Sen kuulemma näkee paljainkin silmin nyt, niin miten tunnistan sen? Miltä se näyttää paljain silmin katsottuna?
Tunnen tähtitaivaalta ainakin Polluxin ja Castorin, Orionin, Otavan ja Pikku-Otavan, joten onko näistä hyötyä sen paikantamisessa?
Vai onko tämä se: joskus olen nähnyt sellaisen, joka kiikareilla katsoessa näyttää sellaiselta sumulta, jossa on paljon pisteitä.
Andromedan galaksi!!
8
3470
Vastaukset
- Andromeda....
Ei siinä kiikarilla katsoessa näy pisteitä; tarkoitat varmaan Seulasia tai jotain pallomaista tähtijoukkoa.
Kiikarilla Andromedan galaksi näyttää sumumaiselta täplältä. Paljain sulmin voi näkyä hyvissä olosuhteissa...tosi vaikea ellei tiedä missä se tarkalleen sijaitsee.- Andromeda....
http://www.e-z.net/~haworth/constel/constel/andromeda.html
http://astrowww.astro.indiana.edu/novasearch/andromeda.html
Toivottavasti noista on apua...
- cassipeia
sellainen W-näköinen tähtikuvio.
Jonkin matkaa W:n pohjasta kohti taivaanrantaa
ja siinä se on.
Himmeä, soikea utuinen läiskä.
Kirkkaanä yönä näkyy hyvin kun tietää minne katsoo. - Anni Yökyöpeli
Kyllä se näkyy ilman kiikareitakin kirkkaana, kuuttomana yönä sellaisena himmeänä utuläiskänä, kunhan vaan tietää paikan. Täytyy katsoa kohteesta hiukan sivuun, kumma kyllä, niin näkee tarkemmin. Minen nyt just muista miksi se menee niin, isä sen joskus opetti. Silmä jotenkin tarkentaa väärin, jos katsoo suoraan... (?)
No, hyviä bongausöitä kuitenkin! :) Toivottavasti tulevana talvena olis paljon tähtikirkkaita öitä!Silmänpohjassa on keskellä terävän näön alue, mutta se ei ole niin valoherkkä kuin ympäröivä silmänpohja. Sen vuoksi pimeällä kannattaa katsoa hiukan sivuun, niin että kohde osuu sille valoherkemmälle alueelle.
- örkki
Andromedan galaksi näkyy pikkukaupungissa kerrostalon parvekkeeltani, tosin himmeästi, mutta näkyypä kuitenkin.
- kjkj
sijainnista en osaa sanoa, mutta se on utuinen läiskä, suunnilleen täydenkuun kokoinen.
- Nimetön
No ei noista kartoista tiedä...
Etsi Kassiopeia (W -muotoinen joukko, seulasista (Plejadit) "länteen". W:n tuplasakaroiden välissä, yhtä etäällä sakaroista "länteen" kuin keskimmäinen W:n "sakara". Ööh...
Näkee paljainsilmin hyvällä kelillä, mutta kiikarit jeesaa pirusti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171