Kunnossa (mittausten mukaan, päästöt, vuodot jne.) oleva Mazda 2.0 vm 1998 moottori, mikä kuluttaa pirusti Mobilin täyssynteettistä 5W/40 öljyä.
Ajattelin kokeilla jotain muuta öljyä..
Ehdotuksia?
Öljynkulutus kuriin merkkiä
16
7071
Vastaukset
- On paljon
Niin, paljonko kuluttaa? Voit koittaa jotain 5W-50 öljyä. Siinäpä se, sitten vaan remonttia tai öljynlisäystä jos ei auta.
- kokeilisin
sinun sijassasi Kendallia. Toiminut hyvin vastaavassa tapauksessa
16 vuotias, kulutti jotain 3 - 5 l synteettistä öljyä / 10000 km. Vaihto Shellin Helixiin (10W40?) pudotti kulutuksen noin yhteen litraan 10000 km:llä.
- että tietyt
sitroen kirjoitti:
16 vuotias, kulutti jotain 3 - 5 l synteettistä öljyä / 10000 km. Vaihto Shellin Helixiin (10W40?) pudotti kulutuksen noin yhteen litraan 10000 km:llä.
öljymerkit eivät vaan sovi tietyille automerkeille, riippumatta viskositeettiarvoista.
Mistähän mahtaa johtua..
Öljyhän on öljyä (alifaattinen hiilivetyseos), voikohan syy olla epäpuhtauksissa, tai eri ketjupituuskoostumuksessa(=paljon lyhyitä ketjuja yhdistettynä moniin pitkiin ketjuihin, voi tuottaa samat viskositeettiominaisuudet kuin paljon "keskipitkiä" ketjuja).
Eli, jos on paljon lyhyitä ketjuja, ne voivat "kadota" helpommin moottoriin.
- Jamppa1
mieltä että merkinvaihto auttaa ainoastaan jos vaihdat auton merkkiä. Näitä legendoja kerrotaan mutta itse en ole huomannut mitään käytännön eroa eri merkeillä. Olen pitänyt aika tarkkaa lukua asiasta. Viskositeetti vaikuttaa toki jonkin verran. Psykologisia vaikutuksia on ja sitten näitä mittavirhteitä ja olosuhteiden muutoksia. Öljynkulutus voi vaihdella paljonkin olosuhteiden mukaan.
Mitäs se "pirusti" muuten tässä tapauksessa tarkoittaa?- per suunnilleen
tuhat kilsaa..
Aloittaja - Jamppa1
per suunnilleen kirjoitti:
tuhat kilsaa..
Aloittajakonetta vaan availemaan. Edes mun vanha audi ei kuluta noin paljoa. Mitäs sillä olikaan ajettu ja minkälaisella huollolla ollut? Merkkiliikkeestä ehkä lähtisin kyselemään että onko koneessa joku tyyppijuttu mikä ton tekee. Puskeeko se sinistä käynnistäessä vai kaasulla vai molemmilla?
- jamppa
Jamppa1 kirjoitti:
konetta vaan availemaan. Edes mun vanha audi ei kuluta noin paljoa. Mitäs sillä olikaan ajettu ja minkälaisella huollolla ollut? Merkkiliikkeestä ehkä lähtisin kyselemään että onko koneessa joku tyyppijuttu mikä ton tekee. Puskeeko se sinistä käynnistäessä vai kaasulla vai molemmilla?
12200km, kaikki huollot tehty.
Ei savuta sinistä YHTÄÄN..
Käy nätisti, päästömittarit ei näytä ylimäärästä palamista, läpivuodot joka pytylle alle 10..
JOTEN, epäilen öljyä
(uudetkin mazdat voivat kuluttaa 0,5L/1000km tehtaan mukaan..) - ei olekaan
jamppa kirjoitti:
Käy nätisti, päästömittarit ei näytä ylimäärästä palamista, läpivuodot joka pytylle alle 10..
JOTEN, epäilen öljyä
(uudetkin mazdat voivat kuluttaa 0,5L/1000km tehtaan mukaan..)uusi Mazda joten ei kannata verrata niihin. Niissä on eri koneet ja lirummat öljyt. Ja niitä liruja käytettäessä moni muukin uusi auto syö öljyä. Mulla oli -98 mazda japsi mazdan koneella. Ostin sen uutena ja huollatin merkkiliikkeessä Shellin öljyillä. Sadan tonnin jälkeen huollatin sen muualla ja öljynä oli Teboilin 0-40. 180 tonnia sillä ruuvasin menemään ja kertaakaan ei vaihtojen välillä tarvinnu lisätä. Vanhassa autossa yleensä öljyä menee mut jos kymppitonnilla tarvii useasti lisäillä on jossain feelua.
- Jamppa1
jamppa kirjoitti:
JOTEN, epäilen öljyä
(uudetkin mazdat voivat kuluttaa 0,5L/1000km tehtaan mukaan..)joo. Mä ajattelin että olet ihan vakavissasi tän asian kanssa mutta olin vissiin väärässä.
Jos ei rakentavat neuvot kelpaa niin vaihda vaikka bilteman 10w-30 tupaan ja kokeile josko se sun moottorivikainen maksalaatkikkosi korjaantuisi sillä. Jos ei niin hassaa vielä rahasi motor uppiin. Eipä kosketa mun lompakkoani... - 2 subarua
Jamppa1 kirjoitti:
konetta vaan availemaan. Edes mun vanha audi ei kuluta noin paljoa. Mitäs sillä olikaan ajettu ja minkälaisella huollolla ollut? Merkkiliikkeestä ehkä lähtisin kyselemään että onko koneessa joku tyyppijuttu mikä ton tekee. Puskeeko se sinistä käynnistäessä vai kaasulla vai molemmilla?
Johonkin tuon öljyn täytyy häipyä, ei mene käytännön normirajoihin. Toisaalta, jos katsastaja ei rutise eikä tallin lattia tahraannu, niin pienehkö autoilukustannushan tuo on, ellei käytä turhan hyviä ja kalliita voiteluaineita.
Tuo uuden auton öljynkulutus 0,5l/1000km on se iänikuinen jäänne, jonka autonvalmistajat ovat säilyttäneet 50-luvulta ohjekirjoissaa. Tämä on keino välttyä takuukorjauksilta, jos olisi sattunut liukuhihnalta pääsemään öljyahmatti yksilö. Itselleni esim. ei ole osunut yhtään noin öljysyöppöä autoa 15 vuoden aikana. Kakkosautomme, Vanha Subbe ei syö kuin max. 0,5 l/10000km 5W-40 öljyä.
- oilii
saa rahalla
- Getsikkä
Moi! Suosittelen kokeilemaan Valvolinen Max lifeä. On tarkoitettu enempi ajetuille ja vähän öljystä tykkääville koneille! On kokemusta ja toimii! Saa ainakin Motonetistä.
- realisti
Jos moottorisi olisi kunnossa, ei se kuluttaisi öljyä.
Ei öljyn tarvitse vuotaa, se palaa!
Männänrenkaiden ohi ja ohjureiden kautta pääsee öljyä palotilaan poltettavaksi.
Ehäpä jokin sitkeä teräketjuöljy auttaisi japsin öljynkulutukseen ?- vai.
Litra tuhannella kilometrillä voi olla merkki että kone on väljä,mutta ei se noilla kilometreillä sitä ole.Venttiilin varren kumeistakin voi falskata tai jokin muukin syy voi löytyä.Mene asiantuntevalle korjaamolle missä tutkivat,niin syy selviää.
- bgth
Ensin pitäisi tietää, mistä vuotaa.
Akselitiivisteistä tulee paksu parhaiten ulos.
Kannatta myös huomioida että ohut "tippuu" pois helpommin kuin paksu,
usein paksumpi, 5w - ja nimenomaan tuo 50, vie enemmän öljyä.
Jää helpommin männänrenkaisiin ja kulkeutuu akseleita pitkin ulos.
Samoin jos on roiskevoitelu alapäässä, paksua roiskuu enmmän.
Ohut tippuu takaisin öljypohjaan.
Eli opettelemalla oppii, halpaöljyjä ei kannata kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä313527- 1231399
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111331- 711048
- 581041
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871026olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26967Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38941Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67920Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78875