Kaalikeittoon makua

Messe

Nyt kun kaali on halpaa, olisi kiva syödä kaalikeittoa esim.jauhelihasta valmistettuna. Tuppaa vaan oleen aika mauton ruoka, eli onko mitään kivaa vaihtelua kaalikeittoon mausteeksi tai lisukkeeksi?

11

1773

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatörköksa

      Minä olen usean vuoden ajan kerännyt syksyllä edullisesti ostettua kaalia pakasteeseen siten, että olen vähässä vesimäärässä keittänyt paloitellun kaalin ja pakastanut noin 1/4 kaalinpään annoksina. Myöhemmin olen käyttänyt kaalin joko maitokaaliin, kaalikeittoon (= porkkanaa, sipulia, fenkolia, lihalientä)erilaisiin vihanneskeittoihin ja kaalilaatikkoon.
      Ja keitinveden olen ottanut talteen ja käyttänyt kaalikeittoon. Jos kaalia on ollut isompi määrä, niin tästä kaalikeitosta tulee maukasta.

    • Sanelma

      en itse käyttäisi, teen joko kasvisversion tai sitten "vanhanaikaisen", kunnon lihasta, mielellään luunpala mukaan. Tärkeintä on rauhallinen haudutus, kyllähän kesäkaali nopeamminkin valmistuu, mutta aina parempaa kun malttaa. Lisäksi; kaali kuuluu niihin harvoihin jotka aina paranevat uudelleen lämmityksestä!

      Vaihtelen maunantajaa; erilaisia yrttejä, laakerinlehteä, tavallinen lihaliemikuutio, chiliparikaa, tomaattia, sipulia - jokainen keitto/pata taitaa olla erilainen....

    • SannaV

      Itse valmistan kaalipadan näin:

      KAALIPATA

      1 kaali
      3-4 porkkanaa
      2 sipulia
      1l vettä
      1 lihaliemikuutio
      400g jauhelihaa
      suolaa, pippuria, yrttimaustetta


      Itse käytän valmistuksessa kokki-pataa, en tiedä miten onnistuu kattilassa hauduttaminen.

      Kuutio kaali. Silppua sipuli ja paloittele porkkanat. Laita pannuun hieman öljyä, ja kuullota sipuli-porkkanaseosta hetken, että tulevat läpikuultaviksi. Kaada seos pataan.

      Lisää öljyä pannulle ja kuullota noin neljäsosa kaalesta. Kaali saa pehmetä kokonaan, varo ettei pala. Levy vois olla vaikka nelosella. Kun kaali on paistunut, mausta se hyppysellisellä (n.1/4 tl) suolaa ja ripauksella mustapippurirouhetta. Tee samoin lopulle kaalille. Kaali on hyvä kuulottaa osissa, eipä taitaisi koko määrä pannuun mahtuakaan. Kun kaali on kokonaan kuullotettu lisää pataan (jossa kaalikin jo on) vesi ja lihaliemikuutio. Kaalin määrästä riippuen voi nesteeksi riittää puolikin litraa. Itse en koko litraa käytä, tulee liian vetistä.

      Sitten paistetaan jauheliha ja maustetaan hyvin suolalla ja pippureilla. Lisätään pataan. Sekoita pataa silloin tällöin, muuten anna hautua pari tuntia. Mitä pitempään, sen parempi.

      Loistavaa myös lämmitettynä!

      Tarkista liemen maku ennen tarjoilua ja lisää mausteita jos tarvis.

    • auflauf

      Pyysit tosin maustamisohjeita kaalikeittoon. Nyt kun kaali on halpaa, kannatta tehdä myös laatikkoa. Tässä reseptissä on poikkeuksellisesti myös punajuurta.

      KAALI-PUNAJUURILAATIKKO

      4 annosta. Valmistusaika 1 ½ t, josta 45 min uunissa. Uunin lämpö 200°

      ½ kg valkokaalia
      5 isoa säilöttyä punajuurta
      1 iso sipuli
      300 g sika-nautajauhelihaa
      1 muna
      3 dl maitoa
      1 ½ tl suolaa
      ½ tl mustapippurijauhetta
      ½ tl paprikajauhetta
      2 rkl voita

      1.   Leikkaa kaali ohuiksi suikaleiksi. Kiehauta ne 2 min suolalla maustetussa vedessä. Valuta. Toinen vaihtoehto on hieman ruskistaa kaalia pannulla. Mielestäni parempi.
      2.   Raasta punajuuret ja sipuli karkeaksi raasteeksi.
      3.   Ruskista ja mausta jauheliha.
      4.   Sekoita muna ja maito hyvin. Sekoita kaikki laatikkoainekset keskenään. Seos on löysähköä.
      5.   Mausta laatikkoainekset suolalla, mustapippurilla ja paprikajauheella.
      6.   Voitele uunivuoka voilla ja kaada seos siihen.
      7.   Pane pinnalle muutama rasvanokare ja kypsennä uunissa. 200°, 45 min.
      Munamaidon voi hyvin korvata myös lihaliemellä. Kuten itse teen.

      Ruoka sopii hyvin myös pakastettavaksi.

    • kaalimaan kakara

      katselin noita reseptejä ja ihmettelin kun mihinkään ohjeista ei kuulunut siirappi..en tiedä onko se sitten joku paikallinen resepti mutta kaikki tuttuni rovaniemellä käyttävät valmistuksessa hieman siirappia.ohje menee jotakuinkin näin.silppua kaali itsellesi mieluisiksi paloiksi ja lämmitä paistinpannulla voita,lisää kaalisilppu ja anna kaalin imeä voista makua.pehmennettyäsi kaalin kaada se kattilaan jonne lisäät ruskistettua jauhelihaa,puuro riisiä ja vaikka kasvis/lihalientä.halutessasi voit kuullottaa riisin kattilan pohjalla voissa/vastaavassa ennenkuin lisäät muut ainekset.en ole itse kokeillut mutta italialainen risottoriisi voisi sopia hyvin puuroriisin sijasta.kun pata on muhinut niin että riisi alkaa olla kypsää ja kaali sulaa suussa lisää mustapippuria,tarvittaessa suolaa ja sitä siirappia.se antaa kaalipadalle ihanaa makeutta.sopii siis syötäväksi sellaisenaan mutta voit toki siirtää ruuan vielä uunivuokaan ja jatkaa kypsentämistä uunissa jotta vuoka saa mukavasti väriä pinnalle.en ole tehnyt kaalipataa aikoihin ja minulla on tapana maistella ruokaa ja lisäillä mausteita sen mukaan mitä milloinkin mielestäni kaipaa.ota siis aikaisemmista ohjeista lisää mausteita pataasi jos mausteeni tuntuvat liian suppeilta.siirappi oli se maun pointti tässä tapauksessa...

    • Anonyymi

      Messe! Olen samaa mieltä kanssasi tuosta makeuttamisesta. Siirappia pikkasen joukkoon, ei paljoa. Itse asun USA:ssa ja vaahterasiirappia on aina kaapissa. Käytän sitä myös siirapin sijasta kaalikeitossa. Vain pieni loraus riittää tekemään maukkaan kaalikeiton.

      • Anonyymi

        Siirappi on ehdoton kaaliruokiin. Helpoimmalla pääsee kun keittää kaalin vähässä vedessä, sekaan lihaliemikuutio, porkkanaa, riisiä ja kypsennetty jauheliha. Uunivuokaan sekaan vielä maustettu munamaito, siirappi ja pinnalle korppujauhoa, jauhelihan voii lisätä tässäkin vaiheessa ja myös riisin jos unohtui laittaa kattilaan. Mausteena suola, valkopipippuri ja meirami, minulla oli jauhelihassa myös neilikkaa, kurkumaa ja juustokuminaa, hyvin nekin sopii. Ja tietysti puolukkahillon kanssa syödään. Pitäisi tehdä paljon useammin, on niin herkkua.

        Kaalikeittoon olen vähän kyllästynyt, se on parasta varhaiskaalista.


    • Anonyymi

      Kaalilaatikko:

      1 keräkaali
      400g jauhelihaa
      1 sipuli
      1 rkl siirappia
      1-2 lihaliemikuutiota
      1-2 dl makaronia(kourallinen)
      0.5dl-1 dl riisiä

      OHJE:
      Paista jauheliha
      Kulota voissa kaali, laita vettä sekaan ja anna hautua.
      Voit keittää riisin ja makaroni tai halutessasi laittaa suoraan uunivuokaan.
      Pilko sipuli, voit kulottaa tai laittaa suoraan uunivuokaan.
      Kaada kaalit vesineen uunivuokaan ja kiuhauta lisää jos tarvitsee, lisää siirappi ja sekoita. Paista 200'c n.2h

      • Anonyymi

        Sipulilla pilaa minkä tahansa ruuan. Miksi makaronia, ainakin makaronilaatikosta saa terveellisempää ja maukkaampaa kun lisää kasviksia, mutta miksi toisinpäin?


    • Anonyymi

      Laita chiliä sinne soppaan.

    • Anonyymi

      Teen hapankaalia. Siitä saa voimakkaamman makuista keittoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4080
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3942
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3835
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2588
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2425
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      338
      2048
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2032
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1879
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1559
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1402
    Aihe