Malmin hyödyntäminen

Yly

Niin... rupesinpa tässä semmoista miettimään, että milloin ihmiset, noin suurin piirtein, rupesivat valmistamaan metallista esineitä?

Ja missä päin maailmaa?

Miten ylipäätään joku, tai jotkut, ovat ymmärtäneet, että kivessä olevaa malmia voi sulattaa ja hyödyntää?

5

1361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jones I

      kultaa ja kuparia on tietävästi puhtaana luonnosta löytyvänä muotona työstetty alkeellisesti jo mesoliittisella kaudella. Suomestakin tuo kuparitaltta löytyy ja ajoitus on muistaakseni tuonne lähes 10000 vuoden taakse tästä päivästä. Tuossa 6000-3000 ekr puhutaan joissakin tapauksissa kuparikaudesta myös.

      ensimmäiset malmeja hyödyntävät metallisepät taitaapi olla (hieman niin ja näin tuo aika) noin 3-2000ekr (vaihtelee paikoittain) jolloin pyöreästi alkaa tuo pronssikausi. Silloin pronssia osataan jo valmistaa ja valaa esineiksi. Hieman epäselvää kuka ja missä ensin, mutta mahtollisesti arseenikiisua sulattelemalla tuolla idän mailla olis voinu olla ensimmäiset metallit. puhutaan arseenipronssi nimikkeellä. sittemmin opittiin myös tinan kaivelu ja saatiin jo tinapronssiakin hieman helpommin. Ja onhan tuo reilusti turvallisempaa, kuin arseniikkipitoiset versiot.

      mutta hyvin yleistävästi siis noin.

      googlella löytää kyllä paljon. koita huviksesi ''arsenic bronze'' hakusanaksi.

      • Jussi

        Savenpoltto (valmistettiin saviruukkuja ja muita keraamisia esineitä) voisi olla hyvä arvaus sille, miten ihmiset tulivat keksineeksi metalin irrottamisen malmista tai oksideista (esim. järvirauta, jota voi joutua saven sekaan). Savenpolttouuneissa oli riittävän kuumaa ja kun sinne joutui sekaan metallia sisältävää ainesta (joko uunin seinämissä tai poltettavassa savimassassa) rikastui metalli uunin pohjalle. Siitä sitten joku silloinen tavallista fiksumpi polttomestari keksi, että tälle kuonallehan vois olla jotain käyttöä.

        Metallien jalostus puhtaista esiintymistä (kulta) ja malmeista on keksitty useita kertoja itsenäisesti eri puolilla maailmaa. Esim. Itä-Afrikassa osattiin tehdä korkealuokkaista terästä jo pari tuhatta vuotta sitten. Euroopassa sama taito opittiin vasta keskiajalla. (Näin luin kirjasta Tykit, taudit ja teräs. Muutenkin hyvin mielenkiintoinen kirja keksintöjen (kasvien ja eläinten kesytys ja teolliset keksinnö kuten esim. metallurgia) synnystä ja niiden leviämisestä naapurialueille. Suosittelen.)


      • Dooledoo
        Jussi kirjoitti:

        Savenpoltto (valmistettiin saviruukkuja ja muita keraamisia esineitä) voisi olla hyvä arvaus sille, miten ihmiset tulivat keksineeksi metalin irrottamisen malmista tai oksideista (esim. järvirauta, jota voi joutua saven sekaan). Savenpolttouuneissa oli riittävän kuumaa ja kun sinne joutui sekaan metallia sisältävää ainesta (joko uunin seinämissä tai poltettavassa savimassassa) rikastui metalli uunin pohjalle. Siitä sitten joku silloinen tavallista fiksumpi polttomestari keksi, että tälle kuonallehan vois olla jotain käyttöä.

        Metallien jalostus puhtaista esiintymistä (kulta) ja malmeista on keksitty useita kertoja itsenäisesti eri puolilla maailmaa. Esim. Itä-Afrikassa osattiin tehdä korkealuokkaista terästä jo pari tuhatta vuotta sitten. Euroopassa sama taito opittiin vasta keskiajalla. (Näin luin kirjasta Tykit, taudit ja teräs. Muutenkin hyvin mielenkiintoinen kirja keksintöjen (kasvien ja eläinten kesytys ja teolliset keksinnö kuten esim. metallurgia) synnystä ja niiden leviämisestä naapurialueille. Suosittelen.)

        Mainittiinko kirjassa Toledon teräs?

        Sehän oli aika korkealaatuista jollaista on saatu vasta terästeollisuudessa puhaltamalla happea teräkseen.


      • sentään
        Dooledoo kirjoitti:

        Mainittiinko kirjassa Toledon teräs?

        Sehän oli aika korkealaatuista jollaista on saatu vasta terästeollisuudessa puhaltamalla happea teräkseen.

        teräkseen happea puhalletaan. Menee pilalle. Ehkä pikemminkin raakarautaan. Terästä on valmistettu jo ainakin tuhat vuotta, eikä pelkkää happea ole teräksen valmistuksessa käytetty kuin muutamia kymmeniä vuosia. Aikaisemmin hapetettiin ilmakehän ilman sisältämällä hapella.


    • Kuulin joskus puolileikillään heitettynä, että Kalevalan Sampo olisi ollut keraaminen raudanvalmistusuuni.
      "yhden jauhoi syötäviä, toisen myötäviä, kolmannen kotihyviä"
      Jos näin oli, sai rautaa myymällä syötävät ja hyvät. Ilmeisesti Suomessakin (Karjalassa) on osattu laittaa järvimalmia ja hiiltä saviastiaan ja se nuotiolle. Vähän ilmaa sisään ja sillähän se pelkistys alkoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe