Teiden suolaaminen lopetettava

Äijälä

Vaikka olenkin vankkumaton turvallisen liikenteen puolestapuhuja, en silti tykkää teiden suolaamisesta ollenkaan.

Mutta mitä mieltä olette te autoilun ammattilaiset ja kitkarenkailla ajavat, tarvitaanko suolausta ?

Joka pystyy nastattomilla ajelemaan, ei tarvitse myöskään teiden suolaamista.

Eikö ole muuta keinoa torjua liukkautta, kuin kylvää tuhansia tonneja luontoon suolaa vuosittain.

Suola saastuttaa paitsi luontoa, myös autoille se on kovin turmiollista.
Oikein etovaa on ajaa suolatuilla märillä teillä.

Itse pystyisin kyllä ajelemaan suolaamattomillakin teillä ja tietysti Auto-Antero, PeRsE ynnä muut huippukuskit, joten meidän vuoksi ei kyllä tiet suolaa kaipais.

Tämä on sellainen ikuisyyskysymys, josta on keskusteltu ennenkin, mutta kun eilen edessäni ajoi se vihoviimeinen suolankylväjä, alkoi vituttamaan oikein raskaasti,

Tietysti pitää ymmärtää raskasta ammattiliikennettä, joka ei liukkailla selviä tienpäällä ilman tienhoitoa.

Itse olisin hienon sepelin kannalla, joka varmasti estää liukkautta, mutta kallistahan se ja moni muu suolan korvaava tietysti olisi.

Ne eivät vaan ole vielä löytäneet suolan korvaavaa liukkaudenestoa. Suolakaan ei nimittäin joka tilanteessa auta, sillä tarpeeksi oikukas sää sotkee suolan vaikutukset heti pois.

Suola ruostuttaa auton pohjia pahasti, ellei joka ajon jälkeen ole huuhtelemassa ja pesemässä.

Myös kuuma hiekka olisi mielestäni tehokasta ja siistimpää laittaa liukkaseen tienpintaan, kuin tuo vihoviimeinen suola.

Uskonpa, että meitä suolauksen vihaajia on tälläkin palstalla, jotka toivoisimme, että se joskus lopetetaisiin kokonaan.

Valtiovalta voisi ohjata tienpitoon enemmän rahaa niistä miljardeista, joita meiltä autoilijoilta kerätään rutkasti, mutta pannaan kuitenkin muihin tarkoituksiin.
Eikö tärkeintä ole maassa se, että sillä on hyväkuntoinen ja hyvin hoidettu tiestö.

Teitä tarvitaan aina ja liikenne senkuin lisääntyy.
Kuinka hyvin normaali ruostesuojaus torjuu suolan haittoja, vai torjuuko ollenkaan, sillä kyllä se roiskuu märällä tiellä pienimpiinkin auton sopukoihin.
Onkohan tutkittu, miten paljon teiden suolaus tuhoaa autojamme ?
Eikai sitä suolausta pikkuautot tarvitse, mutta nuo rekathan sitä tarvitsee, nekun ei pääse liukkailla mihinkään varsinkaan ylämäkiissä.

Suolahan sulaa ja sen vaikutus häviää, mutta karkea hiekka pysyy kevääseen asti.
No, onhan siitä hiekastakin haittaa, mutta ei se ruostuta ja likaa autoa suolan tavoin.

Sanon vieläkin, että inhottavaa on ajaa suolattua tietä ja varsinkin, kun joku Auto_Antero ohittaa tuulispäänä heittäen ikkunat täytteen inhottavaa suolavelliä.

59

2979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussi

      Just näin se on.
      Onkohan kukaan laskenut mitä autojen ruostuminen maksaa esim.vuodessa tälle yhteiskunnalle(autojen omistajille)?

    • Fiksumpia

      Ruotsissa käytetään vesistöjen ja pohjavesi alueella luontoystävällisempä ainetta oliko jotain magnesiumkloridia kun Suomessa käytetään vielä CaCl2:sta eli kalsiumkloridia. Tämä toinen aine maksaa n.10 kertaa enemmän. Siitä huolimatta Ruottalaisilla on paremmat väylät vaikka autoilijoita verotetaan lievemmin.

    • "Mutta mitä mieltä olette te autoilun ammattilaiset ja kitkarenkailla ajavat, tarvitaanko suolausta ?"

      -Yleisesti ottaen ei, mutta jotkin risteykset ehkä vaatisivat, koska monet eivät pääse nastoillakaan liikkeelle sutimattaa risteyksiä peililiukkaiksi, mutta kuten edempänä tulee vastaan, suolaukselle on siis vaihtoehtoja.

      "Suola saastuttaa paitsi luontoa, myös autoille se on kovin turmiollista. Oikein etovaa on ajaa suolatuilla märillä teillä."

      -Täysin samaa mieltä.

      "Itse olisin hienon sepelin kannalla, joka varmasti estää liukkautta, mutta kallistahan se ja moni muu suolan korvaava tietysti olisi."

      -Nykyaikainen auto tuskin kestä sepeliä, kun kunnon alustamassoja ei käytetä.

      "Myös kuuma hiekka olisi mielestäni tehokasta ja siistimpää laittaa liukkaseen tienpintaan, kuin tuo vihoviimeinen suola."

      -Jep! Mutta vain risteysalueille ja mäkiin rekkoja varten.

      "Uskonpa, että meitä suolauksen vihaajia on tälläkin palstalla, jotka toivoisimme, että se joskus lopetetaisiin kokonaan."

      -Taas oikein.

      "Sanon vieläkin, että inhottavaa on ajaa suolattua tietä ja varsinkin, kun joku Auto_Antero ohittaa tuulispäänä heittäen ikkunat täytteen inhottavaa suolavelliä."

      -Jep! "Auto_Anteroita" löytyy yllättän monesta ajoneuvosta. Minkä ihmeen takia pitää vaihtaa takaisin heti omalle kaistalle, jos ei ole vastaantulijoita? -Pelottaako vasen kaista jotenkin, kun oja on kuljettajan vieressä?


      =====

      Suolauksen vähentämistä puoltavat myös nykyiset paikoittain järjettömän alhaiset nopeusrajoitukset .

    • Kallonkutistaja

      Ikuinen kesä olisi tietysti parempi kuin tällaiset suolattavat talvet. Eli ainahan sitä toivoa saa, mutta kannattaa myös miettiä suolauksen etuja ja minkälaiset tiet olisivat, jos niillä ei käytettäisi suolaa. Yksinkertaisesti johtopäätös on, ettei korvaavia helppoja konsteja ole.

      "Tietysti pitää ymmärtää raskasta ammattiliikennettä, joka ei liukkailla selviä tienpäällä ilman tienhoitoa."

      Jo nykyajan tehokkuusvaatimus estää suolankäytön lopettamisen. Ei tulisi kuuloonkaan, että rekkojen keskinopeudet puolitettaisiin, jota suolaamattomuus huonolla kelillä vaatisi. Pidemmällä matkalla vastaanottaja ei koskaan tietäisi kuin parin päivän tarkkuudella, koska tavarat tulee perille.

      Hiekka ja sepeli ovat myöskin melko huonoja keinoja. En tiedä olenko onnellisessa asemassa, kun täälläpäin hiekotetaan teitä. Turvallisuus on taattu, koska aina vastaantulijan tullessa on nopeutta pudotettava reilusti, ettei tuulilasi olisi keväällä "kuin hiekkapaperilla käsitelty" ja täynnä kiveniskemiä. Eikä ne auton keulaankaan mitään mukavia jälkiä tee. Eli hiekotus sopii vain hyvin pieninopeuksisille teille.

      Eräs tapa voisi olla tosin hiekotuksen puolesta. Jospa raskaissa autoissa olisi mukana kulkevat hiekotuslaitteet. Jos vetävän akselin nopeus kasvaisi vapaan akselin nopeutta suuremmaksi, niin laite automaattisesti syöttäisi hiekkaa vetoakselin renkaiden alle. Näin (hienoa) hiekkaa olisi vain siellä missä on liukastakin. Jarrutuksessa laite voisi olla käsikäyttöinen, eli toimisi silloinkin vain tarvittaessa.

      Vaikka "konginkangas" olikin onnettomien yhteensattumien summa, niin silti siitä voi päätellä jotain, millaista olisi, jos teitä ei suolattaisi ollenkaan.

      • .nyt taas liikaa "kutista kallojamme"??????

        Perustelut:

        1. Nopeuden vaikutus liukkauteen menee potentiaalisasti, eli ei rekkojen tarvitse puolittaa nopeuttansa, puolittaaksensa riskinsä.

        2. kesää ei tule millään markkinoilla olevilla talvirenkailla. Kitka- tai nastarenkaat eivät voita kesärnkaita kesä/syyskelillä. Piste.


      • Kallonkutistaja
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        .nyt taas liikaa "kutista kallojamme"??????

        Perustelut:

        1. Nopeuden vaikutus liukkauteen menee potentiaalisasti, eli ei rekkojen tarvitse puolittaa nopeuttansa, puolittaaksensa riskinsä.

        2. kesää ei tule millään markkinoilla olevilla talvirenkailla. Kitka- tai nastarenkaat eivät voita kesärnkaita kesä/syyskelillä. Piste.

        1. Kun jarrutusmatka nelinkertaistuu huonon pidon takia, niin normaalikelin jarrutusmatkaan pääsee puolittamalla nopeuden. Puhut riskin puolittamisesta. Riskillä ja nopeudella ei ole samanlaista kiinteää yhteyttä kuin nopeudella ja jarrutusmatkalla. Siten tuskin koskaan voitaisiin tarkkaan määritellä, millä tavalla riskin voisi puolittaa.

        2. Ikuisella kesällä tarkoitin sellaista ilmastoa, että lämmöt ovat aina vähintään 20astetta plussan puolella, jos siihen viittasit tällä kakkoskohdalla.


    • kotoisin

      Avuttomat autoanterot vinkuvat palstoilla ja valittavat, kun eivät voikaan ajaa rehvakkaasti läpi vuoden.

      Ja kun yksi urpo ajaa ylinopeutta kotteronsa puun orrelle roikkumaan, ollaan syyttämässä tielaitosta.
      Ja tielaitos eikun suolsirottimillaan ajelemaan.
      Kaikki hyvin?

      • Jaska

        Älähän ny uljaste. Ajahan ny ensin sun eka talves kortillisena, (vai pääsiks inssistä?) ja uhoa sitten.


      • Älä puhu jaskaa
        Jaska kirjoitti:

        Älähän ny uljaste. Ajahan ny ensin sun eka talves kortillisena, (vai pääsiks inssistä?) ja uhoa sitten.

        Ilmeisesti erhe kansainvälisissä yhteyksissä on aiheuttanut sekaannusta. Vuosittain tulee 40 000 kilometriä auton mittariin.
        Ajoin korttini silloin, kun bensa maksoi about 4 mk. Silloin ne inssitkin olivat Jumalasta seuraavia; jokainen autoaan Kekkosen aikaan katsastanut tai inssin suorittanut voi tämän vahvistaa.

        Kyrsii, kun talvella vihdoin olisi synkän ja vetisen syksyn jälkeen luminen, valkea tie edessä ja näkisikin jotain. Mutta turhaan. Niiden liukastelevien urpojen takia huudetaan kurkku suorana yhteiskunnan vastuuta.
        Ja suola-autot ajavat letkana edestakaisin.
        Aura- ja hiekotusautot toimivat vain virka-aikana, keskiviikkoisin. Täydenkuun aikaan.
        Muina aikoina kylvetään suolaa.

        Miksikö se suola ottaa pattiin?
        Jokaisen kilometrin, jonka olen ajanut, olen kustantanut itse. Ja jos joku on ajanut pitemmän aikaa samalla autolla, on varmasti huomannut yhden huomionarvoisen seikan: Auton kori rautaa sisältävänä muotoilupläjäyksenä tuppaa ruostumaan.
        Merkistä riippumatta.

        Joka päivä käytössä oleva auto pitäisi talviseen suolanistutusaikaan pestä jokaisen päivän päätteeksi.
        Pitäisi ja pitäisi.
        Jos on varaa, aikaa tai paikkaa. Minulla ei ainakaan ole.
        Ja kun ruoste pääsee riehumaan autossa, ei sen perässä pysy rälläkällä.
        Automerkistä riippumatta.


    • Lämpimästi

      Kitkoilla pystyy hyvin ajamaan ilman suolausta.Olen ajanut viimeiset 20 vuotta ilman nastoja ja siitä suuren osan kitkoilla.Jos suolaus poistettaisiin niin pohjavesien suojaustyöt voitaisiin vähentää minimiin ja nämä rahat olisivat käytössä muuhun tienpitoon.Lisäksi suolahan rahdataan tänne laivoilla ja levitellään teille,mikä ei ole ihan halpaa lystiä.Pesunestettäkin joutuisi luontoon paljon vähemmän ja kalusto pysyisi paremmassa kunnossa.

    • Ritari

      on syvältä perseestä silloin kun sitä levitetään johonkin metsätaipaleille ja suorille teille missä ei oo minkäänlaista ongelmaa ajaa kelillä kuin kelillä. Taajama alueiden risteyksiin sitä vois levittää huonompien kuskien riemuks jotka ajelee rystyset valkosina kaikenmaailman ajonvakautukset ja nelivedot kytkettynä. Ite oon niin hyvä kuski (kerronpa yhden kokemuksen talvikelillä ajamisesta, tai näitä kyllä mahtuu useampi yhteen talveen) Eli mulla oli semmoset vanhat ja kuluneet talvirenkaat (puolet nastoista lähteny irti ja ne jotka oli kiinni nii hölkkäsivät koloissaan) peilijäällä auto lähti yhtäkkiä heittelehtimään 80 alueella edessä ja takana auto, no ei siinä mitää jalka vaan pois kaasulta ja kaksin käsin ratista kiinni ja vastaohjauksia varovasti eikä missään nimessä jarrua, ja taas selvittiin ongelmitta eikä ees vauhti pudonnu ku hetkellisesti kuutenkymppiin. Samalla lailla kävi kun lähdin aika kovalla pakkasella (pakkasellahan on parempi pito) ohittaan kolmen rekan letkaa, jos ois ollu leudompi sää niin ois ollu hankalempaa mutta pääsin kaikista ohi yhdellä kerralla. Saman talven aikana ku oikein muistelee niin vedin jotain neljä kertaa päätien risteyksissä pitkäks mutta en tietenkään kääntäny vastaan tulevien kaistalle, yhdesti meni pikkutien risteyksessä vasen etupyörä tyhjänpäältä ja saman pikkutien mutkassa haukkas lumipenkkaan ja pyörähti ympäri mutta ei menny rikki mitään. Eli johtopäätös on että huonoillaki talvirenkailla pärjää eikä tarvi olla tientukkona, keväällä sitte nykein niistä loputki nastat irti ja sain ihan hyvät kesärenkaat, nyt onki sitte ihan viimestä huutoa uniroyalin nastat alla, kyllähän niistäki on nastat jo vinossa mutta ajelee niillä vielä ainaki 2 talvea.

      • Äijälä

        Minä en kyllä pystyisi samaan, vaikka kuinka yrittäisin. Minä en kyllä vanhoja ja kuluneita renkaita pijä, vaan ostan aina uudet joka toinen vuosi. Onko ne vanhat talvirenkaat kelvolliset käyttää kesärenkaina. Minä en tiijä, kun ostan aina uudet kerralla, Eripari renkaita en käytä.
        Äkkiä ne vaan kuluu nuo renkaat, varsinkin nastat, joista ei enää tosena talvena ole paljon jäljellä.

        Kuluukohan kitkarengas enemmän kesällä vai talvella. Olishan se hyvä, jos sais ajella samoilla renkailla vuoden ympäriinsä, eikä tarvis vaihatella.


      • Ritari
        Äijälä kirjoitti:

        Minä en kyllä pystyisi samaan, vaikka kuinka yrittäisin. Minä en kyllä vanhoja ja kuluneita renkaita pijä, vaan ostan aina uudet joka toinen vuosi. Onko ne vanhat talvirenkaat kelvolliset käyttää kesärenkaina. Minä en tiijä, kun ostan aina uudet kerralla, Eripari renkaita en käytä.
        Äkkiä ne vaan kuluu nuo renkaat, varsinkin nastat, joista ei enää tosena talvena ole paljon jäljellä.

        Kuluukohan kitkarengas enemmän kesällä vai talvella. Olishan se hyvä, jos sais ajella samoilla renkailla vuoden ympäriinsä, eikä tarvis vaihatella.

        ny menee mitkä tahansa renkaat jossa vaan pysyy ilma sisällä, minusta kitkat kuluu tietysti enemmän kesällä ja vie enempi bensaa. Tuommoset vanhat talvirenkaat josta on nastat nykitty pois ja jossa ei oo enää lamelleja niin tuskin vaikuttaa kulutukseen kovin paljoa verrrattuna kesärenkaisiin. Miten niin vaihatella kyllä jokaisen miehen pitää ite vaihtaa autoonsa talvirenkaat tai ainaki laittaa akka asialle.


    • Minä olen kitkarenkaiden kannalla, enkä toivo teille suolaa, enkä hiekkaakaan. Minä osaan homman noilla "eväillä".

      Mentiinkö "perse edellä puuhun"?

      Ennen sai nastassa olla pistovoimaa ja hyvinhän ne pitivätkin silloin, kun teiden pinnalla oli jäätä ja tiiviiksi tamppautunutta lunta. Tulihan niihin lumipintoihin uria, mutta urienpaikkausainetta tuli lisää taivaalta.

      Niillä "tiekarhuilla" kunnostetuista talviteistä (eikä sorateistäkään) ei tullut, eikä tule vieläkään hyviä. Autot kiemurtelee "karhun" tekemissä urissa ja ajaminen on epämiellyttävää, "karhut" museoon ja niiden suunnittelijat eläkkeelle äkkiä.

      Sitten keksittiin suolaus ja kas kummaa, kun asfaltoidut tiet alkoivat kulua urille. Seuraavaksi ryhdyttiin vaatimaan nastojen pistovoiman heikentämistä teiden kulumisen vuoksi ja sehän toteutuikin.

      Nyt on kuulemma asfalttipinnat sellaisia, että niitä ei nykynastat enää juurikaan kuluta, vaan sen urautumisen tekeekin raskas liikenne ylipainoillaan, hehheh. Betonirakenteisten siltojen asfalttipäällyste urautuu kuitenkin aivan samoin kuin ennenkin, eikä urat täsmää raskaan kaluston raideleveyksiin, eikä paripyöriin. Noilla silloilla tuskin voidaan puhua urautumisen johtuneen raskaan kaluston painoista, betoni ei pahemmin painu montuille.

      Elikkä vaikka mieluummin tykkilunta maanteille kuin suolaa ja hiekkaa.

    • Rekkanainen

      ...kanssasi kyllä eri mieltä.
      Muistin virkistämiseksi, palauttakaa mieleen Konginkangas :(
      Kunnon suolaus sillä tieosuudella olisi pelastanut.

      Toki on paikkoja, missä suolaus on tarpeetonta, sen myönnän. Ja kääntöpuoli toki on asialle se, että kun ihmiset opetetaan suolattuihin teihin, niin sitten on vaikeuksia ajella normaaleissa talvikeleissä.
      Hiekan ongelma on paitsi sen puhdistus keväisin, myöskin se,että kun lämpötilat vaihtelevat, suola jää jään alle -> sula keli ja uudelleen jäätyminen, jälleen uutta hiekkaa. Kallista touhua, tosin elämä on....

      • Rekkanainen

        Hyvä minä, läpy-läpy!!!
        Siis hiekka jää jään alle eikä mikään suola, heh!


      • erkki

        Niin,sinähän ajat samoilla kesärenkailla kesät talvet.


      • kaikkeen aina

        Kun ajokki lähtee hanskasta, voidaan aina syyttää tienpitäjää.
        Kesäkelit pitää saada.

        Ammattimiehiä ja -naisia....

        Että se on vaikeaa joillekin pitää se kosla siinä omalla kaistalla.
        Ei haittaa, vaikka onkin 4 tonnia ylimääräistä lastia.
        Ei haittaa, vaikka nopeutta on 11 kilometriä liikaa.

        Mutta se haittaa, jos tie ei ole koko ajan sula.

        Varrmaan ennen vanhaan kaikki rekat törmäilivät ja kaatuilivat, kun ei ollut tätä nykyistä suolahysteriaa.
        Varmaan.
        Tai jospa ne ennen osasivat ajaa.
        Eivätkä ainakaan näpytelleet tekstareita ajon aikana.


      • Rekkanainen
        kaikkeen aina kirjoitti:

        Kun ajokki lähtee hanskasta, voidaan aina syyttää tienpitäjää.
        Kesäkelit pitää saada.

        Ammattimiehiä ja -naisia....

        Että se on vaikeaa joillekin pitää se kosla siinä omalla kaistalla.
        Ei haittaa, vaikka onkin 4 tonnia ylimääräistä lastia.
        Ei haittaa, vaikka nopeutta on 11 kilometriä liikaa.

        Mutta se haittaa, jos tie ei ole koko ajan sula.

        Varrmaan ennen vanhaan kaikki rekat törmäilivät ja kaatuilivat, kun ei ollut tätä nykyistä suolahysteriaa.
        Varmaan.
        Tai jospa ne ennen osasivat ajaa.
        Eivätkä ainakaan näpytelleet tekstareita ajon aikana.

        ...kyllä,ajan kesät-talvet samoilla renkailla, jotka ovat aina ok-kunnossa.

        1. Ajokkini ei ole kertaakaan vuosien saatossa lähtenyt käsistäni.
        2. En aja ylikuormilla.
        3. Nopeuteni on max.83, talvikelillä vähemmän.
        4. Pidän kunnon turvavälit.
        5. Käytän hf:ää.

        Liikennemäärät ovat kasvaneet vuosien kuluessa sekä raskaan että henkilöautojen puolella ja kyllä siellä ojassa näkee useimmin henkilö- kuin kuorma-autoja.


      • sinivilkku
        kaikkeen aina kirjoitti:

        Kun ajokki lähtee hanskasta, voidaan aina syyttää tienpitäjää.
        Kesäkelit pitää saada.

        Ammattimiehiä ja -naisia....

        Että se on vaikeaa joillekin pitää se kosla siinä omalla kaistalla.
        Ei haittaa, vaikka onkin 4 tonnia ylimääräistä lastia.
        Ei haittaa, vaikka nopeutta on 11 kilometriä liikaa.

        Mutta se haittaa, jos tie ei ole koko ajan sula.

        Varrmaan ennen vanhaan kaikki rekat törmäilivät ja kaatuilivat, kun ei ollut tätä nykyistä suolahysteriaa.
        Varmaan.
        Tai jospa ne ennen osasivat ajaa.
        Eivätkä ainakaan näpytelleet tekstareita ajon aikana.

        >>Kesäkelit pitää saada.>Varrmaan ennen vanhaan kaikki rekat törmäilivät ja kaatuilivat, kun ei ollut tätä nykyistä suolahysteriaa.


      • Äijälä

        Kukapa sen konginkankaan voisi unohtaa. Onhan se suolaus hyvä konsti liukkauden torjuntaan, mutta niinkuin jo monet täällä ovat todenneet, se on inhottavaa.
        Kylvetään vaan sitä hiekkaa , karkeaa sellaista, niin se on hyvä. Pakkasellahan suolaus on ihan jonninjoutavaa touhua.
        Suolaus on niin iljettävää, että minä olen valmis nostamaan vaikka veroprosenttiani, jotta suolauksesta päästäisiin.

        Mutta kyllä sinä tiedät, olethan upea rekkanainen.
        Mikä minä olen neuvomaan teitä upeita rahtareita.


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Kesäkelit pitää saada.>Varrmaan ennen vanhaan kaikki rekat törmäilivät ja kaatuilivat, kun ei ollut tätä nykyistä suolahysteriaa.

        Kyllä te naisväki osaatte paasata niin perustellisesti, ettei tämmöisellä äijänkäppyrällä ole enää paljon lisättävää.

        Mutta sen lisään, että siitä kirotusta suolaamisesta on päästävä.
        Kun näen suola-auton olevan liikkeellä, tulen niin vihaiselle mielelle, etten meinaa pysyä nahoissani.


      • "...palauttakaa mieleen Konginkangas :(
        Kunnon suolaus sillä tieosuudella olisi pelastanut."

        Kunnon suolaus olisi voinut ehkä silloin pelastaa, mutta sitä suolaa olisi pitänyt olla silloin ja sen jälkeenkin levitettynä tasaisesti läpi koko Suomen ja jokaiselle tielle. Sitä kristallipalloa kun ei ole keksitty, josta näkisi tulevat onnettomuuspaikat. Se tienpintakin oli jäätynyt pieneltä alueelta vain hetkeä aikaisemmin, kun onnettomuus sattui.

        Jos oikeasti joku ennakoiva toimenpide olisi voinut sen onnettomuuden pelastaa, niin se tie olisi pitänyt leventää aikoja sitten ja mieluiten moottoritieksi, onhan se sentään yksi maan valtaväylistä, mutta nykyisellään vaatimaton kärrypolku. Rekkojen perävaunujen luistelemista näkee sillä tiellä ajoittain sopivalla kelillä nykyisinkin, ajan kysymys milloin kolisee taas. Kaistat ovat kapeita, pelivaraa ei ole oikeastaan yhtään.


      • Rekkanainen kirjoitti:

        ...kyllä,ajan kesät-talvet samoilla renkailla, jotka ovat aina ok-kunnossa.

        1. Ajokkini ei ole kertaakaan vuosien saatossa lähtenyt käsistäni.
        2. En aja ylikuormilla.
        3. Nopeuteni on max.83, talvikelillä vähemmän.
        4. Pidän kunnon turvavälit.
        5. Käytän hf:ää.

        Liikennemäärät ovat kasvaneet vuosien kuluessa sekä raskaan että henkilöautojen puolella ja kyllä siellä ojassa näkee useimmin henkilö- kuin kuorma-autoja.

        Pöllyävällä lumikelillä rekan tullessa henkilöautoa vastaan katoaa henkilöautoilijalta näkyvyys pahimmillaan useiksi sekunneiksi kokonaan, edes oikeaa penkkaa ei näe, vaikka kuinka tarkkaan yrittäisi tihrustaa. Ei näe myöskään mahdollisten muiden rekan takana vastaantulevien valoja. Niissä tilanteissa rattia kääntää miltei vaistomaisesti mieluummin oikealle kuin vasemmalle. Henkilöautoja on suistunut noissa tilanteissa ojiin, en vaan osaa arvella kuinka paljon, mutta "kyllä siellä ojassa näkee useimmin henkilö- kuin kuorma-autoja" henkilöauton pöllyyttämän lumen takia tuskin koskaan rekka, tai kuorma-auto on suistunut.


      • sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

        "...palauttakaa mieleen Konginkangas :(
        Kunnon suolaus sillä tieosuudella olisi pelastanut."

        Kunnon suolaus olisi voinut ehkä silloin pelastaa, mutta sitä suolaa olisi pitänyt olla silloin ja sen jälkeenkin levitettynä tasaisesti läpi koko Suomen ja jokaiselle tielle. Sitä kristallipalloa kun ei ole keksitty, josta näkisi tulevat onnettomuuspaikat. Se tienpintakin oli jäätynyt pieneltä alueelta vain hetkeä aikaisemmin, kun onnettomuus sattui.

        Jos oikeasti joku ennakoiva toimenpide olisi voinut sen onnettomuuden pelastaa, niin se tie olisi pitänyt leventää aikoja sitten ja mieluiten moottoritieksi, onhan se sentään yksi maan valtaväylistä, mutta nykyisellään vaatimaton kärrypolku. Rekkojen perävaunujen luistelemista näkee sillä tiellä ajoittain sopivalla kelillä nykyisinkin, ajan kysymys milloin kolisee taas. Kaistat ovat kapeita, pelivaraa ei ole oikeastaan yhtään.

        >> Se tienpintakin oli jäätynyt pieneltä alueelta vain hetkeä aikaisemmin, kun onnettomuus sattui.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Pöllyävällä lumikelillä rekan tullessa henkilöautoa vastaan katoaa henkilöautoilijalta näkyvyys pahimmillaan useiksi sekunneiksi kokonaan, edes oikeaa penkkaa ei näe, vaikka kuinka tarkkaan yrittäisi tihrustaa. Ei näe myöskään mahdollisten muiden rekan takana vastaantulevien valoja. Niissä tilanteissa rattia kääntää miltei vaistomaisesti mieluummin oikealle kuin vasemmalle. Henkilöautoja on suistunut noissa tilanteissa ojiin, en vaan osaa arvella kuinka paljon, mutta "kyllä siellä ojassa näkee useimmin henkilö- kuin kuorma-autoja" henkilöauton pöllyyttämän lumen takia tuskin koskaan rekka, tai kuorma-auto on suistunut.

        Suolauksella pyritään vähentämään myös lumen pöllyämistä.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Suolauksella pyritään vähentämään myös lumen pöllyämistä.

        Siksikö, että pitkitetään kaikin keinoin sitä, mikä on vääjäämättä edessä? Teitä pitää leventää ja suolausta ei tarvitse enää edes leveäkaistateillä pöllyävän lumen vuoksi, koska tilaa on jo sen verran riittävästi.


      • sinivilkku kirjoitti:

        >> Se tienpintakin oli jäätynyt pieneltä alueelta vain hetkeä aikaisemmin, kun onnettomuus sattui.

        Minä kun muistelen sen tienpinnan jäätyneen vain pari minuuttia ennen rekan tuloa paikalle, joten oliskohan ehtinyt kuski saamaan tietoa asiasta?


      • Kallonkutistaja
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...kyllä,ajan kesät-talvet samoilla renkailla, jotka ovat aina ok-kunnossa.

        1. Ajokkini ei ole kertaakaan vuosien saatossa lähtenyt käsistäni.
        2. En aja ylikuormilla.
        3. Nopeuteni on max.83, talvikelillä vähemmän.
        4. Pidän kunnon turvavälit.
        5. Käytän hf:ää.

        Liikennemäärät ovat kasvaneet vuosien kuluessa sekä raskaan että henkilöautojen puolella ja kyllä siellä ojassa näkee useimmin henkilö- kuin kuorma-autoja.

        Kannattaa myös muistaa, että yhdistelmiin on tullut painoa ja pituutta lisää n. 40% entisaikoihin verrattuna. Eli esim jarrutusmatkojen pitäminen yhtä lyhyinä kuin ennen ei ole ollut ihan itsestään selvää.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Minä kun muistelen sen tienpinnan jäätyneen vain pari minuuttia ennen rekan tuloa paikalle, joten oliskohan ehtinyt kuski saamaan tietoa asiasta?

        Noinhan se oli. Ainoa pelastus olisi ollut ehkä kelivaroitusjärjestelmä, joka olisi reaaliajassa paikannuksen avulla ilmoittanut liikkuvalle yhdistelmälle vaaran paikasta.


      • sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

        Minä kun muistelen sen tienpinnan jäätyneen vain pari minuuttia ennen rekan tuloa paikalle, joten oliskohan ehtinyt kuski saamaan tietoa asiasta?

        Sen sadealueen kulkusuunta tiedettiin.
        Olisi varmasti auttanut jos suolaa olisi kävästy vähän kylvämässä kyseiseen paikkaan.

        MUTTA, tämä kaikki on jossittelua ja sinällään turhaa. Tapaus oli aivan kauhea ja rekkakuski ei mielestäni yksin ollut siihen syyllinen vaan se todellakin oli monen sattumuksen surullinen summa, josta varmasti kärsii kuitenkin se kyseinen kuljettaja taatusti riittävästi yhden miehen osalle.


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        Sen sadealueen kulkusuunta tiedettiin.
        Olisi varmasti auttanut jos suolaa olisi kävästy vähän kylvämässä kyseiseen paikkaan.

        MUTTA, tämä kaikki on jossittelua ja sinällään turhaa. Tapaus oli aivan kauhea ja rekkakuski ei mielestäni yksin ollut siihen syyllinen vaan se todellakin oli monen sattumuksen surullinen summa, josta varmasti kärsii kuitenkin se kyseinen kuljettaja taatusti riittävästi yhden miehen osalle.

        Huomennahan tapauksesta julkaistaan loppuraportti. Siinä nähdään mm. suolauksen/tienpidon osalta, miten ne vaikuttivat asiaan.

        Jo väliraportissa on mainittu, että yhdistelmän nopeus ei juurikaan laskenut viimeisten n. 170m:n matkalla ennen törmäystä. Miksiköhän? Oliko jarrut rikki? Eikö pitoa ollut hidastamiseen? Vai tekikö kuljettaja vääriä ratkaisuja?


      • Konginkankaan esimerkiksi?
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...kyllä,ajan kesät-talvet samoilla renkailla, jotka ovat aina ok-kunnossa.

        1. Ajokkini ei ole kertaakaan vuosien saatossa lähtenyt käsistäni.
        2. En aja ylikuormilla.
        3. Nopeuteni on max.83, talvikelillä vähemmän.
        4. Pidän kunnon turvavälit.
        5. Käytän hf:ää.

        Liikennemäärät ovat kasvaneet vuosien kuluessa sekä raskaan että henkilöautojen puolella ja kyllä siellä ojassa näkee useimmin henkilö- kuin kuorma-autoja.

        Siellähän oli ylikuormaa ja ylinopeutta.
        Jäisellä tiellä.

        Seurasin tänään kotimatkalla, mitä rekkakuskit touhuavat kopissaan (kohtaamishetkellä).
        8 rekkaa
        4 kuskia puhui puhelimeen (kännykkä, ei HF)
        1 sytytteli tupakkaa
        3 ajoi ns. normaalisti

        Pieni otos, mutta kuitenkin.


      • sinivilkku kirjoitti:

        Sen sadealueen kulkusuunta tiedettiin.
        Olisi varmasti auttanut jos suolaa olisi kävästy vähän kylvämässä kyseiseen paikkaan.

        MUTTA, tämä kaikki on jossittelua ja sinällään turhaa. Tapaus oli aivan kauhea ja rekkakuski ei mielestäni yksin ollut siihen syyllinen vaan se todellakin oli monen sattumuksen surullinen summa, josta varmasti kärsii kuitenkin se kyseinen kuljettaja taatusti riittävästi yhden miehen osalle.

        Joku saattoi jossakin tietää sen sadealueen kulkusuunnan, mutta tiesikö rekkakuski? Luin silloin monet jutut siitä onnettomuudesta ja itselleni tuli tiedot siitä sadealueesta vasta joskus sen julkaistun animaation jälkeen.

        Minun mielestäni senkin onnettomuuden suurimpia syyllisiä ovat ne, jotka on äänestetty tiemäärärahoja pihistelemään. E75, eli nelostie olisi pitänyt olla moottoritie jo 60-luvulla. Aika monelta kuolemantapaukselta olisi säästytty, vai mitä?


      • sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

        Joku saattoi jossakin tietää sen sadealueen kulkusuunnan, mutta tiesikö rekkakuski? Luin silloin monet jutut siitä onnettomuudesta ja itselleni tuli tiedot siitä sadealueesta vasta joskus sen julkaistun animaation jälkeen.

        Minun mielestäni senkin onnettomuuden suurimpia syyllisiä ovat ne, jotka on äänestetty tiemäärärahoja pihistelemään. E75, eli nelostie olisi pitänyt olla moottoritie jo 60-luvulla. Aika monelta kuolemantapaukselta olisi säästytty, vai mitä?

        >>nelostie olisi pitänyt olla moottoritie jo 60-luvulla. Aika monelta kuolemantapaukselta olisi säästytty, vai mitä?>Joku saattoi jossakin tietää sen sadealueen kulkusuunnan, mutta tiesikö rekkakuski?


      • Äijälä
        Konginkankaan esimerkiksi? kirjoitti:

        Siellähän oli ylikuormaa ja ylinopeutta.
        Jäisellä tiellä.

        Seurasin tänään kotimatkalla, mitä rekkakuskit touhuavat kopissaan (kohtaamishetkellä).
        8 rekkaa
        4 kuskia puhui puhelimeen (kännykkä, ei HF)
        1 sytytteli tupakkaa
        3 ajoi ns. normaalisti

        Pieni otos, mutta kuitenkin.

        Minusta tupakointi pitäisi kieltää ajon aikana. Monesti näkee, että juuri ammattiautoilijat vetävät ahnaasti tupakkaa. Onko se työ heille niin kovaa stressiä, kun tupakoimattomia autonkuljettajia ei juuri näe.

        Muutenkin tupakointi autossa pilaa auton jättäen sinne pysyvän tunkkuuden.

        Ja ne pikkulapset saa kärsiä siitä vanhempien käryyttelystä. Voi että monesti haluttais huutaa niille pönttöpäille siellä auton ratissa, kun takapenkillä lapset savustuu.
        Muutenkin autossa tupakoivat ovat sikamaisia, koska heittelevät jatkuvasti niitä jämiään ikkunasta tielle, vaikka autoisa on vieläkin varusteena tuhkakupit.


      • Äijälä
        sinivilkku kirjoitti:

        >> Se tienpintakin oli jäätynyt pieneltä alueelta vain hetkeä aikaisemmin, kun onnettomuus sattui.

        Tuohon ei voi muuta kuin yhtyä.
        Kun ollaan yöllä liikeenteessä, pitää ne vaarat olla aina mielessä. Ylinopeuksia ainakin voi välttää ennakkoon, jos sillä olis ollut joku merkitys tässä tapauksessa.
        Vaikka kuinka olis aikataulun mukaan kiire, niin pitää muistaa, että se pieni myöhästyminen on kuitenkin pienempi pahe, kuin se onnettomuus.

        Molemmilla konginkankaan kuljettajilla oli laiminlyöntejä. Oliko linjurin vireys tarpeeksi hyvä, kun ei ollut taukoillut ja olis voinut esim. havainnoida luistelevan peräkärryn paremmin ja ohjata ennen kohtaamista sinne pellolle, niin ei olis käynyt mitenkään.

        Ja miksei rekkakuski nähdessään perävaununsa liitelevän ohjannut samoin ojaan, vaikka näki edessä tulevan linja-auton vuorenvarmasti.

        Nopeutta hänelläkin oli silti keliin nähden liikaa.


      • Rekkanainen
        Kairakettu kirjoitti:

        "...palauttakaa mieleen Konginkangas :(
        Kunnon suolaus sillä tieosuudella olisi pelastanut."

        Kunnon suolaus olisi voinut ehkä silloin pelastaa, mutta sitä suolaa olisi pitänyt olla silloin ja sen jälkeenkin levitettynä tasaisesti läpi koko Suomen ja jokaiselle tielle. Sitä kristallipalloa kun ei ole keksitty, josta näkisi tulevat onnettomuuspaikat. Se tienpintakin oli jäätynyt pieneltä alueelta vain hetkeä aikaisemmin, kun onnettomuus sattui.

        Jos oikeasti joku ennakoiva toimenpide olisi voinut sen onnettomuuden pelastaa, niin se tie olisi pitänyt leventää aikoja sitten ja mieluiten moottoritieksi, onhan se sentään yksi maan valtaväylistä, mutta nykyisellään vaatimaton kärrypolku. Rekkojen perävaunujen luistelemista näkee sillä tiellä ajoittain sopivalla kelillä nykyisinkin, ajan kysymys milloin kolisee taas. Kaistat ovat kapeita, pelivaraa ei ole oikeastaan yhtään.

        Oletko koskaan ajanut ko.Konginkankaan turmapaikkaa raskaalla ajoneuvolla tai edes henkilöautolla? Jos et, kannattaa olla hiljaa.
        Tosin nythän onnettomuuden jälkeen tien heittoja on korjattu ja hoitotasoa nostettu pykälän ylemmäksi.


      • Rekkanainen
        Äijälä kirjoitti:

        Kukapa sen konginkankaan voisi unohtaa. Onhan se suolaus hyvä konsti liukkauden torjuntaan, mutta niinkuin jo monet täällä ovat todenneet, se on inhottavaa.
        Kylvetään vaan sitä hiekkaa , karkeaa sellaista, niin se on hyvä. Pakkasellahan suolaus on ihan jonninjoutavaa touhua.
        Suolaus on niin iljettävää, että minä olen valmis nostamaan vaikka veroprosenttiani, jotta suolauksesta päästäisiin.

        Mutta kyllä sinä tiedät, olethan upea rekkanainen.
        Mikä minä olen neuvomaan teitä upeita rahtareita.

        Läpy, läpy ja kaikki lapset taputtivat karvaisia käsiään.
        Ymmärrän vittuilun.
        En ole tietääkseni koskaan sanonut olevani virheetön - päinvastoin!!!


      • Rekkanainen
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Huomennahan tapauksesta julkaistaan loppuraportti. Siinä nähdään mm. suolauksen/tienpidon osalta, miten ne vaikuttivat asiaan.

        Jo väliraportissa on mainittu, että yhdistelmän nopeus ei juurikaan laskenut viimeisten n. 170m:n matkalla ennen törmäystä. Miksiköhän? Oliko jarrut rikki? Eikö pitoa ollut hidastamiseen? Vai tekikö kuljettaja vääriä ratkaisuja?

        ...ei peilijäällä pysty hidastamaan ja kun jarruun kosket, poikittain meno on sata!!! Ainoa konsti on jalka ylös jarrulta ja tilalle kaasua. Mutta sitä mahdollisuutta ei ollut tässä tapauksessa, oliko vauhti kiihtynyt itsekseen alamäessä, tod.näk., ja jarruilla ei ollut toivottua tulosta, kuten edellä mainitsin.


      • Rekkanainen kirjoitti:

        Oletko koskaan ajanut ko.Konginkankaan turmapaikkaa raskaalla ajoneuvolla tai edes henkilöautolla? Jos et, kannattaa olla hiljaa.
        Tosin nythän onnettomuuden jälkeen tien heittoja on korjattu ja hoitotasoa nostettu pykälän ylemmäksi.

        Raskaalla ajoneuvolla en ole ajanut, mutta henkilöautolla olen senkin pätkän ajanut moneen kertaan. Minulla on myös pari itse kuvattua videonpätkää juuri sen onnettomuusalueen molemmin puolin molempiin suuntiin ja aika pian sen onnettomuuden jälkeen. Sitä tietä haukuin täälläkin (maailman menoa-palstalla, juttu nousi luetuimpiin, mutta sheriffi poisti sen muutaman viikon kuluttua) jo silloin heti onnettomuuspäivänä.


      • sinivilkku
        Rekkanainen kirjoitti:

        Oletko koskaan ajanut ko.Konginkankaan turmapaikkaa raskaalla ajoneuvolla tai edes henkilöautolla? Jos et, kannattaa olla hiljaa.
        Tosin nythän onnettomuuden jälkeen tien heittoja on korjattu ja hoitotasoa nostettu pykälän ylemmäksi.

        Heittoja on korjattu, mutta siinä ei ole täysin onnistuttu.
        Se heittää ainakin raskasta rekkaa edelleen.


      • sinivilkku kirjoitti:

        Heittoja on korjattu, mutta siinä ei ole täysin onnistuttu.
        Se heittää ainakin raskasta rekkaa edelleen.

        Eikä siinä vielä läheskään kaikki, ne tiet kun ovat vielä niin ahtaitakin ja mutkia väärin kallistettu jne. Eihän noille kapeille kaistoille tahdo rekat mahtua millään ja joillakin kantateillähän on tapana ajella keskellä tietä ja vasta kohdatessa väistetään reunoille.

        Otin eräänä myöhäisiltana muutaman kuvan kokeeksi kamerakännykällä rekan takaa ja tie on jälleen nelostie. http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=62
        http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=63
        http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=64
        http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=65
        http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=66

        Eihän noista paljon selvää saa, mutta ainakin näkee sen kuinka kapea on nelostienkin kaista ja piennarta ei juuri nimeksikään. Tuokin rekka "hoiperteli" sen verran, että välillä osittain ylittyi keskiviiva ja välillä reunaviiva.


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        Heittoja on korjattu, mutta siinä ei ole täysin onnistuttu.
        Se heittää ainakin raskasta rekkaa edelleen.

        Mutta eikö ammattitaitoiselta kuljettajalta saa edellyttää, että jatkuvasti noita teitä liikkuessaan tietää jo nuo heitot ja suurimpien heittojen paikatkin? Tietäähän ne monet amatööritkin. Lisäksi tietysti tarvitaan ymmärrystä, miten heitot vaikuttavat auton liikkeisiin.

        Tiet on kyllä puutteelliset, mutta koska ne ilmesesti ei ensiyöksikään ole muuttuneet moottoriteiksi, niin mitä sellaista pitäisi tehdä, että vaikutusta olisi jo ensiyönä? Pitäisikö kuljettajien mennä lakkoon? Vai millä se riittävä turvallisuus taattaisiin?

        Sen vielä ymmärtää, että jotkut jossain koettelevat hyvää onneaan, mutta kun liian monet koettelevat miltei jatkuvasti huonoa onneaan.


      • Äijälä
        Rekkanainen kirjoitti:

        Läpy, läpy ja kaikki lapset taputtivat karvaisia käsiään.
        Ymmärrän vittuilun.
        En ole tietääkseni koskaan sanonut olevani virheetön - päinvastoin!!!

        Minulla ei ole tapana vittuilla kellekkään.
        Koetan vaan selittää asioita parhain päin.
        En nääs muista kuulleeni, että rekkanaisia olisi ollut onnettomuuksissa mukana, eli he osaavat hommansa, paremmin kuin miehet.


      • Äijälä
        Kairakettu kirjoitti:

        Eikä siinä vielä läheskään kaikki, ne tiet kun ovat vielä niin ahtaitakin ja mutkia väärin kallistettu jne. Eihän noille kapeille kaistoille tahdo rekat mahtua millään ja joillakin kantateillähän on tapana ajella keskellä tietä ja vasta kohdatessa väistetään reunoille.

        Otin eräänä myöhäisiltana muutaman kuvan kokeeksi kamerakännykällä rekan takaa ja tie on jälleen nelostie. http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=62
        http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=63
        http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=64
        http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=65
        http://groups.msn.com/Kairakettu2/tiekuvia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=66

        Eihän noista paljon selvää saa, mutta ainakin näkee sen kuinka kapea on nelostienkin kaista ja piennarta ei juuri nimeksikään. Tuokin rekka "hoiperteli" sen verran, että välillä osittain ylittyi keskiviiva ja välillä reunaviiva.

        Kun näin siis on nämä tieolosuhteet, niin mikäpä niihin muu tepsii, kuin ajonopeuden pudotus.

        Ajonopeuden merkitystä ei vaan haluta tunnustaa muissa piireissä, kuin vain tutkijalautakunnassa.
        Ajonopeuden pudotuksella pelastetaan moni hankala tilanne ja se on se kaikista helpoin ja yksinkertaisin keino hallita ajoneuvoa hankalissa keliolosuhteissa tai kapeilla ja mutkaisilla teillä.


      • sinivilkku
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mutta eikö ammattitaitoiselta kuljettajalta saa edellyttää, että jatkuvasti noita teitä liikkuessaan tietää jo nuo heitot ja suurimpien heittojen paikatkin? Tietäähän ne monet amatööritkin. Lisäksi tietysti tarvitaan ymmärrystä, miten heitot vaikuttavat auton liikkeisiin.

        Tiet on kyllä puutteelliset, mutta koska ne ilmesesti ei ensiyöksikään ole muuttuneet moottoriteiksi, niin mitä sellaista pitäisi tehdä, että vaikutusta olisi jo ensiyönä? Pitäisikö kuljettajien mennä lakkoon? Vai millä se riittävä turvallisuus taattaisiin?

        Sen vielä ymmärtää, että jotkut jossain koettelevat hyvää onneaan, mutta kun liian monet koettelevat miltei jatkuvasti huonoa onneaan.

        varmaankin pitäisi uusia.
        Niin kauan kuin vain kuljettaja on vastuussa ja mikä vielä pahempaa....syyllistetään elinkeinoelämän ja kuljetusfirman ahneuden vuoksi. Niin kauan ei ole muutosta tulossa.

        Jos kuljettajat menisivät lakkoon, niin aivan varmasti toitotettaisiin tälläkin palstalla, että tyhmät rekkakuskit lakkoilevat, nakertavat omaa leipäänsä, itsehän ovat ammattinsa valinneet.

        Isännät tai ajojärjestelijät tekevät suunnitelmat. Kuljettaja tekee sen mukaan. Eli Konginkankaan tapauksessa joutui ottamaan täysin väärin lastatun kuorman perään. Etuauto oli paljon keveämpi kuin perävaunu.
        Eräs Rahtari radiossa sanoikin, että 32 kohtaa löydettiin, mistä huomautettiin, tärkeimpään ei puututtu ollenkaan. Eli koettakaa heittää vasaraa varsi edellä, se on aivan sama kuin vetää kevyellä veturilla raskasta perävaunua.

        Noista heitoista sitten, kyllä jotkut kuljettajat ne tietävätkin ja parhaansa mukaan valistavat myös muita. Nythän kuitenkin ilmeisesti ollaan sitä mieltä, että Rahtareiden pitäisi olla täysin virheettömiä. Siihen ei kuitenkaan pysty meistä kukaan.

        Itse olen vain onnellinen, että toinen poikamme jo lähti pois siitä ammatista ja toivottavasti pian toinenkin. Monta työtarjousta on jo taas rekkafirmoilta tullut, heidät kun tunnetaan hyvinä työntekijöinä, jotka huolehtivat hyvin myös ajamastaan autosta.
        Onneksi molemmilla on hankittuna myös aivan toisen alan koulutus, niin että vaihto on mahdollinen.

        Meni jo vähän ohi aiheenkin mutta menköön :)


      • sinivilkku
        Äijälä kirjoitti:

        Kun näin siis on nämä tieolosuhteet, niin mikäpä niihin muu tepsii, kuin ajonopeuden pudotus.

        Ajonopeuden merkitystä ei vaan haluta tunnustaa muissa piireissä, kuin vain tutkijalautakunnassa.
        Ajonopeuden pudotuksella pelastetaan moni hankala tilanne ja se on se kaikista helpoin ja yksinkertaisin keino hallita ajoneuvoa hankalissa keliolosuhteissa tai kapeilla ja mutkaisilla teillä.

        on myös toinen puoli.

        Tuotteiden pitää kulkea, ne aikataulutetaan ja Suomenkin pitäisi pystyä kilpailemaan maailmalla.
        Kyllä asia on niinkin, että kun kerran pyörien pitää pyöriä, pitäisi edellytykset olla myös sen mukaan. Eli tiet pitäisi olla kunnossa. Jatkuva vauhdin rajoittaminen ei ole mikään ratkaisu, se on vain hätäapu.

        Olet sanonut olevasi rakennusmestari. Mitä jos olet pykäämässä kerrostaloa, rakennusaikataulu on tiukka ja raksalta haetaan nosturi pois. Sanotaan, että nyt vaan pitää hidastaa vauhtia ja käyttää vanhanajan vinssejä....toisaalta valmistuminen ei saa myöhästyä, lisää työvoimaa ei kuitenkaan ole mahdollista palkata, menisi budjetti pyllylleen.

        Onnistuisiko?


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        on myös toinen puoli.

        Tuotteiden pitää kulkea, ne aikataulutetaan ja Suomenkin pitäisi pystyä kilpailemaan maailmalla.
        Kyllä asia on niinkin, että kun kerran pyörien pitää pyöriä, pitäisi edellytykset olla myös sen mukaan. Eli tiet pitäisi olla kunnossa. Jatkuva vauhdin rajoittaminen ei ole mikään ratkaisu, se on vain hätäapu.

        Olet sanonut olevasi rakennusmestari. Mitä jos olet pykäämässä kerrostaloa, rakennusaikataulu on tiukka ja raksalta haetaan nosturi pois. Sanotaan, että nyt vaan pitää hidastaa vauhtia ja käyttää vanhanajan vinssejä....toisaalta valmistuminen ei saa myöhästyä, lisää työvoimaa ei kuitenkaan ole mahdollista palkata, menisi budjetti pyllylleen.

        Onnistuisiko?

        Kannattaa katsella asiaa myös kuljetusten tilaajan/asiakkaan kannalta. Niin kiire ei koskaan ole tavaroilla, ettäkö sen takia kannattaa riskeerata perille pääsy. Vaikka vakuutukset korvaavatkin rikkoutuneet tavarat, niin ensinnäkin ne tavarat ovat olleet matkalla asiakkaalle, joka on tilannut ne oikeaan tarpeeseensa. Toiseksi jälkiselvittely on myös aikaa ja rahaa vievää. Sen rinnalla muutaman tunnin myöhästyminen ei tunnu läheskään niin huonolta vaihtoehdolta.


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        varmaankin pitäisi uusia.
        Niin kauan kuin vain kuljettaja on vastuussa ja mikä vielä pahempaa....syyllistetään elinkeinoelämän ja kuljetusfirman ahneuden vuoksi. Niin kauan ei ole muutosta tulossa.

        Jos kuljettajat menisivät lakkoon, niin aivan varmasti toitotettaisiin tälläkin palstalla, että tyhmät rekkakuskit lakkoilevat, nakertavat omaa leipäänsä, itsehän ovat ammattinsa valinneet.

        Isännät tai ajojärjestelijät tekevät suunnitelmat. Kuljettaja tekee sen mukaan. Eli Konginkankaan tapauksessa joutui ottamaan täysin väärin lastatun kuorman perään. Etuauto oli paljon keveämpi kuin perävaunu.
        Eräs Rahtari radiossa sanoikin, että 32 kohtaa löydettiin, mistä huomautettiin, tärkeimpään ei puututtu ollenkaan. Eli koettakaa heittää vasaraa varsi edellä, se on aivan sama kuin vetää kevyellä veturilla raskasta perävaunua.

        Noista heitoista sitten, kyllä jotkut kuljettajat ne tietävätkin ja parhaansa mukaan valistavat myös muita. Nythän kuitenkin ilmeisesti ollaan sitä mieltä, että Rahtareiden pitäisi olla täysin virheettömiä. Siihen ei kuitenkaan pysty meistä kukaan.

        Itse olen vain onnellinen, että toinen poikamme jo lähti pois siitä ammatista ja toivottavasti pian toinenkin. Monta työtarjousta on jo taas rekkafirmoilta tullut, heidät kun tunnetaan hyvinä työntekijöinä, jotka huolehtivat hyvin myös ajamastaan autosta.
        Onneksi molemmilla on hankittuna myös aivan toisen alan koulutus, niin että vaihto on mahdollinen.

        Meni jo vähän ohi aiheenkin mutta menköön :)

        Kyllähän koko järjestelmä joutaa uusia, mutta ei se ehdi nyt alkavaksi yöksi vielä vaihtua.

        "Nythän kuitenkin ilmeisesti ollaan sitä mieltä, että Rahtareiden pitäisi olla täysin virheettömiä. Siihen ei kuitenkaan pysty meistä kukaan."

        Minä en ainakaan ole vaatimassa virheettömyyttä. Lähinnä olen perännyt sitä, ettei ammattilaiset tekisi harrastelijamaisia virheitä. Eikä se mielestäni ole ollenkaan liikaa vaadittu, vai onko?

        Laki sallii paljon kevyemmän vetoauton perävaunuun nähden. Kun vetäjät ovat yleensä 26tonnin painoisia, niin silloin vaaditaan 34tonnin kärry, että päästään 60tonniin. Myös kärryjen pituudet ovat kasvaneet "ruotsinmittoihin", jotka ei välttämättä sovellu Suomeen. Pitkä kärry luisussa vaatii aina pidemmän matkan oikenemiseen kuin lyhyt, joskin pituus voi myös vakauttaa kärryä.


      • sinivilkku
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Kyllähän koko järjestelmä joutaa uusia, mutta ei se ehdi nyt alkavaksi yöksi vielä vaihtua.

        "Nythän kuitenkin ilmeisesti ollaan sitä mieltä, että Rahtareiden pitäisi olla täysin virheettömiä. Siihen ei kuitenkaan pysty meistä kukaan."

        Minä en ainakaan ole vaatimassa virheettömyyttä. Lähinnä olen perännyt sitä, ettei ammattilaiset tekisi harrastelijamaisia virheitä. Eikä se mielestäni ole ollenkaan liikaa vaadittu, vai onko?

        Laki sallii paljon kevyemmän vetoauton perävaunuun nähden. Kun vetäjät ovat yleensä 26tonnin painoisia, niin silloin vaaditaan 34tonnin kärry, että päästään 60tonniin. Myös kärryjen pituudet ovat kasvaneet "ruotsinmittoihin", jotka ei välttämättä sovellu Suomeen. Pitkä kärry luisussa vaatii aina pidemmän matkan oikenemiseen kuin lyhyt, joskin pituus voi myös vakauttaa kärryä.

        >>Lähinnä olen perännyt sitä, ettei ammattilaiset tekisi harrastelijamaisia virheitä. Eikä se mielestäni ole ollenkaan liikaa vaadittu, vai onko?>Laki sallii paljon kevyemmän vetoauton perävaunuun nähden.


      • sinivilkku
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Kannattaa katsella asiaa myös kuljetusten tilaajan/asiakkaan kannalta. Niin kiire ei koskaan ole tavaroilla, ettäkö sen takia kannattaa riskeerata perille pääsy. Vaikka vakuutukset korvaavatkin rikkoutuneet tavarat, niin ensinnäkin ne tavarat ovat olleet matkalla asiakkaalle, joka on tilannut ne oikeaan tarpeeseensa. Toiseksi jälkiselvittely on myös aikaa ja rahaa vievää. Sen rinnalla muutaman tunnin myöhästyminen ei tunnu läheskään niin huonolta vaihtoehdolta.

        En toki tuota kiellä. Niinhän asia on.

        MUTTA, se on väärin, että myöhästyminen kaadetaan kuljettajan niskaan. Kuitenkin aikataulun on tehnyt aivan joku muu. Jos lasti on myöhässä, toteaa tilaaja, että häntä eivät syyt kiinnosta, hän on tehnyt sopimuksen, että silloin ja silloin ollaan siellä ja siellä.
        Kuljetusfirman pomo taas on sitä mieltä, että jos ei pää kestä ajaa reittiä määrätyssä ajassa niin sitten on viisainta etsiä lepokoti jostain muualta.

        Eli keliä ei oteta huomioon linjoja suunniteltaessa pätkääkään.

        Kuljettajat eivät yksin asialle mitään mahda. Paineet heidän kohdallaan ovat aika pahat, he kun ovat niin hajallaan eri puolilla maata. Ei Suomessa loppujen lopuksi niin montaa isoa kuljetusfirmaa ole, pieniä firmoja taas on kuin sieniä sateella.
        Nyt olisikin tuhannen taalan paikka painostaa nimenomaan muita kuin kuljettajia.


      • Rekkanainen
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Lähinnä olen perännyt sitä, ettei ammattilaiset tekisi harrastelijamaisia virheitä. Eikä se mielestäni ole ollenkaan liikaa vaadittu, vai onko?>Laki sallii paljon kevyemmän vetoauton perävaunuun nähden.

        ...sinivilkku, olet oikeassa monessa kohtaa ja ymmärrät meitä rahtareita :)

        Tänä päivänä on kielletty moiset kuljetukset, joissa perävaunu on täynnä ja vetoauto tyhjä. Jossain kohtaa sallittiin pienet siirtymät näin, mutta kun pieni siirtymä oli joidenkin mielestä 200km, niin sitäkään ei sitten enää sallita ja se on oikea ratkaisu!!


      • Rekkanainen
        Äijälä kirjoitti:

        Minulla ei ole tapana vittuilla kellekkään.
        Koetan vaan selittää asioita parhain päin.
        En nääs muista kuulleeni, että rekkanaisia olisi ollut onnettomuuksissa mukana, eli he osaavat hommansa, paremmin kuin miehet.

        ...tulkitsin sitten sanasi väärin, sorry ;)


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Lähinnä olen perännyt sitä, ettei ammattilaiset tekisi harrastelijamaisia virheitä. Eikä se mielestäni ole ollenkaan liikaa vaadittu, vai onko?>Laki sallii paljon kevyemmän vetoauton perävaunuun nähden.

        "Ooletko siis sitä mieltä, että kyseinen kuljettaja teki jonkin harrastelijamaisen virheen?
        Mikä se mielestäsi oli?"

        Luotan sinuun sen verran, että osaat vastata tähän ihan oma-aloitteisestikin. Mutta kysy toki uudelleen, jos et keksi.

        Ihan vastaavasti en tosin asettelisi kysymyksiä. Ehkä mieluummin kysyisin, miten kuljettaja toimisi erilailla seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa?


    • Siis teiden talvi kunnossapito on tullu huonommaksi vuosi vuodelta. Suolaa tarvitaan ja tarvittaisiin jopa enempi mitä nykysin käytetään sillä ne jotka joutuvat ajamaan yöllä niin sen tietää eli nämä ihmiset jotka vaahtoo tästä suolattomuudesta niin tervetuloo öisille maanteille. Sehän olisi tietysti hieno juttu jos joku kekseisi jonkun yhtä hyvän taikka paremman ratkaisun suola mutta kun ei ole viisaat keksiny. Itse ajan ammatikseni ja kilometrejä takana yli miljoona kilometriä niin luulen tietäväni mistä puhun. Tosiaan konkinkankas oli elävä esimerkki tän hetken talvi kunnossa pidosta eli herran hallussa on.

    • Dirlewanger

      ...ehdotusta. Saataisiin tätä tyhmää autoilijakansaa erittäin tehokkaasti harvennettua ilman, että tarvitsisi tuhlata luoteja tai kaasua teidän idioottien päiviltä päästämiseen. Eiköhän teitä tojoteuvoja sun muita nissanniiloja lähde ihan kivasti muille autoilumaille kun muutama rekka pistää jonoa sileäksi pk-seudun aamuruuhkassa ja moottoriteillä talvikuukausina. Silloin nimittäin kun ne kelit pyörii siinä nollan, plus yhden ja miinus yhden välillä se tie on ihan oikeasti helvetin liukas ja siinä ei mitkään nastannysät paljon auta... Suola jeesaa kyllä.

      No mutta jos sen peltilehmän ruostuminen ja lasoli tuntuu kalliilta ostaa ja merkitsee enemmän kuin oma henki ja terveys, niin siitä vaan, lopetetaan suolaus...

      Niin ja en ole tielaitoksella töissä ja lasolin ostaminen vituttaa minuakin, auton tosin vaihdan uudempaan ennekuin se ruostuu...

      • Jassoo

        Onhan se kiva liukastella aamulla kun se helvetin suolavesi jäätyy peilikirkkaaksi.Muuten olis pitävä ja kuiva keli.
        Niin että jatka vaan suolausta!


    • Anonyymi

      Tien suolaus on perseestä!!!Asfaltti tiet rapautuvat paskaan kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe