Miten taksit selitätte sen yhtälön, että yhden auton tuloilla yritetään elättää aina useita perheitä.
Esim. taksi-isännän (ns. taksiliikenneluvan haltijan) perhettä ja sitten vielä yritetään samalla autolla elättää pari renkiäkin.
No onhan se sanomattakin selvää että rengit eivät pääse kohtuullisella työmäärällä kunnon tuloihin. Etupäässä kuljettajat ovat opiskelijoita ja tilapäisesti palkattuja ja heitä ei kiinnossta eltää taksi-isäntää.
Sitten kuitenkin Taksi auton varusteisiin ja hankintahintaan ei ole kiinitetty minkäänlaista taloudellisuus laskentaa, hankitaan kallein mahdollinen työkalu johon vielä usein hankitaan kalliita lisävarusteita , kevytmetallivantieta, alustanvirityssarjaa jne. Ei normaali liikkeen harjoittaja voi toimia hankkiessaan työkaluja firmaansa tuolla tavoin ja sitten vielä valittaa että viivan alle ei jää tarpeeksi plussaa.
No helppoahan on taas vaatia tariffikorotuksia, kun kyseessä on monopolija uusien edullisempien kilpailijoiden allae pääsy on estetty lainsäädännöllä. Varmaankin taksiauto tienaa ihan tarpeeksi jos hankitaan yritykseen kohtuuhintaiset tökalut ja luvan haltiaja ajaa itse ne kaikki vuorot jotka pystyy ja haluaa.
Liikennelupia pitää olla sellainen määrä jaossa että liikennöinti on toimivaa ja kysynnän ja tarjonnan laki tuo oikean hintatason voimaan.
Miten suomessa voi olla vielä aloja jossa ei ole vapaata kilpailua sen jälkeen kun on suorittanut alan tutkinnot.
Miten taksit selitätte sen yhtälön että yhden
16
1972
Vastaukset
- mara
"ALUSTANVIRITYSSARJA" =)
- taksi isantä turuuuuust
Liikennelupia pitää olla sellainen määrä jaossa että liikennöinti on toimivaa ja kysynnän ja tarjonnan laki tuo oikean hintatason voimaan.............niinpä Hanna näinhän asia on.Lupia on nyt juuri sen verran että toiminta on juuri kannattavaa....vai pitäisikö niitä lisätä niin että se ei olisi kannattavaaa kuskille eikä isännälle.Ollet kerrankin oikeassa......Sitä paitsi nykyään kevytmetallivanteet ja pelti vanteet ovat suunnilleen saman hintaisia.......vaikka sinun mielestäsi meidän ehkä pitäisi ajaa ilman vanteita ja riksalla
auton kalleuden ainakin aiemmin selitti se, että taksista ei mennyt täyttä auton ylellisyysveroa ostettaessa ja sitten sen sai muutaman vuoden kuluttua muudä pois käypään hintaan ja ostaa uuden samoin eduin. Sopivasti sumplimalla pysyi aina uudessa autossa eikä tarvinnut maksaa vaihdossa lisähintaa, saipa joskus rahaakin.
Vieläkö tilanne on sama?- taksi-isäntä stadist
Anna olla. Ei toi jakomäkeläinen kampaaja tajua näistä asioista mitään. Sanoo itteensä inssiksi mutta on vaan pahainen jakomäkeläinen kampaaja. Toi Hanna on tämän palstan trolli, valitusta tulee aiheesta kuin aiheesta. Mulla ne aluvanteet oli alla ostaessani tämän halpapirssini, eli vakiovaruste.
Mutta sehän on liian korkeaa matikkaa kampaajalle. - taksi -isäntä turuuuuust
sitroen kirjoitti:
auton kalleuden ainakin aiemmin selitti se, että taksista ei mennyt täyttä auton ylellisyysveroa ostettaessa ja sitten sen sai muutaman vuoden kuluttua muudä pois käypään hintaan ja ostaa uuden samoin eduin. Sopivasti sumplimalla pysyi aina uudessa autossa eikä tarvinnut maksaa vaihdossa lisähintaa, saipa joskus rahaakin.
Vieläkö tilanne on sama?Olen viisitoista vuotta ollut autoilijana ja ajanut taksia 30 vuotta.Olen tehnyt muutman autokaupan ja koskaan en vielä ole niissä voittanut.Aina on väliraha ollut euroissa 15-20 th.Sinun väite on tuttu mutta valitettavasti erittäin väärä .koskaan ei tuonlainen ole ollut mahdollista Ps Kerro kuka autokauppias antaa minulle rahaa kun vaihdan seuraavan auton niin menen heti hänen puheilleen.
- Feikki Hanna
taksi-isäntä stadist kirjoitti:
Anna olla. Ei toi jakomäkeläinen kampaaja tajua näistä asioista mitään. Sanoo itteensä inssiksi mutta on vaan pahainen jakomäkeläinen kampaaja. Toi Hanna on tämän palstan trolli, valitusta tulee aiheesta kuin aiheesta. Mulla ne aluvanteet oli alla ostaessani tämän halpapirssini, eli vakiovaruste.
Mutta sehän on liian korkeaa matikkaa kampaajalle.Hannan kampaamossa on ilmastointilaitteet , liike tilaa vaihdetaan 3 vuoden välein uudempaan ja prämeenpään .Remontti maksaa maltaita.
Kampaamo ei sijaitse Jakomässä vaan kalleimmalla alueella keskustassa. Itse en tee kampaamo duuneja vaan olen palkannut nuoria juuri valmistuneita kampaamo-oppilaita joille maksan minimipalkkaa. Itse otan päivällä ehkä yhden kakai asiakasta joita on kiva palvella oikeen kunnolla. Lisäksi kampaamosn varustukseen kuuluu ilmastointilaitteet , kalliit sereoradiot soittimet , dvdt ja kallitti tuolit jotka myös vaihdetaa kolmen vuoden välein aivan uusiin.
Saksia menee ihan hiveesti, ja muitakin kuivaajia vaihdellaan uusiin ihan tuon tuosta.
On se kumma kun ei tienaa, pitä pyytää kähertäjäliittoa nostamaan taksoja.
Enkä missään nimessä voi sietää että alalle tulee uusia yrittäjiä , nehän vievät mun leivän suusta. Kun kerran olen perustanut kampaamon ei kukaan muu saaa perustaa kampaamoa, eikös se lakikin sen kiellä. Kampaamoja on ihan tarpeeksi.
Jos mulle ei sitten saa aikaa niin jonottakaa vaan , ja maksakkaa kuitenkin kalleimna taksan mukaan ja hymyilkää ja muistakaa vielä kiittää hyvästä palvelustani. - Vihainen kuluttaja
Ei ole minua sitten ikinä kiinnostanut mitkä vanteet siinä taksissa alla on! Tuliko selväksi.
- Hanna Karttunen ins.
Ei suinkaan , kyllä taksissa vanteet ja renkaat pitää olla. Mutta jos tällä palstalla jatkuvasti valitetaan että renki ja isäntä eivät tienaa tarpeeksi vaikka tekevät ymäripyöreitä päiviä ja ajoa ei ole riittävästi kuin viikonloppuisin klo 2400-04:00 ja vaaditaan aina taksankorotusta.
Tulosta ei synny vaikka on verovapaat bensat autot, vanteet, ja värkit.
Ettekö te tajua että ei kukaan normaali liikkeenharjoittaja sijoita työkaluihin mitään ylimääräistä. Ostetaan normaalihintaiset työkalut mielellään vähän halvemmat joilla pärjätään. Mutta tilanne ei taida ollaakkaan niin että alalla menee huonosti. Alalle pääsy on lailla sääsädelty ja kilpailu on poissuljettu.
Taksat tuottavat niin paljon ylimääräistä tuloa joka on pakko kiinittää uusimpiin mersumalleihin ja kevytmetallivanteisiin. - pelti
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
Ei suinkaan , kyllä taksissa vanteet ja renkaat pitää olla. Mutta jos tällä palstalla jatkuvasti valitetaan että renki ja isäntä eivät tienaa tarpeeksi vaikka tekevät ymäripyöreitä päiviä ja ajoa ei ole riittävästi kuin viikonloppuisin klo 2400-04:00 ja vaaditaan aina taksankorotusta.
Tulosta ei synny vaikka on verovapaat bensat autot, vanteet, ja värkit.
Ettekö te tajua että ei kukaan normaali liikkeenharjoittaja sijoita työkaluihin mitään ylimääräistä. Ostetaan normaalihintaiset työkalut mielellään vähän halvemmat joilla pärjätään. Mutta tilanne ei taida ollaakkaan niin että alalla menee huonosti. Alalle pääsy on lailla sääsädelty ja kilpailu on poissuljettu.
Taksat tuottavat niin paljon ylimääräistä tuloa joka on pakko kiinittää uusimpiin mersumalleihin ja kevytmetallivanteisiin.Siis meninaatko että parturi leikkaa hiukset keittiösaksilla, tai metsurin työkalu on pokasaha?
Ai miksi mersu? Mitä luulet kestäskö nissan almera 500tkm, ja töissä pitäs olla joka päivä, eli ei kovin paljoa korjaamolla? ostin juuri rengas-sarjan, kevytmetallivanteet 30e kalliimmat kuin peltivanteet,kummatkohan ostin?
Ostasin mielelläni vanhempaa korimallia olevan mersun seuraavaksi, jos vain jostain löytäisin vähäajetun sellaisen..
Niin kyllähän siinä 12h aika pitkä päivä on sekin ja viikossa on 7 vuorokautta... - asiakas tolppajonon pohjalta
pelti kirjoitti:
Siis meninaatko että parturi leikkaa hiukset keittiösaksilla, tai metsurin työkalu on pokasaha?
Ai miksi mersu? Mitä luulet kestäskö nissan almera 500tkm, ja töissä pitäs olla joka päivä, eli ei kovin paljoa korjaamolla? ostin juuri rengas-sarjan, kevytmetallivanteet 30e kalliimmat kuin peltivanteet,kummatkohan ostin?
Ostasin mielelläni vanhempaa korimallia olevan mersun seuraavaksi, jos vain jostain löytäisin vähäajetun sellaisen..
Niin kyllähän siinä 12h aika pitkä päivä on sekin ja viikossa on 7 vuorokautta...Varmaankin ,Kyllä mersun vanteet on kalliit vaikka ostaa vaan peltivanteetkin eihän ne enää paljon kallimmat voi olla ne kevytmetallit , silloinhan taksikuski jo vaihaisi koko auton, kun saa verottomana.
- kiinni
asiakas tolppajonon pohjalta kirjoitti:
Varmaankin ,Kyllä mersun vanteet on kalliit vaikka ostaa vaan peltivanteetkin eihän ne enää paljon kallimmat voi olla ne kevytmetallit , silloinhan taksikuski jo vaihaisi koko auton, kun saa verottomana.
jos taksi tosiaan saisi auton kokonaan verottomana, olisin tyytyväinen, autoverosta mersussa vapautusta saa häviävän pienen osan ja siitäkin useat maksavat osan takaisin, koska edes mersu ei kestä tätä rääkkiä kolmea vuotta, jonka verottaja on laskenut sopivaksi autonpito ajaksi alennuksen saamiselle...
- Jotain alasta tietävä
taksi -isäntä turuuuuust kirjoitti:
Olen viisitoista vuotta ollut autoilijana ja ajanut taksia 30 vuotta.Olen tehnyt muutman autokaupan ja koskaan en vielä ole niissä voittanut.Aina on väliraha ollut euroissa 15-20 th.Sinun väite on tuttu mutta valitettavasti erittäin väärä .koskaan ei tuonlainen ole ollut mahdollista Ps Kerro kuka autokauppias antaa minulle rahaa kun vaihdan seuraavan auton niin menen heti hänen puheilleen.
Jos todellakin olet joka autonvaihdossa maksanut 15-20 tuhatta EUROA, niin olet joko vaihtanut aina vain kalliimpaan ja kalliimpaan autoon, ajat pikkubussilla tai sitten sinua on vedetty nenästä. Tuollaisia välirahoja ei esim. 40 tuhatta euroa maksavissa autoissa maksa edes elävä Erkkikään, toki välirahat ovat viime vuosina kasvaneet muttei sentään noin paljon. Ei vaikka laskee välirahaan myös palautettavan autoveron jos alle kolmivuotiaana vaihtaa. Tai toki jos pitää autoa 5 vuotta, niin voipi ollakin.
- En ole rikastunut
Jotain alasta tietävä kirjoitti:
Jos todellakin olet joka autonvaihdossa maksanut 15-20 tuhatta EUROA, niin olet joko vaihtanut aina vain kalliimpaan ja kalliimpaan autoon, ajat pikkubussilla tai sitten sinua on vedetty nenästä. Tuollaisia välirahoja ei esim. 40 tuhatta euroa maksavissa autoissa maksa edes elävä Erkkikään, toki välirahat ovat viime vuosina kasvaneet muttei sentään noin paljon. Ei vaikka laskee välirahaan myös palautettavan autoveron jos alle kolmivuotiaana vaihtaa. Tai toki jos pitää autoa 5 vuotta, niin voipi ollakin.
3 vuotta vahasta passatista sain 10500,- vaihdossa ja uuden hinta alkaen n.34500,-.....
- pösöilijä
Jotain alasta tietävä kirjoitti:
2,5 vuotiaasta Pösöstä sain 9800. Uuden hinta 31.200. Kuis rikastuin?
- taksityölllä elävä
Miten on mahdollista, että sinä, nimimerkki Hanna Karttunen ins., esität jatkuvasti täällä noita ihmeellisiä kysymyksiäsi? Etkö tiedä, takseista, joukkoliikenteestä ja muista luvan varaisista ammateista on olemassa lait ja asetukset. Mikäli koet, että laki on väärä, voit tehdä kyselyn lakia säätäville viranomaisille, ts. kansanedustajille, jotka sitten tekevät eduskunnassa välikysymyksen (jos katsovat aiheelliseksi).
Suomi24:n keskustelupalstoilla et voi muuttaa mitään.
Täällä teet henkilösi vain naurunalaiseksi (olet tehnyt jo) ja selkeästi huomaa että kirjoituksesi perustuvat kateuteen, yksinomaan kateuteen.
Voin kuitenkin kertoa sinulle, autolla jota minä ajan, elätetään mainiosti kaksi perhettä. Luvanhaltija ja minä ajamme ahkerasti ja saamme kohtuullisen toimeentulon molemmat. Lisäksi automme antaa mukavan lisätienistin kahdelle ns. tuuraajalle.
Olet joskus rinnastanut takseja partureihin. Miksi yksi parturintuoli elättää vain yhden ihmisen? Eikö samalla tuolilla voisi joku muukin leikata asiakkaiden hiuksia? - TaksiSisu
Totta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä313767- 1371569
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111441Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931101- 711088
- 581051
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26997Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38971Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67950Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78915