Malmin hyödyntäminen

Yly

Niin... rupesinpa tässä semmoista miettimään, että milloin ihmiset, noin suurin piirtein, rupesivat valmistamaan metallista esineitä?

Ja missä päin maailmaa?

Miten ylipäätään joku, tai jotkut, ovat ymmärtäneet, että kivessä olevaa malmia voi sulattaa ja hyödyntää?

5

1361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jones I

      kultaa ja kuparia on tietävästi puhtaana luonnosta löytyvänä muotona työstetty alkeellisesti jo mesoliittisella kaudella. Suomestakin tuo kuparitaltta löytyy ja ajoitus on muistaakseni tuonne lähes 10000 vuoden taakse tästä päivästä. Tuossa 6000-3000 ekr puhutaan joissakin tapauksissa kuparikaudesta myös.

      ensimmäiset malmeja hyödyntävät metallisepät taitaapi olla (hieman niin ja näin tuo aika) noin 3-2000ekr (vaihtelee paikoittain) jolloin pyöreästi alkaa tuo pronssikausi. Silloin pronssia osataan jo valmistaa ja valaa esineiksi. Hieman epäselvää kuka ja missä ensin, mutta mahtollisesti arseenikiisua sulattelemalla tuolla idän mailla olis voinu olla ensimmäiset metallit. puhutaan arseenipronssi nimikkeellä. sittemmin opittiin myös tinan kaivelu ja saatiin jo tinapronssiakin hieman helpommin. Ja onhan tuo reilusti turvallisempaa, kuin arseniikkipitoiset versiot.

      mutta hyvin yleistävästi siis noin.

      googlella löytää kyllä paljon. koita huviksesi ''arsenic bronze'' hakusanaksi.

      • Jussi

        Savenpoltto (valmistettiin saviruukkuja ja muita keraamisia esineitä) voisi olla hyvä arvaus sille, miten ihmiset tulivat keksineeksi metalin irrottamisen malmista tai oksideista (esim. järvirauta, jota voi joutua saven sekaan). Savenpolttouuneissa oli riittävän kuumaa ja kun sinne joutui sekaan metallia sisältävää ainesta (joko uunin seinämissä tai poltettavassa savimassassa) rikastui metalli uunin pohjalle. Siitä sitten joku silloinen tavallista fiksumpi polttomestari keksi, että tälle kuonallehan vois olla jotain käyttöä.

        Metallien jalostus puhtaista esiintymistä (kulta) ja malmeista on keksitty useita kertoja itsenäisesti eri puolilla maailmaa. Esim. Itä-Afrikassa osattiin tehdä korkealuokkaista terästä jo pari tuhatta vuotta sitten. Euroopassa sama taito opittiin vasta keskiajalla. (Näin luin kirjasta Tykit, taudit ja teräs. Muutenkin hyvin mielenkiintoinen kirja keksintöjen (kasvien ja eläinten kesytys ja teolliset keksinnö kuten esim. metallurgia) synnystä ja niiden leviämisestä naapurialueille. Suosittelen.)


      • Dooledoo
        Jussi kirjoitti:

        Savenpoltto (valmistettiin saviruukkuja ja muita keraamisia esineitä) voisi olla hyvä arvaus sille, miten ihmiset tulivat keksineeksi metalin irrottamisen malmista tai oksideista (esim. järvirauta, jota voi joutua saven sekaan). Savenpolttouuneissa oli riittävän kuumaa ja kun sinne joutui sekaan metallia sisältävää ainesta (joko uunin seinämissä tai poltettavassa savimassassa) rikastui metalli uunin pohjalle. Siitä sitten joku silloinen tavallista fiksumpi polttomestari keksi, että tälle kuonallehan vois olla jotain käyttöä.

        Metallien jalostus puhtaista esiintymistä (kulta) ja malmeista on keksitty useita kertoja itsenäisesti eri puolilla maailmaa. Esim. Itä-Afrikassa osattiin tehdä korkealuokkaista terästä jo pari tuhatta vuotta sitten. Euroopassa sama taito opittiin vasta keskiajalla. (Näin luin kirjasta Tykit, taudit ja teräs. Muutenkin hyvin mielenkiintoinen kirja keksintöjen (kasvien ja eläinten kesytys ja teolliset keksinnö kuten esim. metallurgia) synnystä ja niiden leviämisestä naapurialueille. Suosittelen.)

        Mainittiinko kirjassa Toledon teräs?

        Sehän oli aika korkealaatuista jollaista on saatu vasta terästeollisuudessa puhaltamalla happea teräkseen.


      • sentään
        Dooledoo kirjoitti:

        Mainittiinko kirjassa Toledon teräs?

        Sehän oli aika korkealaatuista jollaista on saatu vasta terästeollisuudessa puhaltamalla happea teräkseen.

        teräkseen happea puhalletaan. Menee pilalle. Ehkä pikemminkin raakarautaan. Terästä on valmistettu jo ainakin tuhat vuotta, eikä pelkkää happea ole teräksen valmistuksessa käytetty kuin muutamia kymmeniä vuosia. Aikaisemmin hapetettiin ilmakehän ilman sisältämällä hapella.


    • Kuulin joskus puolileikillään heitettynä, että Kalevalan Sampo olisi ollut keraaminen raudanvalmistusuuni.
      "yhden jauhoi syötäviä, toisen myötäviä, kolmannen kotihyviä"
      Jos näin oli, sai rautaa myymällä syötävät ja hyvät. Ilmeisesti Suomessakin (Karjalassa) on osattu laittaa järvimalmia ja hiiltä saviastiaan ja se nuotiolle. Vähän ilmaa sisään ja sillähän se pelkistys alkoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe