Purjevene pihalla ?

kaivelija

Mitähän tällaiseen oltaisiin mieltä :

Edessä on kohta 28-jalkaisen moottoriveneen vaihto n. 35-jalkaiseen
purjeveneeseen.

Tähän asti venettä on säilytetty talvisin kaupunkialueella olevan talomme pihalla.
Tuleva vene on kuitenkin huomattavasti isompi, lähinnä korkeampi.

Siis kysyn, tuleekohan käytännössä ongelmia vastaan kun pihalla talvisäilytettävän
veneen koko kasvaa tietyn rajan yli ? Tarkoitan lähinnä näitä kunnallisia virkamiehiä...

Lisäksi tuli mieleen lennokas idea : mitä jos kaivaisi kölille kuopan pihaan
jolloin se vene tulisi kölin verran alemmaksi ? Ainakin se hallitsisi näkymiä
huomattavasti vähemmän ja pukeista tulisi sopivan pienikokoiset ! Mitä mieltä ?

48

14455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kellekään kuulu

      kyllä omalla pihalla saa venettä pitää , eihän se mikään kiinteä rakennus ole!
      pidä vaikka merikuljetuskonttia työkalupakkina pihassa , taikka vanhaa junanvaunua .... naapurit ei ehkä tervehdi enää mutta sekin voi olla helpotus.

      jos teet sen kuopan, niin muista huolehtia sen kuopan viemäröinnistä/ojituksesta etenkin vettä läpäisemättömässä maaperässä .. muuten voi olla kova homma keväällä irrottaa sitä köliä muutaman kuution jääkimpaleen sisältä , ei ehkä edes juhannukseksi sulaisi luonnostaan ;-)

      • mitä vaan

        joo . kyllä säännöt löytyy, esim puupinoja, rekisteröimättömiä autoja, asunto vaunuja ... ja niin edelleen, ei niin yksiselitteisesti saa varastoida pihaan. kysy ainakin naapureilta mielipidettä... nää on niitä julkisivuja ja esim paloturvallisuus juttuja


    • lentoestevalot

      tai kaada masto talveksi.

    • JRxxx

      ...tarkastaa niiltä virkamiehiltä. Ainakin joissain kunnissa noista on niuhotettu. Toisin kuin yleensä ajatellaan, omakotitalon piha-alueen käyttö ei ole kokonaan asukkaan/tontin omistajan omassa päätösvallassa.

    • Toope

      35-jalkaisen kuljetus ei onnistu pelkällä autolla, täytyy olla perävaunu. Arvioi mahtuuko pihallesi ajamaan perävaunun ja auton rinnakkain nostoa varten ja jääkö vielä tilaa mihin nostaa vene.

      • autolla

        Kyllä löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta useita autoja joilla 35 jalkainen pursi liikahtaa.


      • Toope
        autolla kirjoitti:

        Kyllä löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta useita autoja joilla 35 jalkainen pursi liikahtaa.

        Omakohtaista kokemusta: parppei, karttunen, lindholm, autot liian lyhyitä, taka-akselipaino ylittyy ja tulee liikaa peräylitystä. Onko muita nimiä? Paino 7 t.


      • Nähnyt
        Toope kirjoitti:

        Omakohtaista kokemusta: parppei, karttunen, lindholm, autot liian lyhyitä, taka-akselipaino ylittyy ja tulee liikaa peräylitystä. Onko muita nimiä? Paino 7 t.

        Laillistahan tuollaisesta kuljetuksesta ei tieliikenteeseen saa, juuri mainitsemistasi syistä johtuen.

        Tiedän yhden teräksisen m-veneen, joka nukkuu talviunensa pihassa (ei kylläkään asuinalueella). Kuljetukset vedestä ja veteen on hoidellut yksi nosturiautoilija, jonka nimen mainitsitkin.

        Paatti on nippa nappa alle 10 metriä pitkä (~32-33 jalkaa), runsaat 3 metriä leveä ja painaa noin 8 tonnia, joten akselipainot ja peräylitys ylittynevät selvästi tässäkin tapauksessa (ylileveäkin tuo kuljetus itse asiassa on). Matkaa laiturilta pihaan ei kuitenkaan ole montakaan korttelinväliä, joten "tieliikennerikkomusta" on varsin helppo katsella sormien läpi – minun oikeudentajullani ainakin.


      • päättää
        Nähnyt kirjoitti:

        Laillistahan tuollaisesta kuljetuksesta ei tieliikenteeseen saa, juuri mainitsemistasi syistä johtuen.

        Tiedän yhden teräksisen m-veneen, joka nukkuu talviunensa pihassa (ei kylläkään asuinalueella). Kuljetukset vedestä ja veteen on hoidellut yksi nosturiautoilija, jonka nimen mainitsitkin.

        Paatti on nippa nappa alle 10 metriä pitkä (~32-33 jalkaa), runsaat 3 metriä leveä ja painaa noin 8 tonnia, joten akselipainot ja peräylitys ylittynevät selvästi tässäkin tapauksessa (ylileveäkin tuo kuljetus itse asiassa on). Matkaa laiturilta pihaan ei kuitenkaan ole montakaan korttelinväliä, joten "tieliikennerikkomusta" on varsin helppo katsella sormien läpi – minun oikeudentajullani ainakin.

        Täysin autoilijan vallassa haluaako ottaa riskin, että joutuu poliisin kanssa tekemisiin tai että paikat hajoo. Ikävintä on silloin, jos joku ajaa kiinni tuollaiseen laittomaan yhdistelmään ja loukkaa itsensä.

        Sinun oikeustajullasi ei ole mitään merkitystä tässä valinnassa.


      • Jönssi
        Nähnyt kirjoitti:

        Laillistahan tuollaisesta kuljetuksesta ei tieliikenteeseen saa, juuri mainitsemistasi syistä johtuen.

        Tiedän yhden teräksisen m-veneen, joka nukkuu talviunensa pihassa (ei kylläkään asuinalueella). Kuljetukset vedestä ja veteen on hoidellut yksi nosturiautoilija, jonka nimen mainitsitkin.

        Paatti on nippa nappa alle 10 metriä pitkä (~32-33 jalkaa), runsaat 3 metriä leveä ja painaa noin 8 tonnia, joten akselipainot ja peräylitys ylittynevät selvästi tässäkin tapauksessa (ylileveäkin tuo kuljetus itse asiassa on). Matkaa laiturilta pihaan ei kuitenkaan ole montakaan korttelinväliä, joten "tieliikennerikkomusta" on varsin helppo katsella sormien läpi – minun oikeudentajullani ainakin.

        Mikä tekee siitä sellaisen, ettei ole laillista? Leveyden puolesta menee erikoiskuljetukseksi mutta ei vaadi vielä edes etuautoa. Paino ei ole ainakaan mikään ongelma eikä pituus. Korkeus on ehkä yli normaalikuorman mutta erikoiskuljetus se on jokatapauksessa.

        Täysin laillinen kuljetus joka ei uskoakseni vaadi vielä edes erityistä lupaa, ainoastaan valot ja vilkut. Eikä etu- saati sitten takaautoja.

        Pohjanmaalla siirrellään 148 jalkaisia pursia ihan laillisesti teitäpitkin. Mutta Pohjanmaalla kaikki on muutenkin paremmin.

        Minunkin veneeni siirtyi juuri 50 km kumikanavaa pitkin. 55 jalkaa pitkä ja 4,8m leveä. Oli täysin laillinen kuljetus.


      • Lelut pihaan
        Nähnyt kirjoitti:

        Laillistahan tuollaisesta kuljetuksesta ei tieliikenteeseen saa, juuri mainitsemistasi syistä johtuen.

        Tiedän yhden teräksisen m-veneen, joka nukkuu talviunensa pihassa (ei kylläkään asuinalueella). Kuljetukset vedestä ja veteen on hoidellut yksi nosturiautoilija, jonka nimen mainitsitkin.

        Paatti on nippa nappa alle 10 metriä pitkä (~32-33 jalkaa), runsaat 3 metriä leveä ja painaa noin 8 tonnia, joten akselipainot ja peräylitys ylittynevät selvästi tässäkin tapauksessa (ylileveäkin tuo kuljetus itse asiassa on). Matkaa laiturilta pihaan ei kuitenkaan ole montakaan korttelinväliä, joten "tieliikennerikkomusta" on varsin helppo katsella sormien läpi – minun oikeudentajullani ainakin.

        Ei tuo moottoriveneen kuljetus ole vielä ylileveä.
        Olen säilyttänyt 9,30 X 3,10 kokoista purjevenettä pihallani useat talvet. Tuonkaan kokoisen purjeveneen kuljetus ei hoidu minkään kuorma-auton lavalla, sillä kuljetuksesta tulee liian korkea. Kuljetukseen käytettiin veneiden kuljetukseen rakennettua perävaunua jossa on köliä varten syvennys keskellä lavaa (Reffe Oy). Vasta veneen leveyden ylittäessä 3,50 m tarvitaan kuljetukselle saattoauto kyltteineen. 35 jalkaisen veneen kanssa saatetaan helposti ylittää joko leveys tai korkeusraja, veneestä riippuen jopa molemmat. Korkeusrajaa en muista, mutta taisi olla jotain neljän metrin luokkaa. Tuollainen noin 1,90m syväyksinen purjevene menee jo helposti yli korkeusrajoista riippuen varalaidan ja kaiteiden ym. kansirakenteiden korkeudesta.


      • Nähnyt
        Jönssi kirjoitti:

        Mikä tekee siitä sellaisen, ettei ole laillista? Leveyden puolesta menee erikoiskuljetukseksi mutta ei vaadi vielä edes etuautoa. Paino ei ole ainakaan mikään ongelma eikä pituus. Korkeus on ehkä yli normaalikuorman mutta erikoiskuljetus se on jokatapauksessa.

        Täysin laillinen kuljetus joka ei uskoakseni vaadi vielä edes erityistä lupaa, ainoastaan valot ja vilkut. Eikä etu- saati sitten takaautoja.

        Pohjanmaalla siirrellään 148 jalkaisia pursia ihan laillisesti teitäpitkin. Mutta Pohjanmaalla kaikki on muutenkin paremmin.

        Minunkin veneeni siirtyi juuri 50 km kumikanavaa pitkin. 55 jalkaa pitkä ja 4,8m leveä. Oli täysin laillinen kuljetus.

        ...niin laillistahan se on tämäkin:
        http://www.kuljetusnelio.fi/images2005/syyskuu.jpg

        Luvat on kylläkin hyvä hoitaa kuntoon etukäteen.


    • Lukenut

      Nimekäs toisinveneilijä P. Duncker rakensi teräksisen, maailman meriä sittemmin paljonkin kyntäneen Merivuokko-purjeveneensä joskus 1970-luvulla silloisen paritalonpuolikkaansa pihassa, Helsingin Kaarelassa (Maununnevalla, Hakuninmaalla, missälie).

      http://www.merivuokko.fi

      Mitat eivät varmaankaan poikkea paljoakaan "sisaraluksen" S/Y Kristiinan mitoista: pituus 11,2 m; leveys 3,2 m; syväys 2,1 m. http://www.kristiina.kaapeli.fi/

      Muistelen lukeneeni, että Perallakin oli pihaan kaivettuna kuoppa köliä varten. Joskus olen lukenut myös suomalaispaatista, joka jätettiin talvehtimaan jonnekin eteläisemmille leveysasteille köli maahan kaivettuna.

      Naapurisopua edistävää toimintaa eivät levyseppä-hitsaajan kolkuttelut, rälläköinnit ja valokaari-ilotulitukset pientaloalueella Perankaan todistusten mukaan olleet. Eiköhän noista töistä käyty pieniä kolmikantaneuvottelujakin naapurusten ja virkavallan kesken?

      • kuoppa

        Karibialla on hyvin yleistä telakoida vene kaivamalla syvä kuoppa kölile ja sit täyttämällä se.Ei tarvita pukkeja ja vene pysyy paikallaan hyvin hurrikaanissakin.Kätevää


    • Matkapurjehtija

      Kaiva niin iso kuoppa, että vene menee kantta myöten kaivantoon, niin ei häiritse naapuria.
      Vielä, kun vuoraat kuopan reunat, voit käyttää sitä kesäisin uima-altaana.

      • kaivelija

        Kiitos vain. Menin tosin jo pidemmälle ja ajattelin tehdä maanalaisen
        säilytysbunkkerin pihalleni. Toimii myös kätevänä ydinsuojana !

        ......

        Veneen säilytyksessä omalla pihalla on niin paljon etuja, että aion
        selvittää asian kunnolla. JOS tekisin sen kuopan tosiaan köliä varten,
        ehkä suurin ongelma lienee että saako hiab-auto nostettua sen sinne
        kuoppaan ja takaisin. Vene on kohtisuoraan kadulle piän ja keskiosa
        venettä n. 10 metrin päässä tästä kadusta.

        Ja pitänee ottaa (anonyymisti...) yhteyttä myös näihin virkamiehiin.


      • kölivene
        kaivelija kirjoitti:

        Kiitos vain. Menin tosin jo pidemmälle ja ajattelin tehdä maanalaisen
        säilytysbunkkerin pihalleni. Toimii myös kätevänä ydinsuojana !

        ......

        Veneen säilytyksessä omalla pihalla on niin paljon etuja, että aion
        selvittää asian kunnolla. JOS tekisin sen kuopan tosiaan köliä varten,
        ehkä suurin ongelma lienee että saako hiab-auto nostettua sen sinne
        kuoppaan ja takaisin. Vene on kohtisuoraan kadulle piän ja keskiosa
        venettä n. 10 metrin päässä tästä kadusta.

        Ja pitänee ottaa (anonyymisti...) yhteyttä myös näihin virkamiehiin.

        Itse selvittelin samaa...

        Olisin saanut sen halliin, omalle pihalle.
        Ongelmaksi muodostui kuljetus, jos matka on hiemankin pidempi.
        Tavallinen kuorma-auto jää siltoihin kiinni.
        Pitää olla lavetti, joka johtaa siihen että kuskaaminen alkaa maksaa yhtä paljon kuin hallipaikka. Tosin minulla olisi ollut matkaa 50 km.
        Muutama taho oli myös sitä mieltä että noinkin pitkä maantierahti 2 kertaa vuodessa ei tee hyvää purjeveneelle. (Liittyen kylkien rasitukseen)

        Moottoriveneellä asia on suoraviivaisempaa. Niiden kuskaamiseen käy helpommin mikä tahansa kuorma-auto.


      • millään
        kaivelija kirjoitti:

        Kiitos vain. Menin tosin jo pidemmälle ja ajattelin tehdä maanalaisen
        säilytysbunkkerin pihalleni. Toimii myös kätevänä ydinsuojana !

        ......

        Veneen säilytyksessä omalla pihalla on niin paljon etuja, että aion
        selvittää asian kunnolla. JOS tekisin sen kuopan tosiaan köliä varten,
        ehkä suurin ongelma lienee että saako hiab-auto nostettua sen sinne
        kuoppaan ja takaisin. Vene on kohtisuoraan kadulle piän ja keskiosa
        venettä n. 10 metrin päässä tästä kadusta.

        Ja pitänee ottaa (anonyymisti...) yhteyttä myös näihin virkamiehiin.

        Hiabeilla.

        Jos etäisyys on 10 metriä ja paino 10000 kg, loppuvat hiabien kyvyt, mutta saahan noita mobiilinostureita hommiin. Hinta lienee 150 - 200 € tunnissa eikä nosto kestä kauan. Sitten tulee lisäksi nosturin siirto ja pystytys.


      • venekin
        kölivene kirjoitti:

        Itse selvittelin samaa...

        Olisin saanut sen halliin, omalle pihalle.
        Ongelmaksi muodostui kuljetus, jos matka on hiemankin pidempi.
        Tavallinen kuorma-auto jää siltoihin kiinni.
        Pitää olla lavetti, joka johtaa siihen että kuskaaminen alkaa maksaa yhtä paljon kuin hallipaikka. Tosin minulla olisi ollut matkaa 50 km.
        Muutama taho oli myös sitä mieltä että noinkin pitkä maantierahti 2 kertaa vuodessa ei tee hyvää purjeveneelle. (Liittyen kylkien rasitukseen)

        Moottoriveneellä asia on suoraviivaisempaa. Niiden kuskaamiseen käy helpommin mikä tahansa kuorma-auto.

        etsiä tästä etelä-rannikolta hallipaikkaa uudelle veneelleni. Ilmeisesti kaikki oli aika täysiä, koska moni niistä ei edes vastannut kyselyihini.

        Joten päätin viedä veneen lavetilla omaan halliin 80 km päähän. Kulut noin 600 € per vuosi, siis yhteensä molemmat sivut keväällä ja syksyllä. Paljonko ne hallipaikat maksaa pääkaupunkiseudulla?

        Tein tätä myös vanhan veneen kanssa. Kun on ollut hyvä lavetti,kuljettajan oma, en ole mitään ongelmia havainnut. Vene seisoo kölin päällä ja se on tuettu 6 kohtaa. En usko sen olevan ongelma. Rahtaahan noi venetehtaatkin veneitään autolla tosi pitkälle.

        On se muuten kiva kun se on vene on omassa lämpösessä hallissa. Saat tehdä hommia omaan tahtiin, ei tarvi kantaa kaikkia kamoja pois sieltä veneestä, sähköt ja vedet käden ulottuvilla. Kylkien kiillotuskin menee jouhevasti kun saa rakentaa telineet ympärille.


      • Hii-op
        millään kirjoitti:

        Hiabeilla.

        Jos etäisyys on 10 metriä ja paino 10000 kg, loppuvat hiabien kyvyt, mutta saahan noita mobiilinostureita hommiin. Hinta lienee 150 - 200 € tunnissa eikä nosto kestä kauan. Sitten tulee lisäksi nosturin siirto ja pystytys.

        Järein tiedossani oleva k-autoalustainen "hiioppi" Suomen pääkaupunkiseudulla on tällainen:
        http://www.fassigroup.com/fassiIT/img/Gallery/F1000AXP.jpg

        Tyyppimerkintä viitannee 100 tonnimetriin. Todellinen nostokyky riippuu siitä, kuinka moniosainen ja pitkälle ulottuva teleskooppipuomisto laitteessa on. Lienee luokkaa 85-90 tonnimetriä. Tämä merkitsisi sitä, että 8,5 tonnin veneen voi ammentaa 10 metrin päähän ja 15 metriin vielä 5-6 tonnia.

        Eivätkös 35-jalkaiset lujitemuovipurkkarit paina siinä 5-6 tonnia? Minun alle 3-tonninen m-veneeni on kevyttä kamaa tuon Fassin käsittelyssä pitkälläkin varrella.


      • Onnistu mitenkään
        Hii-op kirjoitti:

        Järein tiedossani oleva k-autoalustainen "hiioppi" Suomen pääkaupunkiseudulla on tällainen:
        http://www.fassigroup.com/fassiIT/img/Gallery/F1000AXP.jpg

        Tyyppimerkintä viitannee 100 tonnimetriin. Todellinen nostokyky riippuu siitä, kuinka moniosainen ja pitkälle ulottuva teleskooppipuomisto laitteessa on. Lienee luokkaa 85-90 tonnimetriä. Tämä merkitsisi sitä, että 8,5 tonnin veneen voi ammentaa 10 metrin päähän ja 15 metriin vielä 5-6 tonnia.

        Eivätkös 35-jalkaiset lujitemuovipurkkarit paina siinä 5-6 tonnia? Minun alle 3-tonninen m-veneeni on kevyttä kamaa tuon Fassin käsittelyssä pitkälläkin varrella.

        Tuollasella riisikupilla ei 10 m. päähän nosteta 8,5 tonnia, jo pelkkä auto kaatuu siitä.
        Eikä tuo nosturikaan nosta ninkuin aattelit.
        Nostokyky pienenee toiseen potenssiin etäisyyden kasvaessa.
        Mieti momentin kasvua varren pituuden tuplaantuessa.
        Veikkaisin että 10 m. päässä tuo nostaa max 0,5 tonnia, tuskin sitäkään.
        Nykyautoissa on vielä kippituvalaitteet, jotenka nosto ei liian painavalla kuormalla es onnistu.


      • Nosse :)
        Hii-op kirjoitti:

        Järein tiedossani oleva k-autoalustainen "hiioppi" Suomen pääkaupunkiseudulla on tällainen:
        http://www.fassigroup.com/fassiIT/img/Gallery/F1000AXP.jpg

        Tyyppimerkintä viitannee 100 tonnimetriin. Todellinen nostokyky riippuu siitä, kuinka moniosainen ja pitkälle ulottuva teleskooppipuomisto laitteessa on. Lienee luokkaa 85-90 tonnimetriä. Tämä merkitsisi sitä, että 8,5 tonnin veneen voi ammentaa 10 metrin päähän ja 15 metriin vielä 5-6 tonnia.

        Eivätkös 35-jalkaiset lujitemuovipurkkarit paina siinä 5-6 tonnia? Minun alle 3-tonninen m-veneeni on kevyttä kamaa tuon Fassin käsittelyssä pitkälläkin varrella.

        on 100 KNm nosturi, eli 1 m. päässä nosto 10000 kg.
        eli 10 metrissä 1000 kg.
        Toki edellytyksenä näille nostoille on ajoneuvon painosuhdeominaisuudet.


      • Lyhyt fysiikka
        Onnistu mitenkään kirjoitti:

        Tuollasella riisikupilla ei 10 m. päähän nosteta 8,5 tonnia, jo pelkkä auto kaatuu siitä.
        Eikä tuo nosturikaan nosta ninkuin aattelit.
        Nostokyky pienenee toiseen potenssiin etäisyyden kasvaessa.
        Mieti momentin kasvua varren pituuden tuplaantuessa.
        Veikkaisin että 10 m. päässä tuo nostaa max 0,5 tonnia, tuskin sitäkään.
        Nykyautoissa on vielä kippituvalaitteet, jotenka nosto ei liian painavalla kuormalla es onnistu.

        Momentti ei sentään mene etäisyyden neliössä, kyllä 100 t 1 m etäisyydellä on vielä 10 t 10 m päässä. Ei niistä tonnimetreistä suotta puhuta. Toinen juttu, että riisikupiksi menee, jos puhuttiinkin kNm-yksiköissä, kuten jo alempana kerrottiin.


      • Tiedoissa
        Lyhyt fysiikka kirjoitti:

        Momentti ei sentään mene etäisyyden neliössä, kyllä 100 t 1 m etäisyydellä on vielä 10 t 10 m päässä. Ei niistä tonnimetreistä suotta puhuta. Toinen juttu, että riisikupiksi menee, jos puhuttiinkin kNm-yksiköissä, kuten jo alempana kerrottiin.

        on kNm.
        Ja jos ny järkevästi ajattelette.
        Että 100 tonnia ajoneuvonosturilla???
        Enpä ole nähnyt tukkirekkaa joka yhdellä nostolla nostaisi tien reunasta 40 t. puuta kyytiin. Tuom mainoskuvan auton kantavuus on ehkä 6 t.
        Käykääs katsomassa esim. pekkaniskan sivuilla millainen nosturin puomi on kun nostetaan isoja nostoja.


      • kuulostaa
        Nosse :) kirjoitti:

        on 100 KNm nosturi, eli 1 m. päässä nosto 10000 kg.
        eli 10 metrissä 1000 kg.
        Toki edellytyksenä näille nostoille on ajoneuvon painosuhdeominaisuudet.

        järkevämmältä.

        Tuollaisella riulla ei tosiaan 100 tonnia käsitellä, sen näkee suoraan jo otsaluulla.


      • Toope
        Hii-op kirjoitti:

        Järein tiedossani oleva k-autoalustainen "hiioppi" Suomen pääkaupunkiseudulla on tällainen:
        http://www.fassigroup.com/fassiIT/img/Gallery/F1000AXP.jpg

        Tyyppimerkintä viitannee 100 tonnimetriin. Todellinen nostokyky riippuu siitä, kuinka moniosainen ja pitkälle ulottuva teleskooppipuomisto laitteessa on. Lienee luokkaa 85-90 tonnimetriä. Tämä merkitsisi sitä, että 8,5 tonnin veneen voi ammentaa 10 metrin päähän ja 15 metriin vielä 5-6 tonnia.

        Eivätkös 35-jalkaiset lujitemuovipurkkarit paina siinä 5-6 tonnia? Minun alle 3-tonninen m-veneeni on kevyttä kamaa tuon Fassin käsittelyssä pitkälläkin varrella.

