95 okt vai 98a?

Kysyn

Jos ohjekirja suosittelee 98a onko jotain pahaakin haittaa jos poikakaveri tankkasi 95:oktaanista ? esim Jeep Cherokee suositellaan 95 ja taas esim johonkin muuhun Hyundaihin Matrixiin 98a kysyy Mimmi Oulusta.

6

1218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami **

Ei se yksi tankillinen vielä mitään riko, kunhan välttää matalakierroksisia vedätyksiä, mutta jos jatkuvasti käyttää liian matalaoktaanista, niin se ei ole koneelle hyväksi. Liian korkeaoktaanisen haitat sensijaan rajoittuvat hiukan korkeampaan hintaan. Jos on vähänkään epäilystä siitä, kumpaa pitäisi tankata, niin 98 on silloin parempi.

• Dr13

Ei 98:n 95:n käytössä ole mitään hintaeroa, jos autossa on elektroninen polttoaineensyöttö. Hintaero/l on suunnilleen sama, kuin mikä on 98:n 95:n ero energiamäärässä/l. Täten 98:a kuluu hitusen vähemmän kuin 95:ttä.

• Dr13 kirjoitti:

Ei 98:n 95:n käytössä ole mitään hintaeroa, jos autossa on elektroninen polttoaineensyöttö. Hintaero/l on suunnilleen sama, kuin mikä on 98:n 95:n ero energiamäärässä/l. Täten 98:a kuluu hitusen vähemmän kuin 95:ttä.

energiamäärä 95 ja 98 oktaanisella on tasan tarkkaan sama. Jos jollakin on kokemuksia siitä, että 95:ta kuluu enemmän, on se merkki siitä että se on kyseiselle autolle liian matalaoktaanista ja palotapahtuma ei ole normaali. Silloin ehdottomasti käytettävä 98:aa.
        Oktaaniluku kertoo bensan puristuskestävyyden, lämpöarvo niillä on sama.

• made
        sitroen kirjoitti:

energiamäärä 95 ja 98 oktaanisella on tasan tarkkaan sama. Jos jollakin on kokemuksia siitä, että 95:ta kuluu enemmän, on se merkki siitä että se on kyseiselle autolle liian matalaoktaanista ja palotapahtuma ei ole normaali. Silloin ehdottomasti käytettävä 98:aa.
        Oktaaniluku kertoo bensan puristuskestävyyden, lämpöarvo niillä on sama.

Itseasiassa 98 on aavistuksen tiheämpää kuin 95, joten litraa kohden 98:ssa on hieman enemmän energiaa.

Olennainen seikka kuitenkin on se, että paremman puristuskestävyytensä ansiosta 98:lla moottori toimii paremmalla hyötysuhteella; olettaen, että moottorista löytyy automaattinen sytytysennakon säätö ja puristussuhde on riittävän suuri.

• Tapaautoilija

Vinkki
      Jeep ohjeet käytännössä norm.95 okt ja kertavuoteen 98 okt tankillinen.

• moi.

mun autoni syö matkaajossa 95 okt:sta noin 0,5 litraa enemmän,kun 98 okt:sta.Auto on 10 vuotta vanha,ja japanilais valmisteinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2081
    2. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      156
      1977
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      1926
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      14
      1192
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      987
    6. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      946
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      875
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      834
    9. Minä tunnen sinut

Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      50
      811
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      33
      789
    Aihe