Elävä ravinto vaikuttaa...

merituuli2005

Kävin joskus 90-luvun alussa opiskelemassa elävän ravinnon- ideologiaa Elävän Ravinnon -keskuksessa. Siitä alkaen olen ollut puhdasoppisen elävän ravinnon varassa pitkiäkin jaksoa. Nuo jaksot ovat jääneet mieleen siitä, että vointi on loistava, energiaa vaikka muille jakaa, mikään tauti (flunssa tms.)ei tartu, liikakilot karisee. Pelkkiä positiivisia kokemuksia minulla. Kertokaa te omistanne.

13

13004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stb

      Itse en ole elavan ravinnon syoja, vaikka jonain paivana tarkoitus olisikin olla. Haluan esittaa muutaman kysymyksen ihan uteliaisuudesta ja toivottavasti opin jotain uuttakin :)
      Miksi olet elavalla ravinnolla jaksoissa, miksi et koko ajan? Kuinka pitka mainitsemasi "pitka" jakso on? Viikkoja, kuukausia? Mita syot kun olet elavan ravinnon jaksolla? Kaytatko kirjallisuutta, nettisivuja tms? Kiitos! P.S. Itseani elava ravinto on kiinnostanut pari kolme vuotta. Oma ruokavalioni on lakto-ovo...

      • merituuli2005

        Ensimmäinen kysymyksesi on hyvä - Miksi en tosiaan olisi aina, mutta jotenkin vain eksyn aina välillä valtavirran mukaan. Muu perhe syö tavallista sekaruokaa. Tosin aina olen ollut ja olen nytkin kasvissyöjä. Minulla elävä ravinto rytmittyy jotenkin kesäaikaan, luonnosta saa niin paljon kaikkea hyvää ja puhdasta raaka-ainetta. Sitten taas talvella se vaikeutuu, asun pienellä paikkakunnalla ja valmiina ei saa mitään. Vietän hyvin liikkuvaa elämää ja en ole oikein vielä onnistunut saamaan itselleni matkapakkausta idätyspurkeista yms. Seli, seli - siltähän tämä kuulostaa. Pisimmillään olen ollut elävällä ravinnolla reilun vuoden yhtäjaksoisesti. Nykyisin 3-4 kk kerrallaan. Minulla on ruokavaliossa vähän kaikkea; ituja, versoja, merilevää, tuoreita kasveja ja juureksia.Luonnonantimia; poimulehteä, horsmaa, nokkosta, voikukkaa, marjapensaiden lehtiä, krassin ja kehäkukan kukkia, Hedelmiä, kuivattuina ja tuoreina. Yrttejä joukkoon. Siemeniä, manteleita, pähkinöitä.Luomua yritän löytää. Tosin aika yksinkertaisia vihermössöjä toteutettuna tehosekoittimella. Tuorepuuroja. En ole mikään kulinaristi, joten tyydyn aika yksinkertaisiin virityksiin. Ylipäätään varon sekoittamasta kovin montaa ainetta yhteen ateriaan. Elävän Ravinnon yhdistyksen kautta minä olen oppini saanut (http://www.kolumbus.fi/ery/). Perusteoksena oli aikanaan Elsa Ervamaan Elävä Ravinto, hyllystäni löytyy myös Marjatta Svennevigin minun valintani sekä Ann Wigmoren Elävän Ravinnon ruokaohjeita.
        Silvoplee Toisella Linjalla Helsingissä on ehdoton lounaspaikkani, aina kun vaan Hgissä olen.
        Kokeile ihmeessä, positiiviset vaikutukset ovat vastaavia kuin paastossa, tosin vähän hidastettuina.


      • Jim
        merituuli2005 kirjoitti:

        Ensimmäinen kysymyksesi on hyvä - Miksi en tosiaan olisi aina, mutta jotenkin vain eksyn aina välillä valtavirran mukaan. Muu perhe syö tavallista sekaruokaa. Tosin aina olen ollut ja olen nytkin kasvissyöjä. Minulla elävä ravinto rytmittyy jotenkin kesäaikaan, luonnosta saa niin paljon kaikkea hyvää ja puhdasta raaka-ainetta. Sitten taas talvella se vaikeutuu, asun pienellä paikkakunnalla ja valmiina ei saa mitään. Vietän hyvin liikkuvaa elämää ja en ole oikein vielä onnistunut saamaan itselleni matkapakkausta idätyspurkeista yms. Seli, seli - siltähän tämä kuulostaa. Pisimmillään olen ollut elävällä ravinnolla reilun vuoden yhtäjaksoisesti. Nykyisin 3-4 kk kerrallaan. Minulla on ruokavaliossa vähän kaikkea; ituja, versoja, merilevää, tuoreita kasveja ja juureksia.Luonnonantimia; poimulehteä, horsmaa, nokkosta, voikukkaa, marjapensaiden lehtiä, krassin ja kehäkukan kukkia, Hedelmiä, kuivattuina ja tuoreina. Yrttejä joukkoon. Siemeniä, manteleita, pähkinöitä.Luomua yritän löytää. Tosin aika yksinkertaisia vihermössöjä toteutettuna tehosekoittimella. Tuorepuuroja. En ole mikään kulinaristi, joten tyydyn aika yksinkertaisiin virityksiin. Ylipäätään varon sekoittamasta kovin montaa ainetta yhteen ateriaan. Elävän Ravinnon yhdistyksen kautta minä olen oppini saanut (http://www.kolumbus.fi/ery/). Perusteoksena oli aikanaan Elsa Ervamaan Elävä Ravinto, hyllystäni löytyy myös Marjatta Svennevigin minun valintani sekä Ann Wigmoren Elävän Ravinnon ruokaohjeita.
        Silvoplee Toisella Linjalla Helsingissä on ehdoton lounaspaikkani, aina kun vaan Hgissä olen.
        Kokeile ihmeessä, positiiviset vaikutukset ovat vastaavia kuin paastossa, tosin vähän hidastettuina.

        Kuivatut hedelmät kuuluu elävään ravintoon? mun mielestä ne on yhtä kuolleita kuin niiden vieressä oleva pihvi.


      • merituuli2005
        Jim kirjoitti:

        Kuivatut hedelmät kuuluu elävään ravintoon? mun mielestä ne on yhtä kuolleita kuin niiden vieressä oleva pihvi.

        Olet oikeassa, kaikki ruoka-aineet, joissa on vielä elämänenergiaa jäljellä ovat meille arvokkaimpia ravintoaineita. Mutta oikeastaan elävä ravinto on hyvin kokonaisvaltainen elämäntapa. Kaiken ravinnon pohjana on hedelmät ja vihannekset. Kuivaus on yksi parhaita säilöntämenetelmiä - vitamiinit säilyy hyvin. Nykyisin on hyvin saatavilla myöskin luonnonmukaisesti tuotettuja kuivattuja hedelmiä.
        Lainaus yhdistyksen sivuilta:
        "Elävä ravinto on kokonaisvaltainen elämäntapaohjelma
        Luonnollinen, hyvin sulavaksi valmistettu kasvisruoka
        Elimistön puhdistautuminen
        Liikunta, rentoutus
        Puhdas ympäristö
        Myönteinen ajattelu

        Elävä ravinto on erityisellä tavalla valmistetusta tuorekasvisravinnosta koostuva ruokavalio
        Hyvin sulavaa
        Runsaasti lehtivihreää
        Valmistetaan kuumentamatta
        Yksinkertainen ruoka-aineiden yhdistely"


      • Kiril
        merituuli2005 kirjoitti:

        Olet oikeassa, kaikki ruoka-aineet, joissa on vielä elämänenergiaa jäljellä ovat meille arvokkaimpia ravintoaineita. Mutta oikeastaan elävä ravinto on hyvin kokonaisvaltainen elämäntapa. Kaiken ravinnon pohjana on hedelmät ja vihannekset. Kuivaus on yksi parhaita säilöntämenetelmiä - vitamiinit säilyy hyvin. Nykyisin on hyvin saatavilla myöskin luonnonmukaisesti tuotettuja kuivattuja hedelmiä.
        Lainaus yhdistyksen sivuilta:
        "Elävä ravinto on kokonaisvaltainen elämäntapaohjelma
        Luonnollinen, hyvin sulavaksi valmistettu kasvisruoka
        Elimistön puhdistautuminen
        Liikunta, rentoutus
        Puhdas ympäristö
        Myönteinen ajattelu

        Elävä ravinto on erityisellä tavalla valmistetusta tuorekasvisravinnosta koostuva ruokavalio
        Hyvin sulavaa
        Runsaasti lehtivihreää
        Valmistetaan kuumentamatta
        Yksinkertainen ruoka-aineiden yhdistely"

        proteiinien saannin (pihvit) entä aminohapot? Niitä ei saa riittävästi kasvisravinnosta. Mitä rasvaa syötte, koska elimistö tarvitsee rasvaa.

        Toisaalta kasvitkin ovat kehittäneet erilaisia aineita ettei niitä syötäisi sukupuuttoon. Onko oikein syödä kasveja joissa on elämänenergiaa jäljellä.


      • Eräs elävän ravinnon syöjä
        Kiril kirjoitti:

        proteiinien saannin (pihvit) entä aminohapot? Niitä ei saa riittävästi kasvisravinnosta. Mitä rasvaa syötte, koska elimistö tarvitsee rasvaa.

        Toisaalta kasvitkin ovat kehittäneet erilaisia aineita ettei niitä syötäisi sukupuuttoon. Onko oikein syödä kasveja joissa on elämänenergiaa jäljellä.

        Mitkä ovat Kiril omat vastaavat arvosi?

        saanti (suositus)
        paino/g 2042
        kcal 2339 (1500-1800)
        hiilari_im 221.4
        rasva 114.44
        prot 74.43 (48)
        Kuitu 93.92
        Na/mg 553.9 (500)
        NaCl/mg 1374.31
        Ka/mg 5283.33 (3500)
        Mg/mg 664.56 (350)
        Ca/mg 695.83 (800)
        P/mg 1600 (600)
        Fe/mg 24.86 (10)
        Zn/mg 18.66 (9)
        I/ug 45.75 (150)
        Se/ug 26.45 (50)
        A/ug 2099.12 (900)
        D/ug 0 (5)
        E/mg 34.86 (10)
        K/ug 125.32 (120)
        C/mg 312.62 (60)
        fol/ug 785.52 (300)
        B3/mg 23.42 (18)
        B2/mg 1.97 (1.6)
        B1/mg 2.58 (1.4)
        B12/ug 0 (2)
        B6/mg 2.53 (2.2)
        karotenoidit/ug 18834.85

        Käytettynä ruoka-aineina:
        Saksanpähkinä, manteli, hasselpähkinä, cashewpähkinä, pellavansiemen, seesaminsiemen, mustikka, mansikka
        mustaherukka, karpalo, greippi, maa-artisokka, porkkana, salaatti, punajuuri, viikuna, hapankaali, omena, taateli, sharon, linssi, vehnänalkio


      • Kiril
        Eräs elävän ravinnon syöjä kirjoitti:

        Mitkä ovat Kiril omat vastaavat arvosi?

        saanti (suositus)
        paino/g 2042
        kcal 2339 (1500-1800)
        hiilari_im 221.4
        rasva 114.44
        prot 74.43 (48)
        Kuitu 93.92
        Na/mg 553.9 (500)
        NaCl/mg 1374.31
        Ka/mg 5283.33 (3500)
        Mg/mg 664.56 (350)
        Ca/mg 695.83 (800)
        P/mg 1600 (600)
        Fe/mg 24.86 (10)
        Zn/mg 18.66 (9)
        I/ug 45.75 (150)
        Se/ug 26.45 (50)
        A/ug 2099.12 (900)
        D/ug 0 (5)
        E/mg 34.86 (10)
        K/ug 125.32 (120)
        C/mg 312.62 (60)
        fol/ug 785.52 (300)
        B3/mg 23.42 (18)
        B2/mg 1.97 (1.6)
        B1/mg 2.58 (1.4)
        B12/ug 0 (2)
        B6/mg 2.53 (2.2)
        karotenoidit/ug 18834.85

        Käytettynä ruoka-aineina:
        Saksanpähkinä, manteli, hasselpähkinä, cashewpähkinä, pellavansiemen, seesaminsiemen, mustikka, mansikka
        mustaherukka, karpalo, greippi, maa-artisokka, porkkana, salaatti, punajuuri, viikuna, hapankaali, omena, taateli, sharon, linssi, vehnänalkio

        221.4. Minulla se on 30-40g päivässä. Johtuu vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta jota noudatan, koska verenpaine ja kolesteroliarvot olivat pilvissä. Nyt vähentämällä hiilarit minimiin ja lisäämällä terveellisä rasvoja, kuten voi ja oliiviöljy sekä syömällä paljon lihaa, kalaa ja kanaa sekä kasviksia, olen saanut arvot palautettua normaaleiksi.


      • Eräs elävää ravintoa syövä
        Kiril kirjoitti:

        221.4. Minulla se on 30-40g päivässä. Johtuu vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta jota noudatan, koska verenpaine ja kolesteroliarvot olivat pilvissä. Nyt vähentämällä hiilarit minimiin ja lisäämällä terveellisä rasvoja, kuten voi ja oliiviöljy sekä syömällä paljon lihaa, kalaa ja kanaa sekä kasviksia, olen saanut arvot palautettua normaaleiksi.

        No niitä on helppo vähentää.
        Tulevat pääasiassa rusinoista ja viikunoista.
        Joku 75g putoaa heti ne jättämällä.


      • Nocturna

        Miekin haluisin kuulla kokemuksia elävästä ravinnosta, minun pitäisi aloittaa sellainen dieetti kanssa, kun tuota ylipainoakin on 50 kiloa.


      • essene gospel of pea
        Kiril kirjoitti:

        proteiinien saannin (pihvit) entä aminohapot? Niitä ei saa riittävästi kasvisravinnosta. Mitä rasvaa syötte, koska elimistö tarvitsee rasvaa.

        Toisaalta kasvitkin ovat kehittäneet erilaisia aineita ettei niitä syötäisi sukupuuttoon. Onko oikein syödä kasveja joissa on elämänenergiaa jäljellä.

        > proteiinien saannin (pihvit) entä aminohapot? Niitä ei saa riittävästi kasvisravinnosta. Mitä rasvaa
        > syötte, koska elimistö tarvitsee rasvaa.

        Raakamaito kuuluu ainakin esseneläiseen elävään ravintoon..
        http://www.essene.com/GospelOfPeace/peace1.html


    • Pe-tra

      Onko kellään tietoa mahtaako elävän ravinnon keskusta löytyä enää mistään päin Suomea?
      Tuttuni kävi sellaisessa vuosia sitten,mutten kukaan nykyään kukaan tutuistani tiedä enää keskusten olemassa olosta.

      • elävä_____ravinto

        Tämmönen ainaki löytyy:

        Elävän ravinnon yhdistys ry
        Museokatu 9 C 25 (käynti Vänrikki Stoolin katu 1 porttikäytävästä)
        00100 Helsinki
        Puhelin: (09) 491 267
        Sähköposti: [email protected]
        Verkkosivut: www.kolumbus.fi/ery

        Mun mielestä turha väitellä eri ruokavalioista tää on paras, eiku tää. Jokainen voi avoimin mielin kokeilla mikä sopii itselle parhaiten. Ja sitte ku sopiva löytyy, parempi olla hyvänä esimerkkinä eikä tuputtajana tai väittelijänä.
        Elävässä ravinnossa tuntuu olevan parhaimmat esimerkit ja siksi alan pikku hiljaa kokeilla sitä..


    • oleeol

      Mä olin 90-luvulla muutamia kertoja elävällä ravinnolla ja pisimmilläänkin kuus viikkoa.
      Liian rajoittavaa mulle: olin tulla hulluksi niiden itujen ja versojen ja raakaraasteiden kanssa.
      Kaikki kunnia niille, jotka tuota noudattaa, mutta ei sovi kaikille.

      Nykyään pidän reumani kurissa välttämällä sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja ja valkoista riisiä.
      Eli vähän sallivammallakin ruokavaliolla saadaan hyvää aikaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe