Moni on varmasti huomannut, että kahvivedeksi kannattaa valita ehdottomasti kylmää vettä suoraan kraanasta. Lisäksi vettä on syytä juoksuttaa hetken aikaa, ikäänkuin puhtaampaa.
Väittäisin edelläkuvatulla tavalla "poimitun" veden myös vaikuttavan positiivisesti kahvin makuun.
Kysymys; Mistähän tämä kaikki johtuu?
Kahvittelija
Kahvivesi
13
1507
Vastaukset
- todennäköisesti
korvien välissä. Eräänlainen placebo efekti. Vrt. hienon etiketin laittaminen halvan pullon päälle. En usko että kukaan pystyy kahvia maistamalla sanomaan, mikä oli veden alkulämpötila. Enemmän vaikuttaa kahvin laatu ja valmiin juoman vahvuus.
Voihan tietysti olla että vesijohdot ovat ruosteessa, jolloin aluksi tulee ruosteista vettä. Ja paikkakuntakohtaisia erojakin on veden maussa.- jeejee
telkkarista tuli joku aika sitten huomenta suomessa joku kahvi expertti joka selitti että kylmä vesi olisi happirikkainta jonka takia sitä kuuluisi kahvi vedeksi pistää
- joopajoo
jeejee kirjoitti:
telkkarista tuli joku aika sitten huomenta suomessa joku kahvi expertti joka selitti että kylmä vesi olisi happirikkainta jonka takia sitä kuuluisi kahvi vedeksi pistää
samantekevää, lämmitetäänkö vesi kahden tai kahdensadan litran pöntössä. Kiehuvasta vedestä siihen liuenneet kaasut poistuvat joka tapauksessa.
- ...
Hmm, taitaa olla todellakin enemmän placebo-ilmiö tuo kylmä vesi. Itse olen todennut, että kahvi maistuu vielä paremmalta, kun filtteroi kraanaveden aktiivihiilen läpi, niin kaikki ylimääräiset suolat jäävät vedestä pois. Niinpä vesi on kirkasta kuin lähdevesi ja kahvikin maistuu paremmalta. Siis käytän siis vedensuodatinta, jossa on aktiivihiiltä.
- pois
Parhaimmalta maistuu kun keittää kahvit degassoidusta (kaikki liuenneet kaasut poistettu) ja ionivaihdetusta vedestä :) Ja tietenkin vastapaahdetuista pavuista. Kahvinkeitin pitää tietenkin puhdistaa ensin kaikista kalkkisaostumista ja desinfioida sisäiset osat vaikkapa vetyperoksidilla. Ja keittimenä on hyvä käyttää Mocca-Masteria. Kahvi pitää nauttia minuutin sisällä valmistuksesta, ettei siihen pääse muodostumaan kitkeriä parkkihappoja.
- hyvä vaiko huono juttu
Mitä mieltä olette kahvin terveellisyydestä/haitallisuudesta?
Ristiriitaista tietoa on saatavilla, kun toisissa tutkimuksissa nostetaan kahvin terveysvaikutukset hyvinkin korkealla. Toisaalta taas saa lukea kahvin "vaarallisuudesta" elimistölle? - varmaan....
eniten talon putkistosta ja yleisesti vesijohtoverkosta.
Laskepa lasiin ensimmäinen kuumavesi ja vertaa makua kylmään veteen. :)- ja maistakaa
nuotiolla lähdeveteen keitettyä kahvia, aah..
- rikastunut
ja maistakaa kirjoitti:
nuotiolla lähdeveteen keitettyä kahvia, aah..
Ennen, kun olin vielä köyhä, keitin kahvit halvalla keittimellä, halvasta kahvista. Nyt keitän mokkamasterilla parhaista kahvilaaduista. Kyllä on hyvää. Kannattaa vaihtaa keitin mokkamasteriin. Ja ettei jäisi epäselväksi, tämä oli provo.
- minätässä
rikastunut kirjoitti:
Ennen, kun olin vielä köyhä, keitin kahvit halvalla keittimellä, halvasta kahvista. Nyt keitän mokkamasterilla parhaista kahvilaaduista. Kyllä on hyvää. Kannattaa vaihtaa keitin mokkamasteriin. Ja ettei jäisi epäselväksi, tämä oli provo.
mahtaa toimia nuotiolla?
- notski
minätässä kirjoitti:
mahtaa toimia nuotiolla?
Johan pelkkä ajatus nuotion ääressä kahvittelusta saa mielihyvähormonit liikkeelle. Istua nuotion ääressä, hörppiä kuumaa kahvia ja kuunnella mitä se luonto meille kuiskii. =) Ja ehkä vielä pitkän patikoinnin jälkeen.
- hanasta
lasketussa kuumassa vedessä ole tajuttomasti bakteereja? Itse olen oppinut ettei lämmintä vettä saa suoraan hanasta juoda eikä käyttää mihinkään ruoan valmistukseenkaan, vaan kylmää vettä vain käyttöön!
- HJH
rikastunut kirjoitti:
Mokkamasterin erinomaisuus perustuu veden tarkkaan lämpötilaan, 92 astetta. Muutenkin MM on kyhätty laadukkaista osista. Eron halpiskeittimiin huomaa.
En usko, että veden (vesijohto t. lähde) laatu vaikuttaa kahvin makuun, suodatuslämpötila kylläkin ellei sitten vettä oteta likaojasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171