Piparitalon "liimaus"

miten?

Mitä tulee sihhen valkoiseen "liimausaineeseen", jolla piparitalon voi kasata? Olen joskus tehnyt sellaisella pursotettavalla valkoisella massalla, johon tuli ainakin tomusokeria, mutta kun en muista mitä muuta ja kuinka paljon... Voisiko joku auttaa?

7

2401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eevuska

Laita siihen kuorruitukseen yksi kananmunan valkuainen ja n. 4 dl tomuskeria. Vatkaa valkuaista ensin vähän vaahdoksi ja sekoita siihen sitten vähitellen tomusokeria, kunnes seos on sopivan paksua. Parasta liimaa taloille on kyllä sulatettu sokeri, mutta se on hankalaa jos kokoat taloja lasten kanssa ja kun talo tuhotaan se sokerimassa on julmetun kovaa.

• murmeli

Myös sulaneella sokerilla voi "liimata":
      Sulata sokeri teflonpannulla, esim. sen verran että pohja peittyy. Anna sokerin sulaa hiljalleen, mutta älä sekoita sokeria vaan anna sulaa rauhassa! Kun sokeri on kokonaan sulanut, kasta siinä liimattavat reunat ja aseta paikoilleen. Sokeri tosin jähmettyy nopeasti, joten toimi rivakasti :)

• miten?

Sokerilla olen tehnytkin näitä piparitaloja, mutta siinä on hankalaa just se, että se sokeri kovettuu niin äkkiä ja pannustakin sitä on vaikea saada irti...

• eevuska
        miten? kirjoitti:

Sokerilla olen tehnytkin näitä piparitaloja, mutta siinä on hankalaa just se, että se sokeri kovettuu niin äkkiä ja pannustakin sitä on vaikea saada irti...

keittää siinä sokeripannussa vettä hetki. Siten sokeri ainakin minulla on irronnut hyvin, kun se liukenee siihen veteen. Jos olet sotkenut jotain työvälineitä siihen sokeriin, nekin saa puhtaaksi kun uitat niitä siinä kiehuvassa vedessä hetken.

• vaahtera07

Mä käyttäisin tuota tomusokeri valkuainen sekoitusta. Tosin se jää valkoiseksi, mutta on paljon helpompi tapa. Pursottaa vaan ihan reilusti sitä ja palat kiinni niin siinähän tulee jo lumikasat talon seinustalle valmiiksi =)

• Fruktoosia

Saat kirkkaat saumat, ei tule ruskeita. Se tosin kovettuu yhtä paljon kun tavallinenkin sokeri.. Pikerillä kannattaa vaan koristella

• minni5

Käytän valkuaista ja tomusokeria. Tee sellainen seos, että sitä on helppo käsitellä!
      Samalla koristelet tietty koko talon osat ennen liimaamista ja liimaat karamellit ja muut koristeet. Käytän runsaasti tätä liimaa!
      Sulatettu sokeri kovettuu eikä maistu hyvälle. Minun piparkakkutalossa on kaikki osat syötävää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      121
      1688
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1372
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      972
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      75
      798
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      760
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      731
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      60
      653
    Aihe