        Parppein Fassi on muistaakseni juuri 100 tonnimetrin nosturi. Nythän pitää muistaa että nosturin valmistaja ei voi ottaa vastuuta koko ajoneuvon nostokyvystä, koska riittävät tiedot stabiliteettilaskelmia varten eivät ole sen tiedossa. Teknisten tietojen "100 tm" kertoo vain kääntölaakerin ja tukijalkojen mitoituksesta. Mainitulla nosturiautolla voi nostaa käytännössä 12 tonnin veneen, jos pääsee aivan viereen, mutta venettä ei voi kurottaa kahden veneen väliin.


      • Autolla
        Toope kirjoitti:

        Parppein Fassi on muistaakseni juuri 100 tonnimetrin nosturi. Nythän pitää muistaa että nosturin valmistaja ei voi ottaa vastuuta koko ajoneuvon nostokyvystä, koska riittävät tiedot stabiliteettilaskelmia varten eivät ole sen tiedossa. Teknisten tietojen "100 tm" kertoo vain kääntölaakerin ja tukijalkojen mitoituksesta. Mainitulla nosturiautolla voi nostaa käytännössä 12 tonnin veneen, jos pääsee aivan viereen, mutta venettä ei voi kurottaa kahden veneen väliin.

        Ei kyllä voi kuljettaa 12 tonnin venettä.

        Löytyyhän Fassilta F1500AXP joka on 130 kNm nostin.


      • Toope
        Autolla kirjoitti:

        Ei kyllä voi kuljettaa 12 tonnin venettä.

        Löytyyhän Fassilta F1500AXP joka on 130 kNm nostin.

        Tuosta Vatikaanissa kuvatusta autosta en tiedä mitään, puhuin Parppein autosta. Se 130 kNm on nosturin kääntömomentti, ei suoranaisesti mitään tekemistä nostokyvyn kanssa.


      • On nosturin
        Toope kirjoitti:

        Tuosta Vatikaanissa kuvatusta autosta en tiedä mitään, puhuin Parppein autosta. Se 130 kNm on nosturin kääntömomentti, ei suoranaisesti mitään tekemistä nostokyvyn kanssa.

        VÄÄNTÖmomentti, joka on suoraan suhteessa nostettavan esineen massaan kertaa varren pituus.


      • Matkapurjehtija
        Toope kirjoitti:

        Tuosta Vatikaanissa kuvatusta autosta en tiedä mitään, puhuin Parppein autosta. Se 130 kNm on nosturin kääntömomentti, ei suoranaisesti mitään tekemistä nostokyvyn kanssa.

        Uusi termi ei todellakaan mitään tekemistä nostokyvyn kanssa.
        Tietääkseni hiab-nostureiden nostokyky ilmoitetaan 3 metrin päähän nostokeskiöstä.
        Momentti kuvaa enemmänkin etäisyyden vaikutusta nostokykyyn. 100 tm:n nosturi nostaa 10t:n taakan vähennettynä puomin ja nostovälineiden painolla 10 metrin päähän.


      • Toope
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        Uusi termi ei todellakaan mitään tekemistä nostokyvyn kanssa.
        Tietääkseni hiab-nostureiden nostokyky ilmoitetaan 3 metrin päähän nostokeskiöstä.
        Momentti kuvaa enemmänkin etäisyyden vaikutusta nostokykyyn. 100 tm:n nosturi nostaa 10t:n taakan vähennettynä puomin ja nostovälineiden painolla 10 metrin päähän.

        Ajattelepa karrikoitua tilannetta että nosturiautoa ei ole saatu tukijaloilla aivan vaakasuoraan ja se on vaikkapa alamäessä. Taakkaa nostetaan auton sivulta. Tällöin on kiinnostavaa tietää mikä on nosturin kääntölaitteiston maksimi kääntömomentti, jotta osataan arvioida kiepsahtaako puomi auton keulan eteen vai jaksaako kääntölaite kääntää taakan "ylämäkeen" lavan yläpuolelle. Kääntömomenttihan ei ole mikään fysikaalinen suure, kuten vääntömomentti ja taivutusmomentti, jos sitä kommentillasi tarkoitit, vaan nosturin toiminnallinen ominaisuus.


      • Matkapurjehtija
        Toope kirjoitti:

        Ajattelepa karrikoitua tilannetta että nosturiautoa ei ole saatu tukijaloilla aivan vaakasuoraan ja se on vaikkapa alamäessä. Taakkaa nostetaan auton sivulta. Tällöin on kiinnostavaa tietää mikä on nosturin kääntölaitteiston maksimi kääntömomentti, jotta osataan arvioida kiepsahtaako puomi auton keulan eteen vai jaksaako kääntölaite kääntää taakan "ylämäkeen" lavan yläpuolelle. Kääntömomenttihan ei ole mikään fysikaalinen suure, kuten vääntömomentti ja taivutusmomentti, jos sitä kommentillasi tarkoitit, vaan nosturin toiminnallinen ominaisuus.

        se nosturin ilmoitettu momenttiarvo sinun mielestäsi tarkoittaa? Höpö, höpö.
        Nykyisillä nostureilla ei laitteet edes pelaa, jos alustaa ei ole saatu vaaka-asentoon.


      • Toope
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        se nosturin ilmoitettu momenttiarvo sinun mielestäsi tarkoittaa? Höpö, höpö.
        Nykyisillä nostureilla ei laitteet edes pelaa, jos alustaa ei ole saatu vaaka-asentoon.

        .. vai yleistä nostureista. Sinä selvästikin haluat sanoa viimeisen sanan, mutta jotta se ei häpeällisesti olisi "höpöhöpö", niin kerro nyt sitten mitä tarkoittaa "rotation torque 130 kNm". "Lifting capasity 100 tm" tiedon jo selvititkin melkein hyväksyttävästi.


      • Hii-op
        Nosse :) kirjoitti:

        on 100 KNm nosturi, eli 1 m. päässä nosto 10000 kg.
        eli 10 metrissä 1000 kg.
        Toki edellytyksenä näille nostoille on ajoneuvon painosuhdeominaisuudet.

        Et viitsisi turhan takia sekoittaa nostokykyä ja kääntömomenttia, tonnimetrejä ja kilonewtonmetrejä, vellejä ja puuroja!

        Olen omin silmin nähnyt, kuinka Parppein Fassilla nousee yli 10-tonninen teräsvene KAUKAA! Mittanauhaa ei ollut mukanani, mutta vaikuttavan näköistä puuhaa oli!

        Jos aihe kiinnostaa enemmälti, niin kahlaa Fassin ohella vaikka Palfingerin ja Efferin tai näiden nostureiden suomalaisten maahantuojien nettisivut. Palfingeriltä kai löytyy kalustoa 130 tonnimetriin saakka (k-autoalustaisena) ja Efferiltä yli 200 tonnimetriin saakka (siinä alkavat tavan kuorma-autot käydä kepoisiksi).

        Voithan huviksesi lukea myös vaikka Sisu-viestiä:
        http://www.sisuauto.com/pdf/sisuviesti_3_04_web.pdf Tässä numerossa on sivuilla 14-15 esittelyssä Sisu-alustainen ajoneuvonosturi aivan samaa 90 tonnimetrin kaliiperia kuin Parppein Pekan Scania/Fassi. Pekalla Scaniassa 4 akselia, Sisussa näkyy olevan 5.

        Nuo vehkeet tosiaankin venyvät nykyisin ihan uskomattomiin suorituksiin!

        Mutta ihan mukavaa, että tämäkin keskustelu sai uutta eloa!


      • Hii-op
        kuulostaa kirjoitti:

        järkevämmältä.

        Tuollaisella riulla ei tosiaan 100 tonnia käsitellä, sen näkee suoraan jo otsaluulla.

        Ei tuon riu'un päässä 100 tonnia nouse.

        Enpä ole väittänytkään.

        Mutta kun teleskooppipuomin vetää lyhyimmälleen, niin 2 metriä - 50 tonnia, 4 metriä - 25 tonnia, 10 metriä - 10 tonnia ja sitä rataa. Siitä se 100 tonnimetriä tulee. Kertolaskua.


      • Hii-op
        Hii-op kirjoitti:

        Et viitsisi turhan takia sekoittaa nostokykyä ja kääntömomenttia, tonnimetrejä ja kilonewtonmetrejä, vellejä ja puuroja!

        Olen omin silmin nähnyt, kuinka Parppein Fassilla nousee yli 10-tonninen teräsvene KAUKAA! Mittanauhaa ei ollut mukanani, mutta vaikuttavan näköistä puuhaa oli!

        Jos aihe kiinnostaa enemmälti, niin kahlaa Fassin ohella vaikka Palfingerin ja Efferin tai näiden nostureiden suomalaisten maahantuojien nettisivut. Palfingeriltä kai löytyy kalustoa 130 tonnimetriin saakka (k-autoalustaisena) ja Efferiltä yli 200 tonnimetriin saakka (siinä alkavat tavan kuorma-autot käydä kepoisiksi).

        Voithan huviksesi lukea myös vaikka Sisu-viestiä:
        http://www.sisuauto.com/pdf/sisuviesti_3_04_web.pdf Tässä numerossa on sivuilla 14-15 esittelyssä Sisu-alustainen ajoneuvonosturi aivan samaa 90 tonnimetrin kaliiperia kuin Parppein Pekan Scania/Fassi. Pekalla Scaniassa 4 akselia, Sisussa näkyy olevan 5.

        Nuo vehkeet tosiaankin venyvät nykyisin ihan uskomattomiin suorituksiin!

        Mutta ihan mukavaa, että tämäkin keskustelu sai uutta eloa!

        http://palmeter.com/StrangeEvent01.htm

        Opetus: "Ei pidä lähteä varsalla heinään!"

        Tuo kuvissa näkyvä Michael Longin Volvo Palfinger on osapuilleen samaa järeysluokkaa kuin Pekka Parppein Scania Fassi.

        Pekka itse sanoi nähneensä saman kuvasarjan netissä ja naureskelleensa hyvät naurut tuolle viimeiselle kuvalle, jossa järeinkin nosturiauto rojahtaa satama-altaaseen (hyvä kuvamanipulaatio)!

        Pekka on nostellut minun laituriseurani veneet (1-8 tonnia) vuosien ajan. Vaivattomasti käy! En ihmettelisi yhtään, jos nostaisi tästedeskin. Kalusto on viimeisen päälle ja miehen työskentelyä on ilo seurata.


      • Sinullekkin
        Hii-op kirjoitti:

        Et viitsisi turhan takia sekoittaa nostokykyä ja kääntömomenttia, tonnimetrejä ja kilonewtonmetrejä, vellejä ja puuroja!

        Olen omin silmin nähnyt, kuinka Parppein Fassilla nousee yli 10-tonninen teräsvene KAUKAA! Mittanauhaa ei ollut mukanani, mutta vaikuttavan näköistä puuhaa oli!

        Jos aihe kiinnostaa enemmälti, niin kahlaa Fassin ohella vaikka Palfingerin ja Efferin tai näiden nostureiden suomalaisten maahantuojien nettisivut. Palfingeriltä kai löytyy kalustoa 130 tonnimetriin saakka (k-autoalustaisena) ja Efferiltä yli 200 tonnimetriin saakka (siinä alkavat tavan kuorma-autot käydä kepoisiksi).

        Voithan huviksesi lukea myös vaikka Sisu-viestiä:
        http://www.sisuauto.com/pdf/sisuviesti_3_04_web.pdf Tässä numerossa on sivuilla 14-15 esittelyssä Sisu-alustainen ajoneuvonosturi aivan samaa 90 tonnimetrin kaliiperia kuin Parppein Pekan Scania/Fassi. Pekalla Scaniassa 4 akselia, Sisussa näkyy olevan 5.

        Nuo vehkeet tosiaankin venyvät nykyisin ihan uskomattomiin suorituksiin!

        Mutta ihan mukavaa, että tämäkin keskustelu sai uutta eloa!

        Suurin effer on 720, joka nostaa 35000 paunaa 12 jalan etäisyydellä.
        Kyllä on vielä pitkä matka nostamaan 10000 kg 10 m. etäisyydellä.
        (tiedot löutuu kotisivulta.)

        Tuo sisun artikkelin mukaan nosturin momentti on 75 kNm, eli siitä laskemaan.

        Jos sisu on aino alista joka kestää tämän väännön, olisi mielenkiintoista nähdä auton runko kun on nostettu 10000 kg 10 m. päässä.

        Tuo nosturin tonnimetri tarkoittaa juuri noita Nm.
        Newtonin ja Kg suhdehan on maan vetovoima eli 1/9,81.

        Siis järki käteen.


      • vaan
        Sinullekkin kirjoitti:

        Suurin effer on 720, joka nostaa 35000 paunaa 12 jalan etäisyydellä.
        Kyllä on vielä pitkä matka nostamaan 10000 kg 10 m. etäisyydellä.
        (tiedot löutuu kotisivulta.)

        Tuo sisun artikkelin mukaan nosturin momentti on 75 kNm, eli siitä laskemaan.

        Jos sisu on aino alista joka kestää tämän väännön, olisi mielenkiintoista nähdä auton runko kun on nostettu 10000 kg 10 m. päässä.

        Tuo nosturin tonnimetri tarkoittaa juuri noita Nm.
        Newtonin ja Kg suhdehan on maan vetovoima eli 1/9,81.

        Siis järki käteen.

        sinuun verrattuna tunnen itseni neroksi.


      • Hii-op
        Sinullekkin kirjoitti:

        Suurin effer on 720, joka nostaa 35000 paunaa 12 jalan etäisyydellä.
        Kyllä on vielä pitkä matka nostamaan 10000 kg 10 m. etäisyydellä.
        (tiedot löutuu kotisivulta.)

        Tuo sisun artikkelin mukaan nosturin momentti on 75 kNm, eli siitä laskemaan.

        Jos sisu on aino alista joka kestää tämän väännön, olisi mielenkiintoista nähdä auton runko kun on nostettu 10000 kg 10 m. päässä.

        Tuo nosturin tonnimetri tarkoittaa juuri noita Nm.
        Newtonin ja Kg suhdehan on maan vetovoima eli 1/9,81.

        Siis järki käteen.

        Suurin Effer ei ole 720. Itse asiassa en edes löydä sellaista tyyppiä maahantuojan suomenkielisiltä sivuilta.
        http://www.talhu.fi/tuotteet/index.php?group=00000045&mag_nr=3

        Tyyppi 750 tuolta näkyisi löytyvän. 2.380 kg 20,68 metrin etäisyydellä.

        Sitten on vielä 10 sitä isompaa tyyppiä! Kolmanneksi suurin malli 1750 (josta kuva) nostaa 3.660 kg 24,05 metrin päästä. Saman momentin muodostaisi 8.800 kg 10 metrin päästä. Itse asiassa 10 metrin varrella päästään suurempaan kuormitukseen, kun puomiston oman (hyötykuormaa alentavan) painon painopiste jää lähemmäs nostokeskiötä.

        Jos Sisun jutussa on jokin momenttiarvo mainittuna, se ei tarkoita riippuvan taakan aikaansaamaa momenttia vaan jotain muuta – tai sitten jutussa on painovirhe.

        Olen minä niin monta kertaa omin silmin nähnyt, kun tuon kaliiperin nostimilla ammennetaan 7-8 ja jopa yli 10 tonnin taakkoja yllättävän monen metrin päähän, että olen alkanut silmiäni uskomaan!

        Autojen runkoja on käsitykseni mukana vahvistettu tuntuvastikin tuon järeysluokan nostureita varten. Rasitukset ovat kieltämättä kaameat!


      • Hemmo
        Sinullekkin kirjoitti:

        Suurin effer on 720, joka nostaa 35000 paunaa 12 jalan etäisyydellä.
        Kyllä on vielä pitkä matka nostamaan 10000 kg 10 m. etäisyydellä.
        (tiedot löutuu kotisivulta.)

        Tuo sisun artikkelin mukaan nosturin momentti on 75 kNm, eli siitä laskemaan.

        Jos sisu on aino alista joka kestää tämän väännön, olisi mielenkiintoista nähdä auton runko kun on nostettu 10000 kg 10 m. päässä.

        Tuo nosturin tonnimetri tarkoittaa juuri noita Nm.
        Newtonin ja Kg suhdehan on maan vetovoima eli 1/9,81.

        Siis järki käteen.

        Kyllä näin maahantuojan palveluksessa olevana minerbiossa parilla kurssilla käyneenä arvailijana väitän että Efferin suurin tavallisen kuorma-auton alustaan asennettava kone on ihan muuta kuin seiskapuolikas. Se on Effer 2750 ja nostotehoa on vaatimattomat 275 tonnimetriä. Toki Erkin world powerilta löytyy 360 tonnimetrinen jos on vettä vielä paatin välipohjassa nii ettei effer jaksa. Tuollainen on muistaakseni Rauman suunnalla, maailman suurin kuorma-autoalustainen...


      • Saukkosen Pärre
        Hemmo kirjoitti:

        Kyllä näin maahantuojan palveluksessa olevana minerbiossa parilla kurssilla käyneenä arvailijana väitän että Efferin suurin tavallisen kuorma-auton alustaan asennettava kone on ihan muuta kuin seiskapuolikas. Se on Effer 2750 ja nostotehoa on vaatimattomat 275 tonnimetriä. Toki Erkin world powerilta löytyy 360 tonnimetrinen jos on vettä vielä paatin välipohjassa nii ettei effer jaksa. Tuollainen on muistaakseni Rauman suunnalla, maailman suurin kuorma-autoalustainen...

        No huomenta Hemmo. Jaksoit herätä laittamaan kommentin tähän 7 vuotta vanhaan viestiin.


    • ollut

      Laita syksyllä pihallesi miten haluat ja odota keväällä sen pois vietyäsi tidät mitä siitä seursi.
      Viranomaisten käsittelyvauhti ei ole kuitenkaan sitä nopeampi. Hiukka tietämättömyytä ja rohkeutta niin siinä se on.

      • veneen nostoon

        Vanha viestiketju löytyi, jokohan joku osaa sanoa kuinka painava vene näillä pääkaupunkiseudun suurimmilla kuorma-autonostureilla nousee. Ei mitään ydinfysiikkasaivartelua vaan käytännön tilanne jos auto pääsee ihan laiturin reunaan niinkuin venekin, eli ihanneolosuhteet käytännössä ja pukeillelasku tietysti ihan auton viereen.
        Jos vene kovin iso niin pruukataanko lavan sijasta laskea lavetille joka olisi auton mantereen puolella koska auton perässä nostoetäisyys kasvaisi suotta. Sitten lavetti kuorkin perään kiinni ja säilytyskentälle 200 metriä (ei tieliikennettä) jossa taas nosto maalle lavetilta. Näinkö se menisi?

        Kuorkkiyrittäjien nimillä ei löytynyt netti-infoa maksimeista.


      • SpK
        veneen nostoon kirjoitti:

        Vanha viestiketju löytyi, jokohan joku osaa sanoa kuinka painava vene näillä pääkaupunkiseudun suurimmilla kuorma-autonostureilla nousee. Ei mitään ydinfysiikkasaivartelua vaan käytännön tilanne jos auto pääsee ihan laiturin reunaan niinkuin venekin, eli ihanneolosuhteet käytännössä ja pukeillelasku tietysti ihan auton viereen.
        Jos vene kovin iso niin pruukataanko lavan sijasta laskea lavetille joka olisi auton mantereen puolella koska auton perässä nostoetäisyys kasvaisi suotta. Sitten lavetti kuorkin perään kiinni ja säilytyskentälle 200 metriä (ei tieliikennettä) jossa taas nosto maalle lavetilta. Näinkö se menisi?

        Kuorkkiyrittäjien nimillä ei löytynyt netti-infoa maksimeista.

        muutama auto löytyy pääkaupunkiseudulta, jolla nousee reilun 10t painoinen vene. maksimia en tiedä.


      • Kyllä nousee.
        veneen nostoon kirjoitti:

        Vanha viestiketju löytyi, jokohan joku osaa sanoa kuinka painava vene näillä pääkaupunkiseudun suurimmilla kuorma-autonostureilla nousee. Ei mitään ydinfysiikkasaivartelua vaan käytännön tilanne jos auto pääsee ihan laiturin reunaan niinkuin venekin, eli ihanneolosuhteet käytännössä ja pukeillelasku tietysti ihan auton viereen.
        Jos vene kovin iso niin pruukataanko lavan sijasta laskea lavetille joka olisi auton mantereen puolella koska auton perässä nostoetäisyys kasvaisi suotta. Sitten lavetti kuorkin perään kiinni ja säilytyskentälle 200 metriä (ei tieliikennettä) jossa taas nosto maalle lavetilta. Näinkö se menisi?

        Kuorkkiyrittäjien nimillä ei löytynyt netti-infoa maksimeista.

        Ei varmaan ole ongelma saada venettä nostettu.
        Eiköhän siltä seudulta löydy aina 10 tonniin asti auto, jolla voi nostaa ja laskea haluttuun paikkaan.
        Ja jos se ei riitä, niin eri peli nostoon ja eri kuljetukseen, sillon ei kyllä huvivenepuolella ainakaan löydy venettä joka ei nouse.
        Isoin nosturi jonka kanssa olen ollut tekemisissä nosti lähes 1000 tonnia.
        Siirto 400 km matkalle maksoi 30 000 euroa.
        Ei siis nostokapasiteetti lopu.
        Soita vaikka pekkaniskalle.


      • veneen nostoon
        Kyllä nousee. kirjoitti:

        Ei varmaan ole ongelma saada venettä nostettu.
        Eiköhän siltä seudulta löydy aina 10 tonniin asti auto, jolla voi nostaa ja laskea haluttuun paikkaan.
        Ja jos se ei riitä, niin eri peli nostoon ja eri kuljetukseen, sillon ei kyllä huvivenepuolella ainakaan löydy venettä joka ei nouse.
        Isoin nosturi jonka kanssa olen ollut tekemisissä nosti lähes 1000 tonnia.
        Siirto 400 km matkalle maksoi 30 000 euroa.
        Ei siis nostokapasiteetti lopu.
        Soita vaikka pekkaniskalle.

        Menin tänään jututtamaan venerannassa Mergus Yacht Transin kuskia ja hän sanoi että painavin heidän kuorma-autokalustolla nostettu vene on 16 tonnia. Riittää....


    • professori

      Kyllä sellaisella "hiioppiautolla" eli kappaletavara- (kuormaus-) nosturilla varustetulla kuorma-autolla onnistuu isojakin veneitä kuljettamaan ja nostamaan.

      Kuormausnosturin nimellisteho (mallimerkintä) on yleensä hieman yläkanttiin todellisesta nostomomentista, mutta juuri sitä esimerkiksi se 100tm todellista nostomomenttia tarkoittaa että 10m päästä (kääntökehältä, ei autosta tai tukijalasta) se 10tn nousee.

      Nosturiauton rakentaminen on mittava prosessi, vakavuus- jäykkyys- ja monen muun laskelman sekä piirustuksen perusteella auton runko vahvistetaan ennen nosturin asentamista ja lavarakenteiden tekoa.

      Mobiilinosturien nostokyky taas ilmoitetaan juurikin tuon 3 metrin säännön mukaan, 120tn nosturi nostaa 120tn 3m säteellä kääntökehältä.

      Laillista tuon kokoluokan veneen kuljettaminen nupilla (siis auton kyydissä) ei ole missään tapauksessa, leveyden ja korkeuden saa erikoiskuljetussäännösten mukaan ylittää eikä lupaakaan tarvitse ennenkuin korkeus ylittää 4.4m tai leveys 4.0m, mutta kuorma-auton pituus kuormineen ei saa ylittää 12m eikä sitä pidemmälle edes erikoiskuljetuslupaa saa. Kuorma-auton ohjaamo ja kokoluokkaa 100tm nosturi vie käytännossä n. 4m pituutta joten laillisesti ei yli 8m vene nupin päällä kulje. Päiväohjaamo ja pienempi nosturi toki lisää kuormalle jäävää pituutta muttei millään yli 9 metriin. Eli perävaunuun kuuluu noin suuri vene maantiekuljetuksen ajaksi, tokihan monet niitä kuljettaa nupillakin mutta laillista se ei tosiaan ole. Autoilijahan siinä riskin ottaa, mutta taitaa teoriassa vastuuta olla hieman kuljetuksen tilaajallakin jos joku pystyy todistamaan että tilaaja asiasta tietää.

      • Hemmo

        Ja lisättäköön tähän se että kokoluokkaa 100 tonnimetrisen nosturin ja päälirakenteen jälkeen alustalle jää normaalisti kantavuutta n.5000kg poislukien erikoisalustat kuten terberg mutta ne nyt on sitten sellaisia harvinaisuuksia joita ei juuri näe, eli ylikuormallahan tuossa yleensä mennään mutta ei ne yritäjät sitä yleensä niin pelkää..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe