Puuttuva ohjekirja

Inna

Sain leipäkoneen, Sense Family Bakery merkkisen. Eipä ollut manuaali mukana, joten kone seisoo käyttämättömänä. Löytyisikö ohjekirjaa keneltäkään?

30

13695

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija

      Tässä on jotain ohjeita siihen leipäkoneeseen..

      1. avaa kansi ja nosta paistoastia pois koneesta aina kun mittaat raaka-aineita.

      2. aseta muovisekoitin pyörivään akseliin.

      3. Laita aineet paistoastiaan siinä järjestyksessä kun ne ohjeessa lueteltu.

      4. aseta paistoastia koneeseen (kuuluu naksahdus). Jos astian pinnalla on vettä tai jauhoja, pyyhi ne pois.

      5. Sulje kansi.

      6. Kytke pistorasiaan. Kytkennän jälkeen kaikki merkkivalot vilkkuvat.

      7. valitse ohjelma. Paina Select-valinta näppäintä niin monta kertaa, että haluamaasi ohjelmaa osoittava merkki valo syttyy ja muut sammuvat. Voit myös valita pikaohjelman(timesaving). Normaali ohjelma kestää 3h 30min, pika 2h 40min.

      8. käynistä start-näppäimestä.

      Kone pitää aluksi vähän outoa ääntä, mutta se kuuluu asiaan. Kun paisto loppuu valmis-merkkivalo(complete) vilkkuu ja summeri antaa kolme äänimerkkiä.

      9. Paina stoppia. Ota paistoastia pois koneesta. Varo se on kuuma.

      10. Ota leipä pois paistoastiasta. Kännä paistoa-astia ja ravista. Jos leipä ei irtoa astiasta, käännä alaa olevasta vivusta edestakaisin.

      11. katkaise virta.

      12. Anna leivän jäähtyä ennen leikkaamista, sitä on helpompi leikata.

      Leipäkoneen vuokaa ei saa pestä astianpesukoneessa vaan se pitää pestä käsin.

      Omassa koneessani on muutama ohje koneen kannessa.. tässä nyt kuitenkin vielä ranskanleivän ohje..

      2 dl viileää vettä
      5 dl vehnäjauhoja
      2 rkl öljyä tai voisulaa
      1 tl suolaa
      1 rkl sokeria
      1 1/2 tl kuivahiivaa

      toivottavasti näistä ohjeista on jotain apua:)
      En kyllä ole itsekään tehnyt ko. koneella kuin yhden leivän , mutta se ainakin onnistui..

      • ABC

        "...Jos leipä ei irtoa astiasta, käännä alaa olevasta vivusta edestakaisin".

        Itsellä oli aikoinaan leipäkone. Kun paistoaika oli loppunut, otin paistokulhon pois ja laitoin liinan päälle joksikin aikaa. Silloin lähti leipä paremmin pois. Jos yritin vivusta pyöräyttää, ei irronnut.

        Hiivana käytin kuiva hiivaa. Nykyisin paistan leivät sähköuunissa.


    • Inna

      Kiitos Sinulle!
      Yritän laittaa koneen hurisemaan ohjeellasi.

      • Inna

        Kokeilin pariakin ohjetta, mutta leivät eivät nousseet ja jäivät raaoiksi keskeltä. Olisiko parempi käyttää tuoretta hiivaa, kuin kuivahiiva? Vinkkejä saa laittaa tulemaan. Kiitos!


      • täpä
        Inna kirjoitti:

        Kokeilin pariakin ohjetta, mutta leivät eivät nousseet ja jäivät raaoiksi keskeltä. Olisiko parempi käyttää tuoretta hiivaa, kuin kuivahiiva? Vinkkejä saa laittaa tulemaan. Kiitos!

        Muistitko että kuivahiivaa käytetään sämpylätaikinaan 1ps ja samankokoiseen pullataikinaan 2 ps.
        1 pussi( 11g)= n. 30g tuorehiivaa.

        Ja sitten se tilkan nesteen lisäys on kaiken A-O.


    • hömps

      Katsopa tarraa koneessasi, siitä selvinnee maahantuoja. Usein mukana on puhelinnumerokin.

      Jos itse ostit liikkeestä koneen, niin mars takaisin vaatimaan käyttöohjetta!

      Leipäkoneessa käytetään AINA kuivahiivaa!

      • Kuivahiivaa ei tarvitse käyttää kuin ajastuksella leipää tehdessä. Jos tekee sen leivän ns. onlinella ja siten tuorehiivalla, siihen riittää 1/6 osa palaa 50g:n hiivapalasta. Ja sitäkin hiivaa olen vieläpä aina pitänyt pakastimessa että aina on kotona leiväntekoaineet ilman kauppareissuakin. Tähän tuorehiivan käyttöön on jo 16 vuoden kokemus ja ehkä satojen leipien verran sitä käytetty, että se siitä 'AINA'-väittämästä.

        Keliakian takia meille se aikoinaan hommattiin ja olen siihen viime vuosina kehitellyt kohta kymmenkuntaa erilaista herkullista makuvaihtoehtoa resepteihini. Kunkkuna on niistäkin 'kaneli-leipä', nam, nam ja tulee joulukin mieleen sillä.


      • Mona-Miriaana
        PontiusPilatus kirjoitti:

        Kuivahiivaa ei tarvitse käyttää kuin ajastuksella leipää tehdessä. Jos tekee sen leivän ns. onlinella ja siten tuorehiivalla, siihen riittää 1/6 osa palaa 50g:n hiivapalasta. Ja sitäkin hiivaa olen vieläpä aina pitänyt pakastimessa että aina on kotona leiväntekoaineet ilman kauppareissuakin. Tähän tuorehiivan käyttöön on jo 16 vuoden kokemus ja ehkä satojen leipien verran sitä käytetty, että se siitä 'AINA'-väittämästä.

        Keliakian takia meille se aikoinaan hommattiin ja olen siihen viime vuosina kehitellyt kohta kymmenkuntaa erilaista herkullista makuvaihtoehtoa resepteihini. Kunkkuna on niistäkin 'kaneli-leipä', nam, nam ja tulee joulukin mieleen sillä.

        GLUTEENITON LEIPÄ
        250 g(4,5 dl) gluteenitonta leipäjauhoseosta(esim:Juvel)
        1 tl suolaa
        1 rkl sokeria
        1 rkl öljyä
        2 tl kuivahiivaa tai 1/3 pak. turehiivaa
        2 dl maitoa tai vettä
        Mittaa kuivat aineet kulhoon. Lisää öljy ja maito
        (vesi). Käynnistä

        GLUTEENITON PORKKANALEIPÄ:

        4 dl Gluteenitonta leipäjauhoseosta
        0,5 tl suolaa
        1 rkl siirappia
        2 dl porkkanaraastetta
        2 rkl öljyä
        2 tl kuivahiivaa tai 1/3 pak. tuorehiivaa
        1.5 dl vettä.

        Valitse MANUAL- taikina-ohjelma.
        Mittaa kuivat aineet koneeseen, lisää siirappi, öljy, porkkanaraaste ja vesi( tuorehiiva). Käynnistä kone 50 min. Kuluttua taikina on valmis. Kaada leivinpaperille pelille ja taputtele sitä jauhoja apuna käyttäen pyöreä, litteä leipä. Anna kohota hyvin. Paista 200"c uunissa 20-30 min.


      • Anonyymi
        PontiusPilatus kirjoitti:

        Kuivahiivaa ei tarvitse käyttää kuin ajastuksella leipää tehdessä. Jos tekee sen leivän ns. onlinella ja siten tuorehiivalla, siihen riittää 1/6 osa palaa 50g:n hiivapalasta. Ja sitäkin hiivaa olen vieläpä aina pitänyt pakastimessa että aina on kotona leiväntekoaineet ilman kauppareissuakin. Tähän tuorehiivan käyttöön on jo 16 vuoden kokemus ja ehkä satojen leipien verran sitä käytetty, että se siitä 'AINA'-väittämästä.

        Keliakian takia meille se aikoinaan hommattiin ja olen siihen viime vuosina kehitellyt kohta kymmenkuntaa erilaista herkullista makuvaihtoehtoa resepteihini. Kunkkuna on niistäkin 'kaneli-leipä', nam, nam ja tulee joulukin mieleen sillä.

        Hei! Ssatiin me tämä leipäkone kaverilta.
        Olisi kivaa saada vähän enemmän erklaisia reseptejä. Ja gluteenittomia. Sähköpostiodoitteemme on [email protected]
        Kiitos etukäteen.


    • Sense Family Baker leipäkon...

      Hei,

      minulla on ohjekirja, mutta puuttuu koneen pohjalta muovinen sekoitin (pienen siivekkeen näköinen vitkutin).

      • leema

        Hei,
        minulla on vanha Sense-leipäkone, josta puuttuu tällä hetkellä pohjatiiviste, muuten kunnossa. Joutaa varaosiksi, jos tiivistettä ei löydy. Myös käyttöohje löytyy. Onko varosia ko koneeseen vielä jossain liikkeessä saatavissa?


      • ansku321
        leema kirjoitti:

        Hei,
        minulla on vanha Sense-leipäkone, josta puuttuu tällä hetkellä pohjatiiviste, muuten kunnossa. Joutaa varaosiksi, jos tiivistettä ei löydy. Myös käyttöohje löytyy. Onko varosia ko koneeseen vielä jossain liikkeessä saatavissa?

        Hei,

        minulla on leipäkone vuodelta 1992. Kulhosta puuttuu kulhosta harmaa sekoittaja. Ostaisin mielelläni sekoittaja, jos sellainen löytyisi.


      • koneeseeni
        leema kirjoitti:

        Hei,
        minulla on vanha Sense-leipäkone, josta puuttuu tällä hetkellä pohjatiiviste, muuten kunnossa. Joutaa varaosiksi, jos tiivistettä ei löydy. Myös käyttöohje löytyy. Onko varosia ko koneeseen vielä jossain liikkeessä saatavissa?

        jos jollain on niin ostan kyllä
        [email protected]


      • sekottumaton taikina
        leema kirjoitti:

        Hei,
        minulla on vanha Sense-leipäkone, josta puuttuu tällä hetkellä pohjatiiviste, muuten kunnossa. Joutaa varaosiksi, jos tiivistettä ei löydy. Myös käyttöohje löytyy. Onko varosia ko koneeseen vielä jossain liikkeessä saatavissa?

        Koneni on muuten käyttökuntoinen ja käyttäisin sitä, mutta "mela" on hukkunut. Onko kenelläkään Sense leipäkone jo varaosa-käytössä? Joutaisiko mela minun käyttööni?


      • ahkera kotileipuri
        sekottumaton taikina kirjoitti:

        Koneni on muuten käyttökuntoinen ja käyttäisin sitä, mutta "mela" on hukkunut. Onko kenelläkään Sense leipäkone jo varaosa-käytössä? Joutaisiko mela minun käyttööni?

        Jos minulla jää mela - ja koko kone - ylimääräiseksi, niin saat sen. Selvitän juuri onko mitään tehtävissä kun akselin tiiviste vuotaa ja uusia ei tunnu löytyvän. Ajattelin käyttää härvelin lopuun. Harmi hävitää hyvin toimiva kone ja korvata se uudella vain moisen puutteen vuoksi.
        Muutoin käyttelen sitä ahkerasti.


      • sekoittumaton taikina
        ahkera kotileipuri kirjoitti:

        Jos minulla jää mela - ja koko kone - ylimääräiseksi, niin saat sen. Selvitän juuri onko mitään tehtävissä kun akselin tiiviste vuotaa ja uusia ei tunnu löytyvän. Ajattelin käyttää härvelin lopuun. Harmi hävitää hyvin toimiva kone ja korvata se uudella vain moisen puutteen vuoksi.
        Muutoin käyttelen sitä ahkerasti.

        Varaosia ei oikein tunnu saavan enää mistään - leipäkonebuumi on mennyt jo ohi. Käytän konetta kuitenkin jonkin verran, koska perheessämme on keliaatikko ja erikoisleipää tarvitaa. Gluteiinittomat leivät ovat kaupassa hirveän kalliita!

        Jään odottelemaan Sinun etsintätyötäsi ja mahdollista "mela-lähetystä"

        t. nim. sekoittumaton taikina


      • TI-mies
        ahkera kotileipuri kirjoitti:

        Jos minulla jää mela - ja koko kone - ylimääräiseksi, niin saat sen. Selvitän juuri onko mitään tehtävissä kun akselin tiiviste vuotaa ja uusia ei tunnu löytyvän. Ajattelin käyttää härvelin lopuun. Harmi hävitää hyvin toimiva kone ja korvata se uudella vain moisen puutteen vuoksi.
        Muutoin käyttelen sitä ahkerasti.

        Sama tiiviste on minullakin hakusessa. Vanhan tiivisteen tiedot ovat NOK 63 AG8043E. Kevyt nettitutkielma ei löytänyt moiselle myyjää. Teollisuuden tiivistemyyjätkään eivät ole osanneet auttaa (mm. Tiivistekeskus). Pitäisi kestää lämpöä ja olla vielä elintarvikelaatua.

        Maahantuojasta tai merkkihuollosta ei niin ikään ole harmainta aavistusta.

        Ovatko muut nälkäiset onnistuneet paremmin?


      • TI-mies kirjoitti:

        Sama tiiviste on minullakin hakusessa. Vanhan tiivisteen tiedot ovat NOK 63 AG8043E. Kevyt nettitutkielma ei löytänyt moiselle myyjää. Teollisuuden tiivistemyyjätkään eivät ole osanneet auttaa (mm. Tiivistekeskus). Pitäisi kestää lämpöä ja olla vielä elintarvikelaatua.

        Maahantuojasta tai merkkihuollosta ei niin ikään ole harmainta aavistusta.

        Ovatko muut nälkäiset onnistuneet paremmin?

        Itselläni on myös jo vuodesta -92 lähtien ollut Sanyo-merkkinen kone käytössäni, silloin keliakiapoikaani varten hankittuna. Ja siitä aikoinaan meni myös se akselin pohjastefa eli tiiviste. Sitä myös kyseltyäni, niitä löytyi kyllä maahantuojalta, mutta niin suolaiseen hintaan, että sillä sai jo kolmekin vähän käytettyä ja siistiä konetta kirppareilta. Joten enpä ole ostanut sitä tiivistettä vaan 'pelle pelottomana' lisäsin sinne vähän löystyneeseen akseliin yhden ohuen prikan lisää ja kun tekee leipää ns. onlinellä eli heti ja nyt, nestettä ei ehdi sieltä vuotaa jauhojen lisäämisen jälkeen kuin minimaalisesti.

        Eli eipä ole haitannut tiivisteen puuttuminen. Turhan kallis silikonitiiviste kun samalla hinnalla saa jo useita käytettyjä koneita. Minulla tämä ensimmäinen kone toimii vieläkin satojen leipien jälkeenkin hyvin, tosin ostin samanlaisen jo kirpparilta varalle huom. VIIDELLÄ eurolla. Käykääpä te muutkin leipäkoneen ystävät ahkerasti kirppareilla, kyllä se joskus tärppää.


      • Anni&Asser
        leema kirjoitti:

        Hei,
        minulla on vanha Sense-leipäkone, josta puuttuu tällä hetkellä pohjatiiviste, muuten kunnossa. Joutaa varaosiksi, jos tiivistettä ei löydy. Myös käyttöohje löytyy. Onko varosia ko koneeseen vielä jossain liikkeessä saatavissa?

        Hei "leema" tai "Sense Family Baker leipäkoneen varaosa" !!! Olisitteko jompi kumpi halukas myymään tuon ohjekirjan????!!!! Jos niin yhteyttä [email protected]

        Olen erittäin halukas ostamaan.


      • käly
        PontiusPilatus kirjoitti:

        Itselläni on myös jo vuodesta -92 lähtien ollut Sanyo-merkkinen kone käytössäni, silloin keliakiapoikaani varten hankittuna. Ja siitä aikoinaan meni myös se akselin pohjastefa eli tiiviste. Sitä myös kyseltyäni, niitä löytyi kyllä maahantuojalta, mutta niin suolaiseen hintaan, että sillä sai jo kolmekin vähän käytettyä ja siistiä konetta kirppareilta. Joten enpä ole ostanut sitä tiivistettä vaan 'pelle pelottomana' lisäsin sinne vähän löystyneeseen akseliin yhden ohuen prikan lisää ja kun tekee leipää ns. onlinellä eli heti ja nyt, nestettä ei ehdi sieltä vuotaa jauhojen lisäämisen jälkeen kuin minimaalisesti.

        Eli eipä ole haitannut tiivisteen puuttuminen. Turhan kallis silikonitiiviste kun samalla hinnalla saa jo useita käytettyjä koneita. Minulla tämä ensimmäinen kone toimii vieläkin satojen leipien jälkeenkin hyvin, tosin ostin samanlaisen jo kirpparilta varalle huom. VIIDELLÄ eurolla. Käykääpä te muutkin leipäkoneen ystävät ahkerasti kirppareilla, kyllä se joskus tärppää.

        noita tiivisteitä löytyy, kaupan höllyiltä, kun käy siellä autotarvike puolella katselemassa esi: Sopuraha, Minimani tms....


      • leema kirjoitti:

        Hei,
        minulla on vanha Sense-leipäkone, josta puuttuu tällä hetkellä pohjatiiviste, muuten kunnossa. Joutaa varaosiksi, jos tiivistettä ei löydy. Myös käyttöohje löytyy. Onko varosia ko koneeseen vielä jossain liikkeessä saatavissa?

        Hei!

        Varaosia ei saa enää mistään Senseen. -Kone on niin vanha. Onko kone vielä Sinulla?


    • vehis

      Omistan kyseisen Sense leipäkoneen ja kaikki on muuten hyvin paitsi että kulhosta on alkanut teflonpinnoite nilseillä. Mahtaisiko kellään olla nurkissa mojumassa koneriepua missä olis vielä ehyt kulho?
      Olisin hyvin kiiinnostunut SP osoitteeni on [email protected]
      Yst. terv. Kimmo Vehovirta

      • leipäkoneen manuaali

        Minulla on sense bakery B-01, mutta ei ole käyttöohjeita eli manuaali puuttuu. Jos jollakin on kyseinen manuaali esim sähköisessä muodossa niin voisitko mailata sen minulle osoitteeseen: juisifruit(a)suomi24.fi

        Kiitos jo etukäteen


      • Tarvitsen taikina-sekoittajan kulhon pohjalta.


      • A.S.V
        jarinhotelli1 kirjoitti:

        Tarvitsen taikina-sekoittajan kulhon pohjalta.

        Mulla olis koko kone kaikkineen ilman ohjekirjaa Raisiossa .MIhinkään en lähetä ja kympillä saa hakea pois.


      • A.S.V
        A.S.V kirjoitti:

        Mulla olis koko kone kaikkineen ilman ohjekirjaa Raisiossa .MIhinkään en lähetä ja kympillä saa hakea pois.

        Ai niin ,jos kone kiinnostaa yhteyttä saa textarilla 0400-781428


    • bondsi

      Hei.

      Ei ole ohjekirjaa mutta ostaisin mielelläni leipäkoneesi jos myyt sen.

    • Mona-Miriaana

      Muistakaahan lisätä, loraus nestettä myöskin taikinan vaivauksen aikana, koska sitä haihtuu aina hiukan enemmän.
      Koneen äänestä kuulee, koska moottori on liian lujalla ja taikinaan on hyvä lisätä nestettä.
      Laitoithan kuivahiivan ensimmäisenä kulhon pohjan reunalle.

      Huom: Jos käytät tuorehiivaa, lisää se kulhoon, valmiiksi nesteeeseen liotettuna muiden ainesten jälkeen.

      SEKAHIIVALEIPÄ:
      3,5 dl vehnäj.
      2 dl hiivaleipäjauhj.
      1 dl ruisjauhj.
      1 rkl sokeria
      1,5 tl suolaa
      1 rkl öljyä
      2 tl kuivahiivaa tai 1/3 turehiivaa
      2,55dl vettä

      Mittaa kuivat ainekseet leivinkulhoon. Lisää öljy ja vesi( tuorehiiva) käynnistä.

      RANSKANLEIPÄ:

      6 dl vehnäj.
      1,5 tl suolaa
      1 rkl sokeria
      2 rkl öljyä
      2 tl kuivahiivaa tai 1/3 pak. tuorehiivaa
      2,5 dl vettä
      Mittaaa kuivat aineet leivinkulhoon.L isää öljy ja vesi( tuorehiiva)Käynnistä

      Muista laittaa vettä koneen vaivatessa taikinaa, ihan loraus lisää.

      • Mona-Miriaana

        Porkkanalimppu:
        1 dl grahanjauh.
        1 dl hiivaleipäjauh.
        4 dl vehnäj.
        1 tl suolaa 1 rkl sokeria
        1 dl raakaa porkkanaraastetta
        2 rkl öljyä
        2 tl kuivahiivaa tai 1/3 pak. tuorehiivaa
        2 dl vettä
        Mittaa kuivat ainekset leivinkulhoon. Lisää porkkanaraaste, öljy, ja taikinaneste( tuorehiiva).
        Käynnistä

        YRTTI-HUNAJA- LEIPÄ:
        7 dl vehnäj.
        1,5 tl yrttisuolaa
        1-2 tl pizzamaustetta tai basilikaa, oreganoa, timjaamia.
        2 tl hunajaa
        0,5 dl öljyä
        2 tl kuivahiivaa tai 1/3 pak. tuorehiivaa
        2.5 dl maitoa( vettä)
        Mittaa kuivat ainekset leivinkulhoon. Lisää juokseva hunaja, öljy ja maito.
        Käynnistä

        Herkkurulla:
        5 dl vehnäj.
        0,5 dl sokeria
        1 rkl vanillijasokeria
        1 muna
        75-85g sulatettua margariinia
        1/2 palaa tuorehiivaa( 2 pss kuivahiivaa)
        1,5 dl maitoa
        Täyte:
        50 g margar. tai voita
        1/2 dl sokeria
        1 dl mantelirouhetta
        1 tl kanelia
        1/2 tl appelsiininkuorta( 2 dl rusinoita)

        valitse MANUAL- taikina ohjelma.
        Mittaa kuivat aineet taikinakulhoon Lisää muna, margar. ja maito, johon hiiva on liotettu( jos käytätät tuorehiivaa, muuten laita kuivahiiva ensimmäisenä pohjalle nurkkaan) Käynnistä kone. 50 min taikina on valmis
        Sekoita täytteen ainekset tahnaksi.

        Vaivaa taikina kookoon ja kauli se suorakulmaiseksi levyksi.
        Levitä täyte levylle ja kierrä lyvy rullalle.
        Siirrä lyvyt ja taivuta sarven mutoon kohoamaan. Voitele sarvi munalla ja paista 200"c uunissa n.25 min


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      3329
    2. Jos voisit kääntää kelloa taaksepäin

      Mihin hetkeen palaisit?
      Ikävä
      153
      1796
    3. Pitäisikö valtion lopettaa Terveysjättien tukeminen

      Nyt annetaan puoli miljardia veroparatiiseihin ja kavereille, eikö olisi järkevää että valtio tukee vain Julkista puolta
      Maailman menoa
      165
      1639
    4. Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sinusta?

      Oletko ollut hänen mielestään reilu, rehellinen ja ymmärtäväinen? Vai oletko hänen mielestään se, joka ei ollut reilu ei
      Ikävä
      9
      1556
    5. Sofia ei taida tajuta, että kaikki nauravat hänelle

      Sofia feikkaa luksuslokkeilua muttei tajua, että se aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja kaikki nauravat hänelle.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1381
    6. Yllätyskäänne: Kivitipun huutokauppa rauksesi, myynnissä uudelleen.

      Kivitipusta käydään edelleen kauppaa, vaikka alkuperäinen huutokauppamyynti raukesikin. https://ilkkapohjalainen.fi/ta
      Lappajärvi
      39
      1206
    7. Mukava nainen on

      Hyvännäköinen ja jollain tavalla räväkkä. Katsoin häntä, mutta mietin sinua kuitenkin. Ihan vaikka koko pitäjän kauneimm
      Ikävä
      58
      1088
    8. Mikä oli se suurin syy, ettet kertonut tunteistasi?

      Olisitko voinut tai halunnut?
      Ikävä
      71
      1064
    9. Pertikki out

      Lopeta nyt Pertikki tuo poliitiikan jauhaminen täällä. Mene jonnekin poliitiikan erikoissivuille ja jankkaa tuota muuall
      70 plus
      224
      1019
    10. Lauantai aaumua

      Silmät aukesivat todellisuuteen. Hyvää huomenta. ☕🍁😊❤️
      Ikävä
      148
      923
    Aihe