onko täydellinen lämmönvaihto mahdollinen?

derevo

7

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjh

      Kyllä siinä virhe on. Jossakin vaiheessa prosessia lämpö pitäisi saada virtaamaan kylmemmästä materiaalista kuumempaan. Tämä ei onnistu ilman ulkoista energiaa.

      • "Jossakin vaiheessa prosessia lämpö pitäisi saada virtaamaan kylmemmästä materiaalista kuumempaan."

        Ei siinä sellaista edellytetä. Vastavirtalämmönvaihdin toimii kyllä hyvin korkealla hyötysuhtella (mutta tietysti reippasti alle 100%). Järjestelmässä on paljon muitakin lämmönhäviöitä, joita ei kompensoida mitenkään.

        Jos huoneilman lämpötila olisi selvästi korkeampi kuin veden huippulämpö, niin homma voisi toimiakin, esim saunatiloissa.

        Ei oikeassa toteutuksessa vesi viilenisi koko ajan, vaikka poistuvan veden lämpö yritettisiin kuinka huolellisesti ottaa talteen. Järjestelmä ei ole lämpöopillinen ikiliikkuja, joka on sinänsä mielenkiintoinen pohdiskelun kohde.


      • lkjh
        Yusa kirjoitti:

        "Jossakin vaiheessa prosessia lämpö pitäisi saada virtaamaan kylmemmästä materiaalista kuumempaan."

        Ei siinä sellaista edellytetä. Vastavirtalämmönvaihdin toimii kyllä hyvin korkealla hyötysuhtella (mutta tietysti reippasti alle 100%). Järjestelmässä on paljon muitakin lämmönhäviöitä, joita ei kompensoida mitenkään.

        Jos huoneilman lämpötila olisi selvästi korkeampi kuin veden huippulämpö, niin homma voisi toimiakin, esim saunatiloissa.

        Ei oikeassa toteutuksessa vesi viilenisi koko ajan, vaikka poistuvan veden lämpö yritettisiin kuinka huolellisesti ottaa talteen. Järjestelmä ei ole lämpöopillinen ikiliikkuja, joka on sinänsä mielenkiintoinen pohdiskelun kohde.

        Näin tosiaan on kun sitä tarkemmin ajattelee. Periaatteesta löytyy tuolta:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Countercurrent_exchange


    • Tuo on idealisissa oloissa. Eli ei yhtään lämpöä mene harakoille ;)
      (mikä on todellisuudessa mahdotonta)

      • derevo

        minä piirsin sinne sähkölämmittimen, joka lämittää vähän. mutta se tarvitsee vain murto-osan sähköstä (jos teoria että voi palauttaa lähes 100% lämpöä toimii) tässä tapauksessa, verrattuna siihet, mitä olisi ilman tätä järjestelmää.
        jos teoria ei toimi, silloin se tarvitsee tasan puolet sähköstä.

        tämän forumin interface on hyvin huono.


      • derevo kirjoitti:

        minä piirsin sinne sähkölämmittimen, joka lämittää vähän. mutta se tarvitsee vain murto-osan sähköstä (jos teoria että voi palauttaa lähes 100% lämpöä toimii) tässä tapauksessa, verrattuna siihet, mitä olisi ilman tätä järjestelmää.
        jos teoria ei toimi, silloin se tarvitsee tasan puolet sähköstä.

        tämän forumin interface on hyvin huono.

        Sähkölämmittimen lisälämmön kanssa tuon kaltasia prosesseja löytyy kyllä teollisuudesta. Mutta kotitalouksissa tunnetusti haaskataan energiaa.

        Kyllä jätevesien lämpöä olisi mahdollista ottaa talteen, mutta lämmönvaihdin katsotaan kalliiksi komponentiksi. Eteenkin yhdessä lämpöpumpun kanssa homma olisi järkevää, järkevämpää kuin tuo (suora) sähkölämmitin.
        :(


      • Sam
        Yusa kirjoitti:

        Sähkölämmittimen lisälämmön kanssa tuon kaltasia prosesseja löytyy kyllä teollisuudesta. Mutta kotitalouksissa tunnetusti haaskataan energiaa.

        Kyllä jätevesien lämpöä olisi mahdollista ottaa talteen, mutta lämmönvaihdin katsotaan kalliiksi komponentiksi. Eteenkin yhdessä lämpöpumpun kanssa homma olisi järkevää, järkevämpää kuin tuo (suora) sähkölämmitin.
        :(

        on myynnissä kotitalouksiin ainakin USAssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1306
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      98
      973
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      907
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      789
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe