Onko savo keinotekoinen kieli?

sami.savolainen

Miten on, luokitellaanko savo keinotekoisiin kieliin?
Miten keinotekoinen kieli määritellään?
Olenkohan ymmärtänyt aiheen oikein?:D

4

652

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keinotekoinen kieli on yhden ihmiset tai pienen ryhmän erityisesti laatima kieli. Sen tarkoituksena on salaaminen, harrastus tai jonkin kuvitteellisen maan kieli....
      Savo ei ole kieli ja kielimuotonakin kansanryhmän kesken ajanmittaan syntynyt.
      Miksihän minä tähänkin vastasin...

• Savo on hyvä esimerkki kielestä, jonka keinotekoisuusaste on alhainen. Mutta sekin on ihmisaivojen aikaansaannos. Suomen kirjakielen keinotekoisuusaste on selvästi korkeampi. Harvat puhuvat sitä äidinkielenään.

"Sen tarkoituksena on salaaminen, harrastus tai jonkin kuvitteellisen maan kieli.... "

Sen tarkoituksena voi myös olla salaamisen vastakohta: yhteinen, tasa-arvoinen kommunikaatiokieli: kuten esperanto. tarkoitu voi myös olla tietellis-käytännöllinen: lojban, joka pyrkii predikaattilogiikan avulla toteuttamaan loogisen, täsmällisen, yksiselitteisen, helposti tietokoneella tulkattavan kielen.

• Yusa kirjoitti:

Savo on hyvä esimerkki kielestä, jonka keinotekoisuusaste on alhainen. Mutta sekin on ihmisaivojen aikaansaannos. Suomen kirjakielen keinotekoisuusaste on selvästi korkeampi. Harvat puhuvat sitä äidinkielenään.

"Sen tarkoituksena on salaaminen, harrastus tai jonkin kuvitteellisen maan kieli.... "

Sen tarkoituksena voi myös olla salaamisen vastakohta: yhteinen, tasa-arvoinen kommunikaatiokieli: kuten esperanto. tarkoitu voi myös olla tietellis-käytännöllinen: lojban, joka pyrkii predikaattilogiikan avulla toteuttamaan loogisen, täsmällisen, yksiselitteisen, helposti tietokoneella tulkattavan kielen.

En tosiaan muistanut kaikkia käyttötarkoituksia. Ja juuri se kansainvälinen kieli oli yksi niistä tärkeimmistä... Onhan noita varmaan monia käyttötarkoituksia. Tieteelliset ym. kokeilutkin ovat yksi tärkeä.
        Ehkä jonkin tason keinotekoinen kieli on kirjoitusjärjestelmä, jota yritän kehittää viittomakielelle.

• ainakin

on jotakin erinomaisen keinotekoista. Ei siinä ole mitään sen hauskempaa kuin muissakaan murteissa. Kaikki nuo oudot "käännökset" sarjakuvista ym. "savoksi" ovat pelkästään epämiellyttäviä keinotekoisuutensa tähden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4662
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1957
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1640
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      135
      1211
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1131
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1056
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      953
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      926
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      858
    Aihe