energiansäästölamppu

säästää

energiansäästölamppu 15w on energialuokassa A ja hehkulamppu 15w on energialuokassa F. tarkoittaako tämä sitä että energiansäästölampulla säästää sähköä vaikka watit ovat samat? vai mikä virka noilla luokilla on?

13

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Polarization

      Molemmat lamput kuluttavat aivan yhtä paljon energiaa. Energiansäästölampussa vaan isompi osa energiasta muuttuu näkyväksi valoksi ja hehkulamppu puolestaan käyttää ison osan energiastaan huoneen lämmittämiseen.

    • näin ikään

      Ero tulee siitä, että paljon suurempi osa energiansäästölampun ottoehosta muuttuu näkyväksi valoksi verrattuna hehkulamppuun. Hehkulampun ottotehosta vain noin 7 prosenttia muuttuu näkyväksi valoksi.

      Näin energiansäästölampulla saa valaistuksi samalla ottoteholla suuremman alueen tai samankokoisen alueen paljon paremmin hehkulamppuun verrattuna.

    • asuja

      Omakotitaloni on suorassa sähkölämmityksessä, eli termostaatit ohjaavat sähköpattereita.

      Onko energiankulutuksessani väliä sillä, että käytän valaistukseen reilusti voimakkaita hehkulamppuja huolettomasti palamaan jättäen, tai vähätehoisia "energiansäästölamppuja" pihisti sammutellen ?

      Eikös ne patteritermostaatit huolehdi sähkönkulutuksesta ?

      Ulkovalaistukseen ja kylmiin kellari-/vinttitiloihin edellinen ei tietenkään päde ?

      • Rantanplan

        Eihän sillä tietenkään energian kulutuksen kannalta ole väliä, jos käyttää suoraa sähkölämmitystä. Jos lämmitysmuoto on jokin toinen, niin sitten sillä on väliä.

        Toisaalta tuo pätee vain talvisin. Kesällä ylimääräinen lämmittäminen on turhaa joka tapauksessa.


      • Rantanplan kirjoitti:

        Eihän sillä tietenkään energian kulutuksen kannalta ole väliä, jos käyttää suoraa sähkölämmitystä. Jos lämmitysmuoto on jokin toinen, niin sitten sillä on väliä.

        Toisaalta tuo pätee vain talvisin. Kesällä ylimääräinen lämmittäminen on turhaa joka tapauksessa.

        Suomessa on tosin vain hyvin vähän sellaista aikaa, jolloin on lämmintä ja pimeää. Muulloin tarvitaan aina sekä valoa että lämmitystä.


      • Keijo Kekkonen
        Jäärä kirjoitti:

        Suomessa on tosin vain hyvin vähän sellaista aikaa, jolloin on lämmintä ja pimeää. Muulloin tarvitaan aina sekä valoa että lämmitystä.

        Miettikääpä tilanne jossa tupa lämmitetään pelkästään kattoon asennetuilla hehkulampuilla. Mahtaa olla lattiatasolla aika kylmä vaikka katon rajassa olisikin 30 astetta talvipakkasilla..

        Nii ja sitten jos loppuu lamput niin jättäkää pakastimen- ja jääkaapin ovi auki niin tulee lisää lämpöä tupaan ;D..


      • se on.
        Keijo Kekkonen kirjoitti:

        Miettikääpä tilanne jossa tupa lämmitetään pelkästään kattoon asennetuilla hehkulampuilla. Mahtaa olla lattiatasolla aika kylmä vaikka katon rajassa olisikin 30 astetta talvipakkasilla..

        Nii ja sitten jos loppuu lamput niin jättäkää pakastimen- ja jääkaapin ovi auki niin tulee lisää lämpöä tupaan ;D..

        Kuitenkin pakastimessa on yleensä niin paljon jäätä, että siinä kestää hetken ennenkuin pakastimen tuottama lämpö on sulattanut kaiken jään ja vasta sitten alkaa huone lämpiään. Kyllähän pakastimella pystyy jäähdyttämään huonetta, jos nappaa töpselin irti ja avaa oven, olettaen tietenkin, että pakastimessa säilytetään jotain.


      • Näin se on
        Keijo Kekkonen kirjoitti:

        Miettikääpä tilanne jossa tupa lämmitetään pelkästään kattoon asennetuilla hehkulampuilla. Mahtaa olla lattiatasolla aika kylmä vaikka katon rajassa olisikin 30 astetta talvipakkasilla..

        Nii ja sitten jos loppuu lamput niin jättäkää pakastimen- ja jääkaapin ovi auki niin tulee lisää lämpöä tupaan ;D..

        Pakastin ja jääkaappi lämmittävät sijoituspaikkansa huonetilaa tasan tarkkaan verkosta ottamaansa sähkötehoa vastaavalla lämpöteholla, olipa niiden ovi kiinni tai auki.

        Valmiiksi jäähtyneen kylmäkoneen ovea avattaessa saattaa tulla päinvastainen tunne, mutta se on harhaa.

        Sama koskee huoneessa olevaa TV-vastaanotinta, stereoita, pölynimuria, tietokonetta... Jokainen sähköverkosta imaistu wattisekunti muuttuu suoremmin tai epäsuoremmin (mutta viime kädessä täysimääräisesti) lämmöksi.


      • Jussi
        Keijo Kekkonen kirjoitti:

        Miettikääpä tilanne jossa tupa lämmitetään pelkästään kattoon asennetuilla hehkulampuilla. Mahtaa olla lattiatasolla aika kylmä vaikka katon rajassa olisikin 30 astetta talvipakkasilla..

        Nii ja sitten jos loppuu lamput niin jättäkää pakastimen- ja jääkaapin ovi auki niin tulee lisää lämpöä tupaan ;D..

        "Miettikääpä tilanne jossa tupa lämmitetään pelkästään kattoon asennetuilla."

        Mietitään pois :)

        Katonrajassa olevat lamput lämmittävät ympätöiviä kattomateriaaleja, joista lämpö siirtyy säteilynä ympäri asuntoa, myös lattiaan. Niin että kyllä se katossa killuvan lampun lämpö lämmittää lopulta koko huonetta. Toki lämmönjakauma asunnon ilmamassassa on miellyttävämpi kun suoraan lämmitetään lattiaa lattialämmityksellä, mutta eipä mene hukkaan kattolampun lämpökään.

        Vai miten luulet kattolämmityksen toimivan?


    • Asujainen

      Valaisinten lämmitysvaikutuksen kannalta ratkaisevat vain ja ainoastaan sähköverkosta otetut watit! KAIKKI ne muuttuvat lämmöksi, lamppujen hyötysuhteesta riippumatta.

      Vaikka energiansäästölamppujen hyötysuhde onkin parempi kuin hehkulamppujen, niin niidenkin valo-/säteilyenergia muuttuu viime kädessä lämmöksi huoneen eri pintoihin osuessaan ja niihin absorboituessaan. Itse asiassa: jos osa valosta pääsee karkaamaan ikkunoiden kautta huonetilasta ulos, menee energiansäästölamppuja käytettäessä teoreettisesti jopa ENEMMÄN sähköä hukkaan! (Ero on tietenkin käytännössä aivan marginaalinen)

      Suurin hyöty energiansäästölampuista on kesällä, kun ei tarvita lämmitystä. Vaan eipä tarvita ihmeemmin valoakaan.

      Jos lämmitysmuotona on (mihin tahansa energianlähteeseen perustuva) termostaattiohjattu keskuslämmitys, niin termostaatit vähentävät lämmitystehoa sitä enemmän, mitä enemmän huoneistoon tulee hukkalämpöä valaistuksesta, kodinkoneista jne. Omistusasunnossa asuja hyötyy epäsuorasti: taloyhtiöllä pienemmät lämmityskulut => pienempi yhtiövastike.

      Jopa vuokralla asujalla on pitkällä aikavälillä vähemmän paineita joutua maksamaan kohoavia vuokria, jos hän maksaa enemmän sähkölaskua ja pienentää näin vuokranantajansa maksettavaksi koituvia lämmityskuluja!

      Omakohtaiset kulutustottumukset eivät tietenkään itseä paljon hyödytä/kirpaise silloin, kun asuinyhteisössä on kymmeniä asuntoja.

      ;o)

      • huomioon

        että yleensä energiansäästö-lamput kuluttavat
        vähemmän watteja saman valotehon vastaaviin
        hehkulamppuihin nähden. Siitä se säästö valaistuksessa syntyy.


      • Omistaja tai vuokralainen

        Vain anteliaan omistus- tai vuokra-asujan kannattaa lämmittää kämppäänsä turhanpäiväisellä ja suuritehoisella lamppujen polttamisella. Totta toki, että koko talon varsinaiset lämmitryskustannukset näin pienenevät ja vastike tai vuokra voivat pudota,

        MUTTA
        tämä täysin maksamasi lämmityskulusäästö jaetaankin KAIKKIEN ASUNTOJEN KESKEN.

        Kerrostalossa kannattaa näinollen käyttää vähätehoisia energiasäästölamppuja ja sammutella valot mennessään,


    • paljon mahdollista

      15W energiansäästölamppu (loisteputki) antaa saman VALOTEHON kuin 100W hehkulamppi. Jos siis tarvitsee "100W-arvoista" valoa jonnekkin, niin loisteputkella säästää 85% kulutuksessa ja lompakossa, jollei laske hankintakuluja.

      Toisaalta hehkulamppuja voi käyttää sähkölämmitykseen... varsinkin nyt kun öljy on jopa kalliimpaa kuin sähkö. Elikkä pitämällä hehkulamppuja päällä säästää lämmityksessä, niin hullua kuin se onkin, jos samalla pudottaa öljylämmittimen tehoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      242
      2040
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1057
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe