soijarouhetta vai jauhelihaa?

kumpaa

Olen halukas pudottamaan hieman painoani ja myös pienentämään ruokabudjettia. Kumpaa siis suosittelette: jauhelihan vai soijarouheen käyttöä? Molemmat maistuu

18

3298

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotakin

      Keitetty soijarouhe, 139kcal/100g.
      Keittämätön soijarouhe, 365kcal/100g.
      Vähärasvainen naudanjauheliha (7%) 138kcal/100g.
      Sika-nauta-jauheliha 221kcal/100g.

      En tunne soijarouhetta niin että osaisin hinnasta sanoa saati että tietäisin, miten se ruoanlaitossa käyttäytyy. Mutta tuollaiset tiedot kertoi www.fineli.fi

      • jees

        soijarouhe käy kaikkiin ruokiin jauhelihan tilalle. Soijarouheessa ei ole rasvaa eikä siinä ole kolesterolia nostavia eläinperäisiä rasvoja. Se pitää vain maustaa hyvin, mutta niinpä täytyy jauhelihakin.


      • Kiril
        jees kirjoitti:

        soijarouhe käy kaikkiin ruokiin jauhelihan tilalle. Soijarouheessa ei ole rasvaa eikä siinä ole kolesterolia nostavia eläinperäisiä rasvoja. Se pitää vain maustaa hyvin, mutta niinpä täytyy jauhelihakin.

        ei nosta kolesterolia vaan hiilihydraatit ja keinotekoiset teolliset rasvat.


      • ei ei ei
        Kiril kirjoitti:

        ei nosta kolesterolia vaan hiilihydraatit ja keinotekoiset teolliset rasvat.

        Älä viitsi syöttää noita valheita. Ei niitä usko kukaan kuitenkaan.

        "Kolesterolia on pelkästään eläinkunnan tuotteissa. Erityisen runsaasti kolesterolia on munankeltuaisessa, maksassa, mädissä, äyriäisissä ja rasvaisissa maitovalmisteissa, kuten voissa ja kermassa. Jo yhdessä kananmunan keltuaisessa on kolesterolia noin 230 mg, liki päivittäisen suosituksen verran!"

        Lähde: http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/ravinto/fi_FI/ravinnon_kolesteroli/


      • reino
        ei ei ei kirjoitti:

        Älä viitsi syöttää noita valheita. Ei niitä usko kukaan kuitenkaan.

        "Kolesterolia on pelkästään eläinkunnan tuotteissa. Erityisen runsaasti kolesterolia on munankeltuaisessa, maksassa, mädissä, äyriäisissä ja rasvaisissa maitovalmisteissa, kuten voissa ja kermassa. Jo yhdessä kananmunan keltuaisessa on kolesterolia noin 230 mg, liki päivittäisen suosituksen verran!"

        Lähde: http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/ravinto/fi_FI/ravinnon_kolesteroli/

        missä sitä kolesterolia ON ja mikä sitä NOSTAA. Kyllä sitä kolesterolia tulee muualtakin kuin suoraan rasvasta, miten lehmän lihassa ja maidossa muuten voisi olla kolesterolia, sehän on kasvissyöjä!


      • luuloinesi
        ei ei ei kirjoitti:

        Älä viitsi syöttää noita valheita. Ei niitä usko kukaan kuitenkaan.

        "Kolesterolia on pelkästään eläinkunnan tuotteissa. Erityisen runsaasti kolesterolia on munankeltuaisessa, maksassa, mädissä, äyriäisissä ja rasvaisissa maitovalmisteissa, kuten voissa ja kermassa. Jo yhdessä kananmunan keltuaisessa on kolesterolia noin 230 mg, liki päivittäisen suosituksen verran!"

        Lähde: http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/ravinto/fi_FI/ravinnon_kolesteroli/

        käsitteiden sekaannus melkoinen.Olen melko lailla Kirilin kannalla tässä asiassa.


      • ikävä kyllä
        jees kirjoitti:

        soijarouhe käy kaikkiin ruokiin jauhelihan tilalle. Soijarouheessa ei ole rasvaa eikä siinä ole kolesterolia nostavia eläinperäisiä rasvoja. Se pitää vain maustaa hyvin, mutta niinpä täytyy jauhelihakin.

        pikemminkin lahopuuta,mutta väärinhän se olisikin vaatia.


      • jooo-o
        luuloinesi kirjoitti:

        käsitteiden sekaannus melkoinen.Olen melko lailla Kirilin kannalla tässä asiassa.

        Ai jaa, että Sydän-liitossa ne vain jauhaa pelkkää paskaa vain ihmisten kiusaamiseksi? Joopa joo. Luulkaa mitä luulette, omapa on terveytenne ei voisi vähempää kiinnostaa. Eläkää vaan kermalla ja voilla, kyllä terveys sitten joskus pettää.

        On ihmeen typeriä ihmisiä maailma pullollaan.


      • ottakaa selvää
        reino kirjoitti:

        missä sitä kolesterolia ON ja mikä sitä NOSTAA. Kyllä sitä kolesterolia tulee muualtakin kuin suoraan rasvasta, miten lehmän lihassa ja maidossa muuten voisi olla kolesterolia, sehän on kasvissyöjä!

        No tuottaahan ihmisen kroppakin kolesterolia vaikka ei söisi eläinperäisiä aineita, ja juuri sen takia sitä ei kannattaisikaan syödä lisää hirveitä määriä koska silloin veren kolesterolitaso nousee. Älkää olko ihan yksikertaisia!


      • viisas tietäjä
        reino kirjoitti:

        missä sitä kolesterolia ON ja mikä sitä NOSTAA. Kyllä sitä kolesterolia tulee muualtakin kuin suoraan rasvasta, miten lehmän lihassa ja maidossa muuten voisi olla kolesterolia, sehän on kasvissyöjä!

        Ja tässä teille urpoille hyvä linkki, voitte ottaa asioista selvää ettei tarvitse tulla tänne juttelemaan mutuja:

        http://www.kolesteroli-info.fi/miten_hoidetaan_elamantavat.html

        Vai valehdellaanko tuolla teidän mielestänne?


      • porkkananpurija
        ikävä kyllä kirjoitti:

        pikemminkin lahopuuta,mutta väärinhän se olisikin vaatia.

        Soijarouhe täytyy maustaa. Ei jauhelihakaan sellainen mitään herkkua ole, aina siihen vähintään suolaa lisätään, usein myös muita mausteita. Soijarouheen voi liottaa mauste- tai kasvisliemessä (miksei lihaliemessäkin, jos se muuten kelpaa), ja lisätä vaikka lorauksen soijakastiketta. Mausteet voi sekoittaa mukaan jo liotusvaiheessa. Sitä siis liotetaan jonkun 10 minuuttia lämpimässä nesteessä. Jotkut ihan keittävät, mutta en itse ole kokenut tarpeelliseksi.

        Soijarouhe on kätevää, koska sitä voi aina säilyttää kuiva-ainekaapissa ja ottaa kun tarvitsee (ei siis mene vanhaksi heti toisinkuin liha). Siinähän on myös enemmän proteiinia, jos nyt joku sen puutteessa on. Ja eipä sen takia ole tarvinnut elikoita tappaa, eli jos nyt ylipäätään haluaa positiivisia asioita etsiä. Ja tulee paljon lihaa halvemmaksi, ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella.


      • jokainen lähe
        jooo-o kirjoitti:

        Ai jaa, että Sydän-liitossa ne vain jauhaa pelkkää paskaa vain ihmisten kiusaamiseksi? Joopa joo. Luulkaa mitä luulette, omapa on terveytenne ei voisi vähempää kiinnostaa. Eläkää vaan kermalla ja voilla, kyllä terveys sitten joskus pettää.

        On ihmeen typeriä ihmisiä maailma pullollaan.

        ...jossain vaiheessa.


      • MaijaaaaaaH
        ei ei ei kirjoitti:

        Älä viitsi syöttää noita valheita. Ei niitä usko kukaan kuitenkaan.

        "Kolesterolia on pelkästään eläinkunnan tuotteissa. Erityisen runsaasti kolesterolia on munankeltuaisessa, maksassa, mädissä, äyriäisissä ja rasvaisissa maitovalmisteissa, kuten voissa ja kermassa. Jo yhdessä kananmunan keltuaisessa on kolesterolia noin 230 mg, liki päivittäisen suosituksen verran!"

        Lähde: http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/ravinto/fi_FI/ravinnon_kolesteroli/

        Kyllä näitä "valheita" ainakin jotkut uskoo, ja kannattaakin uskoa.

        Aikaisemmin söin kasviksia, maitotuotteita, viljaa ja joskus kalaa. Pyrin käyttämään vähärasvaisia tuotteita ja välttämään mm. voita, sokeriin en paljoa kiinittänyt huomiota. Kolesterolini, verensokerini ja verenpaineeni olivat jatkuvasti koholla.

        Viime vuodenvaihteessa päätin alkaa vähentää hiilihydraattien osuutta ruokavaliossani ja samalla lisäsin kalan ja juuston osuutta välittämättä siitä kuinka paljon enemmän rasvaa saan. Myös voita, kermaa ja kananmunia olen alkanut käyttää jonkin verran. Kasvisten määrä on pysynyt jokseenkin samana kuin aiemmin, tosin perunan, riisin, porkkanan ja maissin olen jättänyt lähes kokonaan pois enkä syö enää hedelmiä lainkaan (marjoja tosin joskus). Leipää en syö enää lainkaan ja pyrin välttämään jauhoja muutenkin. Syön pari kertaa viikossa hiukan puuroa ja lisään joskus ruokaani leseitä. Valmisruokien määrä on vähentynyt roimasti. Kaikesta tästä muutoksesta on seurannut mm. painon, verensokerin, kolesterolin ja verenpaineen aleneminen. Tällä on ollut vaikutuksia myös ihon ja hiusten kuntoon: eivät ole enää niin kuivat kuin aiemmin. Luulen, että kalarasvan lisääminen on myös vaikuttanut aivotoimintaani positiivisesti. Ensimmäisten labratestien jälkeen lääkärini oli yllättynyt ja kehotti jatkamaan valitsemallani tiellä. Jos tällainen olisi vaarallista, kai hän olisi kieltänyt moisen ruokavalion ja varoittanut vaarasta. Vai kuinka?


      • uusia tuulia
        porkkananpurija kirjoitti:

        Soijarouhe täytyy maustaa. Ei jauhelihakaan sellainen mitään herkkua ole, aina siihen vähintään suolaa lisätään, usein myös muita mausteita. Soijarouheen voi liottaa mauste- tai kasvisliemessä (miksei lihaliemessäkin, jos se muuten kelpaa), ja lisätä vaikka lorauksen soijakastiketta. Mausteet voi sekoittaa mukaan jo liotusvaiheessa. Sitä siis liotetaan jonkun 10 minuuttia lämpimässä nesteessä. Jotkut ihan keittävät, mutta en itse ole kokenut tarpeelliseksi.

        Soijarouhe on kätevää, koska sitä voi aina säilyttää kuiva-ainekaapissa ja ottaa kun tarvitsee (ei siis mene vanhaksi heti toisinkuin liha). Siinähän on myös enemmän proteiinia, jos nyt joku sen puutteessa on. Ja eipä sen takia ole tarvinnut elikoita tappaa, eli jos nyt ylipäätään haluaa positiivisia asioita etsiä. Ja tulee paljon lihaa halvemmaksi, ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella.

        Olen nyt muutamia kertoja käyttänyt soiarouhetta ja olen tyytyväinen. on edullista ja riittoisaa ja kelpaa koko perheelle. Ruokaohjeita vaan saisi olla enempi tarjolla,kun en itse oikein osaa soveltaa.
        Olen myös huomannut että oloni on muutenkin virkeämpi ja kevyemmän tuntuinen, vaikka paino ei ole tippunut. en tosin ole päässyt vielä laihduttamisen alkuunkaan.
        soia rouheesta ainakin keitto tuli tosi hyvää,samoin peruna-soia rouhe kiusaus.Makaronilaatikko.
        Huomenna kokeilen eka kerran soia nakista tehdä kastikkeen. Odotan innolla millasta tulee!
        Muutenkin on virkistävää laittaa muutakin ruokaa, kuin niitä iankaikkisia perunoita.
        Suosittelen kaikille......!!!!!!!!!


    • reino

      valitse jauheliha laatu sen mukaan paljonko tarvitset rasvaa. Soijarouhetta ei kannata laihtuakseen syösä, sen energiasta tulee yli puolet hiilareista.

      • fitkit

        Ainakin soyappetit-tummassa rouheessa on 28g hiilareita, 52g proteiinia ja 16g kuitua. Näin ollen erittäin hyvä vaihtoehto jos haluaa syödä terveellisemmin! Lisään rouheita proteiinin takia myös rahkan joukkoon, koska eivät itsessään maistu juuri miltään. Loraus mustikkasoppaa ja on muuten herkkua! :)


    • Tepi

      Kannattaa käyttää naudanpaisti tai kalkkuna jauhelihaa, myös joissain pikkukaupoissa saa jopa possun sisäfileen jauhelihana.

    • validi

      En oikein ymmärrä... jos vähän haluat painoa pudottaa niin, mitä tekoa soijalla ja jauhelihalla on keskenään?
      Soijarouhettahan kasvissyöjät käytävät tehdessään jotain lihapullien korviketta,et painon pudotukseen tarvitse kumpaakaan,eihän kukaan jauhelihalla painoaan pudota.
      Käytä kasviksia ja juureksia kevennä koko ruokavaliota ja liiku sillä kyllä paino laskee ja on kukkarollekin edullinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe