituki hölkässä
7
20679
Vastaukset
- asylum2
Polvea ei oikeastaan saa kuntoon ikinä, paitsi tekonivelleikkauksella. Jos tilanne on oikeasti paha niin voidaan vähän esim. hioa polvea tms.
Jos olet nivelrikko niin tilanteeseen ei auta kuin lihasten hyvä kunto. Eli reiden ojentaja vain hyvään kuntoon niin hidastaa nivelrikkoa ja muutenkin vähentää loukkaantumisriskiä.
Jos et ole kauaa lenkkeillyt niin voi johtua ihan pelkästä tottumattomuudesta, huonoista kengistä, väärästä tekniikasta. Vältä asfalttia, jos se jotain tekee niin pahentaa tilannetta.
Tukikin kyllä voi auttaa jos sinulla on "löysä polvi" eli polvi tuntuu vähän huteralta. Itselläni on hieman löysä nivel toisessa polvessa ja käytin vähän aikaa polvitukea, en kyllä muista edes merkkiä. Juoksun myötä kivut hävisivät eikä polvi ole enää lukkoillut/kipeytynyt. - polvituki
oli yhtä tyhjän kanssa (juuri tuo maltaita maksanut neopreenijuttu). Juoksin se polvessa kolme kertaa ja siirsin sen sitten lipastoon oikein pahan päivän varalle. Luulen, että tuki hoitaa hommansa missä muussa urheilulajissa tahansa.
- Jeppe
Kuvauksesta päätellen on vaikea sanoa, onko tuo vammasi ns. juoksijan polvi. Juoksijan polvi ilmenee pistävänä kipuna polven ulkosyrjällä. Tuo ylämäessä tuntuminen vähän viittaisi siihen. Jos, niin kysymyksessä on rasitusvamma, joka paranee levolla. Ilmeisesti askeleesi on sellainen, että juoksijan polvi tulee herkästi. Vältä kovia juoksualustoja, siis pururata vähän armahtaa. Markettitossuilla ei saa juosta vaan maksimivaimennetut tossut pitää olla. Venyttely auttaa. Pidä pari viikkoa taukoa juoksusta, käy vaikka uimassa, se ei rasita polvea. Juoksijan polveen hyvä venyttelyohje: http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=829
Itselläni on kokemusta em. vaivasta, joka kyllä paranee ja voi juosta. Asiasta pitää kuitenkin kantaa huolta venyttelemällä, kunnon tossuilla ja valitsemalla juoksualusta.- Jeppe
Jäi vielä sanomatta, että lepoaikana kannattaa polveen sivellä tulehduskipuvoidetta ohjeen mukaan päivittäin. Apteekista noita saa, ainakin Orudis tulee mieleen ja onhan niitä muitakin. Sitten kun taas lähdet juoksentelemaan, laita ensimmäisillä kerroilla polven ympärille kylmägeeliä ja jokin lämmin vaate.
- kkk
Minä kävin lääkärissä polvivaivan takia (oireet viittasivat vahvasti ns. juoksijan polveen). Lääkäri määräsi tasapainoharjoituksia, etureiden vahvistusta sekä jotain lääkettä, mitä käytetään nivelreumaan.
Omat keinot eivät vaivaan nimittäin tepsineet. Ei lepo, venyttely eikä hieronta. Niin ja lääkäri totesi myös hienoisen kierron polvessani, mikä on ehkä saattanut edesauttaa vaivan syntyä. - Jeppe
kkk kirjoitti:
Minä kävin lääkärissä polvivaivan takia (oireet viittasivat vahvasti ns. juoksijan polveen). Lääkäri määräsi tasapainoharjoituksia, etureiden vahvistusta sekä jotain lääkettä, mitä käytetään nivelreumaan.
Omat keinot eivät vaivaan nimittäin tepsineet. Ei lepo, venyttely eikä hieronta. Niin ja lääkäri totesi myös hienoisen kierron polvessani, mikä on ehkä saattanut edesauttaa vaivan syntyä....olen kanssa kuullut, että vaiva pahaksi äityessään ei kotikonstein parane. Toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä heti kun vaiva ilmaantuu eikä vaan väkisin yrittää juosta. Itse sain edellisen kerran jp:n pitkässä hölkkätapahtumassa. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut keskeyttää, mutta mutta... Se antoi tapahtuman jälkeen merkkejä jonkun aikaa, kunnes aikaisemmin mainituin toimenpitein parani. Itselläni on kyllä juoksunharrastajaksi reittä ja yläkroppaa vähän liikaakin. Käyn salilla säännöllisesti (hiihto), mutta vaiva vaan tuli. Syy on ehkä askelvirhe, jossa jalkaterä pyrkii kääntymään sisällepäin juostessa.
Lääkäreistä puheenollen alkup. kysyjän kannattaisi käydä tunnetusti urheiluvaivoja tuntevan lääkärin pakeilla, ei näihin "arvauskeskuksessa" yleensä taida apua löytyä. - täällä
Jeppe kirjoitti:
...olen kanssa kuullut, että vaiva pahaksi äityessään ei kotikonstein parane. Toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä heti kun vaiva ilmaantuu eikä vaan väkisin yrittää juosta. Itse sain edellisen kerran jp:n pitkässä hölkkätapahtumassa. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut keskeyttää, mutta mutta... Se antoi tapahtuman jälkeen merkkejä jonkun aikaa, kunnes aikaisemmin mainituin toimenpitein parani. Itselläni on kyllä juoksunharrastajaksi reittä ja yläkroppaa vähän liikaakin. Käyn salilla säännöllisesti (hiihto), mutta vaiva vaan tuli. Syy on ehkä askelvirhe, jossa jalkaterä pyrkii kääntymään sisällepäin juostessa.
Lääkäreistä puheenollen alkup. kysyjän kannattaisi käydä tunnetusti urheiluvaivoja tuntevan lääkärin pakeilla, ei näihin "arvauskeskuksessa" yleensä taida apua löytyä.Mulla on samankaltaista vaivaa vasemmassa polvessa. Sääressä on semmoinen synnynnäinen kierto, että se vetää myös polvee. Samoin tuo reiden ulkosyrjän lihas on kiree. Kannattaa käydä fysioterapeutilla, se voi antaa lihaskunto-ohjeita ja venyttelyohjeita. Myös askeltesti (siis fysioterapeutin tekemä) vois olla suositeltava, niissä selviää hyvin, missä on vika ja jalalle voidaan tehdä jotain tukipohjallista tai etsiä jalalle sopiva kenkä. Yleislääkäri tuskin osaa muuta sanoa kuin "lepoa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850