Mistä mureat joulupiparit?

anna_

Mistä resepti takuuMUREILLE joulupipareille? Taikina saisi myös olla helposti leivottavaa. Tai onko valmistaikinoissa kunnolla mureita? Joskus olen tehnyt valmistaikinasta niin kovia paakelseja, että niillä vaikka miehen tappaisi...

8

1319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari-anne83

Hei!

Ostin Prismasta sen nimisiä pipareita kuin Annas. Ne on isossa muovisessa purkissa olevia valmiiks paistettuja pipareita.
      Ne on todella ohuita ja tosi rapeita ja paremman makuisia kuin valmistaikinoista leivottuna.
      Suosittelen niitä ostamaan, ja ne ei maksa edes 2€:aan, ovat halpoja ja hyviä.
      Minä en ainakaan aio jouluksi leipoa pipareita, koska halvemmalla saa paremman makuisia pipareita :)

• annu

todella hyviä pipareita. Ajattelin myös etten leivo pipareita jouluksi, vaan ostan niitä. Suosittelen lämpymästi!!!

• Annie

Tällä ohjeella sekä minä että äitini ollaan leivottu joulupipareita. Mielestäni tämä on hyvä ja helppo ohje:

4,5 dl sokeria
      3 munaa
      1 dl siirappia
      400 g sulatettua margariinia
      3 dl perunajauhoja
      n. 9 dl vehnäjauhoja
      1 tl kaardemummaa
      3 tl soodaa
      1/2 pussia piparkakkumaustetta

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää siirappi ja rasva, viimeisenä jauhot ja niihin sekoitetut mausteet. Anna taikinan jähmettyä jääkaapissa muutamasta tunnista seuraavaan päivään ennen leipomista.

• anski

tein tuolla ohjeella ja kyllä tulikin herkullisia pipareita:) Ei kauheesti levinny uunissa ja todella mureita.

• anna_
        anski kirjoitti:

tein tuolla ohjeella ja kyllä tulikin herkullisia pipareita:) Ei kauheesti levinny uunissa ja todella mureita.

Pitäisi saada tieto, paljonko tuosta satsista tulee tavallisen kokoisia pipareita, pitäisi leipoa niitä vähän suurempiin pippaloihin. Ja huomenna ajattelin tehdä taikinan.

• Annie
        anna_ kirjoitti:

Pitäisi saada tieto, paljonko tuosta satsista tulee tavallisen kokoisia pipareita, pitäisi leipoa niitä vähän suurempiin pippaloihin. Ja huomenna ajattelin tehdä taikinan.

En tiedä, lienetkö jo paistanut piparit, mutta tuosta annoksesta tulee reilusti. Uskaltaisin luvata, että ainakin 100kpl saa tavallisen kokoisia pipareita kyseisestä taikinasta.

• tuolla

reseptillä tuplataikina, ja ei jaksanut leipoa kaikkia kerralla...
        taikina oli kyllä yön yli jääkaapissa, silti tuntui tarttuvan kaulimeen sekä alustaan. jauhoja joutui käyttämään, ehkä en laittanut alunperinkään riittävästi jauhoja :)

• Satunnainen leipuri

En ole enää vuosiin tehnyt pipareita itse, ja siksi en muista reseptiä ulkoa. Se on kuitenkin klassinen - itse poimin sen jostain lehdestä 70-luvulla - ja tunnetaan nimellä "Paraisten piparit".

Mureuden salaisuus on siinä, että taikinanteon aluksi rasva, siirappi, sokeri ja mausteet kuumennetaan kiehuvaksi (mutta ei keitetä!). Tähän seokseen sitten lisätään vähitellen muut ainekset. Käsin sekoittaminen on aika raskasta, mutta monitoimikone auttaa siinä vaiheessa, kun jauhoja on niin paljon, ettei kauhaa pysty sekoittamaan.

Leipomisen helppous on vähän hankala kysymys kaikissa piparitaikinoissa. Niissä on niin paljon rasvaa, että ne tahtovat kaikki lämmetessään pehmetä ja tarttua kiinni. Kannattaakin säilyttää taikina jääkaapissa ja ottaa nyrkinkokoinen pala kerrallaan käsittelyyn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe