Mitä tulee sihhen valkoiseen "liimausaineeseen", jolla piparitalon voi kasata? Olen joskus tehnyt sellaisella pursotettavalla valkoisella massalla, johon tuli ainakin tomusokeria, mutta kun en muista mitä muuta ja kuinka paljon... Voisiko joku auttaa?
Piparitalon "liimaus"
7
2394
Vastaukset
- eevuska
Laita siihen kuorruitukseen yksi kananmunan valkuainen ja n. 4 dl tomuskeria. Vatkaa valkuaista ensin vähän vaahdoksi ja sekoita siihen sitten vähitellen tomusokeria, kunnes seos on sopivan paksua. Parasta liimaa taloille on kyllä sulatettu sokeri, mutta se on hankalaa jos kokoat taloja lasten kanssa ja kun talo tuhotaan se sokerimassa on julmetun kovaa.
- murmeli
Myös sulaneella sokerilla voi "liimata":
Sulata sokeri teflonpannulla, esim. sen verran että pohja peittyy. Anna sokerin sulaa hiljalleen, mutta älä sekoita sokeria vaan anna sulaa rauhassa! Kun sokeri on kokonaan sulanut, kasta siinä liimattavat reunat ja aseta paikoilleen. Sokeri tosin jähmettyy nopeasti, joten toimi rivakasti :)- miten?
Sokerilla olen tehnytkin näitä piparitaloja, mutta siinä on hankalaa just se, että se sokeri kovettuu niin äkkiä ja pannustakin sitä on vaikea saada irti...
- eevuska
miten? kirjoitti:
Sokerilla olen tehnytkin näitä piparitaloja, mutta siinä on hankalaa just se, että se sokeri kovettuu niin äkkiä ja pannustakin sitä on vaikea saada irti...
keittää siinä sokeripannussa vettä hetki. Siten sokeri ainakin minulla on irronnut hyvin, kun se liukenee siihen veteen. Jos olet sotkenut jotain työvälineitä siihen sokeriin, nekin saa puhtaaksi kun uitat niitä siinä kiehuvassa vedessä hetken.
- vaahtera07
Mä käyttäisin tuota tomusokeri valkuainen sekoitusta. Tosin se jää valkoiseksi, mutta on paljon helpompi tapa. Pursottaa vaan ihan reilusti sitä ja palat kiinni niin siinähän tulee jo lumikasat talon seinustalle valmiiksi =)
- Fruktoosia
Saat kirkkaat saumat, ei tule ruskeita. Se tosin kovettuu yhtä paljon kun tavallinenkin sokeri.. Pikerillä kannattaa vaan koristella
- minni5
Käytän valkuaista ja tomusokeria. Tee sellainen seos, että sitä on helppo käsitellä!
Samalla koristelet tietty koko talon osat ennen liimaamista ja liimaat karamellit ja muut koristeet. Käytän runsaasti tätä liimaa!
Sulatettu sokeri kovettuu eikä maistu hyvälle. Minun piparkakkutalossa on kaikki osat syötävää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657