Andromedan galaksi!!

Lily4

Sen kuulemma näkee paljainkin silmin nyt, niin miten tunnistan sen? Miltä se näyttää paljain silmin katsottuna?

Tunnen tähtitaivaalta ainakin Polluxin ja Castorin, Orionin, Otavan ja Pikku-Otavan, joten onko näistä hyötyä sen paikantamisessa?

Vai onko tämä se: joskus olen nähnyt sellaisen, joka kiikareilla katsoessa näyttää sellaiselta sumulta, jossa on paljon pisteitä.

8

3470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andromeda....

Ei siinä kiikarilla katsoessa näy pisteitä; tarkoitat varmaan Seulasia tai jotain pallomaista tähtijoukkoa.

Kiikarilla Andromedan galaksi näyttää sumumaiselta täplältä. Paljain sulmin voi näkyä hyvissä olosuhteissa...tosi vaikea ellei tiedä missä se tarkalleen sijaitsee.

• cassipeia

sellainen W-näköinen tähtikuvio.
      Jonkin matkaa W:n pohjasta kohti taivaanrantaa
      ja siinä se on.
      Himmeä, soikea utuinen läiskä.
      Kirkkaanä yönä näkyy hyvin kun tietää minne katsoo.

• Anni Yökyöpeli

Kyllä se näkyy ilman kiikareitakin kirkkaana, kuuttomana yönä sellaisena himmeänä utuläiskänä, kunhan vaan tietää paikan. Täytyy katsoa kohteesta hiukan sivuun, kumma kyllä, niin näkee tarkemmin. Minen nyt just muista miksi se menee niin, isä sen joskus opetti. Silmä jotenkin tarkentaa väärin, jos katsoo suoraan... (?)

No, hyviä bongausöitä kuitenkin! :) Toivottavasti tulevana talvena olis paljon tähtikirkkaita öitä!

• Silmänpohjassa on keskellä terävän näön alue, mutta se ei ole niin valoherkkä kuin ympäröivä silmänpohja. Sen vuoksi pimeällä kannattaa katsoa hiukan sivuun, niin että kohde osuu sille valoherkemmälle alueelle.

• örkki

Andromedan galaksi näkyy pikkukaupungissa kerrostalon parvekkeeltani, tosin himmeästi, mutta näkyypä kuitenkin.

• kjkj

sijainnista en osaa sanoa, mutta se on utuinen läiskä, suunnilleen täydenkuun kokoinen.

• Nimetön

No ei noista kartoista tiedä...

Etsi Kassiopeia (W -muotoinen joukko, seulasista (Plejadit) "länteen". W:n tuplasakaroiden välissä, yhtä etäällä sakaroista "länteen" kuin keskimmäinen W:n "sakara". Ööh...

Näkee paljainsilmin hyvällä kelillä, mutta kiikarit jeesaa pirusti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2441
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2374
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1510
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1176
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe