Katekismus ja sen lepopäivä

lukenut ison katekismuksen

Keskusteluun, ja keskusteluun.

Monen mielestä häiriötä, mutta kuitenkin ajatellen vilpittömästi lukien ja johtopäätöstä tekien.

Onko jotenkin ristiriitainen ajatus alla. Mielestäni on ja perheessämme lukien mielestämme on.
Seurakunta pohjamme helluntalaisuus, pyrkimys rehellisyyteen, tunnustaa se, jos joku ei näytä siltä miltä se halutaan näyttää.

Otimme kotiin isonkatekismuksen ja luimme sitä.
Tässä linkitämme ko. kohtaan ja mielipiteemme mitä ajattelemme.


TOINEN KÄSKY, Iso katekismus
--------------------------------------------------------------------------------

KOLMAS KÄSKY
Pyhitä lepopäivä
Nimitys "lepopäivä" vastaa hebreankielistä sanaa "sabbat", joka tarkoittaa lepäämistä ja jouten olemista. Meillä on sen vuoksi tapan puhua "lepopäivän aaton" viettämisestä.

< Jumala on Vanhassa testamentissa erottanut ja määrännyt seitsemännen päivän lepoa varten ja käskenyt pitää sen kaikkia muita päiviä pyhempänä.<

(ajatuksemme: Jumala on erottanut ja käskenyt)

(sitten alkaa ihmisen selitys):
Mikäli tämä käsky otetaan ulkoisen levon kannalta, se on annettu pelkästään juutalaisille. Heidän on määrä pidättyä karkeasta työstä ja levätä, jotta ihmiset ja eläimet saisivat virkistyä eikä alituinen työnteko veisi heidän voimiaan. Sittemmin he tosin käsittivät käskyn aivan liian ahtaasti ja käyttivät sitä pahasti väärin, niin että solvasivat Kristustakin eivätkä voineet sietää hänen teoistaan edes niitä, joita he itsekin evankeliumin kertoman mukaan tekivät sapattina.
>Heidän mielestään käsky tuli täytetyksi pelkästään pidättymällä kaikista ulkoisista töistä.< Se ei kuitenkaan ollut tarkoitus, vaan pikemminkin, että he pyhittäisivät juhla- tai lepopäivän tavalla, jonka kohta kuulemme.

Edellisen vuoksi tämä käsky ei sananmukaisesti ottaen koske lainkaan meitä kristittyjä, sillä se on muiden Vanhan testamentin säädösten tavoin jotain täysin ulkoista, tiettyihin menettelyihin, henkilöihin, aikoihin ja paikkoihin sidottua, mistä kaikesta Kristus nyt on päästänyt meidät vapaiksi. Kun kuitenkin esitämme oppimattomille kristillisen käsityksen siitä, mitä Jumala meiltä tässä käskyssä vaatii, niin huomattakoon, ettemme pidä lepopäivää ymmärtäväisten ja oppineiden kristittyjen vuoksi, hehän eivät sellaista lainkaan tarvitse. Vietämme sitä ensinnäkin luonnon opettamien ja vaatimien ruumiillisten syiden ja tarpeiden vuoksi, jotta tavallinen kansa, rengit ja piiat saisivat koko viikon työn ja ponnistelun jälkeen vetäytyä yhdeksi päiväksi virkistävään lepoon.

Tärkein syy on kuitenkin se, että tällainen lepopäivä antaa tilaisuuden ja ajan - mikäli sitä ei muulloin ole - osallistua jumalanpalvelukseen, eli kokoontua yhteen kuulemaan ja harjoittamaan Jumalan sanaa sekä ylistämään Jumalaa, laulamaan ja rukoilemaan.


>Minun mielestäni< (siis kirjoittajan)
ei kuitenkaan ole aikaan sidottua, kuten juutalaisten keskuudessa, niin että
>sen pitäisi tapahtua juuri määräpäivänä,<
sillä tässä asiassa ei mikään päivä ole toista parempi. Pikemminkin se tulisi tapahtua joka päivä.

Koska kansa ei kuitenkaan kykene siten menettelemään, on pakko erottaa ainakin yksi päivä viikosta tähän tarkoitukseen.

>Vanhastaan sitä varten onkin varattu sunnuntai ja siinä on myös pysyttävä, jotta se tapahtuisi kaikkien hyväksymässä järjestyksessä eikä kukaan aiheuttaisi epäjärjestystä tarpeettomilla uudistuksilla.<

Tämä käsky merkitsee siis yksinkertaisesti sitä, että kun lepopäivää joka tapauksessa vietetään, tällainen lepo käytettäisiin Jumalan sanan oppimiseen.

Tämän päivän varsinainen tehtävä olkoon siis saarnaaminen, joka hyödyttää nuorisoa ja tavallista kansaa. Lepoa ei kuitenkaan pidä käsittää niin ahtaasti, että sen vuoksi kiellettäisiin kaikki välttämätönkin tilapäinen työ.

(kuitenkin asetetaan presiis- samanlainen päivä ihmisen määrittelemä lepo ja Jumalanpalveluspäivä selittelyineen, ihmisen pyhittämänä ja erottamana).

Jos siis kysytään, mitä sanat "pyhitä lepopäivä" merkitsevät, vastaa näin:

"Lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa sen pitämistä pyhänä."

Mitä sitten on pyhänä pitäminen? Ei muuta kuin että puhutaan pyhiä sanoja, tehdään pyhiä tekoja ja eletään pyhää elämää. Omasta puolestaan se päivä ei mitään pyhittämistä kaipaa, sillä se on sinänsä pyhäksi luotu. Jumala haluaa kuitenkin, että sinä pitäisit sen pyhänä.

Sinä siis teet sen pyhäksi tai epäpyhäksi aina sen mukaan, harjoitatko silloin pyhiä vai epäpyhiä asioita.

Miten sitten tapahtuu tuollainen pyhittäminen? Ei vetelehtimällä kotona tekemättä mitään raskaita askareita tai sitomalla seppele päähän ja pukeutumalla parhaimpiinsa, vaan, kuten sanottu, tutkimalla ja harjoittamalla Jumalan sanaa.

on tosiaankin alituisesti vietettävä tällaista lepopäivää, harrastettava pelkästään pyhiä asioista eli askarreltava päivittäin Jumalan sanan parissa, päästettävä se sydämeen ja suuhun.

Mutta koska kerran meillä ei aina ole siihen vapaata aikaa, meidän on varattava viikottain joitakin tunteja nuorisoa ja vähintään yksi päivä koko rahvasta varten pelkästään tuon asian hoitamiseksi, eli

>opetettava kymmentä käskyä,<

uskontunnustusta ja Isä meidän -rukousta suunnaten siten koko elämämme ja olemuksemme Jumalan sanan mukaan.

>Milloin tällainen harjoitus on meneillään, silloin vietetään oikeaa lepopäivää;<

missä taas ei niin tehdä, siellä ei pidä puhua mistään kristillisestä lepopäivästä.

Sillä levätä ja jouten kuljeskella osaavat toki jumalattomatkin. Eihän lepopäivää pyhitä myöskään joka päivä kirkossa seisova, veisaava ja kelloja kilistelevä pappiemme parvi, sillä he eivät lainkaan saarnaa eivätkä harjoita Jumalan sanaa, vaan opettavat ja elävät suorastaan sen vastaisesti.

(voi, voi, kuinka korostetaan tässä ihmiskäsitettä) (( mielestämme pyhyys on jotain syvää joka liittyy Jumalaan tässäkin asiassa )).

Sillä Jumalan sana on kaikki pyhäinjäännökset ylittävä pyhyys, totisesti ainoa pyhyys, minkä me kristityt tunnemme ja omistamme. Vaikka meillä olisi kaikki pyhimysten luut ja kaikki pyhät, vihityt vaatteet yhteen kasattuina, ei siitä kuitenkaan olisi meille apua, sillä se on kaikki kuollutta kamaa, joka ei voi ketään pyhittää. Mutta Jumalan sana on kaiken pyhittävä aarre. Siitä ovat saaneet pyhyytensä kaikki pyhät. Milloin ikinä Jumalan sanaa puhutaan, saarnataan, kuunnellaan, luetaan tai mietiskellään, silloin pyhittyy ihminen, päivä tai teko, ei sen tähden, että tätä kaikkea ulkoisesti toimitetaan, vaan sanan tähden, joka meidät kaikki pyhittää. Siksi opetan alati, että koko elämämme ja kaikkien tekojemme on oltava Jumalan sanan läpitunkemia, mikäli niiden on määrä olla Jumalan mielen mukaisia eli pyhiä. Missä näin tapahtuu, siellä tämä käsky on voimassa ja toteutuu. Ja päin vastoin: missä elämä tekoineen kulkee Jumalan sanasta irrallaan, se on Jumalan silmissä epäpyhää, loistakoon ja välkkyköön se sitten miten tahansa tai olkoon vaikka kokonaan pyhäinjäännöksillä peitetty. Niin ovat asiat ihmisten keksimissä hengellisissä säädyissä, jotka eivät tunne Jumalan sanaa ja etsivät pyhyyttä omista teoistaan.

Sinun on siis huomattava, että

> tämän käskyn < painopiste ei ole lepäämisessä, vaan
> pyhittämisessä.<

Tällaisena päivänä on erityisesti

harjoitettava jotain pyhää, sillä muut työt ja toimet ovat pyhiä harjoituksia vasta siinä tapauksessa, että ihminen jo on pyhä.

Tämä käsky tarkoittaa kuitenkin sellaista toimintaa,

joka pyhittää ihmisen itsensä.    Se tapahtuu, kuten kuulimme,    yksin Jumalan sanan vaikutuksesta. Paikat, ajat, henkilöt ja koko ulkoinen jumalanpalvelus on säädetty ja määrätty siksi, että tuo kaikki tapahtuisi myös julkisesti.

Koska Jumalan sana siis on niin tärkeä, ettei

> lepopäivää ilman sitä lainkaan pyhitetä,<

meidän on tiedettävä, että

>>Jumala vaatii vakavasti tämän käskyn noudattamista ja rankaisee jokaista, joka väheksyy hänen sanaansa eikä halua sitä kuulla eikä oppia edes sitä varten määrättynä aikana. >Tätä käskyä eivät sen vuoksi riko pelkästään ne, jotka karkeasti väärinkäyttävät lepopäivää ja häpäisevät sen, nuo, jotka ahneudessaan ja kevytmielisyydessään laiminlyövät Jumalan sanan kuuntelemisen tai lojuvat kapakoissa sikahumalassa. Sen rikkoo myös toinen joukko, joka kuuntelee Jumalan sanaa kuin mitäkin satua ja vain tottumuksen voimasta ajautuu sanankuuloon ja sieltä taas pois. >>vieläkään emme ole raivanneet tätä väärinkäyttöä pois. Annamme tosin yhä uudelleen saarnata itsellemme ja itseämme kehottaa, mutta todella vakavasti emme sitä kuuntele. Paina siis mieleesi, ettei kysymys ole vain kuuntelemista, vaan myös oppimisesta ja mieleen painamisesta. Älä ajattele, että voisit ratkaista asian oman mielesi mukaan tai että se olisi Jumalan käsky. Hän vaatii sinut kerran tilille siitä, miten olet hänen sanaansa kuullut, oppinut ja kunnioittanut.

10

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitto Ramu

      sapatti säädettiin JUUTALAISILLE merkiksi heidän ja Jumalan välillä.

      Pakanakristityitä sapatti ei kuulu vaan me vietämme lepopäivän Herran päivää (sunnuntaita)
      noudattaen.

      "pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myöskin lain muutos" kuten Hb kirje sanoo.

      • Ketä kumarramme.

        Tässä sitä nyt ollaan kun luetaan opetetun kaavan mukaan ja sitten omistetaan ns. oppisilmälasit, joissa on määrätty taittovika.
        itse en allekirjoita Jumalan sanana tällaista näköalaa sunnuntai-Jumalan näköisenä lepoasetuksena. Jos kunnioitamme Jumalan tahtoa, niin emme saisi tehdä tästä Jumalankuvaa, joka on ihmisnäköinen.
        Lue vielä ajatuksella ja nakkaa siksi ajaksi nurkkaan oppilasit.
        Mikä on Herran Luoja Jumalan asettama lepopäivä.
        Kuka sen pyhitti, koska, (paljon ennen juutalaisia), jotka muuten kansana piti kirkastaa Jumala, ja siksi ehdottomasti heille kuului lepopäivä. No jos sinä kumarrat LuojaJumalaa, Kristusta, joka on sapatin Herra, missä sen teet? Meitähän kehoitetaan kumartamaan Häntä joka on luonut taivaan ja maan. ts. Kristityt olemme tässä samassa asemassa.
        No jos me emme tunnusta tässä Darvinistisessa näköalamaailmassa Luoja Jumalaa, niin ei se sitten niin kolahda kohdalleen. Palvellaan ihmismielistä Jumalaa, ehkä sinullakin on tämä.
        Pohdihan asiaa.

        (Toisilla on oppisimälasit ns. kasteasiassa, siinäkään ei nähdä uskovien kastetta ei millään ja toinen sen näkee, näin vertaisnäköalaa pohdintaan).


      • kirjoitettu on

        Sapatti on ikuinen merkki pyhien ja Jumalan välillä. Sunnuntai taas on merkki luopuneiden ja paholaisen välillä. Anteeksi suoruus mutta näin asiat on.


      • tuukka ton......
        Ketä kumarramme. kirjoitti:

        Tässä sitä nyt ollaan kun luetaan opetetun kaavan mukaan ja sitten omistetaan ns. oppisilmälasit, joissa on määrätty taittovika.
        itse en allekirjoita Jumalan sanana tällaista näköalaa sunnuntai-Jumalan näköisenä lepoasetuksena. Jos kunnioitamme Jumalan tahtoa, niin emme saisi tehdä tästä Jumalankuvaa, joka on ihmisnäköinen.
        Lue vielä ajatuksella ja nakkaa siksi ajaksi nurkkaan oppilasit.
        Mikä on Herran Luoja Jumalan asettama lepopäivä.
        Kuka sen pyhitti, koska, (paljon ennen juutalaisia), jotka muuten kansana piti kirkastaa Jumala, ja siksi ehdottomasti heille kuului lepopäivä. No jos sinä kumarrat LuojaJumalaa, Kristusta, joka on sapatin Herra, missä sen teet? Meitähän kehoitetaan kumartamaan Häntä joka on luonut taivaan ja maan. ts. Kristityt olemme tässä samassa asemassa.
        No jos me emme tunnusta tässä Darvinistisessa näköalamaailmassa Luoja Jumalaa, niin ei se sitten niin kolahda kohdalleen. Palvellaan ihmismielistä Jumalaa, ehkä sinullakin on tämä.
        Pohdihan asiaa.

        (Toisilla on oppisimälasit ns. kasteasiassa, siinäkään ei nähdä uskovien kastetta ei millään ja toinen sen näkee, näin vertaisnäköalaa pohdintaan).

        Sinun näkemystäsi ei tunnusteta kristilliseksi näkemykseksi.
        Eräs Mormoonien ja Jehovantodistajien sukulaislahko on lähinnä esittämmäsi kanssa yhtä kaukana(A-kko).


      • -björn-
        kirjoitettu on kirjoitti:

        Sapatti on ikuinen merkki pyhien ja Jumalan välillä. Sunnuntai taas on merkki luopuneiden ja paholaisen välillä. Anteeksi suoruus mutta näin asiat on.

        12. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        13. "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
        15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
        16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."
        18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.

        Sapatti on ikuisena liittona Jumalan ja Israelin välillä.
        Samaan liittoon kuuluu ympärileikkaus jota ilman ei ole Israelilainen.
        Näitä kahta liiton merkkiä ei voi noudattaa ilman toisiaan jotta liitto olisi voimassa.
        Tätä liittoa Jeesus ei tullut kumoamaan eikä myöskään muuttamaan.
        Jumala oli itse luvannut Uuden liiton koko maailmaa varten.
        Tuon liiton sisällä säilyy Jumalan Isrtaelin kanssa tehty liitto muuttumattomana.
        Siitä liitosta ei muutu pieninkään piirto ja se pysyy maailman loppuun asti.
        Ne liittoon kuuluneet rasitteet Jumalan oli tarkoitus kuitenkin pitää väliaikaisina.
        Galatalaiskirje:
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

        Matt.11:12. Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.
        13. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;

        Luuk.16:15. Ja hän sanoi heille: "Te juuri olette ne, jotka teette itsenne vanhurskaiksi ihmisten edessä, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne; sillä mikä ihmisten kesken on korkeata, se on Jumalan edessä kauhistus.
        16. Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
        17. Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
        18. Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin; ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin.

        Siispä lakiin ei tullut lisäystä pakanoidenkin kuulumisesta Jumalan Israelin kanssa tehtyyn liittoon.Pakanoita varten juuri on tehty Uusi liitto Jeesuksen sovintoveren kautta.Pitäkäämme me kunniassa meille tarjottu liitto Jeesuksessa omaksi pelastukseksemme.

        Apostolien teot:
        4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

        Ilm.2:9. Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas - ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.

        On eräitä jotka ottavat Israelin merkin mutta eivät ole oikeita juutalaisia.
        He ovat meidän joukossamme.
        Ketä muita Israelin merkillä kerskuvia olette kuulleet olevan?
        Joku joukko juutalaisten merkillä kerskuvien joukossa on tämä, josta on meitä varoitettu.
        He myös kieltävät opissaan oikean Israelin oikeuden omaan liittoonsa.

        Room.11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
        11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

        Selkeästi Paavali osoittaa Jumalan uskollisuuden tekemäänsä liittoon Israelin kanssa.

        Meistä muista Jeesuskin sanoi näin;Johanneksen evankeliumi:
        10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

        Koska Sapatti on annettu merkiksi Israelia varten, jätti Jeesus säätämättä lepopäivää pakanoille.
        Jeesus ei koskenut mitenkään Mooseksen lakiliittoon.
        Pakanat tulevat osalliseksi Jumalan lupauksista uskon kautta Jeesukseen Kristukseen ja noudattamalla Jeesuksen meitä varten opettamat asiat. Jeesuksen sanat ovat lakina pakanoille.


      • Johannes1
        tuukka ton...... kirjoitti:

        Sinun näkemystäsi ei tunnusteta kristilliseksi näkemykseksi.
        Eräs Mormoonien ja Jehovantodistajien sukulaislahko on lähinnä esittämmäsi kanssa yhtä kaukana(A-kko).

        Mielipide: "Sinun näkemystäsi ei tunnusteta kristilliseksi näkemykseksi.
        Eräs Mormoonien ja Jehovantodistajien sukulaislahko on lähinnä esittämmäsi kanssa yhtä kaukana(A-kko)."

        Vastaus: Ikävä tuoda sinulle pettymys, nimittäin lepopäivä (Sapatti) asiasta on yli puolet kristikunnasta on samaa mieltä. Esim. room.katoliset, jotka väittävät, että heillä oli valta muuttaa lepopäivä sapatista sunnuntaille.(Asiasta on tehty väitöskirja katollisessa yliopistossa) Ja Helluntalaisten enemistö,ovat room.katollisen kirkon kasvateja. Suomessa kirkokuntana Adventtikirkko on noin 5100 virallista jäsentä.Maailmassa n. 15 milj. ja sapatti Jumalanpalveluksissa n. 25 milj. ihmistä viikottaina. Tämä "virallinen" sapatin viettäjien määrä on vähäinen.Suomessakin eri seurakuntien työntekijöitä on sapatin pyhittäjiä. Raamatussa on Jumala ilmoitanut ihmiselle tahtossa. Sapatti on yksi asia muiden joukossa. Jumalan sana raamatussa on sama kaikille, vaikka eri ihmiset/seurakunnat tulkitsevat ja painottattavat eri kohtia. Kristityt tuntee siitä että heillä on keskinäinen rakkaus, riippumatta seurakunnasta. Seurakunnan nimi ei meitä pelasta, ainoastaan Kristus.Jumalan Pyhä-Henki ei ole ristiriidassa itsensä kanssa, niikuin meillä ihmisillä saattaa olla tilanne. Jumala on Rakkaus, viite: Joh. 3:16 "sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettein YKSIKÄÄ, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi olisi iankaikkinen ELÄMÄ." Kiitos Herralle, että on viellä armon aikakausi. Viellä on ihmisiä, jotka haluavat ottaa kristuksen vastaan henkilökohtaisena vapahtajana. Siitä iloitkaamme kaikki kristityt eri seurakunnissa. Olemme samasta hengestä lähtöisin. Rukoilkaamme Suomeen herätystä, silloin viimeistään kristittyjen keskinäinen erilaisuus Herrassa tulee rikkaudeksi ja kunniaksi Hänen sanalleen! . Maran ata. Herramme tule.


      • tuukka ton......
        Johannes1 kirjoitti:

        Mielipide: "Sinun näkemystäsi ei tunnusteta kristilliseksi näkemykseksi.
        Eräs Mormoonien ja Jehovantodistajien sukulaislahko on lähinnä esittämmäsi kanssa yhtä kaukana(A-kko)."

        Vastaus: Ikävä tuoda sinulle pettymys, nimittäin lepopäivä (Sapatti) asiasta on yli puolet kristikunnasta on samaa mieltä. Esim. room.katoliset, jotka väittävät, että heillä oli valta muuttaa lepopäivä sapatista sunnuntaille.(Asiasta on tehty väitöskirja katollisessa yliopistossa) Ja Helluntalaisten enemistö,ovat room.katollisen kirkon kasvateja. Suomessa kirkokuntana Adventtikirkko on noin 5100 virallista jäsentä.Maailmassa n. 15 milj. ja sapatti Jumalanpalveluksissa n. 25 milj. ihmistä viikottaina. Tämä "virallinen" sapatin viettäjien määrä on vähäinen.Suomessakin eri seurakuntien työntekijöitä on sapatin pyhittäjiä. Raamatussa on Jumala ilmoitanut ihmiselle tahtossa. Sapatti on yksi asia muiden joukossa. Jumalan sana raamatussa on sama kaikille, vaikka eri ihmiset/seurakunnat tulkitsevat ja painottattavat eri kohtia. Kristityt tuntee siitä että heillä on keskinäinen rakkaus, riippumatta seurakunnasta. Seurakunnan nimi ei meitä pelasta, ainoastaan Kristus.Jumalan Pyhä-Henki ei ole ristiriidassa itsensä kanssa, niikuin meillä ihmisillä saattaa olla tilanne. Jumala on Rakkaus, viite: Joh. 3:16 "sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettein YKSIKÄÄ, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi olisi iankaikkinen ELÄMÄ." Kiitos Herralle, että on viellä armon aikakausi. Viellä on ihmisiä, jotka haluavat ottaa kristuksen vastaan henkilökohtaisena vapahtajana. Siitä iloitkaamme kaikki kristityt eri seurakunnissa. Olemme samasta hengestä lähtöisin. Rukoilkaamme Suomeen herätystä, silloin viimeistään kristittyjen keskinäinen erilaisuus Herrassa tulee rikkaudeksi ja kunniaksi Hänen sanalleen! . Maran ata. Herramme tule.

        ))))))Rukoilkaamme Suomeen herätystä, silloin viimeistään kristittyjen keskinäinen erilaisuus(((((

        Johanneksen evankeliumi:
        17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
        17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

        Eikö adventisti kykene olemaan yhdessäkään kohdassa vääntämättä selvää tekstiä kieroon??
        Olen pannut merkille teidän muuttavan kaikki hyvät asiat päinvastaisiksi kuin niiden olisi oltava.
        Miksi te tarjoatte pelkkää pötyä kun suunne avaatte?

        Lepopäivän viettäminen sapattina ei ole millään lailla pahasti tehty.
        Adventistit tekevät siitä asiasta itselleen merkin ja se merkki on luvattomasti otettu!

        2.Tessalonikalaiskirje:
        2:3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

        Laki on täytettävä pienintä piirtoa myöten jos siitä ottaa itselleen merkin!
        Sille joka laista kerskaa ei ole armolla mitään osaa.
        Siitä mistä toista tuomitset joudut itse suoriutumaan täydellisesti.Me muut yritämme rakkauden tähden teitä valistaa että ette joutuisi synnin pettämiksi , sillä synti on lainrikkomista.
        Jos sinä sanot itseäsi lainalaiseksi ja siihen luotat, ei Kristuksesta ole sinulle mitään hyötyä.
        Galatalaiskirje:
        5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        Galatalaiskirje:
        3:5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,

        Me voimme luottaa Kristukseen jos pysymme uskollisina Hänen uskolleen.
        1.Korinttolaiskirje:
        4:2 Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.

        Ilm.2:20. Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
        21. Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
        22. Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
        23. ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

        Kuka väittää, että syntiä saa tehdä??


    • tohon voi yhtyä...tuota opetusta oonkin saanut ihan lapsesta saakka, ja se on kyllä oikein opetettu...

      • Mestarin sanat sinulle

        Paavali opetti sen, että uudestisyntyneinä Hänen voimassaan vaellamme Jumalan tahdossa, eikä intetä siinä, että laki kumoutuu ihmisen kohdalla. Laki ei häviä ennen kuin taivas ja maa katoaa, ja se vartioi uskossa elämään. Jos    TEET USKOVANA SYNTIÄ olet lain rikkoja.
        Ainut on Golgatan risti, siinä tulee vapaus, mutta antaako se luvan sitten tehdä syntiä eteenpäin. Tässäpä pohdintaa.

        Rikkooko Kristuksen henki omaa lakiaan vastaan? Rikkooko Pyhä Henki joka kirkastaa Kristusta, ja on omilleen voimana, niin Jumalan tahtoa vastaan?

        Pyyhkiytyykö Jumalan tahto pois, jos emme tunnusta sen olemassa oloa elämäämme?
        Toiset ei tunnusta Jumalan tahtoa, vaikkapa käskyjen kohdalla, muuttaen näköisekseen sen.
        Toiset ei tunnusta Jumalan tahtoa ns. "oikeassa parisuhdeasiassa", ja jokainen ymmärtää mitä tarkoitan. No tekeekö se tyhjäksi Jumalan sanan? Yhtä painavat argumentit molemmissa.

        Room 8:21-9:9
        21. Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.

        22. Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain,

        23. mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki.

        24. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? 25. Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden!

        Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.


        1. Hengen luoma uusi elämä
        Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa.*
        2. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        3. Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton. Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin,

        4. jotta meissä, jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää,
        toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.

        (kuinka tämä toteutuu???? Pyhän Hengen avulla, Siinä voimassa voimme elää Jumalan tahdon mukaan, eikä rikkoa ehdointahdoin Jumalan tahtoa vastaan).

        5. Lihan mukaan elävillä on lihan mukaiset pyrkimykset, Hengen mukaan elävillä Hengen mukaiset. 6. Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan. 7. Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. 8. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
        9. Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.

        Tämä Jeesuksen sana kyllä Vapahtajan sanomana ja Lunastajani sanomana aika painavaa tekstiä. En tiedä kuinka vapaita me näissä aisoissa olemme?

        Mikä on vähäisin käsky?? Mikä voidaan jättää pois?? Taivas ja maa vielä ovat.

        Matt 5:17. Jeesus ja laki

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.

        En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

        18. Totisesti:

        laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto,

        ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        19. Sitä, joka jättää   < laista pois >

        > yhdenkin käskyn, <

        vaikkapa > kaikkein vähäisimmän,< ja

        siten opettaa,

        kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi.

        Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        20. Minä sanon teille:

        ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin

        kuin lainopettajat ja fariseukset,

        te ette pääse taivasten valtakuntaan.


        Matt 23:3. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        7. Papin suun tulee jakaa tietoa, hänen huuliltaan odotetaan opetusta. Hän on Herran Sebaotin sanansaattaja.


      • Mestarin sanat sinulle kirjoitti:

        Paavali opetti sen, että uudestisyntyneinä Hänen voimassaan vaellamme Jumalan tahdossa, eikä intetä siinä, että laki kumoutuu ihmisen kohdalla. Laki ei häviä ennen kuin taivas ja maa katoaa, ja se vartioi uskossa elämään. Jos    TEET USKOVANA SYNTIÄ olet lain rikkoja.
        Ainut on Golgatan risti, siinä tulee vapaus, mutta antaako se luvan sitten tehdä syntiä eteenpäin. Tässäpä pohdintaa.

        Rikkooko Kristuksen henki omaa lakiaan vastaan? Rikkooko Pyhä Henki joka kirkastaa Kristusta, ja on omilleen voimana, niin Jumalan tahtoa vastaan?

        Pyyhkiytyykö Jumalan tahto pois, jos emme tunnusta sen olemassa oloa elämäämme?
        Toiset ei tunnusta Jumalan tahtoa, vaikkapa käskyjen kohdalla, muuttaen näköisekseen sen.
        Toiset ei tunnusta Jumalan tahtoa ns. "oikeassa parisuhdeasiassa", ja jokainen ymmärtää mitä tarkoitan. No tekeekö se tyhjäksi Jumalan sanan? Yhtä painavat argumentit molemmissa.

        Room 8:21-9:9
        21. Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.

        22. Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain,

        23. mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki.

        24. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? 25. Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden!

        Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.


        1. Hengen luoma uusi elämä
        Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa.*
        2. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        3. Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton. Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin,

        4. jotta meissä, jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää,
        toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.

        (kuinka tämä toteutuu???? Pyhän Hengen avulla, Siinä voimassa voimme elää Jumalan tahdon mukaan, eikä rikkoa ehdointahdoin Jumalan tahtoa vastaan).

        5. Lihan mukaan elävillä on lihan mukaiset pyrkimykset, Hengen mukaan elävillä Hengen mukaiset. 6. Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan. 7. Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. 8. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
        9. Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.

        Tämä Jeesuksen sana kyllä Vapahtajan sanomana ja Lunastajani sanomana aika painavaa tekstiä. En tiedä kuinka vapaita me näissä aisoissa olemme?

        Mikä on vähäisin käsky?? Mikä voidaan jättää pois?? Taivas ja maa vielä ovat.

        Matt 5:17. Jeesus ja laki

        "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.

        En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

        18. Totisesti:

        laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto,

        ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        19. Sitä, joka jättää   < laista pois >

        > yhdenkin käskyn, <

        vaikkapa > kaikkein vähäisimmän,< ja

        siten opettaa,

        kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi.

        Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        20. Minä sanon teille:

        ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin

        kuin lainopettajat ja fariseukset,

        te ette pääse taivasten valtakuntaan.


        Matt 23:3. Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        7. Papin suun tulee jakaa tietoa, hänen huuliltaan odotetaan opetusta. Hän on Herran Sebaotin sanansaattaja.

        onkin uskovaisen ja epäuskoisen välillä. Uskovainen tietää, että ei voi täyttää lakia, ei edes ensimmäistä käskyä, mutta Kristus on kaiken lain täyttänyt uskovaisen puolesta, eikä se laki voi häntä kadottaa. Tämä on siis uskovaiselle Jumalan lakia, : ”Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
        Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään” (Tiit.2:11-12).

        Epäuskoiselle laki on tuomioksi, eli kadotukseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      98
      3752
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      34
      3234
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      60
      3199
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      62
      2993
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      68
      2874
    6. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      67
      2809
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2514
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2321
    9. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2162
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2158
    Aihe