http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/200512233886431_au.shtml
"Talvilaatuinen dieselöljy pitäisi tankata mahdollisimman tyhjään tankkiin. Jo viisi prosenttia kesälaatuista dieselöljyä tankissa puolittaa talvilaadun pakkaskestävyyden, eli talvilaadun jähmepiste muuttuu noin -30 asteesta noin -15 asteeseen"
Eli jos tankissa 50l tankissa on 2,5l kesälaatua, pakkaskestävyys putoaa puoleen?
Myöskään sitä en ymmärrä, että miten em. on yleensäkään mahdolista, koska Suomessa myytävä kesälaatukin jo kestää -15 astetta????
Uutisoiko iltalehti lööperiä?
16
3807
Vastaukset
- ile
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000157&posting=22000000012446372
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000157&posting=22000000012727078
Eli aihetta käsitelty tässä muutaman viikon aikana. Lue vielä Nesteen sivuilta seikkaperäinen cocktailiohje kesä- ja talvilaadun sekoittamisesta ja lämpötilaeroista. Eli täältä polttoaineopas ja kohta polttoaineiden sekoittaminen.
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3361...seikkaperäisestä linkistä.
Nesteen taulukko muuten vahvistaa selkeästi minun maalaisjärkeni toimivuuden tässäkin asiassa.
5% -15C futuraa ja 95% -34C futuraa sekoitettuna tekee jotakin -32C eikä 0C:tä kuten amatöörien artikkelissä väitetään. fifty/fifty oli muuten -25C vielä sekin.- Huoltamoilla
on nesteen aine ???!!
- usko
että kesälaadulla kulkee jos pakkasta on 15 astetta ja ajoviima vielä siihen päälle.Joku kuorma-auto on eri juttu,jos polttoaineen kierrätys on tarpeeksi suuri.
se viima vaikuttaa? Ei yhtään mitään, kun kyseessä on laite, joka saa jäähtyä siihen ulkolämpötilaan asti. Eri asia on vaikka ihminen, joka ei saa jäähtyä ympäristön lämpötilaan.
sitroen kirjoitti:
se viima vaikuttaa? Ei yhtään mitään, kun kyseessä on laite, joka saa jäähtyä siihen ulkolämpötilaan asti. Eri asia on vaikka ihminen, joka ei saa jäähtyä ympäristön lämpötilaan.
Kesälaadulla mennään jopa yli -15C:ssäkin nykyisillä diesel-autoilla, jos sen vaan saa käymään ja lämpimäksi. Niissähän on suodattimen lämmitys ja suodattimeenhan se nafta ekana hyytyy jos hyytyy.....
- eipä
sitroen kirjoitti:
se viima vaikuttaa? Ei yhtään mitään, kun kyseessä on laite, joka saa jäähtyä siihen ulkolämpötilaan asti. Eri asia on vaikka ihminen, joka ei saa jäähtyä ympäristön lämpötilaan.
tuo mikään uskonasia ole,ompahan vaan senverran kokemusta "tiiseleistä",että tosijuttu se vaan on.
- sen sanoit
Tojo-Kölli kirjoitti:
Kesälaadulla mennään jopa yli -15C:ssäkin nykyisillä diesel-autoilla, jos sen vaan saa käymään ja lämpimäksi. Niissähän on suodattimen lämmitys ja suodattimeenhan se nafta ekana hyytyy jos hyytyy.....
Jos saa käymään,eipä ole poikien tarvinnu pakkasessa leikkiä koneitten kanssa ku noin pehmosia juttelee.Mutta jos kokemus rajoittuu henkilöautoon ni eipä voi muuta odottaakkaan.
sen sanoit kirjoitti:
Jos saa käymään,eipä ole poikien tarvinnu pakkasessa leikkiä koneitten kanssa ku noin pehmosia juttelee.Mutta jos kokemus rajoittuu henkilöautoon ni eipä voi muuta odottaakkaan.
...puhuin nykyaikaisesta henkilöautosta.
Te konemiehet ette taho olla lukutaitoisia.- finnbulli
sitroen kirjoitti:
se viima vaikuttaa? Ei yhtään mitään, kun kyseessä on laite, joka saa jäähtyä siihen ulkolämpötilaan asti. Eri asia on vaikka ihminen, joka ei saa jäähtyä ympäristön lämpötilaan.
jos ulkolämpötila on -20 ja kesäöljy tankissa.
Vanha ja hyvä temppu on laittaa jäähdyttäjän eteen pahvi,se on pelastanut minut useasti. finnbulli kirjoitti:
jos ulkolämpötila on -20 ja kesäöljy tankissa.
Vanha ja hyvä temppu on laittaa jäähdyttäjän eteen pahvi,se on pelastanut minut useasti.....tässä tapauksessa se vaikuttaa, koska nyt kyseessä on lämpötila, joka ylittää suodatettavuuden, eli polttoainetta on lämmitettävä jotenkin, tuli se sitten moottorista tai muualta.
Kun mennään noihin lämpötiloihin (-20 ja alemmaksi) muutenkin "kasvosuojus" on hyvä olla olemassa. Moottori ja sisälämmitysjärjestelmä kyllä toimii ihan samalla tavalla kuin "sitroenin" viittaus ihmiseen, eli viima alkaa jäähdyttämään alle "ruumiinlämpötilan" eli moottorissa optimin käyttölämpötilan.- kiisseli
Tojo-Kölli kirjoitti:
....tässä tapauksessa se vaikuttaa, koska nyt kyseessä on lämpötila, joka ylittää suodatettavuuden, eli polttoainetta on lämmitettävä jotenkin, tuli se sitten moottorista tai muualta.
Kun mennään noihin lämpötiloihin (-20 ja alemmaksi) muutenkin "kasvosuojus" on hyvä olla olemassa. Moottori ja sisälämmitysjärjestelmä kyllä toimii ihan samalla tavalla kuin "sitroenin" viittaus ihmiseen, eli viima alkaa jäähdyttämään alle "ruumiinlämpötilan" eli moottorissa optimin käyttölämpötilan.Jäähtymisen rajana on sekä ihmisen että koneen tapauksessa ulkolämpötila. Tätä kylmemmäksi ei kumpikaan mene oli tuuli tai ajoviima lähes mitä tahansa. Vain silloin, kun kaasun tiheys laajetessaan merkittävästi alenee, voi lämpötila laskea alkulämpötilaa alemmaksi. Tämä tosin vaatii aivan muita nopeuksia kuin normaalin tuulen tai ajoviiman.
Näin 12 asteen pakkasella ei 15 astetta kestävä polttoaine voi jähmettyä ajettiinpa mitä nopeutta tahansa. Muita alilämpöongelmia voi tietysti aiheutua, mutta se taas on eri juttu. kiisseli kirjoitti:
Jäähtymisen rajana on sekä ihmisen että koneen tapauksessa ulkolämpötila. Tätä kylmemmäksi ei kumpikaan mene oli tuuli tai ajoviima lähes mitä tahansa. Vain silloin, kun kaasun tiheys laajetessaan merkittävästi alenee, voi lämpötila laskea alkulämpötilaa alemmaksi. Tämä tosin vaatii aivan muita nopeuksia kuin normaalin tuulen tai ajoviiman.
Näin 12 asteen pakkasella ei 15 astetta kestävä polttoaine voi jähmettyä ajettiinpa mitä nopeutta tahansa. Muita alilämpöongelmia voi tietysti aiheutua, mutta se taas on eri juttu.kanssa ollaan just selitelty.
Mutta siinä tapauksessa viimalla on merkitystä, jos kohdetta lämmitetään. Ihmisessä on "lämmitys" ja nykyaikaisissa suodattimissa.
Tällöin jos lämmitettävä kohde suojataan viimalta, eli jäähdytystehoa pienennetään, ulkolämpotila voi olla suodatettavuuslämpötilaa alempi ja vielä pelittää.
Vanhojen talojen lämmitysenergian kulutukseen vaikuttaa tuuliset säät oleellisesti. (huonot eristeet)- mie vuan
kiisseli kirjoitti:
Jäähtymisen rajana on sekä ihmisen että koneen tapauksessa ulkolämpötila. Tätä kylmemmäksi ei kumpikaan mene oli tuuli tai ajoviima lähes mitä tahansa. Vain silloin, kun kaasun tiheys laajetessaan merkittävästi alenee, voi lämpötila laskea alkulämpötilaa alemmaksi. Tämä tosin vaatii aivan muita nopeuksia kuin normaalin tuulen tai ajoviiman.
Näin 12 asteen pakkasella ei 15 astetta kestävä polttoaine voi jähmettyä ajettiinpa mitä nopeutta tahansa. Muita alilämpöongelmia voi tietysti aiheutua, mutta se taas on eri juttu.en ihan väärin muista, niin se lämpötila joka ilmoitetaan ei ole mikään jähmepiste...
- tulee
kun on eka kerran jakelusäiliöön laskettu talvilaatua kesälaadun päälle. Onkohan siellä kesälaatua aina alle 5%.
...toi "ilen" linkkaama nesteen sivusto ja sieltä pdf-tiedostosta, niin huomaat, että amatöörit ovat taas olleet iltalehdessä asialla.
Sieltä voi kuka tahansa, joka osaa taulukoita tulkita, että 5% pudottaa suodatettavuutta 2 astetta eikä 30 astetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1906889
- 594592
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s353923- 673145
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161935Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271666- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401563- 341429
- 1431197