lampaan paistin luu

hmm..

En ole eläissäni syönyt lammasta, enkä sitä näin ollen kokannut. Kolmosen ruokalassa lampaan paistista kokattiin maistuvan näköistä lammaspataa (http://www.ruokala.tv/Public/Reseptit?func=resepti&id=5095&rec_title_part=lammaspata&recpa_id=&user_rec=&from= ). Laitoin miehen asialle hakemaan kauppahallista lampaanpaistia, ja takaisin hän tuli mukanaan sitä mitä tilattiinkin. Tosin paistissa on luu... Ei se ruokalan Alex mitään mistään luusta puhunut, ja nyt mä tässä sitten mietinkin, että mitähän sille tekisin? Se on *kai onneksi* pilkottu, se luu, tonne paistin sisään. Heitänkö pataan mukaan, vai pitäiskö se kuopia lihasta pois?

Kokannut olen paljon, mutta aiemmin olen rahvaanomaisesti ostanut lihat marketeista...

4

774

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asafoetida

Jos kyseessä on lammaspata, jätä luu ihmeessä mukaan. Jos paisti, voit vaihtoehtoisesti 'kuopia' sen pois ja keittää siitä luulientä: luuta, porkkanaa, sipulia, maustepippuria, suolaa, laakerinlehtiä, vettä. Liemen sitten voi käyttää keittoon - vaikkapa siihen, johon lampaanrippeet aikanaan menevät. Hernekeitto on hyvä vaihtoehto.

(Jos olisin vastannut lihansyöjien vegetaari- ja vegaanipalstoilla harrastamaan tyyliin, olisin monin naisen alapäätä kuvaavin sanoin kehoittanut sinua heittämään koko lihanpalan pois.)

• zaatar

Luu antaa paremmin makua kuin liha itse ja sitten kun siitä on lihat kalvettu sen voi huoletta heittää koirallekin.

• Lammas"fani"

Sait tuossa aikaisemmin joltain melko kattavan mauste, juures ym reseptin, mutta: jos olet valkosipulin ystävä niin pari, kolme kynttä antaisi potkua.
      Lampaanviuluun itse upotan jopa kymmenenkin kynttä. Viulun yleensä kypsennän mökillä (pääsiäinen) tulikiviuunissa. Valkosipulin lisäksi vain suolaa, joka hierotaan pintaan ja pinnan saatua väriä valelen sitä vahvalla kahvilla. Lopuksi laitan uunipellille puolikypsät perunat, jotka ottavat liemestä makua.
      On hyvää... melkein kuin Lemin kuuluisa särä.
      Kannattaa kokeilla, jos nyt ensimmäisen lammasateriasi jälkeen tykästyt lampaaseen.

• Poro Tallinnasta

Tuosta Lemin särästä tuli mieleen:

Laitoin jouluksi ns. "seitsemän tunnin lampaan":

Lampaankoipi maustetaan suolalla ja pippurilla ja ruskistetaan kevyesti uunipannussa, otetaan sivuun ja samassa pannussa freesataan paloiteltua porkkanaa, selleriä ja sipulia. Lisätään (maun mukaan) 1-4 kokonaista valkosipulia kynsinä (kokonaisia, mutta kuorittuina). Lammas nostetaan juuresten päälle, pannuun lisätään pari desiä punaviiniä ja lihalientä (lammaslientä, jos on), niin että neste ulottuu n. puoliväliin lammasta. peitetään foliolla ja laitetaan uuniin (120 astetta) 7 tunniksi. Valellaan välillä.

Suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      935
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      176
      800
    Aihe