voileipäkakkuun ideoita

leipuri

Ajattelin tehdä kala voileipä kakun.
Mitä siihen kannattaa laittaa?

10

1548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiskebööle

kalaa.

• amatörköksa

Minä edellytän lähtökohdaksi valmiina ostettua ja valmiiksi leikattua valkoista vuokaleipää. Otan kaksi viipaletta rinnakkain ja teen useimmiten kolmen kerroksen voileipäkakun. Tarvitaan siis kaksi täytekerrosta ja päällimmäinen kerros. Teen alimmaisen purjo/kakanmuna/kermaviili tai ranskankerma/ kaviaariseoksesta. Haudutan purjon pemeäksi, lisään siihen pienityn kananmunan ja kermaviilin ja maustan vähäisellä kaviaarimäärällä. Ja lisään pikkuisen sinappia mausteeksi. Kakkua voi kohottaa laittamalla tämän tai seuraavan kerroksen päälle lehtisalaattia suikaleina.
      Toiseen täytekerrokseen olen käyttänyt meillä myytävää länsirannikon katkarapusalaattia.
      Päällimäisen kerroksen voi koota mielensä mukaan. Minun kakkuni päällä on useimmiten graavilohirullia, sellaisia cocktailrullan näköisiä lohirullia, katkarapuja, kananmunanviipaleita (päällä mustaa kaviaaria ja tilliä), kurkkua, tomaattia ja salaattia. Joskus juustoa, toisinaan viinirypäleitä koristeena.
      Majoneesia voi käyttää mielensä mukaan täytteessä ja kakun päällä ja sivuilla kiinnikeaineksena. Kermaviili ajaa saman asian.
      Ja sisältö on hyvä tehdä päivää ennen, suojata se tuorekelmulla ja päällimmäinen kerros mahdollisimman lähellä tarjoiluajankohtaa.

• auflauf

Voileipäkakku kalalla. Reseptisi on ihan ok. Mutta, minä käytän mielelläni kalankanssa tummaa vuokaleipää. Voi olla myös molempia sekaisin. Ainakin tumma vuokaleipä kannattaa tilata etukäteen. Leikkaan sen pituus-suunnassa. Väliin mahtuu myös toki vaaleaa. Täytän kakun edellisenä iltana ja seuraavana päivänä koristelen sen. Laitan sen jääkaappiin, tuorekelmulla suojattuna. Tuon kermaviilin tai ranskankerman sijasta käytän rahkaa. On kevyempää. Tonnikala sopii erinomaisesti, rahkaan sekoitettuna. Pikkuisen tilliä joukkoon. Koristelen sen seuraavana päivänä. Silloin käytän myös majoneesia. Lohet "päällystän" myös edellisenä iltana tillillä ja sitruunan mehulla. Lohta laitan myös kerroksien väliin. Vielä kun keksisi, millä korvaisi majoneesin, koristelussa. Sittenhän se olisi aika kevyttä syötävää.

Asiasta toiseen. Kerroppa mulle, minkä prosenttista on normaali Rajamäen talousetikka. Täällä kun on normaali etikka on 25%. Joutuu kaikki reseptit muuttamaan. Tai oikeastaan kokeilemaan.

• amatörköksa
        auflauf kirjoitti:

Voileipäkakku kalalla. Reseptisi on ihan ok. Mutta, minä käytän mielelläni kalankanssa tummaa vuokaleipää. Voi olla myös molempia sekaisin. Ainakin tumma vuokaleipä kannattaa tilata etukäteen. Leikkaan sen pituus-suunnassa. Väliin mahtuu myös toki vaaleaa. Täytän kakun edellisenä iltana ja seuraavana päivänä koristelen sen. Laitan sen jääkaappiin, tuorekelmulla suojattuna. Tuon kermaviilin tai ranskankerman sijasta käytän rahkaa. On kevyempää. Tonnikala sopii erinomaisesti, rahkaan sekoitettuna. Pikkuisen tilliä joukkoon. Koristelen sen seuraavana päivänä. Silloin käytän myös majoneesia. Lohet "päällystän" myös edellisenä iltana tillillä ja sitruunan mehulla. Lohta laitan myös kerroksien väliin. Vielä kun keksisi, millä korvaisi majoneesin, koristelussa. Sittenhän se olisi aika kevyttä syötävää.

Asiasta toiseen. Kerroppa mulle, minkä prosenttista on normaali Rajamäen talousetikka. Täällä kun on normaali etikka on 25%. Joutuu kaikki reseptit muuttamaan. Tai oikeastaan kokeilemaan.

Mihinköhän cybertaivaaseen tämä etikkavastaus katosi, kun sen jo kerran lähetin. Ei näy missään.
        Minulla ei ole ollut Rajamäkeläistä keittiössäni pariin kymmennen vuoteen, täällä meilläpäin kun Falu ättika ja Winbergs hushållsättika ovat tavallisimpia.
        Oletko aivan varma, että etikkapullossasi on 25%:sta etikkaa? Falu ätitka on 24%:n etikkaa ja Winbergin talousetikka 12%:n etikkaa. Vahvempaakin etikkaa on, Ättikssyrassa on 24%.
        Kaikki ovat 12 jaollisia. Minä ostan useimmin 12%:n Falu etikan ja lisään puolet vettä.

• auflauf
        amatörköksa kirjoitti:

Mihinköhän cybertaivaaseen tämä etikkavastaus katosi, kun sen jo kerran lähetin. Ei näy missään.
        Minulla ei ole ollut Rajamäkeläistä keittiössäni pariin kymmennen vuoteen, täällä meilläpäin kun Falu ättika ja Winbergs hushållsättika ovat tavallisimpia.
        Oletko aivan varma, että etikkapullossasi on 25%:sta etikkaa? Falu ätitka on 24%:n etikkaa ja Winbergin talousetikka 12%:n etikkaa. Vahvempaakin etikkaa on, Ättikssyrassa on 24%.
        Kaikki ovat 12 jaollisia. Minä ostan useimmin 12%:n Falu etikan ja lisään puolet vettä.

Eipä sitä koskaan tiedä, minne ne menee. Kerran minulle tuli täysin vieraalta henkilöltä kysely. Miksi olen lähettänyt hänen osoitteeseensa reseptin. Olin sen lähettänyt Suomi24.ään. Se myös oli täällä. Kesäkuussa tuli viesti joka oli lähetetty huhtikuussa.
        Etikka on nimeltään Surig ja todellakin 25%. Täytyypä käydä Rajamäen kotisivuilla. Mahtaakohan nimikään enään pitää paikkaansa? Kiitti kuitenkin.

• leipuri
        auflauf kirjoitti:

Sopiiko tonnikala ja lohi yhteen?
        Entä maksapasteija?
        Entä jos kakun päällystää suletejuustolla?
        Väliin kermaviiliä.

• auflauf
        leipuri kirjoitti:

Entä maksapasteija?
        Väliin kermaviiliä.

Tonnikalasäilyke pitää mielestäni olla ehdottomasti vedessä tai omassa liemessä säilöttyä. Eipä niiden yhteensopivuutta ole vielä kukaan moittinut. Graavilohisiivut tulee olla todella ohuita n. 2 mm. Laitetaan tietysti eri kerroksiin. Lohi mielummin tummanleivän päälle. Molempiin kun sopii vielä sitruunamehu ja tilli. Sulatejuusto sopii päälystämiseen hyvin. Tässätapauksessa, se on vain mielestäni liian voimakkaan makuista.
        Kermaviiliä en ole kokeillut.

• amatörköksa
        leipuri kirjoitti:

Entä maksapasteija?
        Väliin kermaviiliä.

Voileipäkakku on vähän niin kuin pyttipannu, eli på svenska à la Kajsa Warg: Man tager vad man haver. Kasataan se kotona olevista aineksista.

Aikoinaan, kun opettelin voileipäkakun tekemistä, lueskelin aiheesta kaiken löytämäni, ja mieleeni iskostui ainakin sen aikainen suomalainen totuus: ei sekoiteta kalaa ja lihaa. Siksi minun mielessäni ei ole ikinä edes käväissyt maksapasteijan käyttö (ja kaiken lisäksi minä en syö maksaa missään muodossa).

Paras lukemani neuvo on kuitenkin tämä: Maistele. Tee pikkusia voileipiä suunnittelemistasi aineksista ja kokonaisuuksista, ja maista. Makuja kun on niin moneksi.

Kermaviili sopii kakusssa käytettäväksi erinoimaisesti. Sitä on vain maustettava. Ja se voidaan korvata ranskan kermalla, naturellilla tai valmiiksi maustetuilla.

Lykkyä tykö!

• auflauf
        amatörköksa kirjoitti:

Voileipäkakku on vähän niin kuin pyttipannu, eli på svenska à la Kajsa Warg: Man tager vad man haver. Kasataan se kotona olevista aineksista.

Aikoinaan, kun opettelin voileipäkakun tekemistä, lueskelin aiheesta kaiken löytämäni, ja mieleeni iskostui ainakin sen aikainen suomalainen totuus: ei sekoiteta kalaa ja lihaa. Siksi minun mielessäni ei ole ikinä edes käväissyt maksapasteijan käyttö (ja kaiken lisäksi minä en syö maksaa missään muodossa).

Paras lukemani neuvo on kuitenkin tämä: Maistele. Tee pikkusia voileipiä suunnittelemistasi aineksista ja kokonaisuuksista, ja maista. Makuja kun on niin moneksi.

Kermaviili sopii kakusssa käytettäväksi erinoimaisesti. Sitä on vain maustettava. Ja se voidaan korvata ranskan kermalla, naturellilla tai valmiiksi maustetuilla.

Lykkyä tykö!

Maksapasteija sopii voileipäkakkuun hyvin, mutta ei kalankanssa.
        Maksapasteija tahna:
        200g maksapasteijaa
        1 dl kermaviiliä
        tomaattisosetta
        Sitten vaan sekoitat niistä tahnan.

• Leipuri/kondiittori/kylmäkkö

josta sitten voi tehdä omia maku muutoksia ja siihen sitten kun ei ole mitään rajaa!!! Nykyään on suosittua myös vegetaariset voileipäkakutkin. On laktoosittomia sekä Gluteenittomia.

Valmista voileipä kakkupohja itse; koti ohje tässä ohessa.

5 dl maitoa
      2 rkl öljyä tai 30 g sulatettua margariinia
      50 g hiivaa
      ½ rkl sokeria
      1 tl suolaa
      2 tl leivinjauhetta
      noin 800 g vehnäjauhoja

Lämmitä maito käden lämpöiseksi sulata hiiva ja lisää loput aineista, öljy loppuvaiheessa. Anna nousta hyvin. Laita leivinpaperi vuoanpohjalle jasulje pohjakiinni voitele reunat, Tee pyöreä pulla ja pane se irtopohja vuokaan painele se tasaiseksi vuoan puhjalle. Anna nousta hyvin ja paista noin 200 asteisen uunin lämmössä 20-30 min eli kunn pohja on kauniin ruskea ei tumma.
      TÄYTE:
      Käytän perustäytettä jota on helppo sitten muunnella.

5 dl ranskankermaa tai kermaviiliä
      2 dl vispikermaa ( vispataan )
      3 dl raejuustoa
      2 rkl majoneesiä
      2 tl DIJON sinappia ( ruoan valmistus sinappia)
      Hiukan suolaa ½ tl. (tai mielestäni on hyvää kun laitta pussillisen esim. Knorrin salaatti Mix jauhetta, Kreikkalaista tai Italialaista eli mistä nyt itse tykkää. Jätä suola pois silloin jos käytät jauhetta.

Jaa kakkupohja kolmeen tai neljään osaan. Pane joka väliin täytettä ja jos haluat lisätä esim. kananmunaa, kinkkuahakkelusta, paprikaa pieninä paloina, herkkukurkku hakkelusta, ym.. sellaista niin sinulla on vapaat kädet.
      Päällystä kakku samalla täyte aineella myös syrjät. Kakun syrjään laitat salaatin lehtiä.
      Kakun päälle esim. yhteen ja samaan kakkuun laitan
      12 ohutta siivua kinkkua, 12 siv.Medfurstia, 12 juusto siivua nämä kaikki rullattu torvelle,asetellaan kuviteltujen kakkupalojen ryhmiin, sirren 12 kananmunan lohkoa, tomaatin lohkoa, tuore kurkun siivuja viinirypäleitä, paprikan siivuja sekä lopuksi persilja hakkelusta ripottelet päälle. Anna olla kylmässä muutaman tunnin niin että kakku ehtii mehustua.

Lohikakkuun laitan täytteeseen hakattuja katkarapuja sekä myös päälle runsaskourallinen, sekä kananmuna lohkoja, mustaa kaviaaria, sitruuna siivuja halkaise siivu puoliväliin ja taivuta kuin propelliksi samoin kurkku siivut tilliä kauniita tupsuja. (Vinkki: anjovisfileitä,purjo-/ruoho-/punasipulia,retiisiä jne..Tämä on se perus ja siitä oman maunmukaan jatkaa ja sitten vaan nauttimaan.
      Kun koristelee kakun niin mielestäni se pitää olla ylöspäin ilmava ei litteitä koristeluja vaan väänna rullaa ja taivuttele asettele kauniisti.

Kyllä voi tehdä jopa samankakun päälle laittaen omiin ryhmiin kaikkia aineita silloin on samassa joka makuun yksi tykkää lohesta toinen kinkusta ja kolmas kasviksista.Täyte on silloin neutraali ei tonnikalaa, katkarapuja, kaviaaria,kinkkua. K-munat sopivat sekä maustekurkku,paprika jne.. Ei maut riitele keskenään jos et sotke niitä sekaisin. ( kantikas kakkupohja on silloin parempi kayttää )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe