Mangnesium...

???

7

8946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

Kyse oli tietenkin magnesiumista...

• tuntemuksesi

jaloissa ovat jotain muuta kuin lihaskramppeja, koska jos olisi ollut kyse magnesiumin puutteesta, lisäsaannin olisi mielestäni pitänyt jo vaikuttaa.
      Iselläni magnesium vaikutti jo 3-4 päivän päästä.
      Outoa, että nimenomaan lihaskramppeja tulisi avantouinnista, koska sehän vilkastuttaa myös lihasten aineenvaihduntaa.
      Itse menisin lääkäriin.

• Lopetan...

Kyllä täytyy lopettaa avantouinti. Niin kävi viime talvenakin. Joku verenkiertohäiriö kait...

• Hikoileva

Ikioman teoriani mukaan magnesium auttaa siinä tapauksessa, että keho on menettänyt hivenaineita runsaan hikoilun seurauksena. Kylmän aiheuttaman krampin mekanismit saattavat olla erilaiset.

• zly21

Ei se vielä viikon jälkeen pelaa. Jatka vaan.
      Olen aktiiviliikuuja ja mua vaivasi voimakkaat krampit. Syynä oli kuivuminen. Neste ei sitoutunut elimistöön vaan tuli omia reittejään myöten ulos ja sitten kramppas.
      Mun koirakaveri neuvoi hyvän konstin ja suosittelen sullekkin. Se nimittäin toimii.
      Kun lähet liikkumaan, ja tankkaat itsesi asim aamupuurolla, niin laita jo valmiin puuron sekaan tai päälle kypsentämättömiä (olennaista) pellavansiemeniä.
      Ne sitoo nesteen elimistöön ja kramppeja ei ole sen jälkeen ollut, ei öisin eikö suorituksen aikana eikä jälkeen.
      Venyttely on myös tärkeää. Muutenkin kuitupitoinen tankkaus ja runsas juonti auttaa tai oikeastaan poistaa koko ongelman.
      Liikun mäyriksen kanssa paljon, ja ilman ongelmia, jotka ennen olivat varsin kivuliaita. Kunnon krampin jälkeen lihakset oli monta päivää kipeät.
      Nyt voin aivan huolettomasti liikkua, ja arvot ovat loistavat
      mun ikä on 58v
      verenpaine tänä aamuna 121/72 ja lepopulssi 42
      neste 54,5
      ja rasva 22,6
      Hanki tuommoinen kehonanalyysivaaka (esim Hobby Hall) Ei ole humpuukia. Siihen syötetään omat tiedot muistiin ja vesteen ja rasvan se antaa 0,1% tarkkuudella paino tulee 100g tarkkuudella.
      Helpottaa juomisen kontrollia.

Hiihtolomakka kävelin 107 km ja varsin vauhdikkaasti.
      Pidin sykkeen n 130 tienoolla ja otin muutamia spurtteja jopa 162 saakka. Ei kramppeja.

Kokkeileppa. Mulla se toimii ja jälleen voin nauttia liikunnan ilosta ilman pelkoa.

Hyvää kevättä.

• kramppaa

Hei! Ihan vahingossa tulin lukeneeksi kirjoituksesi, kun googlesta olin hakemassa tietoa mangnesiumista! On nimittäin ollut pahoja suonenvetoja ja muitakin kramppauksia viime aikoina. Sain hyviä vinkkejä jo sinulta, en nimittäin ehtinyt vielä "sinua pidemmälle" tässä tiedon haussa. Vanhuus ei tule yksin, olen 53 vuotias!

• magnesiumia

Hei.

Yleensä lihaskrampit minulla ovat liittyneet fyysiseen liikuntaan...ja silloin, kun olen tehnyt jotain poikkeuksellista, kuten uusi liike tai pitkäkestoinen rasitus.

Syynä lienee urheilusuorituksesta johtunut nestevajaus ja/tai suolojen epätasapaino. Tällaista ongelmaa ei tule jos pitää huolta siitä, että juo vettä tai mineraalivettä riittävästi..tavallisessa vedessähän on mm. vähän suoloja ja venyttelee ennen ja jälkeen urheilusuorituksen. Veden lisäksi mm. suolakurkku on erinomainen nautittavaksi...tätähän tarjoillaan usein mm. pitkänmatkan juoksuissa.

Magnesiun on ainakin eräs aine, jota suositellaan juuri kramppien ehkäisemiseksi. Sitä voi nauttia tapletteina tai puhtaana jauheena (apteekista sitäkin??). Normaali suositus magnesiumiannokseksi on päivässä noin 175-350 mg, mikä on puhtaana mangnesiuminakin vähän tai vastaavasti magnesiumtapletteina 1-2 taplettia päivässä. Enempää ei suositella nautittavaksi...onhan sitä käytetty mm. ummetukseen...ts. liiallisesta käytöstä aiheutuu ainakin turhia vessareissuja sen laksatiivisesta vaikutuksesta.

Itselläni oli viime maanantaina tilanne, että olin ollut 5 tuntia halkometsessä lämpöisenä päivänä..ts. hikosin paljon ja olin tehnyt paljon jaloilla töitä heitellessäni halkoja maasta lavalle. Lisäksi illalla kävin pitkällä, 2 tunnin juoksulenkillä. Lenkin jälkeen oli kramppeja molempien jalkojen sisäreisissä. Ne menivät ohi, kun otin 2 taplettia. Myöhemmin sängyssä krampit iskivät tosi pahasti. Silloin oli jo vaikeaa kävellä keittiöön ottamaan lisää magnesiumia. Mutta saatuani 2 taplettia, minuutin aikana kipu lievitti ja kahden minuutin päästä krampit olivat kokonaan ohi.

Tällaista ei todennäköisesti olisi sattunut, jos olisin juonut vettä ennen lenkkiä ja sen jälkeen. Mutta onneksi tapletit vaikuttivat lähes heti...Samoin olen usein ennen pitkiä lenkkejä ottanut 1-2 taplettia ja ehkä juoksun ajaksi ottanut pari mukaan...eikä silloin ole koskaan tapahtunut vastaavaa.

En usko henkilökohtaisesti, että magnesiumia tarvitsee syödä säännöllisesti, jos muuten ruokailee normaalisti ja juo vettä...Ajattelen, että jos ihminen potee magnesiumin puutetta, niin silloin hän potee varmasti myös monen muuan aineen puutosta. Ainetta kuitenkin voi ottaa kohtuu määriä, 1-3 taplettia pitkäkestoisen, jolla voi kokemukseni mukaan ehkäistä krampit ennalta.

Yhteenvetona, magnesium todella auttaa nopeasti ja tarpeeseen. Jos muuten syö normaalisti eikä liiku erityisen paljon...huippu-urheilijoille ehkä suositellaan lisäannostuksia, ehkä....pelkästään riittävästi nestettä nauttimalla auttaa pitämään krampit poissa.

Loppukevennyksenä: muistan nuoruudessani, kun olin "temppuillut" silloisen tyttöystäväni kanssa uusia juttuja, saattoi krampit iskeä yöllä....Olihan se tuskallista ja ikävää..ja kun ei tajuttu syytä, niin ei sitä osannut varautua siihen, ettei olisi tullut niitä kramppeja uudestaan...kun niistä uusista jutuista ei viitsitty kaiken uhallakaan luopua.

..krampittomia hetkiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe