onko mahdollista tehdä näin kuin tässä kuvassa??
http://www.saunalahti.fi/isos/l%e4mm%f6nvaihtaja.png
toimiiko tämä periaate vai onko tässä joku looginen virhe??
onko täydellinen lämmönvaihto mahdollinen?
7
683
Vastaukset
- lkjh
Kyllä siinä virhe on. Jossakin vaiheessa prosessia lämpö pitäisi saada virtaamaan kylmemmästä materiaalista kuumempaan. Tämä ei onnistu ilman ulkoista energiaa.
"Jossakin vaiheessa prosessia lämpö pitäisi saada virtaamaan kylmemmästä materiaalista kuumempaan."
Ei siinä sellaista edellytetä. Vastavirtalämmönvaihdin toimii kyllä hyvin korkealla hyötysuhtella (mutta tietysti reippasti alle 100%). Järjestelmässä on paljon muitakin lämmönhäviöitä, joita ei kompensoida mitenkään.
Jos huoneilman lämpötila olisi selvästi korkeampi kuin veden huippulämpö, niin homma voisi toimiakin, esim saunatiloissa.
Ei oikeassa toteutuksessa vesi viilenisi koko ajan, vaikka poistuvan veden lämpö yritettisiin kuinka huolellisesti ottaa talteen. Järjestelmä ei ole lämpöopillinen ikiliikkuja, joka on sinänsä mielenkiintoinen pohdiskelun kohde.- lkjh
Yusa kirjoitti:
"Jossakin vaiheessa prosessia lämpö pitäisi saada virtaamaan kylmemmästä materiaalista kuumempaan."
Ei siinä sellaista edellytetä. Vastavirtalämmönvaihdin toimii kyllä hyvin korkealla hyötysuhtella (mutta tietysti reippasti alle 100%). Järjestelmässä on paljon muitakin lämmönhäviöitä, joita ei kompensoida mitenkään.
Jos huoneilman lämpötila olisi selvästi korkeampi kuin veden huippulämpö, niin homma voisi toimiakin, esim saunatiloissa.
Ei oikeassa toteutuksessa vesi viilenisi koko ajan, vaikka poistuvan veden lämpö yritettisiin kuinka huolellisesti ottaa talteen. Järjestelmä ei ole lämpöopillinen ikiliikkuja, joka on sinänsä mielenkiintoinen pohdiskelun kohde.Näin tosiaan on kun sitä tarkemmin ajattelee. Periaatteesta löytyy tuolta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Countercurrent_exchange
Tuo on idealisissa oloissa. Eli ei yhtään lämpöä mene harakoille ;)
(mikä on todellisuudessa mahdotonta)- derevo
minä piirsin sinne sähkölämmittimen, joka lämittää vähän. mutta se tarvitsee vain murto-osan sähköstä (jos teoria että voi palauttaa lähes 100% lämpöä toimii) tässä tapauksessa, verrattuna siihet, mitä olisi ilman tätä järjestelmää.
jos teoria ei toimi, silloin se tarvitsee tasan puolet sähköstä.
tämän forumin interface on hyvin huono. derevo kirjoitti:
minä piirsin sinne sähkölämmittimen, joka lämittää vähän. mutta se tarvitsee vain murto-osan sähköstä (jos teoria että voi palauttaa lähes 100% lämpöä toimii) tässä tapauksessa, verrattuna siihet, mitä olisi ilman tätä järjestelmää.
jos teoria ei toimi, silloin se tarvitsee tasan puolet sähköstä.
tämän forumin interface on hyvin huono.Sähkölämmittimen lisälämmön kanssa tuon kaltasia prosesseja löytyy kyllä teollisuudesta. Mutta kotitalouksissa tunnetusti haaskataan energiaa.
Kyllä jätevesien lämpöä olisi mahdollista ottaa talteen, mutta lämmönvaihdin katsotaan kalliiksi komponentiksi. Eteenkin yhdessä lämpöpumpun kanssa homma olisi järkevää, järkevämpää kuin tuo (suora) sähkölämmitin.
:(- Sam
Yusa kirjoitti:
Sähkölämmittimen lisälämmön kanssa tuon kaltasia prosesseja löytyy kyllä teollisuudesta. Mutta kotitalouksissa tunnetusti haaskataan energiaa.
Kyllä jätevesien lämpöä olisi mahdollista ottaa talteen, mutta lämmönvaihdin katsotaan kalliiksi komponentiksi. Eteenkin yhdessä lämpöpumpun kanssa homma olisi järkevää, järkevämpää kuin tuo (suora) sähkölämmitin.
:(on myynnissä kotitalouksiin ainakin USAssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271306
- 98973
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25907Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat297789- 95748
- 109656
- 34648
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140589Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581