gravitaatio?

havana78

Mistä johtuu painovoima?
Eri planeetoillahan painovoima on erisuuruinen, mutta mistä painovoima johtuu?

tähän kysymykseen en ole vielä saanut järkevää vastausta.
Jenkeissä jotkut tutkijat on tulleet siihen tulokseen, että painovoima on Jumalan tahto.

15

3012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äijä

En ole minäkään saanut vastausta ko.kysymykseen, on kuin valo ihminen ei tiedä mitä se on tarkalleen.

• possu

Itse olen pohtinut, että se painovoima voisi johtua siitä, että kun samalle alueelle pukkaa yhtä aikaa paljon ainetta atomeineen, yms. vouhotuksineen,

niin, sitten kun isompi joukko olioita (minun mielestä atomi voisi olla oliokin) pyrkii kommunikoimaan parhaalla mahdollisella tahdolla ympäristön kanssa, että onko siellä ketään (?) niin sen puoleen ne voisivat olla säikeitä.

En tiedä, mutta on tosi kiinnostavaa. Paljon ainetta, paljon informaatiota. Vähän ainetta, vähän informaatiota.

Johtopäätökseni, joka on melko hullu näistä lauseista, olisi: informaatio painaa ainakin vähän, olkoon sitä kuinka vähän tahansa.

Paljon informaatiota painaa enemmän kuin vähemmän informaatiota, ja sitten se painovoima olisikin koostumukseltaa informaatiota (?)

Jos olisi niin, ettei informaatio painaisi mitään, ts. että sen painoa ei voisi mitata jollain tarkalla vaa'alla, niin sellaista en ymmärrä.

Mutta kaikki, joka on jotain, mitä tahansa, niin painaa jotakin, ainakin vähän, jolloin viisari värähtää. Huomaan, en ajatellut, kirjoitin vain tyhjän lauseen perään, mutta sitten siihen tulikin yhtäkkiä jostain joku, joka laittaa fundeeraamaan,

Siis, hyvä kysymys ainakin ehdottomasti minulle, koska johdatti fundeeraamaan alusta. Näkökulmia, Jumala vei säikeisiin? Jos päätyi säikeisiin, pitää palata uudelleen lukemaan säikeistä, koska asenne niihin muuttui kertaheitolla.

• Kekkonen

Jukris on tietääkseni ainut joka on selittänyt painovoiman aukottomasti. Se perustuu ihan nykyiseen Newtonin lakiin. Ainut vaan että itse maailmankaikkeus on hieman eroava nykykäsityksestä:
      Elämme maailmankaikkeudessa jossa jokainen hiukkanen laajenee. Näin maapallokin laajenee jatkuvasti, aiheuttaen maan pinnalle kiihtyvyyden 9,81 m/s^2.

Jukris varmasti kertoo asiasta lisää jos tarvitset selvennystä.

• äijä

Tuohon laajenemisteoriaan ei usko erkkikään,mehän olisimme lentäneet ties mihin jo ajat sitten.

• äijä

Eiköhän nämä asiat aukene silloin viimeistään kun ihmisen aivot tietää mitä on valo,muutakin fotoneja.Ehkä hyvä että aikoinaan lähettiin tallailemaan eri suuntiin ex.sukulaisten kanssa nykysestä Afrikasta.Ja ehkä olisi voinut laittaa sitaatteihin.

• daadaa

Jukriksen teoria ei pelaa eri tiheyden/massan omaavilla kappaleilla. Maa ja kuu pysyvät suhteessa saman kokoisina (laajenevat sitten tai ei) , silti kuussa ei ole maan vetovoimaa. Eikä olisi vaikka kuu olisi tasan maan kokoinen.

• JukriS
        daadaa kirjoitti:

Jukriksen teoria ei pelaa eri tiheyden/massan omaavilla kappaleilla. Maa ja kuu pysyvät suhteessa saman kokoisina (laajenevat sitten tai ei) , silti kuussa ei ole maan vetovoimaa. Eikä olisi vaikka kuu olisi tasan maan kokoinen.

Harmi, että keskustelua alkaa syntyä juuri nyt, kun olen luvannut vaimolleni, että pidän netittömän tammikuun. Pittää neuvotella vielä tuosta.

Ensinnäkin ns. kuun aiheuttama vuorovesi-ilmiö selittyy ilman vetovoimaa niin, että kuusta avautuvat energia-aallot saavat tietyn kerroksen merestä laajenemaan normaalia nopeammin eli lämpenemään yli 4 asteiseksi.

Toisella puolella tuo kerros jäähtyy alle 4 asteiseksi, jolloin se jälleen laajenee.

Esim. toisen tähden valo taipuu auringon ohittaessaan, kohti aurinkoa, koska hankautuessaan auringosta avautuviin energia-aaltoihin, se saa yläkierteen suhteessa aurinkoon ja taipuu sen takia.

Kun heität pallon koristyylillä, se ei pyöri juurikaan akselinsa ympäri, mutta kun pallo hankautuu maahan, se alkaa pyöriä akselinsa ympäri yläkierteellä suhteessa maapalloon.

Näin auringosta poispäin kaarevalla radalla liikkuvat planeetatkin taipuvat radallaan.

Einsteinin kehittämä suhteellisuus on kylläkin tärkeää, mutta pitää ymmärtää kaiken suhteellisuus pohjimmiltaan.

Kyllä kuukin laajenee samassa suhteessa mitä maapallo, mutta kuussa ei ole ilmakehää, jonka molekyylit hidastavat meidän liikettä, jos hyppäämme ylöspäin.

Lue täältä lisää

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=4034

• Eppu4
        JukriS kirjoitti:

Harmi, että keskustelua alkaa syntyä juuri nyt, kun olen luvannut vaimolleni, että pidän netittömän tammikuun. Pittää neuvotella vielä tuosta.

Ensinnäkin ns. kuun aiheuttama vuorovesi-ilmiö selittyy ilman vetovoimaa niin, että kuusta avautuvat energia-aallot saavat tietyn kerroksen merestä laajenemaan normaalia nopeammin eli lämpenemään yli 4 asteiseksi.

Toisella puolella tuo kerros jäähtyy alle 4 asteiseksi, jolloin se jälleen laajenee.

Esim. toisen tähden valo taipuu auringon ohittaessaan, kohti aurinkoa, koska hankautuessaan auringosta avautuviin energia-aaltoihin, se saa yläkierteen suhteessa aurinkoon ja taipuu sen takia.

Kun heität pallon koristyylillä, se ei pyöri juurikaan akselinsa ympäri, mutta kun pallo hankautuu maahan, se alkaa pyöriä akselinsa ympäri yläkierteellä suhteessa maapalloon.

Näin auringosta poispäin kaarevalla radalla liikkuvat planeetatkin taipuvat radallaan.

Einsteinin kehittämä suhteellisuus on kylläkin tärkeää, mutta pitää ymmärtää kaiken suhteellisuus pohjimmiltaan.

Kyllä kuukin laajenee samassa suhteessa mitä maapallo, mutta kuussa ei ole ilmakehää, jonka molekyylit hidastavat meidän liikettä, jos hyppäämme ylöspäin.

Lue täältä lisää

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=4034

Olisiko kuussa sitten meidän nykyinen painovoima, ja meillä kuun painovoima, jos maapallon ilmakehä pumpattaisiin kuuhun ?
        Mieti vaikka huhtikuulle jos tuon aiot todistaa !

• JukriS
        Eppu4 kirjoitti:

Olisiko kuussa sitten meidän nykyinen painovoima, ja meillä kuun painovoima, jos maapallon ilmakehä pumpattaisiin kuuhun ?
        Mieti vaikka huhtikuulle jos tuon aiot todistaa !

Minkäs minä sille mahdan, että maailmankaikkeus on sellainen kuin sen kerron olevan?

Vaan pittäisköhän näiden alkuräjähdysteoriauskovaisten miettiä seuraavalle vuosituhannelle, ennen kuin puhuvat enemmän näistä ylimääräisistä simsalapim tilaulottuvuuksista, joista ei ole mitään havaintoja?

:);):)

Yksi yksinkertainen periaate ja vain kolme tilaulottuvuutta.

:);):)

• lkdfjlskjdf

Painovoima johtuu massasta. Se ei ole kenenkään tahto, vaan yksi luonnossa esiintyvistä ilmiöistä.

• possu

painovoima, jos ajattelisi niin, että menisi ensin markettiin, ja ostaisi laatikollisen painovoimaa.

Kotona laatikko on sitten mukava avata, jotta ostamaansa painovoimaa voi ruveta hyödyntämään.

Mitä kaikea sieltä painovoimalaatikosta löytyi, millaisia tavaroita siellä oli, ja miksi siellä niitä oli?

Tietääkö kukaan, mitä ostettu laatikko sisälsi, tai mitä kaikkea se voisi sisältää?

Mitä kaikkea pitäisi tapahtua, jos perustaisi Paltamon Painovoima Oy tehtaan, jonka päämääränä olisi teknologisesti edistynyt painovoima tuote.

possu

• äijä

Massan kaikki ymmärtää mutta millä mekanismilla se selittää painovoiman.

• fyysikko89

Einsteinilaisen käsityksen mukaan massa kaareuttaa aika-avaruutta ohuelle kalvolle asetetun metallikuulan tavoin, eli massa aiheuttaa avaruuteen "kuopan".

Kun toinen (pienempi) kappale sitten joutuu tämän kuopan reunan sisäpuolelle, se vierii kohti keskustaa ja isompaa kappaletta. Toisin sanoen näyttää siltä että isompi kappale vetää pienempää puoleensa.

Voidaan siis sanoa, että massa vetää puoleensa massaa, ja siitä johtuu painovoima.

• jupsjups

Sellaista olen kuullut, että painovoima johtuu gravitoneista, joita kaikki kappaleet lähettävät. Isompi kappale siis lähettää enemmän niitä, jolloin se vetää muita kappaleita paremmin puoleensa. Se, miten nämä "gravitonit" sitten saavat kappaleet kiihtymään toisiaan kohti, on minulle vielä hämärän peitossa.

• H.C. Andersen

Painovoima on atomien iltapala. Atomit ovat pieniä vihreitä miehiä, joilla on propellihattu. Ne pomppivat paikasta toiseen iltapalaa etsien.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe