lampaan paistin luu

hmm..

En ole eläissäni syönyt lammasta, enkä sitä näin ollen kokannut. Kolmosen ruokalassa lampaan paistista kokattiin maistuvan näköistä lammaspataa (http://www.ruokala.tv/Public/Reseptit?func=resepti&id=5095&rec_title_part=lammaspata&recpa_id=&user_rec=&from= ). Laitoin miehen asialle hakemaan kauppahallista lampaanpaistia, ja takaisin hän tuli mukanaan sitä mitä tilattiinkin. Tosin paistissa on luu... Ei se ruokalan Alex mitään mistään luusta puhunut, ja nyt mä tässä sitten mietinkin, että mitähän sille tekisin? Se on *kai onneksi* pilkottu, se luu, tonne paistin sisään. Heitänkö pataan mukaan, vai pitäiskö se kuopia lihasta pois?

Kokannut olen paljon, mutta aiemmin olen rahvaanomaisesti ostanut lihat marketeista...

4

749

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asafoetida

Jos kyseessä on lammaspata, jätä luu ihmeessä mukaan. Jos paisti, voit vaihtoehtoisesti 'kuopia' sen pois ja keittää siitä luulientä: luuta, porkkanaa, sipulia, maustepippuria, suolaa, laakerinlehtiä, vettä. Liemen sitten voi käyttää keittoon - vaikkapa siihen, johon lampaanrippeet aikanaan menevät. Hernekeitto on hyvä vaihtoehto.

(Jos olisin vastannut lihansyöjien vegetaari- ja vegaanipalstoilla harrastamaan tyyliin, olisin monin naisen alapäätä kuvaavin sanoin kehoittanut sinua heittämään koko lihanpalan pois.)

• zaatar

Luu antaa paremmin makua kuin liha itse ja sitten kun siitä on lihat kalvettu sen voi huoletta heittää koirallekin.

• Lammas"fani"

Sait tuossa aikaisemmin joltain melko kattavan mauste, juures ym reseptin, mutta: jos olet valkosipulin ystävä niin pari, kolme kynttä antaisi potkua.
      Lampaanviuluun itse upotan jopa kymmenenkin kynttä. Viulun yleensä kypsennän mökillä (pääsiäinen) tulikiviuunissa. Valkosipulin lisäksi vain suolaa, joka hierotaan pintaan ja pinnan saatua väriä valelen sitä vahvalla kahvilla. Lopuksi laitan uunipellille puolikypsät perunat, jotka ottavat liemestä makua.
      On hyvää... melkein kuin Lemin kuuluisa särä.
      Kannattaa kokeilla, jos nyt ensimmäisen lammasateriasi jälkeen tykästyt lampaaseen.

• Poro Tallinnasta

Tuosta Lemin särästä tuli mieleen:

Laitoin jouluksi ns. "seitsemän tunnin lampaan":

Lampaankoipi maustetaan suolalla ja pippurilla ja ruskistetaan kevyesti uunipannussa, otetaan sivuun ja samassa pannussa freesataan paloiteltua porkkanaa, selleriä ja sipulia. Lisätään (maun mukaan) 1-4 kokonaista valkosipulia kynsinä (kokonaisia, mutta kuorittuina). Lammas nostetaan juuresten päälle, pannuun lisätään pari desiä punaviiniä ja lihalientä (lammaslientä, jos on), niin että neste ulottuu n. puoliväliin lammasta. peitetään foliolla ja laitetaan uuniin (120 astetta) 7 tunniksi. Valellaan välillä.

Suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe